Nekromanti Rollspel en enkönad hobby?

mogimbo

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
1
Hej alla!
Jag skriver på en artikel om rollspel för Galago just nu och vill i all enkelhet ta tempen på rollspelshobbyn av idag.
Är rollspel lika grabbdominerat idag som det var när jag spelade under 90-talet?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,499
Location
Stockholm
Om vi snackar traditionella bordsrollspel så är mitt spontana intryck, ja, det är mest grabbs (eller snarare gubbs) som lirar. Sverok kanske har statistik?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag tror Sverok är rätt instans att höra med om man vill ha ren statistik. Om någon har siffror så är det dem.

Däremot sker en hel del initiativ inom hobbyn idag för att göra den mer jämställd, vilket jag har fått för mig inte hände på samma sätt under 90-talet. När jag var på Sävcon i höstas fick jag känslan av att åtminstone 20-25% av deltagarna var tjejer, även om jag inte räknade efter. Det säger nog inte så mycket om rollspelssverige i allmänhet, men jag tyckte det kändes kul när jag var där.
mogimbo said:
Sverok är mailade!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Min högst personliga uppfattning är också att det är mestadels grabbar som spelar rollspel. Däremot så finns det en helt annan medvetenhet kring dessa frågor bland tillverkare och konsumenter idag än 20-30 år sedan. Speltillverkare har oftast ett mycket mer inkluderande tänk i formgivning, språk och illustrationer. Om det skulle vara så att din tes är att rollspelare till största delen utgörs av finniga tonårsgrabbar med unken kvinnosyn som spelar i ett svettluktande rum i föräldrahemmet tror jag inte att det stämmer. Tonårsgrabbarna har växt upp, klippt sig och skaffat jobb.
mogimbo said:
Min "tes" inkluderar inget om akne, kroppsodör eller unkenhet i kvinnosyn. Dock är den gängse bilden, din och även min att det är en hobby dominerad av män, framförallt kring tonåren. Min fråga rör helt enkelt hur väl detta stämmer.
kloptok said:
Okej, då vet jag =) Det var inte min mening att lägga ord i din mun och jag ber om ursäkt om det uppfattades på det viset. I övrigt är jag inte så säker på att åldersfördelningen ser likadan ut idag som för 20 år sedan, jag gissar att medelåldern idag är högre.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Min uppfattning är att ungefär en av tio rollspelare är en tjej och att mängden kvinnor som spelar ökar igen. Jag tror att Vampires storhetstid var den första stora rekryteringsperioden av kvinnliga spelare. Men tyvärr kämpar vi, liksom en stor del av resten av spelhobbyn, med både sociala frågor för att upplevas som mer välkomnande, såväl som rent praktiska rekryteringsfrågor i form av att det inte är så lätt att hitta folk överhuvudtaget och att rekrytering oftast sker på initiativ av den som blir rekryterad och inte tvärt om. Vilket oftast leder till att man rekryterar ännu mer män.

*Undrar för övrigt om man ska presentera Magnus för Alariagruppen, där över 20 pers, mestadels runt 20-årsåldern, spelar rollspel regelbundet, för att motbevisa tesen att det bara är äldre stofiler som jag som spelar
anth said:
Presentera er nybildade jämställdhetsgrupp för mogimbo.
Anarchclown said:
https://www.facebook.com/groups/796396590377671/

Den gäller ju dock inte bara rollspel utan hela spelhobbyn.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Det är mest män, ja. Men inte alltid.

På Indierummet, ett drop-in-rollspels-arrangemang på GothCon. har vi de senaste åren fått i uppgift att räkna antalet deltagare och notera kön på dem en gång varje timme (eller var det varannnan?)

Förra året, 2013, låg andelen kvinnliga deltagare kring 25%, ibland uppemot 30% och vid ett tillfälle då vi räknade var andeln kvinnor faktiskt 50%. Så, tja, det finns helt klart kvinnor i hobbyn.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Kul med artikel! jag ser fram mot att läsa och hoppas att slippa känna mig sågad som sexbrottsling för att min hobby traditionellt har lockat fler män (av oklara men lättspekulerade orsaker).

Jag är halvseriös.
Recca said:
Asso, du är ju man va (av oklara men lättspekulerade orsaker)... *Är halvseriös.*
slanfan said:
Recca: Jag fattar inte riktigt, men det känns ok. Det jag menar är: Ja, rollspel är på ytan "mansdominerat", för män är i majoritet. Ibland verkar det faktumet i sig beskrivas som en dålig sak. Detta stör mig alltid när det (i mina ögon) görs. Andelen kvinnor verkar växa stadigt och i vissa grupper har andelen alltid varit stor. Det är ju kul att fler vill spela tycker jag.

