Nekromanti Rollspel = Brud/Hunk-magnet?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Finns det något annat sätt?

Jag börjar känna mig sjuklig efter att ha läst tråden. Så gott som samtliga (typ 80%), av mina seriösa ragg, förälskelser, förhållande, möjliga förhållanden, och polysaker har varit med folk jag lärt känna genom rollspel eller lajv... Och då föredrar jag tjejer, så de borde verkligen inte alls stämma ...
Med andra ord: Det är ditt fel att det inte finns några tjejer över till oss killar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Det klart du ska bjuda på pannkakor! Eller kanske lite borsjtj med piroger och ett glas sekt?
Eller en back dålig vodka med "pilsnerkapsyl".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Synd att det inte är så många ryssbåtar i hamnen såhär års. De brukar annars vara en prima källa. Fördelen av att bo i Hudiksvall - kommer massor av ryssbåtar.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Rent psykologiskt knyter man an mer om man jobbar hop med något än om man bara passivt tar emot något.

Med andra ord är de smartare att gemensamt steka plättar än att bara bjuda på maten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Med andra ord är de smartare att gemensamt steka plättar än att bara bjuda på maten.
Fast tafsa inte på någon som håller en stekpanna om du inte är väldigt säger på att det är uppskattat.

Och om du gör det ändå, rigga en kamera och posta filmen så att vi kan se lite slapstickhumor...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Rent psykologiskt knyter man an mer om man jobbar hop med något än om man bara passivt tar emot något.

Med andra ord är de smartare att gemensamt steka plättar än att bara bjuda på maten.
Du har nog en poäng där. Problemet är väl att jag saknar plättjärn. =)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
matkärlek

hmmm... första gången jag var här och hälsade på bjöd flickan i fråga på wotons som vi förberedde tillsammans, hon har altid hävdat att det var oskyllgidt tänkt...

men å andra sidan hade jag bjudit på foundue när hon hälsade på första gången hos mig...

rådet verka sunt hur som

-Gunnar (undrar om matlagningskurser kan vara bra raggställen?)
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,758
Location
Nett-ruh-bi
Himmel och plätt!

Problemet är väl att jag saknar plättjärn.
Notera att w176 är från Luleå som är beläget norr om plättgränsen. Plättgränsen går, som bekant, ungefär mellan Ångermanland och Västerbotten; norr därom kallas ugnspannkakorna pannkakor, pannkakorna plättar och plättarna småplättar. Jag antar alltså att när hon tycker att ni ska steka plättar tillsammans så menar hon vad som på söderns tungomål kallas pannkakor.

Dewil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Himmel och plätt!

Plättgränsen går, som bekant, ungefär mellan Ångermanland och Västerbotten;

Frambringad i The Midwest (mellersta Västerbotten) som jag är måste jag dock protestera lite och hävda att gränsen går något längre norrut än så. I alla fall vid kusten.

--
Åke
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,758
Location
Nett-ruh-bi
Re: Himmel och plätt!

Plättgränsen går, som bekant, ungefär mellan Ångermanland och Västerbotten;
Frambringad i The Midwest (mellersta Västerbotten) som jag är måste jag dock protestera lite och hävda att gränsen går något längre norrut än så. I alla fall vid kusten.
Ah, till och med så. Jag har inte haft möjligheten att utföra några detaljstudier utan mest konstaterat att det finns västerbottningar som bor norr om plättgränsen och ångermanlänningar som bor söder om den. Kanske gränsen går mellan Umeå och Skellefteå?

Dewil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Himmel och plätt!

Kanske gränsen går mellan Umeå och Skellefteå?

Möjligt... regionen låg mitt i gränszonen i fråga om det var Västerbottens-Kuriren eller Norra Västerbotten som var "lokaltidningen", så den kan nog ha varit savage borderlands för plättar och pannkakor också.

För att återvända till ämnet lite bör påpekas att vissa moment i födoämnes-framställande processer ju är roligare än andra moment. (I synnerhet i rätter som är något mer intrikata än pannkakor.) Kan vara bra att minnas om man vill göra ett gott, brudhunkigt intryck. Åtminstone första gången.

--
Åke
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Himmel och plätt!

För att återvända till ämnet lite bör påpekas att vissa moment i födoämnes-framställande processer ju är roligare än andra moment. (I synnerhet i rätter som är något mer intrikata än pannkakor.) Kan vara bra att minnas om man vill göra ett gott, brudhunkigt intryck. Åtminstone första gången.
Du får gärna ge exempel på "roligare" moment. Själv skulle jag mer än gärna ställt mig med något mer raffinierat - nu har jag tur om jag har råd med pannkakor.

Jag hoppas på lite samma reaktion som jag fick när jag gav henne en kaktus på alla hjärtans. Hon blev hemskt glad - inte lika mycket för kaktusen som för att hon visste att jag inte har några pengar alls.

(Och ja, det är en lite underlig flicka. Hon vill hellre ha kaktus än rosor, och det råder i allmänhet en ganska stor öppenhet om det faktum att jag är intresserad och hon mer tveksam - utan, tro't eller ej, att det blir det minsta pinsamt eller jobbigt. Underlig flicka, men himskans trevlig och söt)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Himmel och plätt!

Själv skulle jag mer än gärna ställt mig med något mer raffinierat - nu har jag tur om jag har råd med pannkakor.
Gör en sallad. Förutom att det är tokbilligt med vanliga grönsaker så kan två personer stå där bredvid varandra och skära upp grönsakerna i små små små bitar och vara så där snuttegulligt puttenuttiga och provsmaka körsbärstomaterna å sånt.

