Nekromanti Rollspel är som Sex

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Rollspel för mig är något som är otroligt viktigt. Det har varit en stor del av mitt liv sedan tidiga tonår och jag har mycket att tacka från timmarna jag spenderade runt ett spelbord, inte minst min stora vänskapskrets. Även när jag varit som mest nedstämd så har rollspel kunnat göra mig glad. Jag skulle inte gå så långt som att säga att rollspel räddat mitt liv, men det har i alla fall gjort det uthärdligt.

Rollspel är viktigt för mig. Det är inte som mat eller som syre. Men däremot är det som SEX.

Jag behöver det inte för att överleva. Men det gör livet mycket mer intressant, och är jag utan det blir jag desperat och börjar väl spela solorollspel. Helst av allt så har jag såklart en grupp som jag kan förlusta mig med och vi kan utforska allehanda fantasier tillsammans.

Nu är det ju så att alla gillar ha sex på olika sätt. Vissa gillar det mjukt och romantiskt. Andra att flörta, klä upp sig och romantik middag först. Vissa vill bara, pang på, in i grottöppningen och se vad man hittar. Vissa gillar mängder med leksaker, avancerade oljor och opta fram den ultimata njutningen. Och några, några vill ha kinky sex.

Kinky sex är sådant som de flesta vaniljare har svårt att förstå. Vissa accepterar det, andra tycker bara det är sjukt. Jag är en sådan som ÄLSKAR kinky sex. Vanligt sex funkar då och då men i längden är det inte alls något som ger mig så mycket. Jag vill bli utlämnad, förlusta mig i det mörka, maktspelet, smärta, gråt, passion och närma mig saker som är psykiskt och fysiskt utmanande.

Vi som gillar Kinky sex gillar självfallet litteratur och liknande erotica som är skapat åt oss. Från en kinky till en annan. Det är det som ger oss tillfredsställelse. Det är det som ger oss inspiration. Och gemenskapen gör att vi känner oss sedda och värderade. ”Titta, här är det någon som skapar något för oss. Det är någon som gör något annat än för mainstreampubliken.” Även om vi inte basunerar ut det så är det inget vi behöver hålla gömda. De flesta är ändå rätt så okej med det. Till och med forskning visar ju att bara för att man gillar kinky sex så är man inte en dålig eller farlig människa. Tvärt om är de flesta kinksters ytterst normala.

Men visst. Det är främmande och annorlunda. Det är verkligen en udda nisch och man man kan förstå att det finns många vaniljare som ställer sig frågande till hela situationen. De undrar saker som?

Varför vill man uppleva sådana saker?

Hur kan man tycka om det ens?

Är det inte skadligt?

Det måste väl vara förnedrande och mentalt nedbrytande?

Jag äcklas ju av det, hur kan du ens göra nått sånt?

Finns det en risk att det sprider sig till andra?

Borde vi inte spärras in?

Borde man inte förvänta sig att bli kritiserad om man gillar kinky sex?

Borde man verkligen få producera och sälja sådan här Kinky erotica alls?

Tänk om nån hamnar snett och råkar illa ut på grund av det kinky sexet?


Men den vanligaste frågan är nog:

Varför kan ni inte bara vara som oss och gilla vanilj. Nästan alla andra gör ju det?

Då vill jag bara ta tag i personens hand och säga: "Det går inte. Det här är jag, det är min läggning, det är inget jag har valt. Utan den känns jag tom. Det är det som ger tillfredsställelse och en känsla av frihet."

Vi förväntar oss inte att ni vaniljare ska gilla det. Inte ens förstå det. Bara acceptera att alla inte är som ni. Och det är faktiskt så att vi aldrig tvingar folk att ta del av kinky sex, vi trycker inte upp vår sexualitet i folks ansikten, vi tafsar inte på folk, vi försöker inte predika för dem att ansluta sig till oss, vi korrumperar inte ungdomen, vi har inte mentala problem.

Det har inte att göra med privilegier, kön, barndomstrauma, etnicitet eller något annat. Det är en läggning. Det är ett behov. Snälla förstå det!

