Nekromanti Rollspel är inte en hobby

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
...ja, det handlar ju om ofta lätt överviktiga (eller överdrivet magra) coladrickande snubbar i svarta t-shirts som sitter runt ett bord och fabulerar, eventuellt med hjälp av tärningar, papper, suddgummin och pennor.
Hehe !"
Det där stämmer väll gasnka bra inimellanåt, om man nu ska hårdra det lite.... :gremgrin:

/ Johan K, som passar inte på vissa beskrivningar däruppe.. :gremtongue:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Och den grundregeln funkar inte när det gäller rollspel? Det är ju faktiskt du som har förutsatt att termerna aldrig ska förklaras. Själv har jag påpekat det minst en gång tidigare i den här tråden och det i ett inlägg som du svarade på med något i stil med "tydligen är det för svårt att förklara termerna" eller liknande, vilket är ett annat antagande från din sida.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Jag förutsatte att termerna skulle användas utan förklaring. Men ok, inte heller om man skulle skriva i t.ex. i ett konventsutskick så här; "Scenariot lägger fokus på narrativism (*insert 20 rader förklaring av termen*) och Birger Framrunks teorier om flexibananspelande (*insert 20 rader förklaring av termen*) samt viss OMGQ (*insert 20 rader förklaring av termen*), skulle jag tycka att det var bra.
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: manus i rollspel [helt irrelevant inlägg]

Stjärnornas krig var ett djävligt bra rollspel minns jag att jag tyckte. och jag tror faktiskt att jag fortfarande gör det. föredömligt enkelt och snabbt system.

och jag har både spellett det där äventyret och använt dialogen ganska nyligen efter att jag hade fått tag på boxen. Jag vill minnas att jag hade jättekul och att det var så ball med snygg starwarsdialog, trots att det var för få spelare för dialogen så det blev lite konstigt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Jag håller med det blir inte särskilt lyckat för då kan man juh lika gärna skriva de långa förklaringarna och spara in på själva termen. Däremot kan man försöka komma fram till termer först och sedan använda dem i konventsutskick efter att de spritts, man kan ha förklaringar på ett ställe i konventsbroschyren och på så vis effektivisera, man kan ha förklaringar här på WRNU (och eventuellt hänvisa till dem i konventsbroschyren/-webbplatsen), om de sprids kanske även andra rollspelswebbplatser också kan tänka sig ha dem. Man kan försöka se möjligheterna och inte bara problemen.

Jag har haft liknande upplevelser som Krille beskrev tidigare, både spelledare och spelare som dykt upp och haft helt annorlunda idéer än mig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Jo, att du blir så illa berörd av min trådstart att du finner dig nödgad att jämföra det med en man med en eldkastare i en bokaffär, kan jag bara tolka som att jag har gjort någonting rätt.

/Kalle
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Aha. Ja, jag vill mena att det inte behöver vara fel att ta med en eldkastare till en bokhandel. Men uppseendeväckande!
 
Top