Det var själva frågeställningen som gjorde mig misstänksam. "Är rollspel en enkönad hobby?" Den mest ytliga efterforskning svarar ju: Nej, kvinnor spelar rollspel, men än så länge är de i minoritet.
Recca said:
Det jag reagerade på och som la sig som ett töcken av irritation över mig när jag skrev min vassa kommentar, var att du indikerade att du som man av oklara men lättspekulerade orsaker känner dig sågad som sexbrottsling. Vilket ju är ett ganska magstarkt uttalande i och med att det flyttar skuldfrågan från din upplevelse till att ligga ensidigt hos källan till ditt ogillande. Det blir en sorts "eftersom jag upplever detta som jobbig för mig, så är det fel på hur det närmar sig mig och därför borde det ändra på sig" ungefär.
slanfan said:
Felet ligger ju hos mig, som är dålig på att formulera tankar. Det jag beskriver som oklart men lättspekulerat skulle ju vara "att min hobby traditionellt har lockat fler män".
Alltså är felet jag gör samma som felet jag stör mig på. Dåligt formulerade teser.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Den överväldigande majoriteten av bordrollspelare jag har spelat med har varit killar, kanske en tredje del tjejer på de vampyrlajv jag varit på. Den enda regelbundna rollspelsgruppen jag har nu består dock till ca 80 procent av tjejer, det är kul som omväxling :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
I de rollspelsgrupper jag spelar i kommer det ju alltid vara minst en viss andel procentuellt kvinnor iom att jag är med i gruppen. Så därför vet jag inte riktigt hur representativa mina personliga erfarenheter är. Men jag har också vid ett tillfälle under mitt rollspelande haft en grupp bestående av enbart tjejer och det var jätteroligt. Den enda skillnaden mellan en grupp med tjejer och en grupp med killar i är att jag upplevde det som att tjejerna var mer avslappnade och tillåtande mot varandra än vad min erfarenhet är när det handlar om en mer jämnt fördelad grupp. Framförallt har jag upptäckt att killar har en tendens att köra över tjejer i rollspelssammanhang vilket gör att vi får svårare att yttra oss och delta aktivt och ta egna initiativ. Men jag utesluter inte att den främsta faktorn till denna tendens grundar sig i att killar generellt inte är medvetna om att de gör på det här sättet för att de har lärt sig att om de inte kör över så blir de själva överkörda.

Den här tendensen funkar ju inte så himla bra i rollspel som social kontext eftersom den bygger på att man berättar en historia tillsammans. Å andra sidan finns det fördelar med rollspel gentemot andra sociala sammanhangr; i och med att alla rollpersoner förväntas göra någonting. I de flesta traditionella rollspel finns det en turordning, vilken utjämnar bristområdena något.

Så som social verksamhet anser jag att rollspel har riktigt god potential som grund för jämställdhetsutveckling.

/Recca som går hejdlöst off topic. :D
Recca said:
Vill på intet sätt mena att det gäller de flesta killar, utan att det finns en tendens att bete sig så, hur utbredd detta beteende är kan jag inte svara på. Hoppas ingen tog illa upp av min generalisering.
Anarchclown said:
Jag har noterat att det finns en mindre grupp av killar som även de blir överkörda av bufflar som mig och inte får det utrymme de skulle behöva alltid. Detta har dock mer med deras personlighet att göra specifikt och är inte ett lika generellt fenomen. Jag har varit med om att även tjejer som tar för sig just bara körts över för att manliga spelare inte ens märker att de för det. Det händer inte så ofta som tur är och beivras av undertecknad.

*Anarchclown som har väldigt mycket diagnoser i sin vanligaste spelargrupp som gör att den eventuellt inte kan räknas som normen.*
Recca said:
Det har nog med samtliga deltagares personligheter att göra. Inte just med att just de killarna som är tysta har en speciell personlighet alltså. Jag vet att du vet det, men jag ville bara understryka det hela. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En liknelse som jag brukar ta upp:
På 1800-talet var ett av världens populäraste kortspel Whist, men mer än 95 % av de som spelade var män.
1925 kom kontraktsbridge som över en natt blev det populäraste kortspelet, och över en natt blev det jämställt. Redan från början och ända fram till dags dato var ungefär hälften av kontraktsbridgespelarna kvinnor.

Kan du förklara vad som hände 1925 som lockade till sig kvinnor kan du också förklara varför rollspel är så mansdominerat (eller pojkdominerat om man så vill).

Men jag måste säga att rollspel har fått en betydligt jämnare könsfördelning de senaste åren (även om det inte är i närheten av 50/50).

