Nekromanti Rollspel i film , TV, litteratur o.dyl.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Va? Va? Vabava?

Aha, du menar så.

Ja, jag tror att författarna menade en liten skit, och att översättaren också menade det, men jag ville bara flika in detta som en kontring till alla som anser att elf = alv = människostorlek.

Jag är alltid ett steg före dig, förstår du Storuggla.
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Är det någon som har några fler exempel, eller varför inte bara en fundering eller kommentar kring detta?
Linda Grant - "The Vampire Bytes". Mixar CRPG, vampire-lajv och en mordhistoria. Författarinnan verkar vara relativt inläst på hur dyl. går till (t.o.m beskriver förfarandet att spela sten, sax, påse för att avgöra saker IIRC).
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Mig veterligen finns det endast rollspelshänvisning i nyss nämda avsnitt. Det är det avsnitt som utspelas på nån nån slags teknikmässa där det samlas klichénördar från alla väderstreck, naturligtvis även Lone Gunmen. När en av nördarna mördas kallas Mulder in för att reda upp det hela och blir sedan inbjuden till den spelsession som skall hållas till den dödes minne.

Jag har aldrig varit nåt x-files fan men just det avsnittet såg jag och tyckte var hur kul som helst. The Lone Gunmen är ju störtsköna (om det är rätt gäng jag tänker på). Har de varit med i fler avsnitt?

Willie
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
The Lone Gunmen är ju störtsköna (om det är rätt gäng jag tänker på). Har de varit med i fler avsnitt?
ja, ganska många avsnitt faktiskt. De hade även en egen spin off-serie där de spelade huvudrollerna (den slutade dock produceras efter 12-13 avsnitt).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eftersom ingen har sagt det än, Real Life Comics har ofta D&D-sessioner i sina strippar, och dessutom en schysst tröja med trycket 'This is what you see' och en bild på fem ungdomar vid ett bord målade av han som gör serien, och på baksidan 'This is what WE see' och så en bild från en fantasytaverna med samma figurer från framsidan fast i sina roller. Funderar på att köpa en dylik.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Jessie och Buffy

"I Jessie [...] tillbringar hon en kväll med ny pojkvän genom att spela D&D i ett bibliotek där alla spelare bar hattar som passade deras figurer. Det var ett coolt koncept, tyckte jag."

Den episoden såg jag med. Jag håller med, hattarna var coola. Hade inte typ spelledaren eller någon typ en yxa eller en spira eller något med?
Jag minns knappt alls någonting, men jag har för mig att det var något liknande.


När alla ändå håller på, kolla in denna sida:
http://www.cybermoonstudios.com/8bitdandd.html
Där kan ni se en helt vanlig spelsession från en gömd kamera. Faktiskt mycket roligt...
(Vet inte om någon kanske har postat den redan...)
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
I Neal Stephensons bok Cryptonomicon förekommer det en del prat om rollspel, kortspel och liknande. Det är inte nåt huvudtema i boken, men huvudpersonen är vad man skulle kunna kalla rollspelare och det märks att författaren är insatt i det hela. Rollspel är med i den boken mer som subkulturfenomen än som just ett spel, för övrigt en mycket bra bok som rekommenderas varmt.

The Wyrm var en annan bok jag läste för länge sen som också var riktigt bra. Den handlade om ett slags cyberspace-rollspel som påminde väldigt mycket om D&D och det pågick en parallellhandling i spelvärlden samtidigt som den andra handlingen.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Skäms! ò.ó

"Victor (ni vet, Odjuret)"

Vincent heter han! Sitta och sprida osanning till hederligt folk... :gremmad:
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Författaren Tad Williams har skrivit en serie som heter "Otherland" - ni kanske har hört talas om den?

