Rollspel goes Microtransactions/pay to win/abbonemang?

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
340
Location
Fruängen
De nöjer sig alltså inte med att en spelgrupp (läs spelledare) köper grejjer....de vfill ha pengar av alla spelare...och upprepeade gånger...

Detta ser jag som en direkt skrämmande utveckling. Jag gissar (är inte en DnD nisse själv)...att nya versionen av DnD kommer mer eller mindre tvinga spelare att använda en app, även om de kör kring bordet och inte online, medabbonemang/microtransactioner...

Jaha, säger du, vi spelat inte DnD.....
Betänk då: Det överlägset mest spridda rollspelet i världen normaliserar detta hemska beteende... Vänjer in hela nya genarationer av rollspelare att "det här är fullständigt normalt"

Jämför datorspel/konsollspel/mobilspel..... Den unga generationen idag och stora delar av Asien har ALDRIG upplevt tv/data/mobilspel på något annat sätt och ser detta som fullt normalt OCH rimligt.....
minns citatet från när de utlyste diablo för mobiler "You guys have phones, don´t you?"
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
223
Location
Ronneby
Så går det alltid när räknenissarna tar över. Man vill ju ha en rollspelsproducent som tänker "Rollspel är det bästa i världen" och inte en som tänker "Hur ska vi tjäna mer pengar på denna varan?".

Och ja, jag är bitter. Men min psykolog har sagt att det inte är något fel med det.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,311
Location
Göteborg, Lindome
Fast det var inte det som cheferna förde fram som "a plan to fix that". Vad de faktiskt sade var att D&D är ett så välkänt varumärke att det borde gå att utnyttja mer i andra sammanhang. De nämner filmer, leksaker, dataspel och annat kul.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
340
Location
Fruängen
Fast det var inte det som cheferna förde fram som "a plan to fix that". Vad de faktiskt sade var att D&D är ett så välkänt varumärke att det borde gå att utnyttja mer i andra sammanhang. De nämner filmer, leksaker, dataspel och annat kul.
"The executives are less worried about design than installing more on-ramps for players to spend their money. Williams mentioned that while dungeon masters comprise roughly 20% of the D&D player base, they make up “the largest share of our paying players”. An investment in digital, she posits, will allow Wizards of the Coast to “unlock the type of recurrent spending you see in digital games”."

Är väl inte andra sammanhang?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,311
Location
Göteborg, Lindome
Nu har jag inte läst artikeln, utan bara lyssnat på deras podcast. Och vad jag hör Cynthia Williams säga i det sammanhanget är att de vill hitta produkter att erbjuda de 80% som inte är spelledare. Och att de avser att söka dessa inom "the digital marketplace". Hennes ord där är "Digital will allow us to offer a lot more options to create rewarding experiences post-sale."

Tryckta böcker kommer inte att försvinna (säger de tydligt i podcasten), men den digitala marknadsplatsen ger möjlighet att erbjuda nya tjänster och produkter.

Så jag tror inte att himlen är på väg att falla ännu.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,640
Location
Uppsala
Om jag skall vara helt ärlig så är det en ganska naturlig utveckling, sett till produktens (och även andra rollspels) hela livstid.

Att göra produkt av folks egna fantasi:
  • Köpta äventyr att spela--inte uppmuntran att komma på oändliga äventyr själv.
  • Specifika karaktärsmallar att spela--inte fantisera fram från siffrorna själv.
  • Köpta regelexpansioner att använda--inte husregla själv.
  • Officiella evenemang att delta i--inte arrangera själv.
Ser ingen större skillnad mellan att "monetisera" efter en modern mikromodell och att sälja fyrtiofemton tusen supplement, personligen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,947
Location
Ludvika
Om de försöker införa mikrotransaktioner i DnD kommer de nog framförallt lyckas skjuta sig själva i foten.

Folk har inte helt glömt bort vad penna och papper är, och det är ju idag sjukt lätt att få tag på rollspel ävenom man inte vill betala en krona (jag syftar här på faktiska gratisrollspel eller "pay what you want" här, inte på de otaliga olagliga källor som också finns).

Däremot att sträcka sig in i andra områden. GW skulle må bra av lite ordentlig konkurens (som ju också blir ett komplement, och en källa till nya kitbashingpotential!). Och nya coola fantasyleksaker är alltid bra!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om de klär det i skruden av "stödja kreatörer" via småsummor likt Pateron/Koffi skulle nog rätt många haka på ... det är många som gärna går med på mikrotransaktioner i vardagen som det är just nu. Tror dock inte riktigt på det sätt som det säljs in ovan, de från "sminka grisen" bättre. Med det sagt, så skulle de inte få mina pengar. Men så är jag nog inte heller målgruppen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag tycker inte mikrotransaktioner nödvändigtvis måste vara något dåligt - det finns ett stort spann mellan det rovkapitalistiska helvete som är mobilspelsmarknaden och spel med expansioner och tillbehör som man betalar för.

Med det sagt hyser jag inga som helst tvivel på att Wizards of the Coast kommer lägga sig långt ut och bekvämt den oetiska halvan av skalan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
För att inte bara låta svinneggig: om jag har fel, och det istället handlar om att typ släppa en linje actionfigurer och ett nytt miniatyrspel (eller liknande) så har jag inget problem med att Wizards monetajsar varumärket mer.