Man kan även jämföra med både datorspel och poker som tidigare var helt mansdominerade, där det numera finns en stor andel kvinnliga spelare.

Sedan är det stor skillnad på Sverige och övriga världen när det gäller vår syn på jämställdhet - och att man i Sverige ofta aktivt verkar för en jämställdare rollspelshobby.
Bolongo said:
Den mest uppenbara skillnaden mellan whist och bridge är väl att i det senare spelet samarbetar man med en partner? Vilket gör det både mer socialt och mer strategiskt.

Fast om det var det som var skälet borde väl tjejerna ha dykt upp vid övergången från figurslag till rollspel också....
Björn den gode said:
Nej, det som åsyftas här är nog fyrmanswhist, där det också spelas med en partner. Jag skulle nog snarare säga att största skillnaden är att det är mer komplicerat och enklare att spela om pengar, och endera vore ganska ickekönsnormativt ifall det var det som var anledningen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Björn Wärmedal;n1835 said:
Jag tror Sverok är rätt instans att höra med om man vill ha ren statistik. Om någon har siffror så är det dem.
Jag är inte helt säker på att Sveroks statistik är helt ren..Jag tror den är rätt smutsig med tanke på att bidragsfuskande troligen var (och kanske?) är rätt vanligt förekommande. I min och min pöbels ungdom inkasserade man runt 100 pix per medlem har jag för mig. Vi var bara "män" som lirade. Medlemslistan innehöll däremot en hel del tjejnamn och tillhörande personnummer men dessa varken såg eller rörde vid rollspelandet.
Björn Wärmedal said:
W00t?!
Det där låter ju inte så bra :p Det är väl självklart att det finns bidragsfuskande inom förbundet (som det gör i alla förbund och i samhället i stort), men jag har alltid haft upplevelsen att det är en försvinnande liten andel som ägnar sig åt det - och den bilden har också kanslister som gör stickprover och rundringningar - så vi får hoppas att det är så.
Hur som helst tror jag inte att någon annan instans har statistik på det alls, så man kanske får nöja sig med de siffror som (eventuellt) finns hos Sverok.
Konrad Konvalj said:
De där stickproverna och rundringningarna var nog inte lika aktivt förekommande under den period jag snackar om. Vårt bidragsfuskande är numera preskriberat.

Hur som så har Sverok troligen fått tillbaka dom där stålarna vi fick i bidrag tack vare att vår förening legat kvar i deras register under en längre tid och gör fortfarande, men vi får inte en spänn för det. Vi är ju alla gamla stötar som inte är berättigade bidrag, men nog drar väl Sverok in pengar på oss ändå på ett eller annat vis.

Låt udda vara jämt!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
anth;n1942 said:
En liknelse som jag brukar ta upp:
På 1800-talet var ett av världens populäraste kortspel Whist, men mer än 95 % av de som spelade var män.
1925 kom kontraktsbridge som över en natt blev det populäraste kortspelet, och över en natt blev det jämställt. Redan från början och ända fram till dags dato var ungefär hälften av kontraktsbridgespelarna kvinnor.

Kan du förklara vad som hände 1925 som lockade till sig kvinnor kan du också förklara varför rollspel är så mansdominerat (eller pojkdominerat om man så vill).
Har du någon teori om varför? Det här är ju nämligen mycket intressant om det stämmer (vilket jag inte har någon anledning att misstro, har bara inte hör det förut).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Möller;n1864 said:
Det är mest män, ja. Men inte alltid.

På Indierummet, ett drop-in-rollspels-arrangemang på GothCon. har vi de senaste åren fått i uppgift att räkna antalet deltagare och notera kön på dem en gång varje timme (eller var det varannnan?)

Förra året, 2013, låg andelen kvinnliga deltagare kring 25%, ibland uppemot 30% och vid ett tillfälle då vi räknade var andeln kvinnor faktiskt 50%. Så, tja, det finns helt klart kvinnor i hobbyn.
Det här borde väl betyda att Gothcon har statistik även från de vanliga rollspelsarrangemangen? Kan väl vara en intressant siffra i sammanhanget då kanske?
Gurgeh said:
Jag tvivlar på att Gothcon har det. Eventuellt har de statistik på hur många av de betalande deltagarna som är män och kvinnor, men på just rollspelsarrangemangen är det väl bara en av deltagarna som anmäler ett helt lag, så det finns ingen sparad data på exakt vilka personer som spelat i vilket lag.

