Nekromanti Rollspel + bok = ?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Ok, så jag insåg precis vad jag skulle vilja spela/spelleda härnäst men aldrig kommer få tillfälle att göra, mest för att jag verkar vara den enda i min bekantskapskrets som tvingat sig igenom de tre böckerna det handlar om: Burning Empires, men ut med alla maskar och in med The Reality Dysfunction från Night's Dawn Trilogin. Jag tror det skulle vara sweet sweet love.

Någon annan som har ett rollspel + någon favoritbok som i slutändan blir en intressant/spännande/awesome/vadsom kombination?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Böckerna skulle bli Miévilles Bas-Lag-historier. Men vilket spel som skulle passa bäst, det vete fan.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Hmm det är ju i och för sig en rollspels setting redan, men om vi låsas att det inte var det, så kör jag på de väldigt välskrivna och djupa Dragonlance böckerna tillsammans med rollspelens messias Mouseguard.

Och om jag inte missförstog dig Christoffer så kanske jag skulle få det någon gång i framtiden. )
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Något som i vart fall kommer bli verklighet, ge mig första äventyret och så skapar vi Nature Fighter/Mage/Cleric/Dwarf/Thief/Elf/Etc....
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Wow! Någon annan som läst Peter F. Hamilton!

Och som dessutom vill göra rollspel av det och bor i Umeå... Hmmmm...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Craygh said:
Wow! Någon annan som läst Peter F. Hamilton!
ja, för fasen... Även om jag generellt tyckte att de "odöda" var de minst intressanta i de där böckerna, egentligen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
krank said:
Craygh said:
Wow! Någon annan som läst Peter F. Hamilton!
ja, för fasen... Även om jag generellt tyckte att de "odöda" var de minst intressanta i de där böckerna, egentligen.
Precis som maskarna i Iron Empires/Burning Empires. Fokuset ligger någon helt annanstan. Vilket gör det till en än finare kombination.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Håller med håller med :gremlaugh:

Även om jag tycker att det vore ganska intressant att rollspela någon som kan manipulera energi på det viset. Vore rätt skojsigt faktiskt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Craygh said:
Wow! Någon annan som läst Peter F. Hamilton!

Och som dessutom vill göra rollspel av det och bor i Umeå... Hmmmm...
Yeah! Har du koll på BE`? Dock är det nog ett litet projekt att skapa lifepaths för BE för att få det hela att fungera smärtfritt, och man lär nog spela i vart fall en akt BE innan man ger sig i kasst med att modda det...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Nej, har tyvärr inte det minsta koll på BE, men jag lär mig fort som attan! :gremwink:

Det jag har spelat under min karriär är nästan uteslutande EON, med lite garnering av NEOTECH och lite fluff NOIR. Sen har jag provat båda Vampire och har ganska bra koll på både dem och DnD.

Men du, om det föreligger intresse kanske man skulle träffas någon gång och se om man kan göra någon form av verklighet av den här idén? Har vi brist på spelare har jag några polare som jag tror är mogna att spela i Peter F. Hamilton's dystopiska lilla rymdopera.

Jag är ledig i helgen ;P
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Även om jag generellt tyckte att de "odöda" var de minst intressanta i de där böckerna, egentligen.
Håller helt med. Jag tyckte aldrig att de odöda "passade", om man säger så. I övrigt hade det varit skitkul att testa att rollspela Hamiltons böcker.

Men appropå sci-fi skulle jag ännu hellre välja Revelation Space och Redemption Arc storyn från A Reynolds. Det hade varit en än mer spännande miljö att rollspela i. Med Traveller som rollspel.

Torbjörn
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
CapnZapp said:
Hans. said:
Hmm det är ju i och för sig en rollspels setting redan
Öh?
Öh i betydelsen Öh va finns Dragonlance som rpg setting?
Jopp men just nu är den död i bemärkelsen att det är ingen som ger ut nått till den men det finns en maffig fan sida här
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Craygh said:
Nej, har tyvärr inte det minsta koll på BE, men jag lär mig fort som attan! :gremwink:
Det är nog första gången jag hör "lär mig fort som attan" och BE i samma mening. =)

BE i Night's Dawn universumet är en liten dröm jag haft sen jag läste konceptet kring BE och insåg att det skulle passa som handen i handsken då det jag finner intressant med både BE och trilogin är mänskliga relationer, politik och hur dessa förändras när de utsätts för en till synes osynlig fiende. Men jag har ännu inte ens spelat BE som det är från början, än mindre brytt mig om att bygga nya lifepaths eller något.

