Nekromanti Rollspel för töntar?

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Är du beredd att bli en av ZTV´s nya idoler?
Du är kille och över 18 år. Du har aldrig spelat i ett fotbollslag efter det att du fyllt 10 år och du är INTE intresserad av sport överhuvudtaget. Men däremot är du passionerat intresserad av någon annan sak som t.ex. dataprogrammering, rollspel, historia, tv-spel, frimärken, serietidningar eller något annat. Du är stolt över dig själv och ditt intresse men har en kul distans till det.
hm, inte för att jag har råkat ut för det men vad jag har förstått så ser folk i allmänhet väldigt mycket ner på rollspelare just pga deras intresse.

På någon Conan o brian kväll för ett tag sedan så gästade huvudpersonen i Pitch black och riddick(nu vet jag inte vad han heter men ni vet vem jag menar) han berättade att hans intresse var att spela rollspel, närmare bestämt Dungeons and Dragons. Och fick följd frågor som att "Du kan ju inte gilla rollspel, du är ju actionhjälte" visserligen lite skämtsamt, men det är mentaliteten jag syftar på.

Sen undrar jag om det är just för att rollspelet i sig är väldigt öppet? Jag menar åtminstonde jag har SL:at alla sorters rollspelare; Jag har SL:at plugghästar, Haschpundare, sportfånar, Punkare, etc etc. Och jag är mer öppen för vilka jag spelar rollspel med i förhållande till vilka jag kanske går på fest med, eller umgås med på vardagen, kan det vara därför?

Är det just simpliciteten att man rullar tärning som man blir klassad som tönt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det just simpliciteten att man rullar tärning som man blir klassad som tönt?"

Nepp. Det är förmodligen en kombination av följande att göra:

<ul type="square">[*]Det är något som klassens plugghästar sysslar med.
[*]Man blir inte snygg av det.
[*]Det är inte kul på fester.
[*]Ingen* begriper sig på det.[/list]

I USA, lägg till följande två:

<ul type="square">[*]Det är en ärkeliberal aktivitet.
[*]Högerkristna hatar det.[/list]

...nu när jag tänker efter, de där två punkterna är ungefär samma sak. Men det är ointressant. Det viktiga är egentligen de första fyra punkterna.

Mycket av bilden av rollspel formas i skolan och tonåren. Kruxet är att den tiden till stor del är en popularitetstävling, där hormonstinna killar tävlar om hormonstinna tjejers gunst samt andra hormonstinna killars avund (mer eller mindre). Rollspel är mer eller mindre antitesen till detta - det vinner inte tjejernas gunst, det vinner definitivt inte andra killars avund, och inte är det ett bra trick på fester heller. Tvärtom - rollspelarna är de där skumma killarna som håller sig i källaren och fnissar suspekt och bläddrar i konstsiga böcker. Det är till skillnad från all annan aktivitet i tonåren rena antitesen till den där popularitetstävlingen.

Och det är helt enkelt därför som rollspelare betraktas som töntar.

* Ingen som räknas, i alla fall.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Hear, hear!

Är beredd att till 100% instämma med Krille. (hade han inte hunnit svara redan så hade jag gjort ett likadant inlägg, om än sämre formulerat...)
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Bäste herr Krille, vet inte om jag instämmer där
Det är något som klassens plugghästar sysslar med.

Man blir inte snygg av det.

Det är inte kul på fester.

Ingen* begriper sig på det.
För mig låter det väldigt mycket som sport i allmänhet ^^. Ju längre ner man kommer bland punkterna, desto mer klarnar det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
NU ska vi rollspela!

Din roll: en tonårig hormonstinn tjej i högstadieålder. Killar är plötsligt intressanta och du har just upptäckt hur förbaskat snygg man blir av sprit. Det vill säga, du är helt normal.

