Rollspel där nyutgåvor är sämre än originalet

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Det är rimligt att anta att en ny utgåva av ett spel skall vara bättre än utgåvan det ersätter; brister det första hade har insetts, medvetenheten om vad som krävs för bra rollspelskonstruktion har kommit längre etc. Men så är inte alls alltid fallet. Ibland är det ett nytt gäng som tar över – och gör det sämre än originalet. Ibland krånglas saker bara till utan att det tillför något, ibland sväller spelet så att det som var lättöverskådligt blir en tegelsten man inte orkar med. Det kan ju då vara bra att dela erfarenheter av sådana misslyckade nyutgåvor, så att andra spelare istället kan försöka få tag på originalet!

Några exempel:
Drakar och demoner. Peakade enligt min mening i slutet av 80-talet. Senare utgåvor är alla sämre (även om enskilda nya spelvärldar kan ha sina poänger).
Over the Edge. Första (och andra) utgåvan var lysande, tredje däremot orkar jag inte ens igenom. Dunkelt system, massor av försämringar av spelvärlden...
Unknown Armies. Även här ersatte – i 3:e utgåvan – ett enkelt system ett dunkelt som jag aldrig orkade få grepp om, och den fösta smala boken (i 1:a utgåvan; 2:a utgåvan hade samma system i stort sett, så den brydde jag mig aldrig om) blev en hel hög med böcker jag absolut inte orkade ta mig igenom.
Tribe 8. Andra utgåvan (som knappt hann påbörjas innan spelet lades ner) var en helt onödig regeluppdatering av ett spel som innan flöt bättre.
KULT. Första utgåvan är fortfarande bäst. Trots regler som kunde vara bättre.

Har ni fler exempel?

PS Jag sitter och funderar på om jag sett något spel där andra utgåvan faktiskt varit bättre. Oktoberlandet kanske (även om jag egentligen inte gillar Fate-motorn särskilt mycket). Och DoD; 1:a utgåvan var ett rent skämt, så det är andra eller tredje som gäller (Expert-eran).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
GURPS Traveller och Traveller D20 är sämre än The Real Thing som de är varianter av.

GURPS-versionerna av WoD-.spelen funkar inte bra. GURPS är helt enkelt fel spelsystem i de miljöerna.

Star Wars D6, ursprungsspelet från 1980-talet, fångar stämningen i Ep IV-VI bättre än senare SW-spel.

Motsats: The One Ring är ett mycket bättre Midgårdsrollspel än MERP.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ännu en "detta kan väl bara leda till flame war, edition edition"–tråd…?!

UAs andra utgåva med uppdelningen i street, global, cosmic, det var en dum inledning och vi skulle ha haft mycket roligare med spelet om vi hade börjat på global ist för alla bortslösade timmar på utråkiga street-kampanjer.

Tribe 8 var aldrig bra … T_T

AD&D 1e mycket sämre än Holmes & Moldvay

Unearthed Arcana en dead end som utvecklarna av 2e glatt slängde

Star Wars d6 2e och REUP så himla overwrought och bökiga versioner

D&D 4e men jag gillar faktiskt essentials. Att krafterna använder basic attacks ist för är egna at will powers är fett bra<3 Och flera roliga klasser så som en controller-version av Ranger och en striker-version av Fighter. Egentligen gillar jag ingen av ettan, tvåan, trean och fyran speciellt mycket jämfört med basic. Jag gillar inte advanced helt enkelt. Skulle nog säga jag tycker ännu sämre om trean än om fyran. Femman är ju min stora favorit.

Dungeon World och Monster Hearts försämrade versioner av Apocalypse World

Five Torches Deep totalt cargo-cult spel som missar allt det bra i OSR och tar vara på det allra ytligaste lagret

NWoD 2nd edition varför skulle dom lägga in en massa ugglemonster och sån skit…?!?! inbördeskriget mellan vampyrer = fetare än att vampyrer ska ut och vara nån sorts monster hunters…?!?!?!

Changeling the Lost nej nej sakna gamla Changeling the Dreaming så sjukt mkt. Det finns bra nwodspel (geist) men CtL tycker jag inte om

Magic the Gathering nya card framen (från 2003 & 2015) ser ut som plast och keramik. Jesper Myrfors, kom tillbaka!

Android Netrunner snyggare kort, bättre värld, nerfade meat damage kort och isar, allt det var bra och gjorde att balansen mellan corp och runner blev mycket bättre. Tyvärr införde dom ett stendumt factionsystem inom sidorna vilket gjorde att metat blev superenformigt.

