Nekromanti Rollspel för nybörjare - har du ett tips månne?

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Jag har en samling vänner och rollspelande kompisars flickvänner som vill pröva på det där med rollspel (min egen flickvän har jag också äntligen lyckas övertala…). Jag är jäkligt taggad, men i ärlighetens namn vet jag inte vad vi ska spela.

Friform e.d. går bort. Många traditionella rollspel har för mycket regler och känns ofta lite för ”subkulturella”. En del av de indie-spel jag spelat eller läst känns bra på många sätt (snabbt karaktärsskapande, friare berättande, snabba regler) men många är väldigt strukturerade vad gäller hur de ska spelas. Någon som har (bra) erfarenheter av något spel för mitt tilltänkta ändamål, eller som har åsikter av mer a priori karaktär som kan vara hjälpsamma?

T.ex. har jag hört att Mouse Guard (som jag bara bläddrat i och som snart kommer på posten) ska vara lite Burning Wheel Light. Stämmer det? Är det ett bra exempel på ett spel som skulle vara en bra introduktion för folk som dels 1) aldrig spelat rollspel tidigare och dels 2) inte läser sci-fi eller fantasy eller serietidningar eller spelar datorspel etc.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så varför inte köra lite Saga??
Det är ju ett mysigt rollspel som jag tror kan passa för de flesta.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Det här kanske säger mer om min bakgrund som rollspelare, än vad som objektivt kan sägas vara en bra inkörsport för nybörjare. Men jag skulle säga standard-fantasy som miljö och något BRP-liknande system till reglerna.

BRP tycker jag är lätt att intuitivt förstå med grundegenskaper och färdigheter som beskriver rollpersonen. Resolutionsmekaniken är också enkel, slå under ditt färdighetsvärde och du lyckas. Fantasy är en miljö de flesta kan relatera till tack vare Sagan om ringen. Konceptet med en krigare, en trollkarl och en tjuv som får en skattkarta av en mystisk man på en taverna är väldigt tydligt i vad spelarna förväntas göra och bör fungera även för ovana rollspelare.

Alltså borde ni spela Drakar och Demoner!
Men - Drakar och Demoners senaste inkarnation är väl inte riktigt BRP längre, om jag förstått saken rätt. Om du inte har något eget ex av EDD liggandes hemma, är väl Saga det närmaste man kommer idag av spel som fortfarande finns till försäljning. För endast 99 kr är det dessutom ett rent kap.

Saga på Sci-fi-bokhandeln

PS. Jag har ingen personlig erfarenhet av Saga, men det finns andra här på forumet som kan berätta mer om spelet.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Action!
Svenskt spel från Mindelss Gaming
Funkar till allt som har med actionfilmer och serietidningar som inspiration att göra och väldigt regeltunt. Verkar dock endast köpa.

Barbarians of Lemuria
Lätt, snabbt och rätt regeltunt men ändå tillräckligt för att kännas som ett sammanhållet regelsystem. Skrivet för sword&sorcery genren men kan kunna användas till vanlig fantasy, swashbuckling osv. Också rätt serietidningsaktigt. Finns att ladda ner gratis och hittas snabbt på google. Finns även trycka versioner

Basic Fantasy:
Simulerar urgamla D&D Basic/Expert(Moldvay edition) och lite uppiffat. Enkelt och snabbt för fantasylir. Finns också att ladda ned gratis eller som lulu-tryck

Sagor Från Midgård:
Enkelt gratis regelsystem på en A4 och verkar vara lite som av ett DoDT-ultralight.

Version:0
Indie-tillägg som avses för att användas till M:UA(vilket annars redan är ganska regeltunt speciellt om man använder förenklad strid).
Ingen erfarenhet av Version:0 men verkar vara till för att stödja historieberättandet och snabbare spel och regler. Tror det fortfarande finns gratis för nedladdning och som lulu-tryck

Bortom:Lögnens Slöja
Rätt generiskt spel avsett för skräckgenren med ganska nedbantat regelsystem. Mest en regelmotor som inte ska vara i vägen vid spel och lite fluff och inriktat på att kunna stödja lite av varje inom skräckgenren. Tror detta också finns för gratis nedladdning. Finns flera gratis äventyr som verkar vara av god klass. Ska finans gratis för nedladdning plus äventyr finns på Mindless Gamings hemsida. Påminner lite grann både om Kult och CoC men väldigt vakt beskriven bakomliggande mytologi.

Evolutionens Barn
Ingen erfarenhet av detta men verkar vara väldigt regeltunt, fokuserat på drama och historieberättande med mycket spelarfrihet i en framtida sci-fi/dystopi/cyberpunk/manga-anime värld med mycket fokus på förtryck och frihetskamp. Gratis nedladdning eller som lulu-tryck.

