Nekromanti Rollspel bland dagens unga

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
För oss 70-talister kom väl rollspelen i mellanstadiet. idag spelar väl alla på nätet? Eller finns det unga entusiaster i 12 års åldern som träffas tidigt på lördagen för att lira Mutant?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Själv började jag (80-talist) med Baldur's Gate 2, och ramlade ner i rollspelsträsket när jag hörde att det fanns filurer som satt och spelade härket med riktiga tärningar. Så teorin kanske inte är helt fel, men då tror jag ändå att nån procent av onlinespelarna börjar spela "riktigt" rollspel.

/Hällzon - statistiskt underlag
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Hmm, det ger mig en idé. Skolorna har väl fortfarande friluftsdagar ibland? När jag gick i skolan så var en del sådana en påtvingad aktivitet och tanken bakom det var att hitta kreativa sätt att maska från aktiviteten. Andra gånger hade man ett antal val att välja på, allt från jobbiga aktiviteter till lite roligare aktiviteter som fiske (fast av någon outgrundlig anledning så var det alltid vinterfiske på någon plats där det aldrig någonsin funnits fisk...) och sånt.

Skulle inte någon större förening kunna erbjuda sig att arrangera en sådan valbar aktivitet på en friluftsdag? Skolan borde ju kunna hålla med lokaler. Jag är säker på att aktiviteten skulle tilltala en massa folk som anser att luften inte är ofriare inomhus än utomhus, jag menar, det är ju inte som om man tvingat in luften i huset och hindrar den från att lämna det, tvärtom så har man ju ventilationssystem som hjälper luften på dess färd genom byggnaden. Visst, man får dras med en del som egentligen inte är intresserade, men jag är övertygad om att en sådan aktivitet skulle samla åtminstone en handfull nya spelare, kanske fler, och det är inte dåligt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Om det är en sak mitt Sverokengagemang har lärt mig så är det att skitbra idéer aldrig genomförs om man inte driver dem själv.

Det finns rollspelsföreningar i Borlänge, så vad väntar du på? :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Det finns rollspelsföreningar i Borlänge, så vad väntar du på?
Å fan, det visste jag inte. Aktiva föreningar, inte bara bidragsjägare?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
För oss 70-talister kom väl rollspelen i mellanstadiet.

"Oss 70-talister"..?
Nä, de flesta sub-teens lirar väl på nätet idag, men mtp att mängden bordsrollspelare överlag är en rätt futtig bråkdel av mängden onlinespelare så kan man nog hävda att båda är rätt.

Sen har det ju i alla tider funnits kids som börjar spela tillsammans med äldre brorsor o dyl.

--
Åke
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Lajvungar

Nickar och instämmer med w176...

För mig började det med rollspel och med tiden kom lajvandet också och med lite bekväm lätja gled man tillbaka till rollspelandet (plus flydde för prettolajvarna :gremwink:).

Men idag verkar många göra tvärt om och inleda med lajv och när vintern kommer så är det någon som drar fram bordsversionen av rollspel och sedan smyger sig rollspel in i folks liv :gremlaugh:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
That is a completely different matter.. men jag har för mig att det finns minst en aktiv spelförening i Borlänge, men jag kan inte minnas huruvida de har lokal eller inte.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Sen har det ju i alla tider funnits kids som börjar spela tillsammans med äldre brorsor o dyl."

Jovisst, men något som kan anses ganska nytt är de tar sina första stapplande steg in i hobbyn lotsade av sina föräldrar.

För visst borde det bli allt vanligare. Nu när 70-talisterna börjat samla på V:n. Eller vad säger ni? Skulle inte ni gamlingar föredra att era söner och döttrar i rimlig tid slussas genom sessioner av Saga med er, än att de väljer att spela Kult med polarna, tillsammans med skränig musik (usch!), alkohol och majja... :gremooo:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Eller finns det unga entusiaster i 12 års åldern som träffas tidigt på lördagen för att lira Mutant?
Jorå, det finnes allt hopp. Har en del kids i spelbutiken som lirar rollspel & verkligen gilalr det. Tydligen så verkar just M:Ua gå hem hos dem.
Så ja, det finnes altl folk som spelar. Som tur är.

[idag spelar väl alla på nätet?
Det gör sdet säkerlgien, kan tänka mig att WoW har sugit åt sig en hel drös med spealre..

/ Johan K, som mines med glädje enns speldagar på mellanstadiet..
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Är lärare och kan väl summera debatten med att det går 100 nätspelare på varje bordsspelare men de finns, de finns :gremsmile:
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag började spela när jag var 10, nu är jag 17. Ungdom?

Jag och en polare uppfann hur som helst rollspel från scratch, vi hade spelat klart att äventyrsspel från Lucasarts så vi hittade på egna och spellede dem för varandra, efter ett tag gjorde vi dem lite friare och hade jrpg-stuk på det. En dag frågade en scoutledare oss "spelar ni rollspel?" när vi satt och lirade och vi var två frågetecken, sen spellede han ett kort äventyr för oss och vi var helt hookade.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
jag var 13 när jag började, tror jag. nu är jag 16 och spelar rollspel så ofta som möjligt. Dock känner jag inte många andra i mon ålder som spelar bordsrollspel utan alla spelar intenetrollspel som WoW eller andra dataspel som Oblivion och tidigare Morrowind.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ah nostalgica.FORTSÄTT spela nu då ni blir äldre också. jag lirade också egna rollspel från scratch mellan 10-15.
 
Top