Nekromanti Rollspel över Skype

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Då de flesta som jag spelat rollspel med här har flyttat eller av annan anledning inte spelar rollspel längre har jag börjat fundera på att hitta nån grupp att spela med över ex. Skype.

Tänkte höra om någon här har någon erfarenhet av att spela via Skype (eller dyl.)

Kan tänka ig att det kan vara lite mer besvärligt med böcker och sånt möjligen, tärningsslag går ju lätt att man låter SL sköta ...

Men som sagt, nån som provat nån gång?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag har precis børjat spela via text på google drive, något som andra hær har hållt på med ett tag. Och jag måste sæga att det fungerar fin-fint. Tærningsrullare finns på nætet och text som medium ær begrænsande på vissa sætt, men samtidigt friare på andra.

Kør man med regler som inte bara hanteras av SL så ær det såklart smidigt om alla har tillgång till dem.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har spelat över Google Hangout någon gång. Det funkar, då får man dessutom se bild på de man spelar med.

Jag är också intresserad av spel över nätet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Har tyvärr inga egna erfarenheter, men ska snart testa så jag tänker hålla ett öga på tråden och se om jag kan få en del tips.

Jag tror en viktig sak är att inse att det är ett annat medium än vanligt rollspel. Att spela ett rollspel fullt med många regler och tärningsslag, säg Eon eller MERP, är väl inte det smartaste valet. Helt enkelt, välj rätt spel är ett bra första steget.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bordsrollspel i textformat

xyas said:
Jag har precis børjat spela via text på google drive, något som andra hær har hållt på med ett tag. Och jag måste sæga att det fungerar fin-fint. Tærningsrullare finns på nætet och text som medium ær begrænsande på vissa sætt, men samtidigt friare på andra.

Kør man med regler som inte bara hanteras av SL så ær det såklart smidigt om alla har tillgång till dem.
Funkar det bra, dvs. är det verkligen roligt att spela bordsrollspel via text? Hur gör ni, spelar ni direkt så att alla är online samtidigt men utnyttjar Drive just för funktionerna, eller spelar ni via Drive för att folk ska kunna titta in när de får tid, så att det blir mer som mail- eller forumsrollspel?

/solvebring som funderar på om detta kunde vara något för honom beroende på exakt hur det funkar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

solvebring said:
xyas said:
Jag har precis børjat spela via text på google drive, något som andra hær har hållt på med ett tag. Och jag måste sæga att det fungerar fin-fint. Tærningsrullare finns på nætet och text som medium ær begrænsande på vissa sætt, men samtidigt friare på andra.

Kør man med regler som inte bara hanteras av SL så ær det såklart smidigt om alla har tillgång till dem.
Funkar det bra, dvs. är det verkligen roligt att spela bordsrollspel via text? Hur gör ni, spelar ni direkt så att alla är online samtidigt men utnyttjar Drive just för funktionerna, eller spelar ni via Drive för att folk ska kunna titta in när de får tid, så att det blir mer som mail- eller forumsrollspel?

/solvebring som funderar på om detta kunde vara något för honom beroende på exakt hur det funkar.
Nu har vi ju precis børjat, men jag tycker definitivt att det funkar och ær skoj. Men det ær en klar førdel att gøra det med folk som har spelat i text sedan tidigare.

Och det blir en blandning. Vid flera tillfællen har vi varit inne samtidigt och då går det undan, utøver det så skriver man nær man har tid.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bordsrollspel i textformat

xyas said:
solvebring said:
xyas said:
Jag har precis børjat spela via text på google drive, något som andra hær har hållt på med ett tag. Och jag måste sæga att det fungerar fin-fint. Tærningsrullare finns på nætet och text som medium ær begrænsande på vissa sætt, men samtidigt friare på andra.

Kør man med regler som inte bara hanteras av SL så ær det såklart smidigt om alla har tillgång till dem.
Funkar det bra, dvs. är det verkligen roligt att spela bordsrollspel via text? Hur gör ni, spelar ni direkt så att alla är online samtidigt men utnyttjar Drive just för funktionerna, eller spelar ni via Drive för att folk ska kunna titta in när de får tid, så att det blir mer som mail- eller forumsrollspel?

/solvebring som funderar på om detta kunde vara något för honom beroende på exakt hur det funkar.
Nu har vi ju precis børjat, men jag tycker definitivt att det funkar och ær skoj. Men det ær en klar førdel att gøra det med folk som har spelat i text sedan tidigare.

