Nekromanti Rollspel av bok??

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
är det fel att göra ett rollspel av en ok... tex. Sagan om Drakens återkomst... det kanske blir lite så att... - Jaa, vi drar till Tears klippa och intar den... då lir jag Draken återfödd??
eller vad tror ni grabbar????
"Det var en gång en..."

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Man ska...

...inte göre ett rollspel direkt från boken utan möjligtvis spela i den världen några år tidigare eller senare eller kanske man möter bokens huvudperson på vägen...

Böcker som Stiftelse-trilogin, Liftarens guide till Galaxen och Djungelboken bör man inte göra spel på om man inte vet exakt vad man gör...

MVH
Martin Ohlsson
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: Man ska...

jaa... men känner man sig inte igen sig lite för mycket... ja här går Frodo om *kollar klockan* 10 år, 40 dagar, 3 timmar och 20 min

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Som det svaret du redan fått... man bör ändra tiden till före / efter det då böckerna utspelar sig.

Sen gäller det att veta ALLT om världen. Jag har inte själv läst drakens återkomst (bara 2 böcker) men mina kompisar drar upp den gång på gång. Om man skulle spela med någon av dem så skulle det bara bli stora förväntningar, och till och från skulle de vara mer insatta än SL i världen, något som aldrig är bra enligt mig.

Man kan se på Sagan om Ringen rollspelet (MERP). Själv tycker jag svenska versionen inte är speciellt bra, då det aldrig kom några moduler (ok det kom ett par, men inte några roliga övergripande) som SL kunde arbeta utifrån. Jag spelade det när jag var väldigt ung, och det skulle aldrig falla mig in att spela det idag, då jag tror att ALLA rollspelsintresserade har hyffsad kunskap om böckerna / miljön och på så vis bara förväntar sig att det ska hända saker som i böckerna. Och rollspel får aldrig riktigt det flyt och den spänning som kan ges i böcker då författaren styr över alla karaktärer inblandade och kan styra dem dit han vill...

Men samtidigt kan man ju dra nytta av detta också, och bygga på att spelarna vet en massa om miljön. Tänk bara på att vara ordentligt förberedd och att spelare ofta kan ha mer information än dig.

// Jan Arenö
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Man ska...

Du ska tänka på att RP inte har läst boken om den spelvärld dom går i... alltså har dom ingen möjlighet att känna till t.ex. Frodo.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
tja, varför inte..

Ja, varför kan man inte göra det. Det vore ju ett upplägg på det hela !! Gör ett försök och se vart det landar !!
Lycka till !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Jag tycker det verkar mkt kul att spela i en bok värld. Jag menar världen altså och då bör man strunta i bokens händelser totalt enligt mion mening. Finns det något rollspel i Eddings värld till Belgarion och Mallorea böckerna?

I was here.
Now I'm far away.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Har för mig att Wizards of the coast eller nåt annat amerikanskt företag håller på att utveckla ett rollspel till Wheel of time eller sagan om drakens återkomst som det heter på svenska.

/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-06-05 22:07.</EM></FONT></P>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
"<EM>är det fel att göra ett rollspel av en ok... tex. Sagan om Drakens återkomst...</EM>"
Det ska väl komma ett rollspel till Sagan om Drakens återkomst nu i sommar, men det är väl därför du frågar?

"<EM>Du ska tänka på att RP inte har läst boken om den spelvärld dom går i... alltså har dom ingen möjlighet att känna till t.ex. Frodo.</EM>"
Rollspelet SW. Hur många har inte sett filmerna och spelar det lika glatt ändå?

/[color:green]Han</font color=green> som brukar sno matrial och idéer från böcker
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Man får nog göra som så att man gör det lite generiskt dvs att man kanske inte kan spela draken återfödd, däremot ifall man vill spela episkt kan det ju vara en fördel ifall det finns möjlighet till det, dessutom beror det mycket på spelledaren och spelarna ifall det blir så men ett bra system kan ju underlätta för det motsatta.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Jag har ingen aning om det finns något rollspel som utspelar sig i David Eddings böcker, men det måste ju vara en av de mest tacksamma böcker att göra ett rollspel om. Jag menar, har man läst hans böcker så ser man ju hela världen och dess befolkning framför sig. I och med att alla de folkslag som är med har sådana karaktäristiska utseenden och uppträdanden så måste det helt enkelt vara ganska lätt att göra ett rollspel till den världen, och dessutom få den levande. Eller vad tror ni?
 
Top