Vilken kille lägger du helst an på:

<ul type="square">[*]Bengan spelar hockey fem dagar i veckan så han har kropp som en gud och långt hår. Han kan få tag på en massa sprit från sin äldre brorsa som har en puttrande apparat och kan köpa ut från systemet. Dessutom lyssnar han på Kent och Britney Spears. Han kan dansa en hel natt och blir som mest lite manligt svettig. Han klär sig helt rätt. Slutligen är han hur kaxig som helst.
[*]Tompa spelar Drakar&Demoner fem dagar i veckan. Han är blek, finnig och rätt tjock, och blir andfådd av att åka rulltrappa. Sprit vet han bara den kemiska beteckningen på. Hans rytmik är helt okänd, förmodligen för att han enbart lyssnar på musiken till Sagan om Ringen och nåt buller som han kallar för Era. Klädstilen är enbart säckiga byxor och svarta t-shirts med vargtryck på. Han blir högröd i ansiktet när han pratar med dig, stirrar ner i golvet, mumlar och försvinner därifrån.[/list]
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"
Är du beredd att bli en av ZTV´s nya idoler?
Du är kille och över 18 år. Du har aldrig spelat i ett fotbollslag efter det att du fyllt 10 år och du är INTE intresserad av sport överhuvudtaget. Men däremot är du passionerat intresserad av någon annan sak som t.ex. dataprogrammering, rollspel, historia, tv-spel, frimärken, serietidningar eller något annat. Du är stolt över dig själv och ditt intresse men har en kul distans till det.
hm, inte för att jag har råkat ut för det men vad jag har förstått så ser folk i allmänhet väldigt mycket ner på rollspelare just pga deras intresse."
Var någonstans ser du ordet "nörd" i det du själv citerade ovan? Jag menar, där tycker jag de definierar på ett bra sätt vad ordet "nörd" innebär.. En hobby som man är djupt nergrävd i.. Något man under sin fritid har tillskaffat sig obskyr information om.. Det som inte efterfrågas är sportnördarna i och med denna mening "...och du är INTE intresserad av sport överhuvudtaget.".. För de är precis lika nördiga som rollspelarna..

För mig så har ordet/betydelsen/fenomenet "nörd" ändrats de senaste åren.. Innan jag lärde mig ordet nörd så var orden "bokmal" och "glasögonorm" och intrycket att alla med glasögon var mer intelligenta än andra något som jag upplevde.. Nörd kom senare att få typ den betydelsen (med alla nördfilmer som kom från Hollywood).. Numera spelar det ingen roll om man kallar sig nörd eller inte (eller så är det bara jag som växt upp - det är kanske annorlunda bland ungdomarna?).. Att rollspelare är nördar, beror på att regelboken är en.... bok och att gamla tolkningar av ordet "nörd" fortfarande finns kvar bland majoriteten av befolkningen..

"Sen undrar jag om det är just för att rollspelet i sig är väldigt öppet?"
Det låter inte för mig som en anledning.. Dock så, och nu kommer jag in på ett annat område, så är rollspel väldigt öppna för olika typer av människor, just för att alla rollspelare har ett gemensamt intresse. Nämligen rollspel.. Vi har något gemensamt och kan börja snacka med helt okända rollspelare, precis som festivalpersoner kan börja snacka med varandra eller folk under medeltidsveckan kan helt sonika börja samtala.. Visst finns det olika sätt att spela rollspel på men i likhet med fotbollsfantaster och att de kanske hejar på olika lag så binder ändå intresset oss rollspelare samman..