I alla fall, det är en framtidstolkning av jorden, där alla springer runt i cyberspace och shoppar bl.a. Där finns även en kille som spelar ett riktigt häftigt rollspel, där du verkligen är din rollperson (också i cyberspace). Det verkar hur häftigt som helst, och det får en verkligen att längta tills VR blir standard i spel (om det nu blir så).

Allt som allt är det en helskön serie, ni borde läsa den.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Just fan! Det hade jag glömt bort. Huvudpersonen, eller en av dem snarare, hade ju lirat rollspel med en annan viktig person i cryptonomicon. I början snackade de ganska mycket om det. Om jag kommer ihåg rätt programmerade han även ett program för att räkna ut hur mycket mat och förnödenheter man gjorde av med och behövde som han sedan lyckades få sålt till ett spelföretag och på köpet hamna i en massa juridiska knipor. Men gamer är han. Det figurerar även en person i boken som var med i deras gammla spelgrupp och som nu är värsta kortspelsgurun. Han har dessutom en boeing 747 i taket på sin villa.

Tack för att du fick mig att komma ihåg denna underbara bok. Bland det bästa jag läst faktiskt.

MVH
Balderk
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Return of the Fellowship of The Ting to the Two...

...Towers.

För er som gillar South Park så är det här avsnittet guld värt. Det handlar om att grabbarna ska lämna tillbaks Sagan om ringen-filmen till videobutiken Two Towers. Av misstag får de med sig en porrfilm istället.

Cartman som Gandalf. Butters som Gollum. Sjätteklassare som ringvålnader. Ett rådslag på bakgården. En film som bara kan ses av en paladin med constitution 16. Vad mer kan man begära?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: Skäms! ò.ó

Vincent heter han! Sitta och sprida osanning till hederligt folk...
Fast egentligen heter han Ron Perlman, en alltför bra skådespelare för att göra sådana roller. :gremgrin:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Return of the Fellowship of The Ting to the Two...

"There's no alternative, we have to return the tape before it causes more damage!"
"I'll go.."
"Ha! We can not trust something with that much power to an dwarf... especielly not to a kindergarden-dwarf!"


Hehe, sett den typ sjutusen gånger snart... den äger!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Skäms du också! ò.ó

"en alltför bra skådespelare för att göra sådana roller."

Inte dissa Vincent! :gremfrown: *tycker om*
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
The Big U

Är vi väl inne på Neal Stephenson så kan man väl nämna hans debutroman The Big U, som utspelar sig på ett fiktivt amerikanskt universitet (Megaversity). I den boken figurerar en grupp som kallar sig MARS (Megaversity Association for Reenactments and Simulations) som pysslar med konfliktspel, rollspel, och en bisarr form av lajvande som går ut på att de jazzar runt nere i katakomberna under universitetet och låtsasslåss mot monster som drömms upp av ett datorprogram som används av en spelledare med vilken spelarna har radiokontakt.
Medlemmarna i MARS framställs givetvis som otroligt nördiga, och den av dem som har störst del i handlingen i boken har klara problem att skilja på verklighet och fantasi.

Klart läsvärd bok faktiskt, men har man inte läst Stephenson innan föreslår jag att man börjar i en annan ände (Snowcrash eller Cryptonomicon kanske).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
tha true story ô_Ô

Faktum är att han faktiskt regisserade Skönheten och Odjuret. (Tv serien från 87). Som tur var så gjorde han inte om det misstaget utan höll sig till skådespeleri och röstspelande.

Och en man som gjort så mycket bra som honom förtjänar all vår respekt. Meritlista:

Satans röst i Animaniacs avsnittet Hot, Bothered, and Bedeviled.
Salvatore i Der name der Rose.
Clayfaces röst i otaliga avsnitt av Batman
Hulkens röst i flera avsnitt av Fantastiska Fyran samt Iron Man.

Men mest av allt:
One i City of lost children.
Berättaren i de tre falloutspelen.
och sist men inte minst (eller rödast)
Hellboy i filmen med samma namn.

Praise Ron!

chrull
 
Top