Ordvalet "recurrent spending envirnoment" gör dock att jag föreställer mig en betydligt girigare approach. Det finns ingenting trevligt med den digitala världens "återkommande konsumtionsmiljö" de dreglar efter.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är inte förtjust i utvecklingen själv, men det känns inte konstigt då många företag försöker sig på mjukvaror, it-stöd, bilägande osv som en tjänst man prenumererar på. Jag tror inte att det kommer vara något appkrav för spelandet denna kommande version, men det kan mycket väl bli något längre framöver. Man måste ju vänja folk vid det så jag tror att förutom 3D-miljöer, vtt-implementation så kommer det användas för att underlätta saker som att snabbt få fram en RP eller SLP, kolla upp regler, slå tärningar och sånt. Om inget annat så blir det en marknadsundersökningsplattform där de kan se vilka funktioner folk använder, om det finns dem som kör allt digitalt, hur fysiska böcker säljer i jämförelse osv.

Ifall det blir för mycket köp och digitalkrav så får man se hur marknaden reagerar. Antingen accepterar många det, eller så kan det bli som under 4E att andra spel utan en massa sånt växer ikapp D&D, kanske Pathfinder igen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Jag tolkar ju som att de vill satsa mer och mer på digitalt, och att de då kommer köra dels prenumerationer, och dels massa micotransactions för att låsa upp content: både tillgång till nya raser/klasser/förmågor som du då kopplar in i din prenumeration för att ens kunna ha ett digitalt karaktärsblad, men även för att kunna customisera ev digitala figure/tokens.

Å andra sidan så är det nog få andra företag som kommer haka på (åtminstone i början), då de inte har de ekonomiska musklerna för att kunna skapa contents som kan hanteras vettigt på det viset.

Jag har lite svårare att se att en satsning på kringsaker som inte är direkt kopplade till D&D i sig skulle sälja tillräckligt bra för att det skulle dra in stora pengar på det. De är liksom inte riktigt i Disneys liga ännu. Men visst, t-shirts med tryck med figuer/monster från spelen (ex söta ugglebjörnar eller liknande), och en del plyschfiguer. Men jag tror mer att det är spelare som skulle köpa till sig/sina barn än gemene man.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Det jag gillar med rollspel är att ett gäng samlas runt ett bord med lite fantasi, pennor, papper, tärningar och böcker. Så länge det finns alternativ så kommer jag välja rollspel som inte håller på med microtransactions.
Nu förstår jag att det inte verkar helt spikat att de tänkt ta det hela vägen men känns ju bökigt om vi ska börja med ett nytt rollspel och måste tvinga alla spelare att "köpa in sig" innan de ens har testat spelet.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det låter väl ganska rimligt att försöka fundera på hur man kan nå nya målgrupper såväl som nå existerande målgrupper på nya sätt. Jag förstår att ni som svarat i tråden (och jag med er) inte är så intresserade dock, men vi här på wrnu är väl som bekant inte så representativa för den sorts spelare WotC riktar sig till här. Erbjuder man en produkt som faktiskt är användbar med ett upplevt värde tror jag absolut folk är beredda att betala pengar för det (Riotminds experiment är inte så vettigt som exempel där) månad efter månad. Det sker väl redan med VTTs och liknande tjänster.

Personligen är jag dock rätt ointresserad och här på wrnu får vi fortsätta att hålla fanan högt för det fria och analoga fantiserandet och den explosiva analoga kreativiteten. Vi är det tända ljuset i ett kompakt mörker som ständigt kryper närmare och hotar att släcka vår flackande låga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
De bygger ju en 3D-motor åt spelledaren så man inte behöver ha miniatyrfigurer. Spelledarna kan köpa monster och dekorationer, spelarna kan köpa roliga hattar, roliga accessoarer till sina gubbar osv så de ser precis rätt ut på det virtuella spelbordet. Vad som är spännande på riktigt är om de också lägger till en pay-2-win-aspekt till det hela, "köp bättre rollperson", "börja med magiska föremål", "lås upp möjligheten att spela en kattalvs-magiker-krigare".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
De bygger ju en 3D-motor åt spelledaren så man inte behöver ha miniatyrfigurer. Spelledarna kan köpa monster och dekorationer, spelarna kan köpa roliga hattar, roliga accessoarer till sina gubbar osv så de ser precis rätt ut på det virtuella spelbordet. Vad som är spännande på riktigt är om de också lägger till en pay-2-win-aspekt till det hela, "köp bättre rollperson", "börja med magiska föremål", "lås upp möjligheten att spela en kattalvs-magiker-krigare".
Det lägger verkligen till en ny dimension av minispel-strid. När det blir strid kan man:
  1. Fortsätta att beskriva fritt som vanligt (som jag brukar spela).
  2. Rulla tärningar och räkna matte (som de flesta tradspel gör).
  3. Plocka fram ett brädspel (alltså miniatyrer, som i mycket DnD).
  4. Och nu, köra igång ett dataspel.
 
Top