Nekromanti Rollspel är inte en hobby

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag pratade om teater i förra inlägget, apropå det du skrev om "Men att skådespela hur ens karaktärer löser personliga problem, överbryggar kulturella klyftor och hanterar dispyter".
Ja. Och jag har redan skrivit och visat det här redan i trådens inledning.

Men okej, nu tar vi en gång för alla och kollar om det du just citerar räknas in till ordet "problemlösning" eller inte. Men det här är sista gången jag repeterar argumenten.

Vi gör en googlesökning på "problemlösning" och ser vad vanliga människor (som inte känner till min term) anser om saken:

Redan på tredje plats kommer en kurs i problemlösning, som bland annat räknar upp punkterna:

Anpassa dig till olika tankestilar
Profilera din egen tankestil och andra människors stilar
Fastställa tillvägagångssätt för att hantera icke-dominanta sidor
Överbrygga motsatta stilar
Styrkan i positiv kommunikation
Sträcka dig utanför din egen stil
Övervinna "Det fungerar inte här"-mentaliteten
Motverka "Men vi har alltid gjort så här"-mentaliteten
Uppmärksamma arbetsplatsens kultur
Uppmärksamma dina egna omedvetna sidor
Självkännedom och självkontroll
Bilda koalition med personer med motsatt tankestil
Justera kommunikationen efter olika tankestilar
Förvandla konfrontation till kommunikation


...osv. Idel exempel på hur problemen kan höra till ens mentalitet, överbrygga skillnader i stilar och kulturer, att lära känna sig själv och sina olika sidor, samt att omvandla dispyter till samförstånd och kommunikation.

Då kan vi använda detta för att pricka av vår punktlista som du uppenbarligen hade sådana problem med att se som "problemlösning":

Lösa personliga problem? Check.
Överbrygga kulturella klyftor? Check.
Hantera Dispyter? Check.

Allt det där inräknas alltså i ordet problemlösning, såsom vanliga människor använder ordet. Det är bara rent logiska och matematiska gåtor som hamnar högre upp på en googlesökning.

Nå. Var det en fluke?

Nej, för på sjunde plats hittar vi en text om problemlösning för chefer; och här poängteras åerigen distans mellan en själv och problemet för att "förstå" det, och man uppmanas att "utveckla sin egen roll" genom handlingarna kommunikation och självvärdering.

På plats nio en publikation som listar egenskaper för problemlösning, där ansvarstagande nämns först, för att återgien vissa på hur problemen kan vara rent mentala; och på plats femton i googlesökningen kommer en ny kurs där följande punkter beskrivs som problemlösningens kärna:

Lär känna dina egna mål och värderingar för att förstå vilka lösningar du är ute efter
Lär dig att förstå andras önskemål för att hitta rätt lösningar och undvika konflikter
Lär dig att förmedla dina egna önskemål utan att andra känner sig hotade av det
Lär dig olika tekniker för att byta perspektiv och tänka nytt


Återigen skall man lära känna sig själv genom självdistans och omprövningar av perspektiv, samt bygga broar mellan människor för att undvika konflikter.

Check, check, check, på min lista.

---

Det stör mig litet att du har en raljant ton i dina inlägg. Varför håller du på så för? Jag låtsas inte missförstå dig, utan som du ser här så har jag bevisligen rätt.

Och... om du skall påstå att du inte förstår mina termer, varför tar du då själv och använder dem? Eller tänker du påstå att "samberättande" är ett jättevanligt ord utanför rollspelsdiskussioner också?

---

Jag nöjer mig med att härmed ha visat (övertydligt) att ordet "problemlösning" inte är väsenskilt från de problem som gestaltas i teaterdelen av rollspelshobbyn, däremot är min term det, precis som termen samberättande. Så uppenbarligen klarar du av att använda mina termer hur bra som helst fastän du påstår att de skulle vara obegripliga.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Men LOL på dig själv, du framstår ju inte som världens mest intelligenta snubbe när du själv använder "hans egenpåhittade terminologi" i inlägg efter inlägg.

Om du stannade upp i åtminstone en halv sekund skulle du se att vi två är överens om bristen i nuvarande terminologi. Men det är kanske att kräva för mycket av dig?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hur många ska behöva säga att de inte förstår?

Om det hjälper dig på något sätt så håller jag med Rising om att det är långt ifrån självklart vad du menar. Dessutom är det ju flera andra i tråden som sagt samma sak, så hur många ska behöva säga att de inte förstår vad du menar innan du inser att det inte bara är Rising som vill ha kudos för hans egna termer? Jag har väldigt svårt att tro att det är därför han argumenterar som han gör. Att bara avfärda det hela med ett "LOL" gör ju inte riktigt att du framstår som vidare seriös.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Hur många ska behöva säga att de inte förstår?