Så när man hör saker som: ”Ska det verkligen få göras litteratur till personer som gillar Kinky sex?” eller ”Det är bara nått ni hittar på för att vara speciella.” eller ”Gillar man Kinky Sex eller producerar litteratur som handlar om Kinky sex till andra som gillar kinky sex då kan minsann förtjäna att bli utsatt för ett drev.”

Det sårande och provocerande. Ja, Rollspel är som sex för mig. Och Jag vill ha rollspel som utforskar det mörka och det utmanande. Jag kräver inte att bli förstådd men däremot att bli accepterad. Och jag börjar bli trött på vaniljare som inte har mina behov som säger vad som är okej och vad som inte är okej.

Om du inte gillar kinky sex. Sluta titta i vår litteratur och bli upprörd av det hela.

Det var mina tankar. Det blev långt men denna metaforiska explosion är något som är väldigt viktigt för mig.

Så, vilken typ av ”Sex” gillar du?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag vill understryka att jag respekterar din syn på rollspel helt och fullt och jag tycker att det är intressant att höra ditt perspektiv.

Jag kan se liknelser med sex, men det är nog inte den koppling jag personligen hade dragit. För mig är rollspel mycket mer som att spela i band. Man utforskar och skapar något tillsammans, som blir något helt annat och oftast mycket mer spännande än om man hade gjort allting på egen hand. Men visst finns det en hel del paralleller mellan musik och sex också.

Jag kan tycka att det är jättemärkligt att folk vill spela i dansband eller ägna sig åt dödsmetall. Men det hade varit väldigt fjantigt av mig att ifrågasätta deras smak.

Så länge man inte skadar någon annan får man göra mer eller mindre vad man vill. Det är i alla fall min ganska fasta ståndpunkt. (Sen huruvida man faktiskt inte skadar någon annan genom att skapa dansband, det är något vi kan diskutera en annan gång)
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Jag vill understryka att jag respekterar din syn på rollspel helt och fullt och jag tycker att det är intressant att höra ditt perspektiv.
Tack, jo rollspel är viktigt för mig. Lajv var livsviktigt för mig tidigare men nu är jag mer bekväm med det gemensamma berättandet runt ett bord. Jag förstår absolut att man lägger olika värdering i det. För vissa är det säkert helt obetydligt. Men för mig känns det som att livet skulle vara nästan outhärdligt. Skulle behöva hitta någon annan typ av utlopp. Men vet inte vad det skulle vara.

För mig är rollspel mycket mer som att spela i band. Man utforskar och skapar något tillsammans, som blir något helt annat och oftast mycket mer spännande än om man hade gjort allting på egen hand. Men visst finns det en hel del paralleller mellan musik och sex också.

Jag kan tycka att det är jättemärkligt att folk vill spela i dansband eller ägna sig åt dödsmetall. Men det hade varit väldigt fjantigt av mig att ifrågasätta deras smak.

Så länge man inte skadar någon annan får man göra mer eller mindre vad man vill. Det är i alla fall min ganska fasta ståndpunkt. (Sen huruvida man faktiskt inte skadar någon annan genom att skapa dansband, det är något vi kan diskutera en annan gång)
Gillar din liknelse med. Och håller helt och hållet med. Man kan inte förvänta sig att Dansbandspubliken ska uppskatta Cannibal Corpse, och det finns ju mer än en kristen musiker som velat förbjuda Marilyn Manson för den degenererande inverkan han har med sin musik. Det är väldigt lätt att bli upprörd om man inte tillhör den specifika subkulturen. Det kan vara svårt att förstå varför det sjungs så mycket om död, sex och satan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
ceruleanfive;n300799 said:
Så länge man inte skadar någon annan får man göra mer eller mindre vad man vill.Det är i alla fall min ganska fasta ståndpunkt.
Utan att röra någon av era liknelser ens med en tiofotspåle så vill jag mest säga att jag tror att de allra flesta människor håller med om exakt det här.

