Nekromanti Rollspel i medeltida miljö? EJ fantasy!

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Jag undrar om det finns någon som vet något rollspel som utspelar sig i en medeltida miljö, men det ska INTE vara fantasy.

Nothing but Metal is eternal
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
INTE fantasy. Vilket fantasyrollspel som hellst kan man plocka undan fantasyelementen ur och vipps så har du en "vanlig" värld. Vill du ha lite mer koncist så kanske Pendragon, men det finns älvor och drakar och troll i det spelet men dessa kan man ju bara hoppa över. Grejen är ju att man kan spela riddare som tjänar kung Arthur Pendragon. Man blir så stolt över sig själv.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Det har visat sig ganska lätt att skala fantasielementen och magiköret från Eon för att därmed få fram en i mitt tycke ganska intressant medeltidsvärld. För en mer specifik medeltidsmiljö tror jag att man kan kolla in Krille Sundelins Västmark på Rävsvans.

- Targon, skrivare
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Vampire: dark ages

Är ett ypperligt medeltida spel, om än fyllt av vampyrer. Dock har de lyckats att inkorporera historien någorlunda med sina egna vampyr händelser. Dock bör man nog gilla vampire för att spela spelet, men äventyret Fountains of bloody crimson är sagolikt bra. Det utspelar sig i Jerusalem under andra korståget (1198 har jag för mig), ungefär (om man nu skall följa den traditionella numreringen av dem)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vilket fantasyrollspel som hellst kan man plocka undan fantasyelementen ur och vipps så har du en "vanlig" värld.</I>

Ja, men det gör dem inte nödvändigtvis speciellt medeltida... De flesta fantasyvärldar utan fantasy skulle väl närmast se ut som ett anakronistiskt Western.

--
Åke
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Som redan påpekats:

Steg 1: Leta upp ett rollspel med hyggligt realistiska regler (typ Eon).
Steg 2: Ta bort alla elemens som inte passar in i medeltiden (magi, monster, Bryan Adams)
Steg 3: Använd de kvarvarande reglerna för att skapa äventyr belägna på jorden, under medeltiden.
Steg 4: Läs och plugga in allt du kommer över om medeltiden.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Vi har: Chivalry & Sorcery, En Garde! (1500-tal), Hârn (nämnt tidigare, men väl värt att ta upp igen!), Ars Magica, GURPS "Middle Ages1", GURPS "Robin Hood" och GURPS "Russia" (Verkar vara hur coolt som helst; Ryssland under 900-talet till 1700-talet!).

Jag skulle satsa på GURPS!
 
Top