Nekromanti Rollspel i rollspel

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Man får ett extraliv =) [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som tänker på Trygg-Torkel när Torkel spelar Foolish Fantasy (alltså Trygg-Torkel)
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Vem i helsike skulle göra en rollperson som var så megatöntig att den spelade rollspel? /images/icons/smile.gif

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur gör man egentligen om man spelar ett rollspel i ett rollspel?"

a) Man spelar Dream Park, där man spelar en rollperson som spelar en rollperson i ett lajv i en hi-tech-nöjespark. Det rollpersonens rollperson råkar ut för är äventyret.

b) Man spelar It Came From The Late, Late, Late Show, där man spelar en skådespelare som spelar in en B-skräckfilm. Manuset till filmen är äventyret.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"Vem i helsike skulle göra en rollperson som var så megatöntig att den spelade rollspel?"</I>

Jag. Eller rättare sagt jag och mina medspelare. Vi har börjat spela på ett skräckäventyr där vi spelar rollspelare som skall åka till en stuga för att spela över helgen.

 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Man kan även spela Morpheus, där man spelar en rollperson som sitter med en hjälm över huvudet och lirar brain-interface-RPG. Den har ett rätt kul spelsystem som är gjort just för att simulera meta-rollpersonernas datagenererade spelvärld, komplett med orealistiska buggar som kan uppstå i vissa situationer.  En nackdel med det är att man egentligen inte får veta <I>nånting</I> om de "riktiga" rollpersonerna och deras värld.

--
Åke
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Man kan även försöka sig på att spela Power Kill. Det är ett spel av John Tynes. De som känner till honom sedan tidigare vet ungefär vad man kan vänta sig, detta är i en serie lite udda rollspelsprodukter från Hogshead (tillsammans med Baron Münchhaussen, Puppetland och Violence, och säkert lite annat sinnessjukt /images/icons/smile.gif...
Fast det hela är nog lika mycket ett inlägg i debatten om hur rollspelare ser på sin hobby, eller på någon form av debatt om hur rollspel påverkar oss, eller kanske är det helt enkelt bara ett sätt att få oss att tänka efter.
John Tynes är i alla fall bra! Men allt han skriver är alltid spelbart i praktiken ...

/ Daniel
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Spela ett visst äventyr till Over the Edge. Mer än så kan jag faktiskt inte säga... /images/icons/cool.gif Garanterat störande spelupplevelse iallefall.

Något jag har funderat på är att låta spelarna göra sig själva som rollpersoner, och sedan bygga upp en skräckmiljö kring den bekanta verkligheten. Jag är sjuk nog att få det bra, det vet jag, men frågan är hur spelarna skulle ta det... beroende på hur jag betedde mig som SL skulle det kunna bli precis vad som helst. Hm.

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
En klassiker kring lägerelden ...

Det var när vi spelade ett lajv långt ut i skogen, i en
slags techno-efter-katastrofjäveln-lajv. Vi satt och
putsade vapnen, hade tråkigt och drack för mycket öl
när någon plötsligt utbrister:

"Äh, vafan. Jag har DoD med mej, ska vi lira lite eller ?"

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Något liknande b, förekommer i Hongkong Action Theatre, också, f.ö., fast där är det en kung-fu rulle man är stjärna i...

Sedan har vi ju spel där man kan spela rollspel i spelvärlden; det obskyra spelet som baseras på fantasy-trilogin Darksword hör dit (det inkluderar in-world disclaimers till föräldrar till barn i fantasyvärlden att det minsann inte är farligt att spela rollspel), liksom Hercules & Xena, som _officiellt_ är ett av Salmoneus försök att tjäna cash på sin bekantskap med Hercules, och bara översatts från forngrekiskan av West End Games...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På fyndtabellen

"Det var när vi spelade ett lajv långt ut i skogen, i en slags techno-efter-katastrofjäveln-lajv. Vi satt och putsade vapnen, hade tråkigt och drack för mycket öl när någon plötsligt utbrister:
"Äh, vafan. Jag har DoD med mej, ska vi lira lite eller ?""


Tja, man kan ju hitta ett DoD på fyndtabellen i första Mutant, så varför inte? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top