Problemet är att vi alla definierar "skadar någon annan" olika. Vad man uppfattar som skada, och som tillräckligt skadligt för att motivera kritik, bojkott eller lagstiftning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
(För övrigt vet jag inte riktigt vilken rollspels-sexualitet jag är. Något slags gray-ace kanske? Jag har inget emot rollspel så länge det är med rätt personer, såna jag verkligen vill spela med och som har en spelstil som passar min. Men jag överlever ganska bra utan under väldigt långa perioder, och ibland går jag med på husefrids-rollspel för att andra tycker att det är roligt utan att jag egentligen känner mig så himla sugen.

Men jag gillar att skriva rollspel! Motsvarar det kanske att föredra att skriva sexnoveller framför att faktiskt ha sex?)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Varför skulle sex vara en bra liknelse? :)

Varför inte jämföra med fotbollsfans?
Själv är jag helt ointresserad och brukar i snitt se tre fotbollsmatcher vart 8:e år (Sveriges tre grundspelsmatcher det fåtalet gånger som Sverige kvalificerar sig till fotbolls-VM).
Sedan känner jag en person som hejar på ett fotbollslag och som ser ALLA lagets matcher live på plats. Skulle laget spela en match på Nya Zeeland skulle den här personen följa med för att se matchen på plats.
Det går inte att hålla en normal konversation med den här personen utan att ordet fotboll dyker upp minst en gång var femte minut.

Jag kan göra liknelser med musikfans, fågelskådare, whatever. Oavsett vilket område så finns det extrema personer.
Problemet i samhället är att vissa extremer är mer accepterade än andra. Spelar du piano 14 timmar per dag är det mer accepterat än om hela ditt liv kretsar kring rollspel - även om det är på samma nivå.
Jag har haft (och har fortfarande) flera olika hobbies som inte är accepterade bland allmänheten.

Men vad är min inställning till rollspel?
Jag älskar rollspel och samlar på rollspel.
Vissa visar stolt upp sin kompletta samling av något rollspel de älskar. Andra berättar om hur många hyllmeter rollspel de har.
Det var flera år sedan jag slutade mäta min rollspelssamling i hyllmeter. Numera är måttenheten "billybokhyllor".
Och när jag köper rollspel varje månad talar jag inte om hur många böcker jag köper, utan hur många hyllcentimeter. Det brukar bli c:a 10 cm/mån, ibland mer, ibland mindre.

När det gäller specifika rollspel så skulle jag säga att jag är ganska "avslappnad" (jämfört med andra på forumet som jag umgås med).
Ja, ibland hamnar jag i en period då jag gräver ner mig i ett specifikt rollspel. Men detta brukar bara vara något år eller så, sedan återgår jag till mer normalt rollspelssamlande/spelande.
Det stämmer att jag tycker bäst om DnD (alla versioner utom 4:an) och OSR. Det stämmer att jag har en OSR-bokhylla (ja, en hel, full, billy). Det stämmer att jag har flera dussin OSR-rollspel i den bokhyllan. Men den värsta OSR-perioden är över och OSR är nu bara något jag tycker om.

Men vilken form av sex motsvarar min inställning till rollspel?
Jag har ingen aning.
Det är därför jag tycker att sex är en dålig liknelse. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Tycker det här inlägget handlar ganska lite om liknelsen i sig och mest om sexuella preferenser. Tänker att det här forumet inte handlar om "den typen av rollspel" :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nja, jag uppfattade ursprungsinlägget om att prata om olika preferenser för rollspelande, och jämförde det med olika preferenser inom sex. Vissa delar av vår hobby är acceptabelt (hjältar som skall besegra draken eller hämta tillbaka lasten som köpmannen blev rånad på) till sådant som skulle få flera att gå i taken (rollpersonerna är en grupp nazister som har i uppdrag att leda ett koncentrationsläger).

Det finns ämnen jag t.ex. skulle vilja diskutera runt Noir, men min uppfattning är att det skulle vara lika fruktbart att hålla den diskussionen på det här forumet, som det skulle vara att försöka hålla en diskussion om långtgående D/s på ett allmänt BDSM-forum (dvs inte alls).
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
krank;n300806 said:
(För övrigt vet jag inte riktigt vilken rollspels-sexualitet jag är. Något slags gray-ace kanske? Jag har inget emot rollspel så länge det är med rätt personer, såna jag verkligen vill spela med och som har en spelstil som passar min. Men jag överlever ganska bra utan under väldigt långa perioder, och ibland går jag med på husefrids-rollspel för att andra tycker att det är roligt utan att jag egentligen känner mig så himla sugen.