Saga:
Påminner mycket om gamla, mer regeltunna, DoD från 80/90-talet med en lagom beskriven värld(ett fantasy-europa helt enkelt). Mycket anglosaxiskt, lite nordiskt och tysk-romerska vibbar i centrala kampanjvärlden och lite Tusen-och-en-natt-Conan-arabiskt i österled och har rätt trevlig legedariskt/sago-stuk. Det känns verkligen riddartid så att säga och lite eget (trotts att det är väldigt klassiskt) än slätstruket generiskt. Finns både att köpa eller ladda ned gratis på Sagagames hemsida.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Mitt bästa grundtips oavsett vilket spel ni spelar är att ha förgjorda rollpersoner, så att ni direkt kan sätta igång och spela. Kapa bort allt som inte har att göra med rollspelandet och kör på.

Jag höll en introsession för några polare som var praktiskt taget nybisar för ett tag sedan. Vi spelade en snabb omgång Snakes on a Plane RPG för att bli varm i kläderna och få lite grepp om vad rollspel är, och sedan en ordentlig Faery's Tale-one shot. Det funkade riktigt bra, och jag kan rekommendera bägge spel.

Mouse Guard har jag också spelat med nybisar, och rekommenderar det inte riktigt lika mycket. Det kändes som att det var en högre tröskel för att greppa MG, i och med att man måste greppa betydligt fler regler än Faery's Tale. Vad som passar bäst för din grupp är ju såklart beroende på vad det är som lockar din grupp och hur bekanta de är med bräd/rollspel sedan tidigare (spelat D&D-datorspel, etc).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag kan tänker inte svara på vad ni bör spela, låt dom välja setting, och gör en grundplot som inte är setteingberoende.

Tärningsrullandet kan man första gångerna oavsett vad man vill ha för regelsystem hålla till en t6a, över 4 lyckas man desto högre desto bättre och under fyra isslyckas man desto lägre desto bättre och låta dom använda det i ren berättarglädje.

Min tes att de första gånger man ska spela ska man fokusera på inom grupper hitta sina egna regler för hur man berättar en histora tillsammans främst.

Jag skulle säga att det viktigaste du kan göra är att säga "Ja."

"Fårman ha rekvisita?" - "Javisst om du vill det."
"Visst är den gamla baronen döende?" - "Jo, det låter som det passar historian."

Och strunta i att dom inte har koll på vad man får eller inte får göra med deras berättarmakt (Tex bestämma över plotten på spelledarevis) utan låta dom testa och utforska det själva och låta dom vara charmade av det egna skapandet.

Först efter ett par spelmöten, skulle lag låta dom ta ställning till spelledare/spelledarlöst, narrativst eller stimulationist, inga regler, narratavistiska regler eller trad regler.

Jag tror att ett bra sätt att göra det på är att säga att man ska efterapa en filmgengre, som tex zombiefilm/highschool film/superhjältefilm eller whatever i och med att en del första gångespelare blir tryggare att ha rollen agera på olika sätt utan att känna sig sårbar ("Kommer de tycka jag är korkad/fånig/slampig/whatever om min roll gör så?") och känner sig tryggare att när man kan peka på "så beter sig roller i den här dramaturgin."

Och vara medveten om att om folk känner sig obekväma som nybörjare kommer humorn vara ett försvar och se till att skapa en förutsättning för att både allvar och skratt ska få plats.

Och ta pauser och metaprata och metapeppa varann.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Oh.

Och lärlingskap är awesome. Ta med en av dina pålitliga erfarna rollspelare för att agera hjälpmotor i gruppen, samtidigt som denne vet att poängen att få igång noobsen, inte överrösta dom.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
Faery's Tale - OMG!

GnomviD said:
... och sedan en ordentlig Faery's Tale-one shot. Det funkade riktigt bra, och jag kan rekommendera bägge spel.
Spelande av Faery's Tale! Alltså, jag visste ju att du var en trevlig prick men att du är så jäkla cool att du har spellett Faery's Tale hade jag faktiskt inte vågat tro. :gremblush: Fullkomligt awesomecake. Hoppas på en liten spelrapport. :gremlaugh:

ON TOPIC:
Jag tror spel som Faery's Tale och dylikt som har en tydlig profil är ett bra val, förutsatt att nybörjarna har nån smak för det.

De två bästa tipsen på spel för nybörjare som jag hittills sett i mitt liv är:

1) Ett spel som DU brinner för.
2) Ett spel som DE blir taggade av när de får se eller höra talas om det.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Faery's Tale - OMG!

Jag tror det är dåligt att välja ett spel som hårt pressar för narrativistiskt eller imperssionistisk agenda istället för att låta nybörjarna leka fram hur de vill göra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Faery's Tale - OMG!

Faery's Tale är ju ett väldigt trevligt litet spel som inspirerat mig mycket...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dragon Age RPG.

Det bygger på datorspelet med samma namn, så har de spelat det så har de en fördel i hur settingen ser ut och funkar. Har de inte spelat det så kan du leta upp trailersarna till datorspelet, spela upp dem och säga "så där ser det ut". Sen är det bara att tuta.

För 260 bananer får du en box med tre tärningar och två sextifyrasidiga häften. Halva första häftet innehåller en världsbeskrivning. Andra halvan innehåller regler för att göra gubbe och de listor över focus och talents och spells som behövs. Sen är det typ fem sidor regler på slutet varav tre är för strid.

