Nekromanti rollspel föder allmänbildning...

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
kan inte minnas om jag skrev de här inlägget förut, minne som en gnu, så ja tar de säkra före det osäkra...

ja är av meningen att rollspel föder allmänbildning just på grund utav den anledningen att du kan inte spela en gruvarbetare om du inte vet ett jota om gruvor, å sen kanske du byter roll å spelar nå helt annat... då måste du kunna lite om det nya ämnet, inte allt förstås men man behöver inte kunna allt om man är allmänbildad... äre nån som håller med mej lr tycker nin att ja e helt ute å kör moped?!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Allmänbildning föder rollspelare

Rollspel är en hobby där akademiskt är ovanligt överrepresenterade. Varför är det så?

Ett rollspel i dag förutsätter en slags allmänkunskap i lite fantasy och lite sci-fi. För att besitta den allmänkunskapen som måste man ha konsumerat denna fantasy och sci-fi som oftat kommer i skrivet format. Är den i skrivet format så bör man tycka om att läsa den.

För det andra så är är dagens rollspel tämligen stora(med ett par uppenbara undantag). Det är rätt bitiga mängder textmassa som man måste ta sig igenom och sammanfatta för sig själv i huvudet för att få grepp om ett givet rollspel. Detta kräver återigen att man har lite av ett läshuvud.

Är det som så att rollspel tilltalar folk med läshuvud just för att det är ett skrivet medium? Om det är så, så är det på den vägen som rollspel har blivit en syssla för studenter, då de flesta studentera har just läshuvud (ett mer eller mindre plågsamt inövat läshuvud).

För att återknyta till din fråga om rollspel kräver allmänbildning. Naturligtvis håller jag med dig att en spelledare bör sätta sig in i den miljön som spelet utspelar sig i och de detaljerna som finns där. Jag har nog suttit och slagit i NE både en, två och tre gånger innan spelmöten för att finna information som var nödvändig. Men, och det är inte ett litet men, så tror jag även att motsatsen gäller. Nämligen att rollspelare per definition är ganska allmänbildade personer. För om rollspel tilltalar folk med läshuvud, så har säkerligen dessa personer en allmänbildning att stå på som kommer från utanför rollspelet.

Och allmänbildning kan givetvis komma från annat än att läsa. Läs vad jag menar och inte vad jag säger :gremtongue:


/Naug
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: same shit

visst e NE en underbar källa till kunskap... nåväl, jag förstår vad du sagt och tar det till mej då det är nyttigt att veta vad andra tycker... men ja måste säga att din poäng går ganska mycket in i i min. de beror jhu på var nånstans man börjar, alla akademiker tycker inte om rollspel, och alla som gör det är inte akademiker... jag kanske va rätt allmänbildadd innan mitt intresse för rollspel vaknade men jag känner många vars hela bildning är född just ur rollspelandet...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: same shit

men jag känner många vars hela bildning är född just ur rollspelandet...
Det kan inte vara så att de bildade sig samtidigt som de spelade rollspel och att det inte har så mycket med saken att göra?

alla akademiker tycker inte om rollspel, och alla som gör det är inte akademiker...
Vilket inte var vad Naug skrev, han skrev att det är många rollspelare som är akademiker, inget annat.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: same shit

Det kan inte vara så att de bildade sig samtidigt som de spelade rollspel och att det inte har så mycket med saken att göra?
nää... de skulle spela lr spelleda och va då tvugna att läsa på om diverse saker som hörde äventyret tilll... annars hade de aldrig lärt sig om vissa saker...

Vilket inte var vad Naug skrev, han skrev att det är många rollspelare som är akademiker, inget annat.
men det råkar jhu finnas en del rollspelare som inte har kommit till den nivån än... ja e bara 16 om du missat de...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: same shit

men det råkar jhu finnas en del rollspelare som inte har kommit till den nivån än... ja e bara 16 om du missat de...
Nu uttalar jag mig inte om dig personligen, men det är ganska vanligt att barn till akademiker själva blir akademiker och därmed också har sådana intressen (läsa saker, till exempel). Detta kan ju ha med saken att göra, även om rollspelaren själv inte går på universitet ännu.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: same shit

min pappa har jobbat i skogen hela sitt liv å min morsa e sjuksköterska....

men du mena jhu tydligen inte mejj jpersonligen...
 
Top