Så än är det ett bra tag kvar innan något sådant kommer realiseras. Men om BE kommer upp på tapeten som nästa spel som skall spelas så vrålar jag till. Men som det ser ut nu så är det ett allt för stort projekt att sparka igång BE, som i regel kräver bortåt 15-30 spelmöten för att nå någon slags slutpunkt. Men drömma kan man alltid göra... :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Bara du inte glömmer att vråla till så :gremlaugh:

Men jo, jag lär mig fort som attan. Har hört BE jämföras med EON i komplexitet, och EON tyckte jag redan från början var lättfattligt, så förhoppningsvis borde det inte ta alltför lång tid, eh?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Torbjörn said:
Men appropå sci-fi skulle jag ännu hellre välja Revelation Space och Redemption Arc storyn från A Reynolds. Det hade varit en än mer spännande miljö att rollspela i. Med Traveller som rollspel.Torbjörn
Ja! Jag har precis läst ut Revelation Space trilogin och älskar den! Storyn handlar ju väldigt mycket om protagonisternas relationer till varandra och de ofta rätt tuffa val de tvingas göra för att uppnå sina mål och för att alls överleva, därför skulle jag välja Solar System som regelsystem. Eller möjligtvis Starblazer Adventures för att det är specifikt sf med regler för rymdskepp å sånt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Craygh said:
Bara du inte glömmer att vråla till så :gremlaugh:

Men jo, jag lär mig fort som attan. Har hört BE jämföras med EON i komplexitet, och EON tyckte jag redan från början var lättfattligt, så förhoppningsvis borde det inte ta alltför lång tid, eh?
Det är nog inte för att det är komplext eller svårt, utan bara annorlunda.

Men ja, blir det av att spela BE så tjoar jag till på forumet, men som det ser ut nu är det nog inte förens hösten jag kommer ha tid att bry mig om BE över huvud taget...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet inte varför jag tänker Dogs in ze Vineyard + Moby Dick. Har bara på känn att det vore awesome somehow. Den där ärkevalen är ju ändå bara en metafor för...öh...något, låt det vara spirituellt sökande så passar Dogs perfekt.

eller kanske Bliss Stage och Moby Dick?

'Neeej, jag vill inte jaga val, jag är rääääädd'
'Det är bara för att du har problem med din självbild, håll fast vid dina positiva känslor'
'Aaaaah, NEEEJ, den koooommer!'

Äh, jag vet inte. Kanske en dålig idé.

Eon och Moby Dick?

'Okej, harpunen nuddar hans Valspäck [Generellt: H3 K10 S7], ingen effekt, han dundrar mot skeppets mittstäv genom vågorna'
'Öh...vi girar åt vänster'
'Okej, då måste ni först ge order, och sedan kryssa mot vinden...vänta nu här, jag ska slå upp det i Krigsherren och S&H, this might take a while...vad har skeppet i Sjövärdighet?'
'Uhm...medelmåttig?'
'Okej, äh, jag pallar inte, kaskeloten från helvetet kraschar in i bordläggningen, hela skrovet knäcks itu som torra tändstickor och vågskummet sköljer över er. Börja kryssa i er syrebrist och nedkylning'.

...

eller Breaking the Ice?

'Kalla mig Ishmael'.
'Okej, jag är...öh...fåsenuhär...Queequueeeg?'
'Du är inte en D&D-drake va?'


Problemet med att köra Moby Dick med Shadow of Yesterday vore att valhelvetet lär ha sitt crowning moment of awesomeness långt innan rollisarna har det, för att sedan transcendera ut ur spelet. Lite antiklimaktiskt där, kanske.


Nej, nu vet jag. Moby Dick och...Viking!

'Ni befinner er nånstans utanför Islands kust då en vit kulle plötsligt höjer sig över vågorna, bemängd med de vittrande resterna av skrälingarnas harpuner som sitter djupt inbäddade i köttet, säkert sekler gamla'.
'...fä dör, fränder dör, även själv skiljes du hädan...'


...

Annars, om serier räknas, kunde Thorgals skumma franskbelgiska folkvandringstidfantasy vara en rätt kool setting till Viking.

Och -allt- är kompatibelt med Call of Cthulhu, så... hmm...pröva att slå ihop det med typ 'Längtans blåa blomma', 'Det blåser en vind från Östansjö', 'En doft av timjan', 'Kom hjärtans fröjd'; valfri historisk tantroman, helst nåt av Elsi Rydsjö, som säkert är Nyarlathotep-avatar själv givet att hon aldrig dör. Totalt äg.

- Ymir, försiktigt hoppfull
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Från och med nu skall alla rollspel bedömas utifrån hur lämpliga de är att spela Moby Dick med.
 
Top