Rollspel i skolan

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
Hej!

Jag arbetar som lärare på högstadiet. Nästa vecka har jag hand om en klass i åk.9 - heldag. Jag tänkte kolla om någon har tips på något "rollspel-ish" man skulle kunna testa. Olika scenarios och de diskuterar i smågrupper eller liknande. Det är ca 25 elever i klassen. Tar tacksamt emot om ni har tips/material.

Allt Gott!

Andreas
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Mitt och en kumpans bidrag till Golden Cobra utmaningen i år så klart!: http://www.goldencobra.org/submissions2023.html#metahumanevaluation


In a super hero universe there is the fundamental truth that there is no firm separation between human being and living weapon and there is nothing that can't be at the utter mercy of someone else who just happens to have the right genetics.

In this scenario about the powers of state, society and individuality the players take the role of a panel of genocidal AI, tasked with preserving society by determining who is too dangerous to live in a world where there are no good choices.

Om det är för mörkt så finns det en massa Golden Cobra scenarion från en masda år som är anpassade efter ett format där man pratar i en halvtimme till en timme men som är om mycket gladare ämnen.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Med 25 personer (och gissningsvis bara en spelledare) är det lite av en utmaning. Jag skulle satsa på något åt megagame-hållet, med inslag av rollspel, snarare än klassiskt rollspel.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
I den här uppsatsen om rollspel i lärandet finns tips på hur man kan spela med så många elever. TL;DR: ett av förslagen är att samla eleverna i mindre grupper och låta varje grupp skapa en rollperson, som de turas om att spela. Under spelmötena får de sufflera och rådgöra med sin grupp. Ett annat förslag är att låta spelgruppen bestå av så många rollpersoner som elevgruppen består av! Där krävs det dock mer av både SL och spelarna.

EDIT: Se sidorna 58 och 59 för beskrivning hur man kan tänka!
 
Top