Bak, upplägg och andra saker som man kan samarbeta om är roligare i par. Pizza är också suveränt, då någon kan bygga deg och kavla och någon annan hacka pålägg och smeta ut.

Typiska ensamgrejer, som till exempel stekande, är skittrist - då blir det mest en som gör och en som står och pimplar vin och pratar.

Grytor och ugnstjofräs är rätt OK. När man väl fått iordning på grytan, byttan, gratängen, whateva, så kan man strunta i maten ett tag och vara snuttegulliga tills klockan piper. Risken finns ju förstås att man blir för snuttegullig och maten blir torr och trist eller i värsta fall vidbränd.

Så, för att anpassa dina pannkakor till din ekonomiska situation och parverksamhet: skaffa en fläskbit också. En av er vispar ihop smet, den andre har ihjäl fläskabeten till små tärningar. Sen häller ni smeten i långpannan, ploppar i fläsktärningarna, stoppar in hela konkarrongen i ugnen och sätter er sedan och gullar nånstans. Inte för länge, dock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Himmel och plätt!

Gör en sallad. Förutom att det är tokbilligt med vanliga grönsaker så kan två personer stå där bredvid varandra och skära upp grönsakerna i små små små bitar och vara så där snuttegulligt puttenuttiga och provsmaka körsbärstomaterna å sånt.
Låter som ett kul tips, men disvalificeras av det faktum att jag inte äter sallad. Alls. Jag får en sån där obehaglig känsla som andra kan få av naglar på griffeltavla eller kökskniv mot trä, när jag känner grönsaks-"krisp".

Bak, upplägg och andra saker som man kan samarbeta om är roligare i par. Pizza är också suveränt, då någon kan bygga deg och kavla och någon annan hacka pålägg och smeta ut.
Absolut något jag ska testa. Flickan är ju feg dessutom, och om man gör varsinn del av pizzan kan man ju välja själv vad man vill ha på...

Grytor och ugnstjofräs är rätt OK. När man väl fått iordning på grytan, byttan, gratängen, whateva, så kan man strunta i maten ett tag och vara snuttegulliga tills klockan piper. Risken finns ju förstås att man blir för snuttegullig och maten blir torr och trist eller i värsta fall vidbränd.
Haha, god poäng. Det där med ugnen ingår ju dessutom i det ovanstående, med pizza...

Så, för att anpassa dina pannkakor till din ekonomiska situation och parverksamhet: skaffa en fläskbit också. En av er vispar ihop smet, den andre har ihjäl fläskabeten till små tärningar. Sen häller ni smeten i långpannan, ploppar i fläsktärningarna, stoppar in hela konkarrongen i ugnen och sätter er sedan och gullar nånstans. Inte för länge, dock.
I och för sig har jag just för tillfället inte råd med fläsk heller, och menar att fläsk inte passar i pannkaka hursomhelst (observera att det inte är ugnspannkaka jag talar om, utan jag använder "gängse definition"). Dessutom är flickan som sagt vegetarian.

Däremot ser den ekonomiska fronten en smula ljusare ut, och det verkar som om mitt trassel med CSN etc kommer att lösa sig lagom till mitten-slutet av nästa vecka eller så. Sålunda kommer mycken mat tillbaks. Pizza, mmmm... Ska kolla vad hon tycker.

Hursomhelst ska du ha tack för glada tillrop och goda råd. Ett eller flera av dem kommer garanterat att sättas i verket.

Frågan är - vad kan en vegetarian tänkas vilja ha på sin pizza?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Himmel och plätt!

Frågan är - vad kan en vegetarian tänkas vilja ha på sin pizza?
Vegetarian eller vegan?

En vegetarian äter ofta ägg, vissa äter även räkor. Sedan är det olika grönsaker som gäller. Något som är rätt så gott är olika sorters ost, tex gorgonzola och roquefort (fast de luktar inte direkt romantiskt...), eventuellt kombinerade med tex pesto.

Veganer är svårare. De äter inget som kommer från djur, så även smör, ost och ägg faller bort. Då får det nog bli en blanco, dvs pizzabotten penslad med olivolja och lite vitlök och kungsmynta (eller oregano som det kallas i utlandet). Blancon är dock mer tilltugg/aptitretare än en rätt i sig.

Jag vet inte hur veganer ställer sig till bröstmjölk, men frågan har diskuterats länge och väl på ett annat forum utan att komma till en lösning, så jag är tacksam om någon kan svara på den.
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Himmel och plätt!

Jag vet inte hur veganer ställer sig till bröstmjölk, men frågan har diskuterats länge och väl på ett annat forum utan att komma till en lösning, så jag är tacksam om någon kan svara på den.
Det är helt okej, eftersom mamman väljer att amma. Är det bröstmjölk till en vuxen så tycker nog de flesta veganer att det är ganska konstigt.
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Himmel och plätt!

Själv gillar jag att ha på kronärtskocka, lök, körsbärstomater (skurna på mitten), sparris (hel sparris, och ganska lite), oliver (helst gröna) och gärna fetaost. Ibland har jag också på ananas. Kronärtskockan och sparrisen köper jag på burk.

En god men lite speciell variant är att göra en pizza med mycket feta på som man sen strilar lite olivolja blandat med pressad vitlök över. Knäck ett ägg i mitten på pizzan och kör in den i ungnen, sen någon minut innan den är färdig så öppnar man luckan och lägger färsk bladspenat över hela pizzan , stänger sen luckan och låter den vara inne i ungnen bara någon minut så att spenaten blir ljummen.

Jag är lakto-ovo vegetarian så jag äter mjölk och ägg. Du får fråga tjejen vad hon äter och inte äter.

Annars så kan du ju laga blinier, då får du plättar och oktoberlandstema i ett!
 
Top