/Han som kan säga att lumpenpersoner upplever precis samma saker med det där med öppenheten
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: NU ska vi rollspela! [OT]

<ul type="square">[*]"Bengan spelar hockey fem dagar i veckan så han har kropp som en gud och långt hår. Han kan få tag på en massa sprit från sin äldre brorsa som har en puttrande apparat och kan köpa ut från systemet. Dessutom lyssnar han på Kent och Britney Spears. Han kan dansa en hel natt och blir som mest lite manligt svettig. Han klär sig helt rätt. Slutligen är han hur kaxig som helst.
[*]Tompa spelar Drakar&Demoner fem dagar i veckan. Han är blek, finnig och rätt tjock, och blir andfådd av att åka rulltrappa. Sprit vet han bara den kemiska beteckningen på. Hans rytmik är helt okänd, förmodligen för att han enbart lyssnar på musiken till Sagan om Ringen och nåt buller som han kallar för Era. Klädstilen är enbart säckiga byxor och svarta t-shirts med vargtryck på. Han blir högröd i ansiktet när han pratar med dig, stirrar ner i golvet, mumlar och försvinner därifrån."
[/list]Snygg indelning.. Roller från en valfri standardcollegefilm från amerikat.. Jag kan säga att jag var i den övre delen med undantag att jag spelade Drakar och Demoner.. Jag menar, bara för att en kille sportar, är smal och har muskler så innebär det inte att han får tjejer.. Jag vet ishockeyspelare som är hur blyga och sköra som helst (ta bara han i Fame Factory) och rollspelare som kan ragga som få..

Det där har faktiskt inte såå mycket med utövningen att göra.. Snarare vad man gör på fritiden.. En rollspelare (eller nördar i allmänhet) kanske vill skippa diskon och dylikt för att rulla tärningar eller rucka på joysticken (eeh.. Jag menar, spela datorspel med det).. De får mindre socialt beteende i den hänsyn när det gäller att ta folket av det motsatta könet.. Så de sista meningarna i vardera beskrivning är mer avgörande..

Jag tror det har mer inverkan än att det fysiska.. Ja, det fysiska spelar stor roll i tonåren men det är ändå inte allt..

/Han som undrar vad fanken det hade med tråden att göra :gremtongue:
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: NU ska vi rollspela!

Snygg indelning, men jag har aldrig tyckt att den stämmer. De flesta jag spelat med har varit mycket vältränade. I den gruppen jag spelade med från mellanstadiet till gymnasiet hade vi gossar som nästan samtliga tog över 100 kg i bänk, 2 av dem roade sig med att jogga hem till Väserås från stugan nära Stockholm och samtliga höll på med 1-3 idrotter som t.ex. friidrott, fotboll, judo, klättring, basket, volleyboll, etc. Dessutom hade väl ingen några problem med flickor, inte på den tiden, problemen kom senare för vissa...

Jag förstår inte riktigt varför rollspelare utmålar sig själva som nerdar. Är medelrollspelaren verkligen en tönt med sociala problem? Kanske ett ämne för en poll?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: NU ska vi rollspela! [OT]

Nej, håller med. Det är liksom... individuellt. Visst stämmer bilden av en blekfet/spinkig, finnig tönt med säckiga byxor och stripgt hår in på vissa, men det tror jag inte har med rollspelandet att göra. Jag känner killar som inte vet vad rollspel är som gott stämmer in på den beskrivningen,,, På samma sätt som många jag känner som spelar rollspel är med utav Bengan-typen. Jag till exempel, spelade fotboll fyra-fem dagar i veckan tills för några månader sedan, blev nästan uttagen till stadslaget, har en ganska bred popularitet bland personer från det motsatta könet, är ganska vältränad, springer 60 meter på åtta sekunder om inte annat (13-14 bast), osv... Jag är alltså jävligt bengig, undantaget att jag lirar Eon och varken lyssnar på Kent eller Brittan. Så, jag tror att det är individuellt. Det finns vältränade, kaxiga och populära rollspelare på samma sätt som det finns feta (men med smala armar), finniga och bleka plugghästar som inte vet vad T6 är för nåt.

