Nekromanti Rollspel eller koncept som du glömt och återfunnit eller som andra bör känna till

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Så, vilket spel eller vilket koncept har du återvänt till eller bara känner att andra bör känna till? Jag börjar!

In a wicked age - Helt ok spel som har det ballaste som finns, orakel som genererar startpunkter för spel! Det finns en kasse i diverse böcker och ett antal generatorer på nätet till exempel här:
http://www.random-generator.com/index.php?title=IAWA_Oracle_Oracle

Så sjuuukt fett!

Now you go!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Du lyckades skapa två likadana trådar med tre minuters mellanrum. Jag tar bort det andra om det är okej. :)

/Cissi
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Till de forummedlemmar som är 0-20 år: Drakar och Demoner. Det finns massor av äventyr och ett och annat supplement till spelet gratis och lagligt på Riotminds hemsida. Ladda ner, skriv ut, läs, spela. DoD fungerade utmärkt på 80-talet. Jag tror det fungerar nästan lika bra i dag om man bara vill.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cissi;n79769 said:
Du lyckades skapa två likadana trådar med tre minuters mellanrum. Jag tar bort det andra om det är okej. :)

/Cissi
Det var för att han glömde, men återfann trådämnet. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Passiva motståndsslag. Exempelvis To hit vs AC i D&D (istället för slå för anfall + slå för försvar + jämför...), men inte begränsat till det. Många rollspel löser olika typer av motstånd enligt samma princip och jag har börjat fastna mycket för det. Snabbt, enkelt och elegant.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ni måste spela:

The Shadows of the Trees - Multipla spelledare, en spelare! Så jävla briljant för att hinna skapa en bra berättelse på kortare tid. Vi har snott lite av konceptet och spelat ett spelmöte med fokus på en karkatär, sedan ett med fokus på en annan, osv. IMLTHO jävligt fett!

Kagematsu - Superfokuserat, superstyrt och med jättetydliga och öppna mål i varje scen. Det sätt målen sätter stämning och skapar förväntningar genom sina implikationer är fanimej briljant.

FreeMarket - Vi har pratat länge om att återvända till detta och snart är det dags! Den otroliga friheten i att inte vara hotad, inte behöva sträva efter något och ha närmast oändliga resurser för att förverkliga sina visioner är skrämmande, berusande och sjukt spännande!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Mutanten;n79807 said:
Till de forummedlemmar som är 0-20 år: Drakar och Demoner. Det finns massor av äventyr och ett och annat supplement till spelet gratis och lagligt på Riotminds hemsida. Ladda ner, skriv ut, läs, spela. DoD fungerade utmärkt på 80-talet. Jag tror det fungerar nästan lika bra i dag om man bara vill.

Puh, vad skönt att jag är 21 så att jag inte behöver ta till mig det här rådet :)

Ett rollspel som jag tycker fallit i glömska är Alternity, det är ett ganska komplicerat regelsystem (för komplicerat för min smak), men har en del häftiga lösningar.
Jag gillar till exempel hur de löst reglerna runt att lyckas bättre än bra, och jag gillar initiativ reglerna.
Sedan om man är lagd åt det hållet så är tilläggsreglerna i boken Starships(?) riktigt häftiga omen lite omständliga, (andragradsekvationer för att räkna förflyttning)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Hallå. Svenska Viking såklart.
Det finns bara ett rollspel och viking är dess profet.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Att spela Mutant Chronicles men byt ut stridsystemet mot Domedagens Hjältar och konvertera alla stats med Imperial boken, samt ha tillgång till minisar och tokens, sätter MC i ett helt annat ljus. Även om man kör utan minisar så blir det ett långt mycket bättre spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Jag saknar Berättelser från Staden. Den första versionen, innan Arvid ändrade alla regler och började med de där specialkorten. Såhär i efterhand var konfliktresolutionssystemet kanske lite rudimentärt, men spelet hade en förtrollande charm, en bra pitch och några riktigt fina mekanismer. Det kändes fräscht med ett spel vars berättelse var en bok och inte en film. Jag gillade speciellt hur man skrev bokens baksidestext innan man började spela. Jag har haft några väldigt minnesvärda sessioner i det spelet.
 