Jag började med att säga att jag tycker det känns onödigt (och rent av exkluderande) att använda den spelteoretiska terminologin t.ex. i konventsutskick. Vad är det du inte förstår? Säg till vad det är så ska jag göra ett nytt försök.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Men LOL på dig själv, du framstår ju inte som världens mest intelligenta snubbe när du själv använder "hans egenpåhittade terminologi" i inlägg efter inlägg.
Så om jag använde ordet "problemlösning" så använder jag hans terminologi, är det vad du menar? Google ger dig 454 000 träffar på det ordet, och jag tror knappt några handlar om rollspel.

Om du stannade upp i åtminstone en halv sekund skulle du se att vi två är överens om bristen i nuvarande terminologi. Men det är kanske att kräva för mycket av dig?
Brister i vilken terminologi? Risings? Jag säger det igen - jag tycker inte det finns något behov att använda de rollspelsteoretiska termerna (utanför spelmakeri och i viss mån spellederi), när det mesta du vill säga om ditt spelande går att förklara med vanliga ord.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

"Så om jag använde ordet "problemlösning" så använder jag hans terminologi, är det vad du menar? "

Ja, när du använder problemlösning och samberättande som rollspelstermer använder du Risings terminologi.

"när det mesta du vill säga om ditt spelande går att förklara med vanliga ord."

Tja, du är ju uppenbarligen rätt kass på att förklara saker med vanliga ord.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vi gör en googlesökning på "problemlösning" och ser vad vanliga människor (som inte känner till min term) anser om saken:

Redan på tredje plats kommer en kurs i problemlösning, som bland annat räknar upp punkterna:
Menar du allvar med den här typen av argumentation? Så du googlar alltså ett ord, hittar några definitoner som styrker din egen tes, och leverar det här som nån slags objektiv sanning?

Jag använde ordet problemlösning som "problem" + "lösning". Dvs spelare löser problem (Med "problem" tänkte jag främst på mysterier om jag ska vara ärlig.) Jag använde det varken i din terminologis betydelse (som jag inte kände till!) eller i nån slags självhjälpskurs- eller managementsvenska-betydelse (som det du googlade fram nu).

Det stör mig litet att du har en raljant ton i dina inlägg. Varför håller du på så för? Jag låtsas inte missförstå dig, utan som du ser här så har jag bevisligen rätt.
Förlåt, jag ska bättra mig. Blir lite frustrerar när jag bemöts av den där "jag tror du missar poängen"-tonen hela tiden. Men jag tycker det är OK att vara frustrerad ibland, för detta "pretty-please-with-sugar-on-top" tar lång tid och känns nödvändigt på nätet allt som oftast.

Och... om du skall påstå att du inte förstår mina termer, varför tar du då själv och använder dem? Eller tänker du påstå att "samberättande" är ett jättevanligt ord utanför rollspelsdiskussioner också?
Men snälla, "samberättande" har jag också använts helt intuitivt. Och nu blir jag så klart osäker, jag har kanske använt det helt fel.
Trodde att det var en term från teatern, typ när hela ensemblen bidrar till manusets utveckling under repetioner etc. Men visst, jag har sett det användas här, men jag har alltid gissat vad det betyder. Vill du ha nån slags royalty för att jag använder ett ord var betydelse jag anser helt självklar?

Jag nöjer mig med att härmed ha visat (övertydligt) att ordet "problemlösning" inte är väsenskilt från de problem som gestaltas i teaterdelen av rollspelshobbyn, däremot är min term det, precis som termen samberättande. Så uppenbarligen klarar du av att använda mina termer hur bra som helst fastän du påstår att de skulle vara obegripliga.
Jag hävdar fortfarande att jag använde 'problemlösning' i en annorlunda betydelse än den du pratar om. Kan du inte acceptera det?

Och nej, jag har knappast beskrivit dina termer som obegripliga. Det är klart att den som vill lära sig dem lyckas med det, ganska lätt också. Men jag tycker de är onödiga att använda utanför skrået.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Ja, när du använder problemlösning och samberättande som rollspelstermer använder du Risings terminologi.
Jag använde dem inte i hans definitioner, som jag inte läst annat än fläckvis i olika inlägg. I fallet problemlösning använde jag det som ett sammansatt ord (problem - synonymt med gåta, mysterie etc och lösning) och i fallet samberättande intuitivt (återigen ett sammansatt ord), som jag trodde betydde ungefär att man tillsammans berättar en historia, istället för att bara SL sköter berättandet.

