Nekromanti Rollspel i Gene Wolfes värld

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Kom på att jag har länge undrat om det finns någon rollspelsmiljö som påminner eller utspelar sig i något Gene Wolfes sci-fi-fantasy verk?
Undrar väll då främst för the Long Sun Whorl för den är för mig mest intressant och troligtvis mest dynamisk... New Sun är ju intressant men rätt liten och Short Sun är ju lätt att skapa något eget för.

Ursäkta att jag lånar din tråd menmen :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag lfyttade det här inlägget till en egen tråd, så att var sak kan diskuteras på sin plats.

Som svar på din fråga finns GURPS New Sun, men jag vet inte hur lätt det är att få tag på.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag har bara läst Book of the New Sun och Urth of the New Sun så jag kan inte uttala mig om resten. Som Bobby Magikern säger finns det mycket riktigt ett Gurps New Sun. Det är dock riktigt dåligt som rollspel betraktat. All mystik från böckerna är försvunnen och det är mest en torr katalog över det som böckerna tar upp. Det blir inte bättre av att Gurps är ett otroligt torrt regelsystem. Dessutom är bilderna väldigt fula. Om man har bra koll på böckerna finns det helt enkelt ingen anledning att skaffa den boken.

Själv har jag varit väldigt inspirerad av Book of the New Sun när jag skrev mitt rollspel Terone. Jag ve tinte vad du menar med "New Sun är ju intressant men rätt liten", men jag har i alla fall med många av de element som finns i böckerna, och främst stämningen, känslan av en ofantligt uråldrig värld, full av mystisk teknologi och stagnerade traditioner.


/Dimfrost
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Instämmer

Jag har läst Book of the New Sun och spelat Terone (dock inte läst det) och jag håller med. Böckerna gillade jag inte så mycket, men stämningen gillade jag och jag tycker också att det märks i det jag uppfattat av Terone när Dimfrost har spellett det. Om det är den biten du är ute efter kan det inte skada att kika.
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Jag vet inte vad du menar med "New Sun är ju intressant men rätt liten", men...
Ja, jag menade mest att jämnfört med the Long Sun whorl så får man förklarat en hel del i New Sun böckerna. Man kan återskapa mycket av världen, känslan, kulturen etc. på egen hand.

Kan rekomendera Book of the Long Sun och Book of the Short Sun som god läsning. Ganska olika Book of the New Sun men lite mer "jordnära", är nog det besta ord jag kan använda.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Instämmer

En sådan kik kan jag för övrigt erbjuda när jag åker ned till Skåne till helgen, om du kan hålla dig tills dess. Världen i Terone ger visserligen inte samma grymma intryck som den i New Sun (med förbehåll för att jag kan ha missat något i spelet), men melankolin och mystiken finns med.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Instämmer

Världen i Terone ger visserligen inte samma grymma intryck som den i New Sun (med förbehåll för att jag kan ha missat något i spelet)
Det är väl mycket av en smaksak, men Book of the New Sun var i alla fall en av de viktigaste inspirationskällorna. Sedan tolkar man det väl på olika sätt. Bara för att vara nyfiken, vad är det du tycker att du "saknar" i Terone jämfört med New Sun?


/Dimfrost
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Instämmer

Jag menar alltså inte "grym" som synonym till "bra", utan i dess ursprungliga betydelse -- Terone känns avsevärt "mysigare", med mindre tortyr, brutalitet, meingslösa dödsfall och så vidare.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Instämmer

Åh. Ja. :gremsmile: Det är klart. Det är ju helt medvetet, även om det inte lär vara svårt att tona ned mysdragen och låta Storfursten vara mer av repressiv despot, låta kyrkan korsfästa kättare längs vägarna över ruinfälten i Gnysus och bönderna svälta när det försöker driva fram något ätbart från de magra jordarna, förgiftade av forna tiders industrier.


/Dimfrost
 
Top