Nekromanti Rollspel för iphone/ipod touch

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag laddade ner spelet: Gamebook adventurers 6 The wizard from Tarnath Tor. Ett soloäventyr som jag tycker var jätteroligt. Påminner mig mycket om soloäventyren i bokform a la Ensamma vargen, mf. Detta kan jag varmt rekommendera

http://www.gamebookadventures.com/

Har ni andra några bra tips på rollspel till ipod/iphone, som ni själva tycker om att spela?

/Eagle
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Roligt att se en renässans för detta format!

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Buy once, play everywhere. All of our gamebooks are universal apps, so that means that you wont need to pay twice to play on your iPhone and your iPad.</div></div>
Lite kul hur "everywhere" och "universal" ändå är begränsat till enbart Apple-produkter... :gremsmirk:

Men jag gillar att de "rekryterat" Jon Green, som väl nästan får sägas är den tredje mest inflytelserika Fighting Fantasy skribenten.

Och det är Fighting Fantasy som sätter ribban. Tyckte du om GA måste du verkligen kolla upp Fighting Fantasy! (Om de finns som IPad-appar eller bara som traditionella dödaträd-böcker vet jag ej).


PS. Hur gör jag, som inte äger några Apple-produkter, om jag vill veta hur reglerna bakom Gamebook Adventures fungerar?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
CapnZapp said:
Lite kul hur "everywhere" och "universal" ändå är begränsat till enbart Apple-produkter... :gremsmirk:
"Universal" är ett begrepp i Appstore som betyder att det är anpassat till både iPad och iPhone; att man inte behöver köpa separata versioner av programmet. Markeras med ett litet "+"-tecken bredvid namnet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jarl said:
"Universal" är ett begrepp i Appstore som betyder att det är anpassat till både iPad och iPhone; att man inte behöver köpa separata versioner av programmet. Markeras med ett litet "+"-tecken bredvid namnet.
Jaha du.

Och "everywhere" då...? :gremsmirk:

(Inte så att jag har några egentliga problem, Apple låter ju bara Microsoft smaka på sin egen medicin. Men det är ju ändå lite roligt att dessa begrepp används för vad som kan vara, vad, kanske en fjärdedel av marknaden, tops?)

Å förresten, innebär detta att programmen inte ens funkar på en Macintosh?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
CapnZapp said:
PS. Hur gör jag, som inte äger några Apple-produkter, om jag vill veta hur reglerna bakom Gamebook Adventures fungerar?
Nevermind, hittade en recension:

The system is pretty simple. Your character has four stats: Vitality, which is rolled at the beginning of the game and are your hit points, Offense, which starts at 2 and is dependent on your weapons, Defense, which starts at 2 and is dependent on your armor, and Fitness, which is rolled at the beginning of the game and represents your agility. When you’re in a battle, you roll a number of six-sided dice equal to your Offense score while your enemy rolls a number of dice equal to their Defense score. If your highest number exceeds their highest number, then you hit for damage equal to the sum of all your dice. Then the enemy takes their turn. In addition, you can try to double the damage of your attack (or halve the damage of an enemy’s attack) by rolling two six-sided dice and getting under your Fitness score.



Och visst finns Fighting Fantasy på Ipaden med. Här en länk som diskuterar bägge serierna:

http://toucharcade.com/2010/02/09/fighti...dventure-books/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,583
Location
Rissne
CapnZapp said:
Å förresten, innebär detta att programmen inte ens funkar på en Macintosh?
Japp.

Men - "everywhere" ska nog inte tolkas plattformsmässigt utan geografiskt. Inte "vilken dator som helst", utan "var du än befinner dig". Oavsett hemma, på jobbet eller uppe i fjällen liksom.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Det lilla spelet Scarlett and the Spark of Life är tekniskt enkelt men fantastiskt charmigt, och manuset gör mig varm inombords med jämna mellanrum under spelandet. Ett måste, tycker jag. :gremsmile:
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Ja jag kollade fighting fantasy ocskå, men det fanns inte så mycket recensioner om dem och de få jag hittade tyckte att GA serien var bättre än Fighting fantasy. Vilka spel har du kört som du kan tipsa om att jag laddar ner?

/Eagle
 
Top