Nekromanti Rollspel i Afghanistan

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Jag haller pa ett bilda ett spelgang har i Kabul. En ung svensk diplomat visade sig vara gammal DoD-spelare. Hans hustru vill ocksa spela. En dansk kollega (talar god svenska) ar wargamer, men redo att prova pa rollspel. Sa malet ar att spela ett parti Wolframfastet i oktober, nar vi hittar en dag som alla har los och ledig. Har tillampas namligen sexdagars arbetsvecka, med fredagen som helgdag. (A andra sidan far vi schysst med kompledigt.)
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Haha!

Trevligt värre, och så säger folk att hobbyn är påväg att dö. Lyckas man ragga ihop en spelgrupp i Kabul 2008 kan det omöjligt tolkas som något annat än att rollspel lever och frodas som aldrig förr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
soda said:
Trevligt värre, och så säger folk att hobbyn är påväg att dö. Lyckas man ragga ihop en spelgrupp i Kabul 2008 kan det omöjligt tolkas som något annat än att rollspel lever och frodas som aldrig förr.
Den är inte död; den ligger i dvala. Hos alla vars spelgrupper upplösts när liv gått isär, hos alla som drömt om kristalltjurar eller ankor, hos alla de som trott sig ha växt ifrån alltihop eller fått för sig att vuxenhet måste innebära att man inte kan vara barnslig... Det krävs bara en gnista för att väcka intresset.

Bland mina elever finns kunskapen, om inte erfarenheten. De spelar WoW mest, men de vet i varje fall att det finns något som heter D&D, och nämner man rollspel frågar de intresserat vad det är och hur man gör.

Jag tror inte ett ögonblick att hobbyn är döende. Den sover bara.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det här fick mig genast att tänka på såna här valmenyer man får ibland när man segrat i scriptade events i Paradox-spel...typ:

"The population in Afghanistan seems ready for gaming"
- "Back off" (Culture -2, Relations with USA +10)
- "Gaming are an affront to God!" (Piety +1, Relations with Pakistan +15, 'Book Burning' will occur)
- "Only play D&D" (Culture +1, Belligerence +1, Relations with USA +5)
- "Let's bring them friform!" (Culture +3, Relations with USA -10, Relations with Afghanistan +5)

...eller öh....nåt.

- Ymir, lättroad
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rollspelshobbyns livskraft [OT]

soda said:
Haha!

Trevligt värre, och så säger folk att hobbyn är påväg att dö. Lyckas man ragga ihop en spelgrupp i Kabul 2008 kan det omöjligt tolkas som något annat än att rollspel lever och frodas som aldrig förr.
Fast det är väl till stor del en perspektivfråga: Jag som började i det döda kölvattnet av DoD Chronopia, som följdes av födelsen av Eon och sedan hela Forgefilosofin har ju snarare levt i en ständigt växande rollspelshobby.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter ju inte helt fel faktiskt..
Jag menar, sol, värme & rollspel. Känns som en bra kombo alla dagar i veckan. =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Brukar inte de flesta säga att man inte ska spela rollspel när det är sol och värme? Jag brukar i alla fall få svårt att få ihop spelgrupper under de omständigheterna. :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Forsta Kabul-spelmotet ar schemalagt till 10 oktober (vi har lediga fredagar har). Antagligen ska vi speltesta Wolframfastet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om inte annat är det väl ganska kallt i Kabul om vintrarna... och det är vinter snart.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Det blir minus 20 eller lagre. Hotellrummet har englasfonster och dragiga ytterdorr (vetter mot en innergard). Ergo, jag har tagit med mig fleeceunderstall och fjallsovsack.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Arfert said:
Om inte annat är det väl ganska kallt i Kabul om vintrarna... och det är vinter snart.
Ja, då så. Då är det ju perfekt rollspelsväder! ^^
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ja, men så länge man inte får för sig att lajva utomhus. Jag kan inte säga det med säkerhet, men jag misstänker att talibanerna inte diggar sådant. Heck, jag tror inte krigsherrarna och centralregeringen gör det heller.


Storuggla, tjoff i rödbetan
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Re: Rollspel i Afghanistan/lajv i Brasilien

Ja, men så länge man inte får för sig att lajva utomhus. Jag kan inte säga det med säkerhet, men jag misstänker att talibanerna inte diggar sådant. Heck, jag tror inte krigsherrarna och centralregeringen gör det heller.
Talibanerna visar sig inte oppet i Kabul, men staden kryllar av poliser, soldater och private security consultants med automatkarbiner. Nej, inget lajv haer inte.

BTW, for manga ar sedan diskuterade jag via internet lajv med en kille fran Sao Paulo, Brasilien. Det fanns ett livaktikt ododslajvande dar (ha, sa vitsiga jag ar), eftersom man bara kunde lajva inomhus. Sao Paulo var inte en miljo som inbjod till utomhuspahitt med tanke pa kriminalitet, klimat och fauna. Sa de korde omfattande vampyrlajv.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Re: Rollspel i Afghanistan/lajv i Brasilien

Storuggla said:
Ja, men så länge man inte får för sig att lajva utomhus.
Punkt 1) Lajv är inte rollspel.
Punkt 2) Lajva ska man inte göra om vintern.
Punkt 3) Lajv är inte rollspel.

:gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Rollspel i Afghanistan/lajv i Brasilien

"Punkt 1) Lajv är inte rollspel.
Punkt 2) Lajva ska man inte göra om vintern.
Punkt 3) Lajv är inte rollspel."


Amen broder!


Storuggla, kazoohealing
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehe !
Du har visst en poäng där.. Dock så har jag än sålänge inte haft nått problem med spel & väder.

/ Johan K, som för övrigt är nyfiken på på vad Mekanurg pysslar med i de varmare breddgraderna..
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Johan K, som för övrigt är nyfiken på på vad Mekanurg pysslar med i de varmare breddgraderna..
Jag ar civil pressofficer vid EUPOL Afghanistan. Jag foreslar att du gar till Youtube och soker pa dessa ord. Da far du upp en lank till ett klipp om var verksamhet. Jag kan tyvarr inte tillhandahalla lanken sjalv, eftersom Youtube ar blockerad pa kontoret. (Vi har smalband och darfor ar det forbjudet att streama.)
 
Top