Nu ska jag i fortsättningen foga mig, och använda dessa termer på rätt sätt här på forumet :gremgrin:

Men allt det här illustrerar ju faktiskt att det inte är så lätt alla gånger att pådyvla en hobby en viss terminologi. Kanske bättre att ge fan i det tyckte jag.

Tja, du är ju uppenbarligen rätt kass på att förklara saker med vanliga ord.
Tack, den värmde! Men åter igen, vad är det du inte förstår? (Jag jobbar med att förklara vetenskap så att folk förstår, och nu förstår inte du mig.)
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Hur många ska behöva säga att de inte förstår?

Jag började med att säga att jag tycker det känns onödigt (och rent av exkluderande) att använda den spelteoretiska terminologin t.ex. i konventsutskick. Vad är det du inte förstår? Säg till vad det är så ska jag göra ett nytt försök.
Jag tycker det mesta har sagts redan och jag tror inte att det skulle bli bättre av att du försökte igen. Dessutom har jag mycket mindre tålamod när det gäller diskussioner på Internet än vad Rising har. Jag postade mest mitt inlägg för att visa att fler tycker som Rising.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Menar du allvar med den här typen av argumentation?
Jag tycker att verkligheten fungerar bättre som belägg än att du och jag ska käbbla om vem av oss som har mest korrekt personlig uppfattning om hur allmänheten använder vanliga ord, ja.

Jag använde ordet problemlösning som "problem" + "lösning". Dvs spelare löser problem
Vilket teaterinriktade rollspelare gör hela tiden. Såsom att lösa problemet hur man bäst skall gestalta en rollperson med avvikande sexualitet, till exempel.

Alltså... Jag tror du har missförstått mig tidigare. Jag letar inte efter sätt att missförstå dig, utan vad jag gör är att berätta för dig hur folk har missförstått mig när jag använt vanliga ord på det sätt som du säger att vi bör göra i hobbyn. I din och min gamla diskussion om minmaxning i D&D så uppstod sådana missförstånd flera gånger, exempelvis.

Men här blev det alltså inte så. Trots att ordet problemlösning är så extremt godtyckligt och kan betyda hur många olika saker som helst (du skrev "dvs spelaren löser problem" men inte ens det kan man ta för givet. Jag har sett missförstånd där man bara utgått från att "rollpersonen löser problem") så lyckades du ändå använda det precis som jag avsett med min term. Medvetet eller ej så har du alltså visat att termen kan vara oerhört intuitiv.

När jag pekat på missförstånd av vad du skrivit så har jag visat att termerna ändå kan missförstås (de flesta issförstånd jag skrivit är sådant som jag själv stött på). När folk tolkar termerna som vanliga ord så kan de tolka dem nästan precis hur som helst, just eftersom många ord är så dåliga informationsbärare. Som vi såg av googlesökningen så är ordet "problemlösning" extremt godtyckligt.

Jag använde det varken i din terminologis betydelse (som jag inte kände till!)
Då har du glömt bort det, för du stötte på det i vår minmax-diskussion och reagerade vid tillfället väldigt starkt mot termen.

Men snälla, "samberättande" har jag också använts helt intuitivt.
Well... Det är alltså något som existerat i rollspelshobbyn i alla tider och som alltid borde ha varit ett ord som legat intuitivt nära till hands. Vad kan vi dra för slutsats över att du så lätt använde ordet nu, när ingen någonsin skrivit det på ett rollspelsforum innan jag började göra det?

Jag ser det som ett bevis på att termer kan vara lättförståeliga och intuitiva. För du har ju använt termen helt rätt.

Ordet "samberättande" kan betyda massor av saker. Rollspel i sig är ett sådant "samberättande" - för till skillnad från böcker (där man har en åtskillnad på berättare och publik) så är ju alltid spelarna med och påverkar handlingen. Även i dungeoncrawl.

Men du tycks alltså ändå ha lyckats använda ordet - medvetet eller ej - precis såsom jag avsåg det när jag kom på termen. Så; snacka om intuitiv term!

Vill du ha nån slags royalty för att jag använder ett ord var betydelse jag anser helt självklar?
Nejnej, fuck fåfänga, det är inte det som är grejen. Grejen är precis vad du skriver här; att du ansåg "betydelsen helt självklar". Det har varit mitt mål med termerna, och det var det jag ville få fram i den här diskussionen.

Trots att du ogillar terminologidiskussioner så lyckades du ändå använda både "problemlösning" och "samberättande" precis såsom jag velat. Trots att du kunde ha menat nästan vad som helst med dem om du hade använt dem som ord så lyckades du använda dem som termer.

