Nekromanti Rollspel för barn

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tjenixen! Mina ungar börja bli tillräckligt gamla för att börja kasta tärning, men jag har ingen lust att lira DoD med dem. Någon som har något bra förslag? Tänkte typ.. Svenil, eller vad äre det heter?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Har bara kört spelet om morwhayle med mina men det gick rätt bra och är ju inriktat mot lite blandade åldrar

Kan eventuellt vara svårt få tag på
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Sagospelet Äventyr, Hjältarnas tid, Tassar och Morrhår och Handbok för superhjältar-rollspelet är alla bra spel på svenska. Tails of Equestria är på engelska men också väldigt bra.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Bara att bita i sura äpplet och spela de populäraste spelen med ungarna.
På så vis har de lysande förutsättningar att hitta/passa in i/skapa spelgrupper med andra ungar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Tänk på att du ska stå ut med spelet själv också! :)

Jag hade lite svårt för Äventyr, så jag kör hellre Hjältarnas Tid även om det inte är "anpassat" för just barn. Men med yngsta dottern borde jag nog hellre köra något spelledarlöst, hon skapar gärna content själv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Antagligen vilket rollspel som helst som inte är för tjockt för att någon vettig människa ska orka läsa det. När jag började fanns det inga rollspel för barn, så vi fick spela det vi kunde hitta. Det funkar säkert för dagens barn också. Men Hjältarnas Tid låter som ett rimligt alternativ eftersom det innehåller färre bokstäver än Bibeln.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Rangertheman;n327192 said:
Sagospelet Äventyr, Hjältarnas tid, Tassar och Morrhår och Handbok för superhjältar-rollspelet är alla bra spel på svenska. Tails of Equestria är på engelska men också väldigt bra.
Superbra tips! Och det är väl självklart att du ska spela något som är gjort för barn om du inte har några andra starka preferenser. Klart att Gurgeh har rätt i att det _går_ att spela vad som helst, men jag förstår verkligen inte varför en ska göra det svårt för sig själv. Det går att lyssna på musik på kasettband också (och det finns ju till och med en subkultur för detta) men det betyder ju inte att det är det bästa sättet att introducera musiklyssning för barn idag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Björn den gode;n327238 said:
... men det betyder ju inte att det är det bästa sättet att introducera musiklyssning för barn idag.
Analogin haltar, eftersom inget säger att ett gammal rollspel är sämre än ett nytt. Poängen var väl att man inte behöver gå över ån efter vatten. Frågan är ju också vad du menar med "barn". Det är skillnad på att spela med en fyraåring och en sjuttonåring, som ju bägge är just barn. Vi var tio år och lyckades räkna ut hur man spelade Drakar och Demoner utan vuxenhjälp, så uppenbarligen funkar spelet för barn. Hade vi varit sex hade vi ju inte klarat det.

Själv har jag landat i att för att spela med en fyra-fem-sex-åring behövs bara några grundegenskaper och ett tärningsresolutionssystem. Så jag har gått ifrån Sagospelet äventyr - dels för att det är onödigt stort (det är ju också formellt från åtta och uppåt), dels för att det är dåligt på det där 90-tals/Greylance-sättet - för att köra ett eget, enkelt system.

Tänker att jag kommer att vänta tills ungen är minst sju innan jag börjar köra med ett köpt rollspel med regler och setting.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Skarpskytten;n327243 said:
Analogin haltar, eftersom inget säger att ett gammal rollspel är sämre än ett nytt. Poängen var väl att man inte behöver gå över ån efter vatten. Frågan är ju också vad du menar med "barn". Det är skillnad på att spela med en fyraåring och en sjuttonåring, som ju bägge är just barn. Vi var tio år och lyckades räkna ut hur man spelade Drakar och Demoner utan vuxenhjälp, så uppenbarligen funkar spelet för barn. Hade vi varit sex hade vi ju inte klarat det.
Fast jag vill nog säga det, att generellt sett så är gamla rollspel sämre än nya. Sen är det klart att det går att hitta exempel på bra gamla rollspel och dåliga nya rollspel, men om vi kollar på spelbranschen i stort så har utvecklingen gått jättemycket framåt senaste 30 åren. Framförallt kanske bland digitala spel men också brädspel (det är liksom helt omöjligt att hävda att monopol skulle vara objektivt 'bättre' än slumpmässigt mordernt brädspel medans det är jättelätt att hitta argument för tvärtom), kortspel och ja rollspel.

Men sen i just det här fallet så är det ännu mer så, om man vill mena att rollspel som är gjorda för en helt annan målgrupp är precis lika bra som de som är gjorda för exakt den målgruppen som söker spel för så måste man ju logiskt sett då hävda att alla rollspelsmakare är helt inkompetenta på att skriva rollspel, och det tycker jag nog är lite väl hårt.

Skarpskytten said:
Frågan är ju också vad du menar med "barn". Det är skillnad på att spela med en fyraåring och en sjuttonåring, som ju bägge är just barn.
Fast nu handlade det om barn som blivit gamla nog för att kasta tärning, jag tror ingen på allvar trodde att vi talade om 17-åringar?

Då är ju din invändning att Äventyr är skrivet för äldre barn än den tilltänkta målgruppen betydligt mer relevant.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Sagospelet Äventyr verkar vettigt, tänker givetvis spela med väldigt lösa regler i början. Men jag vill enda att de ska finnas, så att de förstår hur rollspel går till även om man inte använder det något avsevärt. De är 4, snart 5 - respektive 8 år. Vill som sagt bara ha något lite mer användarvänligt rollspel, som är "lättare" då jag bara besitter Eon, DnD och gamla Kult. Känner inte riktigt att något av dessa lämpar sig för barn i de åldrarna, hehe. Men ska ta en närmare titt på Sagospelet Äventyr!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Skarpskytten;n327243 said:
Vi var tio år och lyckades räkna ut hur man spelade Drakar och Demoner utan vuxenhjälp, så uppenbarligen funkar spelet för barn.
Som parentes: Barn är olika, och har olika förutsättningar. Det går inte att använda din, min eller vår erfarenhet som något slags mall för vad alla barn klarar av. Det finns inget som säger att den egna erfarenheten är representativ för helheten.

Att ni var tio år och lyckades, säger ju inget om hur många som var tio år och inte lyckades. Det betyder bara att vissa tioåringar kan, inte att alla tioåringar kan.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
En 5-6åring fixar en historia anpassad efter hens intressen.
Bara man inte gör det så avancerat. Räcker att sitta ner och improvisera en historia utefter knatten intressen och låta denne göra vissa val och slå lite tärning.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag rekommenderar skamlöst att kolla in Gudasaga. Nordisk mytologi är häftigt, särskilt när det görs helt utan rasism eller patriotism. Spelet bygger på att hitta på så roliga och påhittiga lösningar som möjligt med de verktyg man har (dvs det på rollformuläret). Spelets grundregler är dessutom helt gratis. https://blackfiskforlag.com/produkter/gudasaga/
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Finns det förslag på rollspel man kan spela utan att vara läskunnig utöver sitt eget namn och liknande?
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Tänkte testa köra Star wars med grabben på 6 år. Han älskar just Star wars.
Men svårt med äventyr där och improvisera känns så där.. Har ingen superbra bild av universumet. Så tunghäfta Deluxe får jag räkna med.... Hehe
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag har haft lite lösa planer på att köra Star Wars Rebels med dottern, men tiden har inte funnits än. Har gjort en del material baserat på Fate Accelerated.
 
Top