Nekromanti Rollspel för en 12 årig nybörjare?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,212
Hej
Jag har av en bekant fått denna fråga. Att det ska vara på svenska är en förutsättning. Jag behöver hjälp här. Vilka förslag har ni?
 
Tack, de var i de banorna jag tänkte också men har tyvärr ingen koll på dem själv.Är det någon som har erfarenhet från dessa spel med personer i den åldern?
 
Bifur;n209019 said:
Är det någon som har erfarenhet från dessa spel med personer i den åldern?

Jag har spelat Järn och Hjältarnas tid med 11-13-åringar. Min erfarenhet är att Hjältarnas tid fungerar utan handledning, medan Järn bör ha en mer erfaren person närvarande.

Tydligheten och pedagogiken i Hjältarnas tid uppskattades eftersom de blev självgående så snabbt, och flickorna tyckte att det var jätteskönt att spelet inte var så "grabbigt".
 
Tack så mycket för input, känns det lite säkrare att lämna dessa förslag.
 
Spelet om Morwhayle känns som att det också kan sättas i händerna på en person 12-14 år och de kan komma igång självständigt. Men det har jag inte provat att göra.
 
Ensamma Vargen rollspelet är ett bra introduktionsspel med lätta regler. Vi har kört det med 10-12 åringar som aldrig spelet rollspel förut och det fungerade alldeles utmärkt. Efter första spelkvällen kör de numera själva.

Tassar och Morrhår är också ett bra nybörjarspel, men kanske för en lite yngre publik.

/Anders & Tove
 
Jag tror att de flesta tolvåringar klarar alla normalkomplexa rollspel så det behöver inte vara ett av de enklare systemen. Jag började spela när jag var elva och lärde mig reglerna till Drakar och demoner utan speciellt mycket hjälp. Min erfarenhet är dessutom att det är lättare att lära dagens barn att spela rollspel eftersom de redan har konceptet klart för sig från en massa dataspel. Jag har spelat med alla mina tre barn när de var i den åldern och de blev sura när man gjorde det för enkelt snarare än om man gjorde det mer avancerat.
 
Anders & Tove;n209063 said:
Ensamma Vargen rollspelet är ett bra introduktionsspel med lätta regler. Vi har kört det med 10-12 åringar som aldrig spelet rollspel förut och det fungerade alldeles utmärkt. Efter första spelkvällen kör de numera själva.

Tassar och Morrhår är också ett bra nybörjarspel, men kanske för en lite yngre publik.

/Anders & Tove

Jo, jag nämnde det också faktiskt.
 
Zadrith;n209068 said:
Jag tror att de flesta tolvåringar klarar alla normalkomplexa rollspel så det behöver inte vara ett av de enklare systemen. Jag började spela när jag var elva och lärde mig reglerna till Drakar och demoner utan speciellt mycket hjälp. Min erfarenhet är dessutom att det är lättare att lära dagens barn att spela rollspel eftersom de redan har konceptet klart för sig från en massa dataspel. Jag har spelat med alla mina tre barn när de var i den åldern och de blev sura när man gjorde det för enkelt snarare än om man gjorde det mer avancerat.

Så är det nog, men vill man att ett gäng 12-åringar ska rådda det själva utan att veta om de gillar det ska man nog försöka hitta något med låg tröskel. I det här fallet kommer inte föräldrarna vägleda dem (och inte jag heller). Gillar de hobbyn är det inga problem att leta upp mer komplicerade grejer sedan. (Även om jag inte uppfattar de diskuterade spelen som övermåttan enkla, snarare verkar de ganska genomsnittliga utifrån tidens trender).
 
Jag lärde mig själv, och säkert många andra också, Drakar och Demoner och Mutant 1986. Då var jag 11 år. Känns som de spelen var hyfsat komplicerade och opedagogiska men vi grejade det ????

Numera borde Hjältarnas Tid, Spelet om M. och varför inte Retro Drakar och Demoner (som kommer om någon månad) fungera bra. Egentligen Mutant Å0 och Coriolis också väl?
 
Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.
 
McAber;n209138 said:
Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.

Man ska inte glömma att "normaltjock" har förändrats. DoD1 var 48 sidor. DoD2 var 80. En normaltjock grundregelbok idag kvalar lätt in på 256 sidor, och grundregler idag på under 100 sidor tillhör undantagen.
 
McAber;n209138 said:
Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.

Kan mycket väl stämma men man ska komma ihåg att alla på den tiden inte heller var så pepp på att läsa en massa, men det räckte ju att det var någon av kompisarna som var en läsare så ordnade det sig.
 
Har ju redan nämnts med "Hjältarnas Tid" tror jag mest på faktiskt, är ju grymt att det följer med färdiga karaktärer också om man inte hinner spendera en hel kväll på att komma på en egen. Körde det nyss med några kompisar som aldrig spelat och dom tyckte det var super kul!

Men annars så tror jag på nya Drakar och Demoner Retro som släpps nu, har inte testat det men om det är som jag tror att det kommer att vara så borde det vara ganska enkelt!
 
Startboxen till Mutant: År Noll är mitt förslag. Det går väldigt kvickt och smidigt att komma igång och spela.
 
Back
Top