Andra boken innehåller ungefär 50% spelledartips, modell bättre - typ, de ligger i samma användbarhetsklass som Robin's Laws of Good Gamemastering - följt av 50% introäventyr som är riktigt bra.

Reglerna är enkla och kluriga: slå 3d6 (varav en i en annorlunda färg), lägg till ett attribut, släng på modifikationer för focus, kom över en svårighet. Lyckas du så visar den felfärgade tärningen hur väl du lyckades. I strid, om du lyckas och två tärningar, vilka som helst, är lika, så har du stunchans. Då får du lika många stuntpoäng som den felfärgade tärningen att spendera på att göra din attack cool och häftig. Hit points i övrigt.

Enda nackdelen är väl att nån gång efter sommaren så får du spendera 260 spänn till på box 2 för att kunna avancera vidare. Å andra sidan, vid det laget vet dina spelare om de vill fortsätta eller inte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, ska vi snacka enkla, bra spel - där man fattar vinkeln direkt - och inte behöver bekymra sig om regler så är Arferts verk genast prio ett, anser jag.
Saga och Fantasy
... Samtidigt kan man ju då alltid bjuda Arfert på en liten speltest av Fantasy. =)

Annars så tycker jag att DoD från mellan 1984-1991 är att rekommendera. Fast när du talar om folk som inte har så mycket förståelse för några klassiska fiction-genrer blir det iof väldigt svårt. Fast vad det gäller Arferts spel samt DoD så brukar lite allmänkunskap om medeltid och mytologi funka bra, och det lär sig ju varenda själ i grundskolan, mer eller mindre. Annars kanske någonting bland verken kring World of Darkness vore trevligt. Ställer inte heller några krav på spelaren vad det gäller regelfnas och dylika. Bara man kan normalgod engelska så är det finemang. I WoD finns det dessutom ju så mycket plats åt spelaren så där finns det bra chans att lära sig att verkligen ta vid sin roll och använda den.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
w176 kom med bra tips tyckte jag!
Men sen tror jag att många rollspelare (och även de som hänger här på wrnu) är lite för konservativa för att klara av att "leka fram" ett intresse för rollspel.

Sen verkade The Pool vara ett lysande system just för nybörjare. Enkla regler, lite hjälp och lite lek.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Oh.

Och lärlingskap är awesome. Ta med en av dina pålitliga erfarna rollspelare för att agera hjälpmotor i gruppen, samtidigt som denne vet att poängen att få igång noobsen, inte överrösta dom.
WORD!
... Det är alltid det bästa att gamla spelare introducerar och hjälper nya. Snabbaste vägen vill jag påstå.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Men sen tror jag att många rollspelare (och även de som hänger här på wrnu) är lite för konservativa för att klara av att "leka fram" ett intresse för rollspel.
Tvärtom, jag tror det är just här det finns förståelse och driv för att "leka fram" saker och ting. Förövrigt håller jag med w176 där med. För att inte göra det så komplicerat så ta ett simpelt och tunnt litet regelpaket från någonstans och hitte-på något eget som de kan relatera till. Apbra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Tja, ska vi snacka enkla, bra spel - där man fattar vinkeln direkt - och inte behöver bekymra sig om regler så är Arferts verk genast prio ett, anser jag.
Saga och Fantasy
... Samtidigt kan man ju då alltid bjuda Arfert på en liten speltest av Fantasy. =)

Annars så tycker jag att DoD från mellan 1984-1991 är att rekommendera. Fast när du talar om folk som inte har så mycket förståelse för några klassiska fiction-genrer blir det iof väldigt svårt. Fast vad det gäller Arferts spel samt DoD så brukar lite allmänkunskap om medeltid och mytologi funka bra, och det lär sig ju varenda själ i grundskolan, mer eller mindre. Annars kanske någonting bland verken kring World of Darkness vore trevligt. Ställer inte heller några krav på spelaren vad det gäller regelfnas och dylika. Bara man kan normalgod engelska så är det finemang. I WoD finns det dessutom ju så mycket plats åt spelaren så där finns det bra chans att lära sig att verkligen ta vid sin roll och använda den.
Oj, jag glömde ju det bland de mest ypperligt välpassande spelen för ett sådant ändamål - och även för en massa andra trevliga ändåmål - nämligen Arvidos Berättelser från Staden. En storfavorit hos mig på flera plan av många olika kreativa och trevliga skäl. Tror dock att han lagt ned sin Lulu-försäljning av det...?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle säga att man absolut INTE ska spela fantasy med folk som, som de du beskriver, inte är vana vid fantasygenren (i.e, 'inte nördar'). Möjligen om fantasy är vad de -förväntar- sig av rollspel, möjligen.

Annars, ta fasta på w176:s tips. Skit i regler i stort, låt spelarna välja setting, och se till att fokusera på att låta dem vänja sig vid det gemensamma skapandet, och pröva gränserna för berättarmakten helt ohämmat.

- Ymir, tycker
 
Top