Så om något visar ju det här att termerna är särskilt lämpliga att använda för nybörjare och teorifientliga, eftersom ni klarar att tolka dem intuitivt och lätt, medan det oftast är akademiker och torra teorisnubbar som missförstår varandra med dem.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Hur många ska behöva säga att de inte förstår?

Aha. Jag som tyckte det var ganska "jämt skägg" i sakfrågan. Men ok, om flera inte tycker som jag så ska jag så klart inte fortsätta tycka så.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Ja, när du använder problemlösning och samberättande som rollspelstermer använder du Risings terminologi.
Okej för det när någon säger "samberättande", men jag vill personligen kunna använda ordet "problemlösning" utan att behöva tänka på Risings rollspelstriangel. Det är ju ett helt vanligt svenskt ord. Därför är det lämpligt att påpeka att man använder ordet i Risingsk betydelse när man gör det.
I just denna tråd har väl den kommunikationen inte funkat sådär jättebra.

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Okej för det när någon säger "samberättande", men jag vill personligen kunna använda ordet "problemlösning" utan att behöva tänka på Risings rollspelstriangel
Ja. När någon skriver "problemlösning" så tänker jag inte automatiskt att de måste använda min term. Men man kan se till sammanhanget. När någon skriver problemlösning som någon form av motsats till teater, då är det inget snack om saken, för det vanliga svenska ordet har absolut ingen sådan betydelse.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Narrativism: 1/1D6 SAN-loss.

Det kanske är riktigt, men motståndarna till metatermer i den här diskussionen tycks inte haka upp sig så mycket på de specifika metatermernas otydlighet, utan på själva existensen av metatermer, som antyds vara så skräckinjagande att presumtiva rollspelare flyr i panik innan man ens hunnit försöka förklara termerna för dem.
Visst, att kräva ett slag på skräcktabellen vid varje konfrontation med metatermer är att gå för långt, så hemska är de inte. Om det skulle vara så att någon skräms iväg från hobbyn är det nästan helt säkert av andra skäl.

Samma sak med alla manliga pronomen i regeltexterna förresten (om det är någon som minns den diskussionen). Det finns hundra andra vägbulor som är ivägen för potentiella nya kvinnliga rollspelare innan de kommit så långt som att öppna en regelbok och läsa den tillräckligt noga för att störa sig på att det alltid står "han" istället för "hon".

Gordeg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,091
Location
Ereb Altor
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

[ QUOTE ]
(Jag jobbar med att förklara vetenskap så att folk förstår, och nu förstår inte du mig.)


[/ QUOTE ]'

lol, för att använda en term som tydligen är ok. En snabb fråga, när du lär ut den där vetenkapen, använder du termer då eller bara "vanliga ord"?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Hur många ska behöva säga att de inte förstår?

Du får förstås tycka precis vad du vill, men i en fråga där åsikter är det som räknas (vad som är tydligt, lätt att begripa, etcetera) är det väl ändå relevant hur många som tycker på det ena eller det andra sättet? Det lät som om du vill påskina att Rising var den ende som inte begrep och jag ville påpeka att så är det inte alls.
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
manus i rollspel [helt irrelevant inlägg]

Så när du skriver om "amatörteater" i rollspelssammanhang så avser du rollspel med replikmanus? Det påminner inte om något rollspel jag känner till direkt.
Hade inte gamla hederliga stjärnornas krig-rollspelets svenska utgåva ett introäventyr med manus man tog till för att alla skulle komma i stämning? Åtminstone har jag för mig att inledningsscenen och kanske någon mer scen ett tillhörande manus som det föreslog att spelledaren skulle kopiera och dela ut till spelarna. Nu har jag inte böckerna här så att jag kan kolla... Och det betyder ju inte att Stjärnornas krig-rollspelet var manusbelagt i sin helhet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: manus i rollspel [helt irrelevant inlägg]

Jo, det har du faktiskt rätt i. Det hade jag helt glömt bort, jag har aldrig spelat det äventyret, men det var kul att du kom ihåg det! Jag var tvungen att gå och kolla upp saken (första gången jag öppnat någon av mina äventyrsspelsboxar på ett bra tag). Det rörde sig dock om en sida dialog i ett enda introäventyr, men det är ju ändå mer än ingen dialog. Star Wars d6 var så väldigt annorlunda mot allt annat på den tiden...


/Dimfrost
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Grundregeln i all vetenskapsjournalistisk är att inte använda vetenskapliga termer annat än när du måste, och då alltid förklara termen.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Narrativism: 1/1D6 SAN-loss.

Var det inte WW som körde "she" konsekvent ett tag i vissa produkter? Jag tog det till mig och använder oftast "hon" i texter. En del blir arga som fan på det.
 
Top