Generellt är det nog så att vuxnas uppfattningar av vad som passar barn är andra än dem som barn själva har. Vem har inte velat läsa, se, spela eller lyssna på något som en vuxen sagt att »det där är för svårt för dig«?
Barn spelar datorspel med en åldersklassning långt över deras egen ålder. De lyssnar på mammas musik. De får klassiker lästa för sig eller satta i händerna för att läsa själva, trots att klassikerna en gång skrevs för vuxna. De kollar på film som de inte kommer in på bio på, ens i vuxens sällskap.
Slukaråldern brukar placeras 9-12, plus minus ett par år. Det finns gott om 9-åringar idag som klämt hela Harry Potterserien, t.ex. När jag var i den åldern klämde vi istället hela Prydain-serien. När farsan var liten klämde man t.ex. de första sju-åtta Tarzanromanerna. Vi snackar alltså bokserier på flera tusen sidor. N.d.g. matte är det meningen, enligt läroplan, att barnen lär sig allt som behövs för 99,9% av alla rollspel som någonsin gjorts senast i trean.
När jag var nere på sfbok med min nioåring häromveckan, satte jag henne på att läsa alla baksidorna till alla »större« svenska rollspel, bl.a. dem som nämns i tråden. Hon utsåg Symbaroum till en glasklar vinnare, tog den med sig till läshörnan och satt en lång stund och kollade på bilder och läste. Nu var vi där för att köpa en annan pryl till henne, men om jag varit ute efter att köpa ett rollspel till henne, då hade hon nog blivit besviken om det varit något annat än Symbaroum.
För spelskapare:
Om man är intresserad av att göra något *för* barn, då tror jag man kan tona ner det pedagogiska och det enkla faktiskt. Barn har en otrolig förmåga att bli inspirerade — liksom WOW!!!!! tio gånger mer än vad du kan säga punkt slut får inte börja om!!!!!! — och när de blir det kan de ta sig förbi stora hinder när det gäller t.ex. avkodning, matematik och krångliga upplägg. Min första spelledare hade en ganska kraftig dyslexi, men han stakade sig igenom rumsbeskrivningar högt för oss spelare ändå, och vi satt som på nålar. Om en unge inte grokkar en regelmekanik, kan man vara väldigt säker på att de hittar en väg runt, snabbt som blixten. Jag tror till och med att lite krångel, lite konstiga ord och lite plus eller minus kan bidra till en känsla av något magiskt som måste erövras. Men ff.a. tror jag man ska satsa på något fantasieggande, och ha mycket av det.
Om man däremot är intresserad av att *sälja* »för« barn, vilket inte nödvändigtvis är samma sak, då ska man sikta på nån sorts vuxen allmänuppfattning om vad barn vill ha. Det är då man kan sälja in till förlag, distributör, butik och barnets förälder.
För spelköpare:
Ta med din unge till butiken och låt henne välja.
Hälsar
Christian — mina två öre