Och det blir en blandning. Vid flera tillfællen har vi varit inne samtidigt och då går det undan, utøver det så skriver man nær man har tid.
Intressant! =)
Okej, har ni spelledare eller hur funkar det?
Hur har ni satt upp det här med scener, handlingar, parallella händelser osv? Liksom, hur ser spelets struktur ut då?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

solvebring said:
Intressant! =)
Okej, har ni spelledare eller hur funkar det?
Hur har ni satt upp det här med scener, handlingar, parallella händelser osv? Liksom, hur ser spelets struktur ut då?
Jepp, traditionell indelning med spelledare (kör burning wheel) och så. Men jag har inga bra svar på resten i och med att vi precis börjat...

Nässe är SL så du kan kanske höra med honom om han har lust att dela med sig av dokumenten där vi skriver, så kan du se med egna ögon hur vi gör :gremsmile: Simon har väl också kört en hel del textbaserat tror jag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bordsrollspel i textformat

xyas said:
solvebring said:
Intressant! =)
Okej, har ni spelledare eller hur funkar det?
Hur har ni satt upp det här med scener, handlingar, parallella händelser osv? Liksom, hur ser spelets struktur ut då?
Jepp, traditionell indelning med spelledare (kör burning wheel) och så. Men jag har inga bra svar på resten i och med att vi precis börjat...

Nässe är SL så du kan kanske höra med honom om han har lust att dela med sig av dokumenten där vi skriver, så kan du se med egna ögon hur vi gör :gremsmile: Simon har väl också kört en hel del textbaserat tror jag.
Aha, okej. Ja, är det nå någon annan som har mer koll som ser detta så skulle jag mer än gärna vilja veta lite mer kring detaljerna.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

solvebring said:
xyas said:
solvebring said:
Intressant! =)
Okej, har ni spelledare eller hur funkar det?
Hur har ni satt upp det här med scener, handlingar, parallella händelser osv? Liksom, hur ser spelets struktur ut då?
Jepp, traditionell indelning med spelledare (kör burning wheel) och så. Men jag har inga bra svar på resten i och med att vi precis börjat...

Nässe är SL så du kan kanske höra med honom om han har lust att dela med sig av dokumenten där vi skriver, så kan du se med egna ögon hur vi gör :gremsmile: Simon har väl också kört en hel del textbaserat tror jag.
Aha, okej. Ja, är det nå någon annan som har mer koll som ser detta så skulle jag mer än gärna vilja veta lite mer kring detaljerna.
Jag berättar gärna hur jag gjort med olika folk när vi kört gdocs-spel. Vad skulle du ha nytta av att höra om?

(Lite blyghet gör att jag gärna väntar lite med att länka till det spel vi kör nu- men jag kan länka dit om ett tag, om det är ok för Xyas och Måns. Berättar dock gärna om det. Annars kan jag gärna länka till tidigare spel.)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bordsrollspel i textformat

Nässe said:
solvebring said:
xyas said:
solvebring said:
Intressant! =)
Okej, har ni spelledare eller hur funkar det?
Hur har ni satt upp det här med scener, handlingar, parallella händelser osv? Liksom, hur ser spelets struktur ut då?
Jepp, traditionell indelning med spelledare (kör burning wheel) och så. Men jag har inga bra svar på resten i och med att vi precis börjat...

Nässe är SL så du kan kanske höra med honom om han har lust att dela med sig av dokumenten där vi skriver, så kan du se med egna ögon hur vi gör :gremsmile: Simon har väl också kört en hel del textbaserat tror jag.
Aha, okej. Ja, är det nå någon annan som har mer koll som ser detta så skulle jag mer än gärna vilja veta lite mer kring detaljerna.
Jag berättar gärna hur jag gjort med olika folk när vi kört gdocs-spel. Vad skulle du ha nytta av att höra om?

(Lite blyghet gör att jag gärna väntar lite med att länka till det spel vi kör nu- men jag kan länka dit om ett tag, om det är ok för Xyas och Måns. Berättar dock gärna om det. Annars kan jag gärna länka till tidigare spel.)
Tja, en länk till tidigare spel vore ju skitnajs. Vill du inte länka öppet så är det bara att skicka PM.

Det jag undrar över är strukturen. Hur lägger man upp spelledandet och spelandet?
... Hur gör du t.ex. när du sätter en scen? Beskriver du scenen och så svarar var och en i tur och ordning, med vad de vill göra, vad de undrar mer osv. och så knyter du ihop efter att alla har svarat, varpå du presenterar nästa händelse?

