Nekromanti Rollspel i undervisning?

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Så var det dags att bli vuxen å skriva projektarbete på gymnasiet..... eller så skiter man i det å flummar ihop nåt om rollspel tänkte jag. Och så... efter ett par lektioner så slog det mig att jag ändå måste jobba lite om jag vill få till något bra. Suck..... :gremshocked:

Jaja.... jag skriver om hur rollspel kan användas i undervisningssyfte och därför bönar och ber jag till alla er underbara rollspelare här på wrnu att...

1. Tala om ifall ni känner till något sammanhang där rollspel han används i undervisningssyfte (typ som i västerås stift).
2. Säga vad ni tror att rollspel kan användas till i undervisning.
I vilka nivåer av skolan (1-9, Gymnasium eller högre?), i vad för ämnen? och så vidare.... berätta gärna om det är nåt ni har funderat på som rör området eller om ni har nån tanke om hur det är bra eller nån idé på vad jag kan klämma in i mitt arbete.
All hjälp är välkomen och nödvändig... TACK på förhand för era intressanta svar!!!
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Guilty

Jag använder rollspel i undervisning. Jag saxar från deras bruksanvisning.

Inför seminariet ska ni ha förberett er genom att ta del av de åsikter som finns i hänvisad litteratur och utifrån dessa, samt egna reflektioner/egen research föra en mediedebatt. Era roller är tilldelade, vilket följdaktligen innebär att ni inte får välja den åsikt som passar er bäst.
Syftet är att försöka överföra de olika teorierna på verkligheten. Försök göra era argument så konkreta som möjligt! Fundera på "era" åsikter utifrån tankar om till exempel demokrati, makt, komersialisering, IT, ny teknik, konkurrens, annonsmarknad, jämställdhet, kvalitet och så vidare.
Sätt dig in i den tilldelade rollen. Hitta på ett namn på personen. Hur tänker den här personen? Vilka argu­ment kan passa in? Samla på er så många argument du kan komma på till debatten, både "egna" åsikter och motargument till motståndarna (anteckna gärna stödord).
Du skall också kunna hålla ett inledningsanförande på en halv minut till debatten. Det vill säga, var och en får en trettio sekunder på sig i början av debatten för att framföra sina åsikter. Det underlättar antagligen om ni har anförandet uppskrivet, särskilt med tanke på att inledningsanförandet skall lämnas in till momentansvarig efter seminariet.
Det fullt tillåtet att ta ut svängarna i seminariet. Använd rekvisita om så behövs och karikatyrisera gärna de roller ni har fått. Detta är trots allt ett debattprogram där bara de mest excentriska och talföra personerna är inbjudna för att skapa "god" television.

Rollerna
Liberala ideologin
Mediemogulen. En man eller kvinna i 50-årsåldern som äger reklam-TV, reklamradio, internetmagasin, en kvällstidning och flera populära veckotidningar. Brukar anklagas för att vara mer intresserad av vinsten än innehållet i sina medier. Naturligtvis tycker han/hon att public service är ett ovanligt korkat och odemokratiskt påfund.

Sociala ansvarsideologin
TV-producenten. Medelålders man eller kvinna som jobbat hela sitt yrkesverksamma liv inom public service. Började som radioreporter en gång i tiden och har sedan jobbat med det mesta inom både radio och SVT.
Numera producent för ett rätt smalt kulturmagasin som sänds 22.30 på söndagkvällar i Kanal 1. Skulle aldrig kunna tänka sig att jobba med något annat än public service och föraktar allt som mediemogulen och det mesta som kvällstidningsjournalisten står för.

Auktoritära ideologin
Diplomaten. En ansedd politiker och affärsman från arabvärlden som har en diplomattjänst i Sverige sedan ett år tillbaka. Ser med fasa på den svenska mediemarknaden som enligt hans/hennes ögon förstör folket och anser att det auktoritära tankesättet i hemlandet är det enda rätta.

Fritänkaren
Medieforskaren. Den unge medieforskaren som kan hitta både bra och dåliga sidor hos den liberala och sociala ideologin, men som egentligen inte tycker någon av dem fungerar i verkligheten. Varken den svenska pressen, reklammediemarknaden eller public servise tar sin publik på allvar. Medieforskare har därför utvecklat sin alldeles egna variant (hitta på!), vilken han/hon inte är sen att marknadsföra.

Journalisten
Kvällstidningsjournalisten. En 25-årig nyutbildad journalist som i början av sin utbildning var en idealist som ville förändra världen med sitt skrivande. Nu kan han/hon däremot offra det mesta för att få behålla sitt vikariat på en av mediemogulens tidningar.
– Vi ger bara folk vad de vill ha, brukar journalisten säga när han/hon får kritik för innehållet i den tidning han/hon jobbar för.
Journalisten ser den här debatten som sin chans att visa sig för mediemogulen. Kanske blir resultatet ett bättre jobb.
Det hela brukar få förklaras lite närmare, men generellt sett brukar inslaget vara mycket omtyckt.