Ursäkta för ett komplett onödigt inlägg. :gremsmirk:

-Hjalle, inte alls så nördig som det anstår en rollspelare.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
På någon Conan o brian kväll för ett tag sedan så gästade huvudpersonen i Pitch black och riddick(nu vet jag inte vad han heter men ni vet vem jag menar) han berättade att hans intresse var att spela rollspel, närmare bestämt Dungeons and Dragons.
Han heter Vin Diesel, vilket för övrigt låter som ett namn på en rollperson. Jag undrar vad hans eventuella syskon heter. Vin 98 Oktan? (Ok, den var dålig)

Jag såg också det inslaget och jag tyckte inte att Conan O´brien drev med honom mer än vad han driver med andra gäster. Mannen driver ju med allt och alla, de kändisar som kliver in i hans studio utan att ha självdistans kan räkna med en rejäl omgång...

Men även jag satt framför teven beredd på att ta illa upp om Conan skulle gå för hårt åt rollspelshobbyn. Jag tror att många av oss helt enkelt är överkänsliga för nördstämpling.

Gordeg
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Relaterade hobbys

  • ... läsa böcker, betydligt mer böcker en genomsnittet och oftare sf, fantasy och skräck än tantporr, Jan Guillou eller Birget Jones
  • ... spelar dataspel
  • ... läsa serier
  • ... rent allmänt pilla på datorer
  • ... springa omkring och leka troll eller riddare i skogen
  • ... spela suspekta kortspel
  • ... spela suspekta brädspel
  • ... fara till suspekta konvent och lan istället för Hultsfred
  • ... sitter online och diskutera rollspel på suspekta forum
  • ... lyssna på konstig musik
  • ... känner till massa obskyra historiska fakta
  • ... är intresserad av historia
  • ...samt självklart ofta ha suspekta skägg (Edit:tilllagd)
  • ...osv. osv. ectera ectera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hear, hear!

nog sjutton ligger det nåt i Krilles indelning... fast det finns ju variationer...

i mitt spelgäng på 80-90talet hade jag 2 ytterligheter:

Min bäste polare Thomas alias "Kardinal Kaos" (som bl.a. hade Merlin Games på Gåsgränd i gamla stan)... missbildad och 1,45 lång efter en sjukdom i barndomen, ful hy ful med ärr, serietidningsamlare, pokerspelare, poet, och allmänt kufisk (men den smartaste och roligaste kille jag träffat). Han hade sex första gången när han var typ 30, knappast nån babe-magnet på det sättet (även om det av nån anledning alltid fanns snygga flickor runt honom).

(Thomas dog tyvärr förra året i Laos)

OCH

Patrik "barbaren", kaxig, boxare, dörrvakt, med osannolikt vältränad kropp och hur tillgång till hur många modell-brudar som helst. Dömd för bankrån. Numera skeppsbyggare.

vi andra var väl nånstans mittimellan, med en viss övervikt på folk som numera är programmerare ;-)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Han heter Vin Diesel, vilket för övrigt låter som ett namn på en rollperson. Jag undrar vad hans eventuella syskon heter. Vin 98 Oktan? (Ok, den var dålig)"
Jag vet att hans tyska kusin heter Öl Diesel.. *fniss* Hehe.. Hehehe.. Muahaha... HAHAHAHAHA!!

Ok, kanske inte såå roligt..

/Han som kan nämna att "öl" översatt från tyska blir "olja"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vetenskapligt undersöka nördpotentialen?

Det finns ett enkelt sätt att kolla in den genomsnittlige rollspelaren. Att gå på konvent (eller på nördpub ).

Visst, nu kommer folk påpeka att långt ifrån alla åker till konvent. Men vad är störst sannolikhet - att de allra nördigaste och folkskyggaste stannar hemma, eller att de allra mest normala och sportiga stannar hemma?

Om konvent avspeglar Sveriges aktiva rollspelare någotsånär så råder det ingen tvekan om att nördstereotypen regerar - för konvent har en rejäl nördfaktor.

