Nekromanti Rollspel i Världen som inte är engelska

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Nu när Symbaroums franska kickstarter förmodligen kommer dra in runt 70000 euro samt hur flera svenska rollspel översätts till diverse språk så undrar jag ändå hur det ser ut med rollspel i de icke-engelska delarna av världen? Vet att detta har diskuterats förut men min google fu sviker mig bland annat så därför frågar jag igen. Vad spelas i de övriga europeiska länderna? Vad spelas i Norden utöver det här i Sverige? Finns det japanska rollspel och vad handlar de om etc etc
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,804
Location
Göteborg
Jag spelar ju lite franskt ibland. Frédéric Sintes är min favoritspelskapare och hans Psychodrame (numera Les cordes sensibles) och Prosopopée har varit otroligt betydelsefulla för mig. Sens Hexalogie är inte riktigt mitt spel, men ett imponerande verk med en drömlik postapokalytisk hård-sf-spelvärld med massor av lager och mysterier, inspirerad av Wittgensteins filosofi. 7ème Cercle hade ju Kult-licensen länge. En del av deras spel, som Qin, har väl översätts till engelska, tror jag.

På tyska har jag inte riktigt börjat kolla ordentligt. Das schwartze Auge är väl det stora spelet, typ deras DoD. "Gestalt" är väl ett annat berömt tyskt spel, va?

På spanska har jag mest hittat väldigt konstiga små spel som inte förr mig i smaken, men jag har nog inte letat ordentligt.

Italienska har jag precis börjat lära mig, men här ser jag fram emot att hitta många godbitar. Italien är ju berömt för sin indiescen, även om en hel del tyvärr mest är översättningar av engelska spel.

På portugisiska har jag hittat ett intressant spel om revolt mot överhögheten, men jag tappade intresset när jag fick reda på att det översatts till engelska. Minns tyvärr inte vad det hette.

Polska kan jag tyvärr inte, men Polen är känt för mycket bra spelmakande, både brädspel och rollspel.

Japan har ju också massor av rollspel, ofta ganska utflippade med våra mått mätt, efter vad jag förstått. Any nå'nting, som drev Story Games tidigare, har översatt några, såsom Maid RPG.

EDIT: Norge och Danmark är ju berömda, såklart. Norge har ju Itras by som jag gärna vill spela men inte fått möjligheten. Danmark har jag dålig koll på, annat än Montsegur 1244, men det är ju på engelska och räknas därmed inte.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Japanska rollspel check.

SwordWorld 2.0
Ett spel som bygger på karaktärer och som faktiskt lämnar settingen ganska löst. Tanken är att du ska kunna plocka vilken manga, anime eller liknande som helst och använda SwordWorld's ramverk ovanpå. Så det är svårt att säga vad SwordWorld handlar om, det är lite av en kraftig förenkling av Dungeons and Dragons, så det är väldigt nummer centrerat och använder sig av värden för att beskriva det mesta med en karaktär. Systemet använder t6 då övriga tärningar är besvärliga att hitta i japan. Själv karaktärskapandet kan jämföras med Eon där man mer eller mindre kan slumpa allt med en karaktär. Kuriosa: SwordWorld 2.0 kostar ca 1000 Yen dvs typ 75 kr.

Spelet verkar väldigt enkelt och det mesta av boken finns att läsa här:
http://swordworld.wikia.com/wiki/Book_1_Translation

Jag har själv inte fått chansen att spela SwordWorld men det verkar enkelt och känns så där typiskt japanskt. Iom det bara finns denna översättning som jag hittat så är väl ett spel som mer eller mindre exklusivt spelas i japan.

En rolig grej med japansk rollspelkultur som jag stött på är att de har något de kallar för 'Replays' det är en novell eller roman som helt enkelt är ett rollspel nerskrivet och sen sålt som en vanlig bok. Så man kan köpa sådana här replays av andra spelares äventyr. Jag är väldigt sugen på att göra detta med en av spelen vi spelar ju nu i min grupp. Men jag har för många järn i ugnen just nu för att ha tid. Men nu flytter det lite offtopic.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tror att Genesis fick med det mesta så jag repeterar mest.

Tänk på att man talar engelska i USA, Storbritannien och Kanada och jag har engelska spel från samtliga dessa länder i min samling. Jag gissar att även Australien och Nya Zealand producerar rollspel på engelska, men jag känner inte till några därifrån.

Norden har alltid varit ett starkt rollspelsfäste med Sverige, Norge, Danmark och Finland (Island har jag dock inte hört något om, förutom att de ägde Vampire-licensen under några år).

I övriga Europa finns Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien och Polen.

I övriga världen finns Japan (och Japans lillebror Sydkorea).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n178964 said:
Jag gissar att även Australien och Nya Zealand producerar rollspel på engelska, men jag känner inte till några därifrån.
Fragged Empire är ett sf-rollspel från Australien. Jag har bara kikat i det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,804
Location
Göteborg
anth;n178969 said:
Nu hittade jag den perfekta resursen för icke-engelskspråkiga rollspel
Jag länkar till den svenska sidan och den ser ganska komplett ut, så jag gissar att övriga länder också är det.
http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/c...ry/Sweden.html
Fin sida. Tyvärr bara stora märken som publicerar traditionella spel, så inte så mycket att hämta för mig. :/ Urverk spel finns ju inte med på svenska och Limbic Systems finns ine med på franska.

EDIT: Inte helt uppdaterat, heller. Neogames finns med, men inte Helmgast, till exempel. Och Romaric Briand, författaren till Sens, finns inte med. Okänt om det är för att det är för nytt eller för att han inte är ett företag?

Men snyggt hittat!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,177
Någon som har testat det franska "Agone"? Vet inte om det har översatts till något annat språk än engelska.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Witch Quest är lätt bästa japanska liret jag lirat :)

Strukturerade friformsscenarion finns det ju även aaasmånga nordiska, kolla in typ Fastaval, Stockholm Scenariofestival, Grenselandet och säkert en massa andra konvent vars sidor har spelen publicerade!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Port Kad, The Rim
För sisådär tio år sedan korresponderade jag med Emerson Costa, en gamer från São Paulo. Han berättade om en del brasilianska spel som byggde på landets historia, dvs fantastik som anknöt till portugisiska erövringståg och inhemsk folktro. Därtill fanns det då en tämligen livlig vampyrlajvscen i hans hemstad.

Emerson gav mig dessutom en del input när det gällde Lemuria, en dieselaction-kampanjbok som Krille och jag skrev till D20 Modern.

Tyvärr kan jag inte hitta hans ebrev just nu. (Och, nej, jag kan inte portugisiska; vi korresponderade på interlingua.)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,661
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Rangertheman;n178974 said:
Någon som har testat det franska "Agone"? Vet inte om det har översatts till något annat språk än engelska.
Ja jag har spelat i en kampanj (med den engelska översättningen). Det var kul traditionellt rollspel i en slags renässansinfluerad fantasyvärld.
 
Top