Call of Cthulhu sjuan för små ändringar, för dåliga ändringar. Ska dom ändra så lite så kan dom väl lika gärna köra vidare på gamla? Och ändringana med push your luck osv är bara dålig och cargo-cultig design

Carcosa jämfört med Empire of the Petal Throne fattar inte varför han behövde gå så sjukt grimdark och sen sitta och lolla över det sexuella våldet i olika podcastintervjuer och sånt. inte kul

MUA alltså egentligen bryr jag mig inte men en sak har alltid stört mig med mua och coriolis och det är att det finns advantages som det enda dom gör är att höja en viss skill lite. Varför ska man köpa den advantagen ist för att bara köpa lite högre värde i skillen…!??! grums grums

WRFP3/SWFFG/Genesys åh vilken hatkärlek jag har till dom här spelen

Dark Sun andra versionen förmoooodligen mer känd som Papyrus edition. Gjord för att tvångsanpassa settingen till det som hände i dom urtråkiga romanerna. Häst, möt vagn. 4e edition fixade en del av dom problemen som andra versionen till 2e införde iofs.

Men det finns också nyutgåvor som är så sjukt mkt bättre.

Ex vis tycker jag bättre om Age of Sigmar än om Old World! Alltså jag har aldrig varit nåt fan av vare sig WF eller WH40K men tycker dom har lyckats med mycket i AoS.

D&D många som säger att 2e är så himla bra men jag sitter ofta med en massa 2e-böcker (för vi kör så mkt 2e-kampanjer fast med en mischmasch av femmans och tvåans regler) och ofta är reglerna så mkt cleanare och bättre i femman, ex vis båtstrider och reglerna för väder och storm och sånt.

Stjärnornas Krig–filmerna där tycker jag dom nya (kathleen kennedy edition) är så mycket bättre än dom riktiga! typ rogue one är ju ex vis så bra

The Beatles ja jo varför plåga öronen med Phil Spector's White Album när man kan få avnjuta Danger Mouse och Jay-Z på The Grey Album
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Både TOR och MERP är bättre än det d20 Sagan om Ringen–spelet som fanns tycker jag.
Det jag hatade mest med TOR (stridssystemet med ranks osv. Snott från dataspelet Wizardry) fick jag att funka med lite house rules och är nu det jag tycker bäst om med spelet och har infört det i våra husregler för D&D.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Jag tänker ta upp det enda exemplet där det är helt solklart. Age of Sigmar som är en färgglad G.I. Joe serietidning där det springer runt gudar överallt och Sigmar är på riktigt och har magiska Space Marines. För detta slaktade man The Old World som var den bästa fantasy världen i ett rollspel där männen var Baldrick, humorn var svart och hundarna var små men blodtörstiga!

The Old World har ju som tur är återuppstår både i rollspel och datorspel. Och Mordheim är för alltid!

Wfrp är spelet där en spelare en gång utbrast "Du må ha mörk magi, man jag har kapitalismen!".

Wfrp är spelet där en karaktär som var snygg, kunde skjuta en båge och kunde sjunga fick sitt ansikte avskalat av ett rostigt svärd en lodis svingade. Så han var vanställd, blind och hade inga läppar.

Nej, nu tänker jag läsa en William King roman.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
2097;n341681 said:
Carcosa jämfört med Empire of the Petal Throne fattar inte varför han behövde gå så sjukt grimdark och sen sitta och lolla över det sexuella våldet i olika podcastintervjuer och sånt. inte kul
Den här får du förklara närmare. Mig veterligt skrev aldrig professor Barker något som hade med Carcosa-mytologin att göra...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n341685 said:
Age of Sigmar som är en färgglad G.I. Joe serietidning där det springer runt gudar överallt och Sigmar är på riktigt och har magiska Space Marines.
Ja det tycker jag är bra. För mig är det inte en förbättrad WF. Det är en förbättrad 40k. Space Marines är äntligen magiska och dom kan äntligen vara tjejer!!!

Bolongo;n341688 said:
Den här får du förklara närmare. Mig veterligt skrev aldrig professor Barker något som hade med Carcosa-mytologin att göra...
Det kom ut ett rollspel som hette Carcosa eller ja jo det var som en extrabok till 0e. Det var av Geoffrey McKinney.
Det har inte så mkt med Bierce/Chambers/Lovecraft att göra utan är mer en sorts blanding av MotU och EPT fast dåligt (trots att det är en mix av två svinbra saker alltså).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
2097;n341691 said:
Det kom ut ett rollspel som hette Carcosa eller ja jo det var som en extrabok till 0e. Det var av Geoffrey McKinney.
Det har inte så mkt med Bierce/Chambers/Lovecraft att göra utan är mer en sorts blanding av MotU och EPT fast dåligt (trots att det är en mix av två svinbra saker alltså).
Fast det är ju ett supplement till Lamentations, väl? Jag har bläddrat lite i det utan att kunna se några Tekumel-kopplingar alls. Men de kanske är dolda för skumläsaren?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Först vill jag bara påpeka att ni tycker fel i dessa fall =)
MUA är betydligt bättre än orginalet, bättre uppbyggd värld, fantastiska äventyr, fortfarande dåliga regler men faktiskt bättre än originalet.