Men jag är på en nationell undersökning, lämpligtvis SVEROK-understödd, som tar reda på - vilka är Sveriges rollspelare istället? Man kan ställa frågor om övriga intressen, betyg, klädstil, socialt liv, etc för att utröna detta. Det vore kul :gremlaugh: Då får vi dessutom svart på vitt om rollspelare är psykopater eller inte.

/RipperDoc
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Vetenskapligt undersöka nördpotentialen?

[ QUOTE ]
Det finns ett enkelt sätt att kolla in den genomsnittlige rollspelaren. Att gå på konvent (eller på nördpub ).

[/ QUOTE ]

Det borde jag fattat, men jag har inte varit på något av dem.

[ QUOTE ]
Om konvent avspeglar Sveriges aktiva rollspelare någotsånär så råder det ingen tvekan om att nördstereotypen regerar - för konvent har en rejäl nördfaktor.

[/ QUOTE ]

:gremgrin: Ok, då är det väl bara jag som haft en avvikande skara medspelare.

[ QUOTE ]
Då får vi dessutom svart på vitt om rollspelare är psykopater eller inte.

[/ QUOTE ]

Trodde inte det rådde någon som helst tvekan på den punkten. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det just simpliciteten att man rullar tärning som man blir klassad som tönt?
Ska föröska få rätt ord på vad jag tänker.. :gremtongue:
Alltså, kan man inte på något sätt jämföra det här på oss rollspelare som när det gäller allt annt. Alltså, är det inte på ett ungefär samma sak att man suckar åt det där lvl 98 sportfånen som absolut _måste_ följa all sport & styr livet efter det. Eller den person som gillar nåttannat välldans mycket, tror att man suckar nästan lika mycket åt honom som åt rollspelare..
Eller är jag helt fel ute ?

/ Johan K, som inte annat har mött intresse för sitt intresse rollspel från folk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hear, hear!

knappast nån babe-magnet på det sättet (även om det av nån anledning alltid fanns snygga flickor runt honom).

Han var en väldigt färgstark personlighet (själv träffade jag honom bara en gång, på LinCon 1990, men han var en av mina starkaste minnen därifrån) vilket också brukar dra till sig flickor, fast inte på samma sätt.
Min svägerska brukar prata lite bekymrat och medlidsamt om "killar som tjejer vill vara kompisar med" - när hennes söner gick i högstadiet var hon orolig för att de skulle utvecklas till sådana - och han kunde nog räknas till den kategorin. Sympatiska gamers blir ofta det.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Alltså, är det inte på ett ungefär samma sak att man suckar åt det där lvl 98 sportfånen som absolut _måste_ följa all sport & styr livet efter det.

Jo, men det är rätt stor skillnad på den muskulöse sportfånen som utövar en massa sport, och soffpotatisen som tittar på det. (-:

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, men det är rätt stor skillnad på den muskulöse sportfånen som utövar en massa sport, och soffpotatisen som tittar på det. (-:
HeHe !
Tror just att du har en klar poäng där ja.... :gremgrin:

/ Johan K, som visst är på g att bli sjuk... :gremfrown:
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
En tanke...

Om man är en rollspelare som även har andra vänner som inte är rollspelare så kan jag tänka mig att man ofta är lite tveksam till om man skall inviga sina vänner i hobbyn.

Vänner med tydligt intresse i rätt riktning som dataspelare eller lajvare är det inte så svårt att bjuda in.

Däremot fotbollsproffset, discokillen eller bengtsforsraggaren är man kanske mer tveksam till och då kanske av anledningen; Att de kanske skulle tycka att man är töntig, att dom inte skulle tycka jag var en "normal" grabb eller tjej.

Denna tendens att satsa på säkra kort gör att rollpselshobbyn töntifieras genom att man själv motverkar spridningen till andra kretsar än de som faller inom den gängse normen.

Inavel skulle man kunna säga, men vem vet, det här var ju bara en tanke...
 
Top