Men jag gillar att skriva rollspel! Motsvarar det kanske att föredra att skriva sexnoveller framför att faktiskt ha sex?)
Jo, jag skulle säga att du skriver sexnoveller som fyller ett behov hos de som har en liknande läggning som din. Du har konsumenter där vissa bara njuter av novellerna på egen hand, andra letar en grupp för att leva ut dem.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Lupus Maximus;n300828 said:
Nja, jag uppfattade ursprungsinlägget om att prata om olika preferenser för rollspelande, och jämförde det med olika preferenser inom sex. Vissa delar av vår hobby är acceptabelt (hjältar som skall besegra draken eller hämta tillbaka lasten som köpmannen blev rånad på) till sådant som skulle få flera att gå i taken (rollpersonerna är en grupp nazister som har i uppdrag att leda ett koncentrationsläger).
Jo det var exakt så. Dels så är rollspel väldigt viktigt för mig. Det är nästan på nivån med sex. Skulle jag få välja mellan att aldrig ha sex igen eller aldrig spela eller spelleda eller läsa rollspel igen så tror jag faktiskt att jag hade skippat sexet. Eller, vet inte. Men det är ett svårt val.

Jag tycker att det är väldigt lätt att förkasta rollspel som man själv inte tycker om och säga att de är tråkiga, sjuka eller fel. Och i metaforen om sexualitet så tycker jag det blir extra tydligt. Nu finns det ju många former av sexualitet (homosexualitet, kinkysex) som har setts som just sjukt och till och med varit (eller är) förbjudet och belagt med straff.

Så ville att folk skulle tänka till lite.

Och, jag tror det har lite att göra med själva edgelord-frågan med. Att bara för att man gillar "kinkysex" så är man en edgelord som försöker vara svår. Jag tycker också det är förnedrande och förenklande. Det är en läggning man har, det är vad man uppskattar. Varför ska man bli hårdare kritserad än den som utövar missionären gång på gång varje tisdag och torsdag.

För mig är det ett behov. Det är något som drar och lockar mig. Det är som bäst när det finns med där. Det är då jag tycker det är mest intressant, givande och utvecklande. När det är nära, nära och verkligen känns. När det kort och gott är mörkt och kinky as fuck.

Typ som KULT: Divinity Lost. Det spelet är Kinky as Fuck för mig. Passar mig perfekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Basilides;n300909 said:
Jag tycker att det är väldigt lätt att förkasta rollspel som man själv inte tycker om och säga att de är tråkiga, sjuka eller fel. Och i metaforen om sexualitet så tycker jag det blir extra tydligt. Nu finns det ju många former av sexualitet (homosexualitet, kinkysex) som har setts som just sjukt och till och med varit (eller är) förbjudet och belagt med straff.

Så ville att folk skulle tänka till lite.
Frågan är om detta är ett problem på wrnu? Det har absolut funnits bråk av typen mitt-spel-är-bättre-än-ditt eller mitt-kul-är-rätt, men det hör inte till vanligheterna. Sannolikt beroende på att de flesta som hänger här är ganska initierade, har provat många olika typer av spel och har åtminstone grundläggande kunskap om spelteori och -historia.

Det sagt så går det ju alldeles utmärkt att diskutera, vara nyfiken på eller t.o.m ifrågasätta olika typer av spel (och sexuella preferenser), utan att mena att de som praktiserar vad det nu kan vara är perverterade äckel som ska spärras in :)

Så även om jag håller helt med dig (bortsett från att jag misstänker att vi har olika läggningar) så känns liknelsen aningen hårt och långt dragen.

Ps. att klumpa samman det man inte ägnar sig åt eller uppskattar som "vanilj" och homogent är nog inte helt korrekt, och riskerar att generalisera.
 
Top