Nekromanti Rollspel en enkönad hobby?

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Aargh, varför finns det två sätt att svara i en tråd!? Nåja... jag får väl lära mig.

Gurgeh said:
Jag tvivlar på att Gothcon har det. Eventuellt har de statistik på hur många av de betalande deltagarna som är män och kvinnor, men på just rollspelsarrangemangen är det väl bara en av deltagarna som anmäler ett helt lag, så det finns ingen sparad data på exakt vilka personer som spelat i vilket lag.
/tobias
Jo, det borde finnas statistik på det. Det är GothCons Vänner som »tvingar« Indierummet att samla in datan (och anledningen till att de vill veta andelen kvinnor är att Studiefrämjandet kräver det). Hursomhelst, GothCons Vänner samlar också in data från andra arr, inklusive schemalagda rollspelsarr (de har varit lite osäkra på vilken typ av blankett Indierummet skulle fylla i, därför vet jag detta).

Möjligtvis är datan bristfällig, de kanske inte lyckas nå alla rollspels-arrangörer t.ex., men den borde ändå vara hyfsad. Så om någon är intresserad så kanske det går att kontakta dem.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Hur det ser ut rent statistiskt vet jag inte, men rent personligt upplever jag att det dyker upp fler kvinnliga spelare nu än på 80- och 90-talen, många fler, min egen spelargrupp t.ex. består ofta av hälften kvinnor :)
 

StreetBushido

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
16
Mina två grupper har bara bestått av snubbar (totalt 9 personer). Några av mina spelare har dock spelat med kvinnor i tidigare spelgrupper. Jag hade velat ha med fler (dvs. mer än 0) kvinnor i mina spelgrupper, men har inga tillgängliga att rekrytera!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
mogimbo;n1825 said:
Hej alla!
Jag skriver på en artikel om rollspel för Galago just nu och vill i all enkelhet ta tempen på rollspelshobbyn av idag.
Idag låg tidningen i brevlådan. Fyra hela sidor om vår favorithobby. Jag återkommer efter genomläsning.
gorillotaur said:
Vaffan? Vad hände med min prenumeration?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
Björn Wärmedal;n1835 said:
Däremot sker en hel del initiativ inom hobbyn idag för att göra den mer jämställd
Det tror jag är för att vi lever i ett samhälle som generellt tar en del initiativ för jämställdhet, och att rollspelarna helt enkelt är äldre och mognare och därför mottagliga för sådana budskap (ja, jag tror det främst är samma personer som spelar nu som spelade då)

Tror med andra ord inte på att det är något särskilt som hänt inom just denna hobby eller dess utövare, skilt från Sverige i övrigt. Hobbyn har vuxit upp simple as that (men om samhället i stort hade förblivit lika sexistiskt som för 20-40 år sedan hade det såklart inte haft någon betydelse).

Sagt av en man i en spelgrupp bestående av 4 män + 1 kvinna (men av de c:a dussinet rollspelare är hon enda kvinnan, så ni inte tror jag lever i en rollspelsverklighet bestående av hela 20% kvinnor).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Hur det ser ut kring spelborden har jag ingen vidare koll på, men det är definitivt så att spelen (spelvärldarna, illustrationerna, karaktärerna i spelen etc.) åtminstone i Sverige håller på att förändras. I ett nytt spel som Mutant: År Noll, som släpps om ungefär en månad, finns ett stort antal kvinnliga karaktärer (borde vara ungefär hälften, jag har inte räknat) samt också många kvinnor i illustrationerna. Kvinnorna på bilderna är inte heller lättklädda sexobjekt, utan tvärtom ofta ledande figurer. I flera av de miljöer som förekommer i spelet vänds det dessutom, på olika sätt, på de traditionella könsrollerna.
Ymir said:
Eon är ett praktexempel på detta, sett till dess numera unikt långa historia som kontinuerligt utgiven produkt. Tidiga Eonböcker har väldigt få kvinnor i illustrationerna och inte sällan i damsel-in-distress- eller objektifierande positioner, och man kan basically följa en gradvis förändring där både text och bild över tid blir mindre sexistiskt, mer inkluderade, och i allmänhet mer genusmedvetet, fram tills dagens Eon som håller åtminstone relativt väl för en normkritik.

Det är ju dock likfullt ett bestående problem att det är jämförelsevis få tjejer som nördat in sig på rollspelshobbyn och profilerat sig som skribenter; även när vi med Neotech X medvetet eftersträvat att göra ett av tidernas genusmässigt bästa rollspel är det liksom ett sorgligt faktum att 99,9% av textmassan är skriven av män.
 
Top