//erik. enjoy
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Västerås stift använder (som du säger) rollspel i undervisningssyfte. Rollspelen som getts ut är Vägen (hard-core fantasy), Ansgar (kristendommens intåg i vikingarnas norden), Qua Vadis (Rommarriket efter Jesus tid) och Tellus (post-apocalyptisk science fiction) och snart även Legend (nu tida fantasy alá Astrid Lindgren/Alfred Hitchcock).

Det är ju väldigt varierande ämnen på de olika spelen naturligtvis, men det de har gemensamt att det är många moraliska val i de olika äventyren vilket jag tycker är väldigt bra för rollspel i allmänhet eftersom det gör att man blir tvungen att utveckla sin karaktär moraliskt. Efter varje del av äventyret finns det även en lista på frågor som hanterar hur rollerna agerat under äventyret. (exempel: anföll ni de obarmhärtiga jägarna eller inte? Är det rätt att stoppa våld med mer våld?) Detta passar ju eftersom det är kyrkans rollspel och att de behandlar moraliska frågor, men när det gäller, som här, akademiska frågor så blir det lite mer komplicerat.

I ett rollspel som äger rum i tex. Tyskland så lär man sig ju Tysk geografi, men det är nog inte så mycket man lär sig... Man får helt enkelt skapa något rollspel som förstärker de delar av rollspelet som är lärorika, tex. att rollpersonerna är på flykt genom tysklands landskap och besöker mängder med städer och byar.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Vi hade en lärare i fyran som jag börjar undra om han spelade rollspel. Vi hade i alla fall mycket sådana inslag på lektionerna.

Exempel: Vi läste SO och blev uppdelade i "länsyrelser" med tilldelade regioner. T.ex. så var vissa regeringen i stockholm, andra väst sverige( Västra götaland, bohuslän,halland) och ytterligare andra skåne. Tror att det var alla. Scenariot var att skåne stod på kanten till öppen revolt och Regeringen skulle göra allt i sin makt för att hålla kvar dem i landet. Det pyste i Väst Sverige och vi hade chansen att göra revolt när Regeringen var upptagna i söder.
I varje "lag" så fanns det en stockholmare som självklart var lojal mot regeringen.

Alla beslut fattades med demokratiska medel, till en början. Senare så tog en i Skånelaget och slängde de andra i laget i fängelse och gjorde om Skåne till en diktatur. Väst Sverige höll sig neutrala har jag för mig.

Det var bara ett exempel på detta. Vi iscensatte dessutom nått slag i 30 åriga kriget fast det mest liknade ett krigsspel.

/Marcus
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vi får inte glömma bort de klassiska:
Polisen, Militären. De kör ju rollspel och scenarion hela tiden.
Försäljarutbildningar handlar om att köra rollspel, iaf allt utom den delen som handlar om att krovstoppa säljarna med varuinfo.

Men det är ju bara så kallade korta scenarion. Det är ju inte kompletta rollspel som används i utbildningssammanhang. Där kommer väl militären längst som har regelsystem för handgemäng vid sina scenarion, och på samma sätt som polisen har de ett befäl/överordnad som agerar SL och styr scenariot.

Rollspel används även aktivt inom sexklubbar och sovrum runt om i världen, men det är väl inte heller vad du var ute efter här (även om jag rekommenderar! =)
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Vi hade på gymnasiet en grej i samhällskunskapen, där vi rollspelade olika deltagare i en politisk debatt. Vi fick vad vi skulle tycka, samt vår partitillhörighet tilldelade på en liten lapp, och sedan skulle vi debattera. Men innan dess hade vi sprungit in i en hög lobbyister (också rollspelande elever) som försökte påverka oss på alla möjliga sätt och vis. De kom inte åt mig, dock. :gremwink: Jag var vänsteridealist och rollspelade hårt och ilsket fram åsikter och budskap som jag vid den tiden inte alls delade IRL. Men jag hade inga problem att "tycka något annat" för en stund, det var buskul. Detta var innan eller precis kring den tid då jag började spela rollspel på fritiden, så jag hade ingen rutin därifrån.

Inalles var det en mycket nyttig övning att sätta sig in i någon annans tänkande, och inse att världen inte är svart och vit - att de flesta faktiskt har god grund för sina åsikter, och inte är dumma i huvudet bara för att de tycker annorlunda än en själv. Det var annars nåt man kunde ha lite svårt med att inse som fjunig 16-åring.

Det var helt klart det roligaste inslaget i en kurs som jag annars skolkade bort och fick IG i. Ett sånt förbannat slöseri.
 
Top