Nya Kult är bättre än det gamla Kult, vilket hade kanske det mest påklistrade regelsystemet någonsin. Har för mig att författarna inte ville ha regler i Kult från början, men kan ha fel.

Jag tycker dock att Drakar & Demoner blivit sämre sedan Expert. Annars tycker jag generellt att de flesta nya spel är bättre än gamla.

Och ja
One Ring är otroligt mycket bättre än SRR.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Jag tycker alla andrautgåvor av allting någonsin är sämre än om samma kreatörer hade lagt energi på en helt ny produkt. Ge mig nya saker!

Dock har jag full förståelse för varför uppföljare är finansiellt smarta. Särskilt i rollspel, där upplagor tenderar att vara hyfsat små men ta lång tid att sälja ut. För då är det typ "lika bra" att göra en ny utgåva när den första inte längre finns i lager.

Men annars? Varje nischad ny produkt är bättre än hundra 2nd Editions!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bolongo;n341692 said:
Fast det är ju ett supplement till Lamentations, väl? Jag har bläddrat lite i det utan att kunna se några Tekumel-kopplingar alls. Men de kanske är dolda för skumläsaren?
Det kom först till 0e och sen i en ny utökad version (4 ggr fler sidor) till LotFP.
Han hade kikat på någon besvärjelsebok till EPT.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
2097;n341681 said:
Changeling the Lost nej nej sakna gamla Changeling the Dreaming så sjukt mkt. Det finns bra nwodspel (geist) men CtL tycker jag inte om
Oj. Här tycker jag precis tvärtom. Jag ser CtL som det enda spelet i nWoD som är 100% bättre än oWoD-förlagan. Alla andra är som mest lika bra eller för olika för att kunna jämföras (Demon, framför allt).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Älskar VtM, älskar VtR ännu mer
Blandade känslor inför WtA (cool grundidé men har sina problem), hatar WtF (ospelbart. och fult.)
Gillar MtAs, älskar MtAw.
Gillar HtR, älskar HtV
Gillar Mummy, gillar MtC
Gillar WtO, älskar GtSE
Älskar DtF, älskar DtD
haaaaaatar Beast the Primordial. Sämst
fast näst sämst är Changeling the Lost. Medan CtD är det bästa wod spelet eller näst bäst efter GtSE.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Oj negativ tråd, det var ju inte så roligt.
Varje enskild människa kan ge kritik men det kräv en tanke och mod för att ge beröm.

Mitt bidrag till den här tråden blir: Jag ser ofta vad skapare försöker åstadkomma med nya utgåvor och ibland lyckas dom inte alltid fullt ut. Men det är inte värre än att man kan ta till sig det som var bättre i den nya utgåvan och behålla det som var bra i den gamla.
Man är ju inte tvingad till att vara låst till en av dem.

Köp, experimentera, bygg om, njut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag kan komma på en del rollspel som hade sin bästa utgåva någonstans i mitten (DoD, Nobilis, Mutant, Vampire....), men inte ett enda där -den första- utgåvan var bäst. Rollspel har generellt bara blivit bättre genom åren, tack vare förbättrade produktionsförhållanden och enorma framsteg inom rollspelsteori.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ymir;n341783 said:
Jag kan komma på en del rollspel som hade sin bästa utgåva någonstans i mitten (DoD, Nobilis, Mutant, Vampire....), men inte ett enda där -den första- utgåvan var bäst.
Om version 3 är sämre än version 1 så kvalar den för tråden även om version 2 är bättre än version 1.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Peak Drakar och Demoner var 1984: allt efter det tillförde inget eller var bara sämre (undantaget 1987, som dock ju bara var en erratad 1984:a med mycket sämre illustrationer).

Peak DnD var Holmes/Mentzer-eran, geniala och enkla spel.

Judge Dredd falsifierar Ymirs hypotes. Den första utgåvan var originell, enkel, snabbspelad och stämningsfull. Det har kommit tre utgåvor till av spelet, och de är säkert snyggare men de är också bloated och om jag skulle spela det här spelet skulle jag göra det med den första utgåvan.
 
Top