/tobias
Björn den gode said:
Men om de bett indierummet skriva upp vilka som var där och spelade så borde de väl bett de andra göra det också? Och varför skulle de göra det om det inte var för att kunna göra statistik?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Chrille83;n1919 said:
Den överväldigande majoriteten av bordrollspelare jag har spelat med har varit killar, kanske en tredje del tjejer på de vampyrlajv jag varit på. Den enda regelbundna rollspelsgruppen jag har nu består dock till ca 80 procent av tjejer, det är kul som omväxling :)
Min känsla utan att ha någon statistik på det är att om vi breddar oss till att ta in levande rollspel så är fördelningen mycket jämnare, även i gränslandet med t.ex kammarlajv som på stockholms scenario festival så känns det som att fördelningen bland utövare är ganska jämn (en snabb räkning av arrangörerna gav 21 mansnamn, 19 kvinnonamn (några har jag räknat flera gånger om de gjort flera scenarion, andra delar på samma scenario), och det brukar kunna vara en indikation, om något gissar jag att det var fler kvinnor än män där.


Sen så tycker jag att det inte går att skriva en sådan artikel utan att ta upp femcon.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
mogimbo;n1859 said:
Dock är den gängse bilden, din och även min att det är en hobby dominerad av män, framförallt kring tonåren. Min fråga rör helt enkelt hur väl detta stämmer.
Det stämmer inte riktigt. Rollspelens storhetstid var på 80-talet och det räknades då som barnspel (rollspel såldes i leksaksbutiker). Eftersom spelen riktades mot barn blev det tonåringar som spelade. Eftersom det är ett "tonårsspel" så slutade många spela när de växte upp och skaffade jobb (precis som de slutade med andra tonårsaktiviteter).

Sedan minskade rollspelande markant i Sverige. Dels för att rollspel slutade säljas i leksaksbutiker, dels för att datorspelen slog igenom och lockade över tonåringarna.
Men det fanns en liten kärna som fortsatte att spela rollspel och som idag är både 30, 40 och 50 år.

Resultatet ser vi idag: medelåldern bland rollspelare är betydligt högre, gissningsvis runt 25 år istället för 15 år som den var för 30 år sen. Inte för att de nya spelarna är 25 år, utan för att de flesta av dagens rollspelare har spelat i tio år eller mer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn den gode;n2040 said:
Har du någon teori om varför? Det här är ju nämligen mycket intressant om det stämmer (vilket jag inte har någon anledning att misstro, har bara inte hör det förut).
Den allmänna teorin (alltså inte min teori, men jag håller med) är att kontraktsbridge är ett socialt spel. Man spelade i par och man samtalade med varandra (budgivningen) - något som whist inte är på samma sätt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n2044 said:
Fast om det var det som var skälet borde väl tjejerna ha dykt upp vid övergången från figurslag till rollspel också....
Nä.
Det första rollspelet (ODnD74) marknadsfördes inte ens som et rollspel, utan som ett krigsspel med en tvist och man brukar säga att att krigsspelarna var i majoritet av DnD-spelarna ända till mitten av 80-talet när DragonLance kom.

Tjejerna dök upp första gången i början på 80-talet när CoC släpptes. De var inte många, men de var i allafall några istället för inga.
Den stora stora tillströmningen av tjejer kom sedan med Vampire och har sedan fortsatt i.o.m. indie-scenen och spelarutbyte från lajv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
dudes, glöm inte nya former av rollspel, tex forumrollspel på friformbasis av folk som aldrig varit i kontakt med vår fina, pretentiösa, professionella rollspelsbransch. Bland den typen av forumrollspelare är förmodligen tjejer i ganska stark majoritet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir;n2121 said:
dudes, glöm inte nya former av rollspel, tex forumrollspel på friformbasis av folk som aldrig varit i kontakt med vår fina, pretentiösa, professionella rollspelsbransch. Bland den typen av forumrollspelare är förmodligen tjejer i ganska stark majoritet.
Det skulle vara kul att se intervjuer med ett par såna tjejer; och det är framför allt två frågor jag vill se svar på:
1. Vad fick dem att börja spela forumspel?
2. Varför spelar de inte vanliga rollspel?
Jag tror att svaren skulle vara en ögonöppnare för många av oss killar.
Ymir said:
"2. Varför spelar de inte vanliga rollspel?"

För att de aldrig hört talas om vanliga rollspel, och måhända inte vore särdeles intresserade av det oavsett? Jag tror det är ett misstag att utgå från att vår variant är norm och alla andra är avvikande. Det kan lika gärna vara så att det är just bordsrollspel som är nischat och knepigt och andra former av rollspelsartade utlevelser är mer lättillgängliga.
Svarte Faraonen said:
Det som slår mig när man snackar om den här sortens forumrollspel är att det nästan alltid framställs som en icke-reflekterande syssla. Jag skulle vara mycket intresserad av att se artiklar som bryter mot detta, och som diskuterar forumrollspelshobbyn från insidan.
 
Top