Kim Eriksson

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
15
Rotade runt på vinden för en tid sedan och fann en dammig låda: Combat Cars! Var sjukt kul när det kom och klar nostalgi i dagsläget att spela. Reglerna kan såklart divideras kring, men känslan är kvar - i alla fall för oss som var med när det dök upp.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Genesis;n79905 said:
Jag saknar Berättelser från Staden. Den första versionen, innan Arvid ändrade alla regler och började med de där specialkorten. Såhär i efterhand var konfliktresolutionssystemet kanske lite rudimentärt, men spelet hade en förtrollande charm, en bra pitch och några riktigt fina mekanismer. Det kändes fräscht med ett spel vars berättelse var en bok och inte en film. Jag gillade speciellt hur man skrev bokens baksidestext innan man började spela. Jag har haft några väldigt minnesvärda sessioner i det spelet.
Oj, Arvid! Det var länge sedan. Har inte sett honom här på evigheter. Hm, jag minns inte denne... Jag minns att jag älskade Berättelser från staden ett tag, men det har försvunnit i historiens irrgångar...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Lukas;n79813 said:
Ett rollspel som jag tycker fallit i glömska är Alternity, det är ett ganska komplicerat regelsystem (för komplicerat för min smak), men har en del häftiga lösningar.
Jag gillar till exempel hur de löst reglerna runt att lyckas bättre än bra, och jag gillar initiativ reglerna.
Sedan om man är lagd åt det hållet så är tilläggsreglerna i boken Starships(?) riktigt häftiga omen lite omständliga, (andragradsekvationer för att räkna förflyttning)
Hm, häftiga lösningar? Do tell me more. :grin:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Ram;n79914 said:
Jag minns att jag älskade Berättelser från staden ett tag, men det har försvunnit i historiens irrgångar...
Jag minns att det var så länge sen Staden började växa till sig att jag på den tiden tänkte att det nog vore en cool setting att spela i, men att jag nog skulle använda en variant på Call of Cthulhu-BRP till det. :rolleyes:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ram;n79915 said:
Hm, häftiga lösningar? Do tell me more. :grin:
Alternity har i grunden samma lösning för att lyckas bra som t ex Runequest: slå under en fraktion av ditt värde (under din färdighet: "Ordinary", under halva: "Good", under en fjärdedel: "Amazing"). Det lite spännande var att svårighetsmodifikationer lades till själva tärningsslaget i stället, och använde en accelererande skala: 0, +/-d4, +/-d6, +/-d8, +/-d12, +/-d20). Det gjorde att svårigheterna förvisso ökade/minskade chansen att lyckas, men proportionerligt påverkade de chanserna för exceptionellt lyckade slag mer. att slå 3 eller lägre på en "ren" d20 är förvisso rätt låg chans (3 på 20), men att slå 3 eller lägre på d20+d8 är assvårt.(3 på 160).

Initiativ bygger på samma slag som andra saker - du har ett initiativvärde, och beroende på hur bra du slår i förhållande till det får du börja agera i någon av faserna Amazing, Good, Ordinary, och Marginal (Marginal är när du slår över ditt värde för saker där du egentligen inte kan "misslyckas", utan du gör bara dåligt från dig). Sedan får du agera igen i efterföljande faser så länge du har handlingar kvar - de flesta rollpersoner har två handlingar, och det är rätt svårt att få tre handlingar och samtidigt ha tillräckligt bra initiativ för att få använda alla tre någorlunda ofta (handlingar är baserade på Constitution + Will medan initiativ är baserat på Dexterity + Intelligence, och det är svårt att ha höga värden i alla fyra). Just den biten tyckte jag personligen var lite tråkig.

En annan intressant lösning var att man hade tre olika räknare för skada: Stun, Wound, och Mortal (plus Fatigue som funkade rätt mycket som de andra tre, men som man fick av utmattning snarare än trauma). Beroende på vad man använde för vapen, och hur bra man slog, gjorde man olika mycket skada och ibland av en jobbigare sort. En pistol kunde t ex göra 1d4+1 Wounds på en Ordinary träff, 1d6+1 Wounds på en Good träff, och 1d4+1 Mortal på en Amazing träff. Mortal-skada var RIKTIGT dåliga nyheter: ett enda poäng så är du döende och behöver omedelbar läkarvård, även om du inte nödvändigtvis är utslagen. Blev Stun eller Wound full gick man ner och en del av extraskadan flödade över till nästa räknare.

På det hela taget skulle jag inte hålla upp Alternity som någon sensation, men när det kom ut 1997(?) var det rätt spännande.
 
Top