/solvebring som bara lirat Syskonskapets chattrollspel vad gäller textbaserade rollspel.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Halvt relaterat: Om någon vill se ett praktexempel på textbaserat rollspelande, ta er ett titt på Gleemax Roleplaying.

http://community.wizards.com/gleemaxroleplaying/go/forum/viewboard

Forumet är dött nu för ingen orkar längre, men jag har suttit där sedan tidig höst 2007 (så gamla trådar finns inte kvar nu eftersom WotC lade ner Gleemaxprojektet).

Sojourn to Leviathan (det nya där) är inte så utvecklat och så, men gamla goa Gleemax har en jävla massa skit postat i sig! Inte allting är särskilt bra kvalitet, men det är känslan av en väldans massa människor som bygger en gemensam värld som gör det grymt. I Gleemax praktdagar hade vi väl en sisådär 50 postare samtidigt.

Vet inte om det är av intresse för någon. :gremsmile: Jag har haft fem års fantastiska erfarenheter, dock.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

Lite tankar:

Jag tror att Gdocs spel fungerar för alla möjliga sorters rollspel och spelstilar. Jag har hittills kört varianter av AW, Burning Wheel och Burning Empire men det handlar bara om att jag gillar de spelen.

Jag tror dock det är svårare med en spelstil där SL gör allt, och spelarna bara "dyker upp"- det funkar bättre om alla är engagerade och involverade i att planera och lägga upp kampanjen.

Jag tror det är svårare att spela Grott-kräl och andra mer visuellt baserade spelstilar. Dock minns jag att Genesis hade något form av verktyg liknande ett bräde och spelpjäser när vi för en evighet sedan skulle speltesta Utpost över internet.

En till tre spelare tror jag är optimalt. Även tre spelare är lite too much.

_____

Fortsätter i nästa post
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

Så som vi gjort hittills är att vi lägger upp ett tomt dokument. Alla väljer varsin färg att skriva med. SL är oftast svart :gremsmile:

Sen börjar man spåna, skriver ett stycke, bejakar eller lägger fram andra förslag. Efter hand stryker man gammal text och så sakta jobbar man sig fram till en idé- precis som man gör när man planerar en kampanj ihop.

I Burning Wheel innebär detta steg att nå fram till en setting/ värld (en grovt skissad spelplats + aktuella dramatiska händelser) samt en tillspetsad situation Här och Nu. (Ni står i salen och ser lönnmördaren döda konungen- nu finns det inget hopp om att hålla ihop riket- de olika möjliga tronföljarna drar sig mot sina livvakter och tittar misstänksamt på varandra- vad gör ni!)

Nu gör man rollpersoner- ihop med hjälpande kommentarer precis som man alltid gör i Burning Wheel.

Här kommer ett exempel på hur det kan se ut. Dock har vi tagit bort säkert tio sidor text i detta doc- saker som kasserats på vägen, eller skrivits om: Upplägg för gdoc Burning Wheel
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bordsrollspel i textformat

Nässe said:
Lite tankar:

Jag tror att Gdocs spel fungerar för alla möjliga sorters rollspel och spelstilar. Jag har hittills kört varianter av AW, Burning Wheel och Burning Empire men det handlar bara om att jag gillar de spelen.

Jag tror dock det är svårare med en spelstil där SL gör allt, och spelarna bara "dyker upp"- det funkar bättre om alla är engagerade och involverade i att planera och lägga upp kampanjen.

Jag tror det är svårare att spela Grott-kräl och andra mer visuellt baserade spelstilar. Dock minns jag att Genesis hade något form av verktyg liknande ett bräde och spelpjäser när vi för en evighet sedan skulle speltesta Utpost över internet.

En till tre spelare tror jag är optimalt. Även tre spelare är lite too much.

_____

Fortsätter i nästa post
Med andra ord ska man vara två pers och lira något spelledarlöst, alternativt, något väldigt öppet?

Hm, låter väldigt begränsat. ... Dock kan man ju förstå allt det när det kommer till just text. Min egen erfarenhet av chattrollspel är också den att de bästa scenerna sker mellan två karaktärer, åtminstone två spelare (om de nu sköter grupper istället för enskilda karaktärer).

... Med andra ord går det inte så bra att översätta bordsrollspel till textrollspel och behålla det bordsrollspeliga?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bordsrollspel i textformat

Nässe said:
Så som vi gjort hittills är att vi lägger upp ett tomt dokument. Alla väljer varsin färg att skriva med. SL är oftast svart :gremsmile:

Sen börjar man spåna, skriver ett stycke, bejakar eller lägger fram andra förslag. Efter hand stryker man gammal text och så sakta jobbar man sig fram till en idé- precis som man gör när man planerar en kampanj ihop.

I Burning Wheel innebär detta steg att nå fram till en setting/ värld (en grovt skissad spelplats + aktuella dramatiska händelser) samt en tillspetsad situation Här och Nu. (Ni står i salen och ser lönnmördaren döda konungen- nu finns det inget hopp om att hålla ihop riket- de olika möjliga tronföljarna drar sig mot sina livvakter och tittar misstänksamt på varandra- vad gör ni!)

Nu gör man rollpersoner- ihop med hjälpande kommentarer precis som man alltid gör i Burning Wheel.

Här kommer ett exempel på hur det kan se ut. Dock har vi tagit bort säkert tio sidor text i detta doc- saker som kasserats på vägen, eller skrivits om: Upplägg för gdoc Burning Wheel
Såg mest ut att bestå av rollpersoner? Förövrigt verkar det fett tidskrävande?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

Så till spel:

Vi har skapat ett dokument och döpt det till nummer 1. Högst upp på sidan har vi haft länkar till rollpersoner samt länk till tärningsprogrammet.

Därefter gör man en tabell med två kolumner. Till vänster skriver man allt rollspel- allt "in-game" och till höger alla regler och sådant.

SL börjar väl precis som vanligt sätta en scen, antingen varsin i två olika tabeller eller en gemensam scen. När man skrivit klart så tabbar man fram en ny rad- och markerar då att det är nästa persons tur.

Spelaren skriver då sitt inlägg i sin färg. precis som i vanligt rollspel- man säger vad rolleprsonen säger och berättar vad man gör.

Så fortsätter man rad för rad. Det gäller att inte skriva för mycket och man får akta sig för att bli "författare", dvs beskriva som i en bok istället för att rollspela.

Ibland får man backa och hoppa över och ändra sig.

Det är mycket lättare att missförstå och missa vad folk menar, så det är bra att kommentera och fråga hela tiden, så man är säker på att man inte trampar varandra på tårna eller tänker olika om samma scen.

När docet börjar bli för långt gör man ett till doc och fortsätter där.

Såhär kan det se ut. Observera dock att i den här kampanjen så spelledde jag Simon, och han spelledde mig- så det är lite annorlunda. Våra karaktärer var i samma värld men tanken var egentligen inte att träffas.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

Jag tror gdocs-spel skulle vara ett grymt bra sätt för folk här på forumet att provspela sina spel- liksom "kör du som SL för mig i Starchallenge så kör jag SL åt dig i ditt spel- men vi kollar om vi får med oss något till först"

Man har mer tid på sig att kolla regler, diskutera och tänka efter. Och man kan gå tillbaka och se vad som hände.

/ Nils
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

solvebring said:
Nässe said:
Lite tankar:

Jag tror att Gdocs spel fungerar för alla möjliga sorters rollspel och spelstilar. Jag har hittills kört varianter av AW, Burning Wheel och Burning Empire men det handlar bara om att jag gillar de spelen.

Jag tror dock det är svårare med en spelstil där SL gör allt, och spelarna bara "dyker upp"- det funkar bättre om alla är engagerade och involverade i att planera och lägga upp kampanjen.

Jag tror det är svårare att spela Grott-kräl och andra mer visuellt baserade spelstilar. Dock minns jag att Genesis hade något form av verktyg liknande ett bräde och spelpjäser när vi för en evighet sedan skulle speltesta Utpost över internet.

En till tre spelare tror jag är optimalt. Även tre spelare är lite too much.

_____

Fortsätter i nästa post
Med andra ord ska man vara två pers och lira något spelledarlöst, alternativt, något väldigt öppet?

Hm, låter väldigt begränsat. ... Dock kan man ju förstå allt det när det kommer till just text. Min egen erfarenhet av chattrollspel är också den att de bästa scenerna sker mellan två karaktärer, åtminstone två spelare (om de nu sköter grupper istället för enskilda karaktärer).

... Med andra ord går det inte så bra att översätta bordsrollspel till textrollspel och behålla det bordsrollspeliga?
Oj, vad otydlig jag måste varit...

Nä- man kan vara spelledare och upp till tre spelare.

Man kan köra alla möjliga sorters rollspel.

Jag tror inte det spelar någon roll om man kör med spelledare eller uta. Jag har aldrig provat att spela spelledarlöst i gdocs.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bordsrollspel i textformat

Tidskrävande på ett annat sätt än vanligt rollspel- mer utdraget - dvs man sitter inte fem timmar i streck och förbereder- man kanske sitter fem timmar utspritt på en vecka.

Samma sak med spel.
 
Top