Nekromanti Rollspel är för töntar?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Historia [OT]

Tror inte att jag säljer dem, nej./images/icons/grin.gif

Jag spelade en del amerikanska strategispel på 70-talet och prenumererade på speltidskrifter och -fanzin. I ett nummer av SF-fanzinet "Supernova" (november-74) handlade hela numret om ett nytt konstigt spel, D&D. Jag blev nyfiken och skickade $20 (+$10 för frakt) till Tactical Studies Rules i Lake Geneva, USA. En månad senare damp det ner ett paket i brevlådan och mitt liv blev sig aldrig likt igen./images/icons/smile.gif

Jag misstänker att jag var först, men jag introducerade snabbt andra oskyldiga både i Göteborg och i andra delar av landet. Jag sålde spel på postorder och tjatade på hobbybutiker att ta in spelen (t ex Tradition i Gamla Stan). 1977 startade GothCon och jag var där med D&D. Sedan fortsatte det av bara farten. Vi startade rollspelsföreningen Yggdrasil hösten-77 och spelade D&D med alla vi hittade. Folk som testade att spela, köpte själva spelet och det spreds ganska snabbt. GothCon varje påsk lockade allt fler folk och D&D blev det största dragplåstret.

När 80-talet började var rollspel redan etablerade, och sedan har det bara rullat på.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Mer betraktande.

Idrottsnördar, skulle de se bättre ut än rollspelsnördar? Jag tror det beror på att största delen av rollspelarna är heterosexuella män. Just denna grupp är inte så känd för att tycka att just heterosexuella män är så särskilt snygga. Och hur snygg är Ludmilla? Gunde? Anja Persson? Konståkarna? Curling-tanterna? Eller för att inte tala om hockey- eller fotbolls-pojkarna du hade i din klass?

Och när man är på konvent och därmed kan studera rollspelarna i mängd kan man enkelt sluta sig till att om det inte var för de där konstiga tröjorna, alla pins och knappar, de där tjocka böckerna och alla underliga tärningar, skulle man inte kunna skilja oss från mängden.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: Inte töntigt! Nördigt!

"Nå, om jag nu ska vara allvarlig, så tror jag att förklaringen är så enkel som rädslan för det främmande"

Det här har jag också misstänkt att det är här skon klämmer och jag håller med Rising om att man måste upplysa folk om vad vi egentligen sysslar med. Men recker det värkligen med internationela spel veckan, medeltidsveckan och div. konvent?
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Rollspelare ÄR töntar!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Varför har rollspel en tönt stämpel?

<hr></blockquote>



Är det ingen mer än jag som har fattat det hela?
Anledningen att rollspel har en töntstämpel beror på att det är fruktansvärt mycket töntar som spelar rollspel. Det räcker ju med att åka på konvent och ta en titt på alla deltagare för att förstå att så är fallet.

Missförstå mig rätt nu!
Jag spelar själv rollspel och tycker det är kul. Men det är bara att inse att det är fruktansvärt många kufar och konstiga människor inom hobbyn. Risken är ju inte direkt överhängande att någon rollspelare kommer upp på någon mode/kvälls/musik-tidnings innnelista. Nu kommer jättemånga att svara på detta inlägg och säga att de inte alls bryr sig om om det är ballt eller inte och kallar sig själva för saker i stil med "stolt nörd". Jag tycker bara att det är tragiskt. Vem vill egentligen vara en tönt? Ingen skulle jag tro.
I så fall skulle vi se mycket fler nördiga rollpersoner och inte hjältar som är både snygga, intelligenta och kan slåss.

Sen var det också någon som skrev att det minsann fanns idrottsnördar och andra typer av nördar. Är man en idrottsman så får man i alla fall snygg kropp, något man inte får av rollspel.

Mvh
Willie Garvin
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rollspelare ÄR töntar!

Sen var det också någon som skrev att det minsann fanns idrottsnördar och andra typer av nördar. Är man en idrottsman så får man i alla fall en snygg kropp

Sedan finns det ju inget som säger att rollspelare inte kan vara intresserade av hälsa och träning!
Och dessutom innebär inte alla idrotter en vacker kropp. Rugbyspelare, skridskoåkare och bandyspelare på korpnivå t.ex. =)
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Dataspel är för töntar?

Dataspel är töntförklarat i vissa kretsar. Tro mig.

Japp, men det känns väl som att den stämpeln håller på att sakta försvinna?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Rollspelare ÄR töntar!

Anledningen att rollspel har en töntstämpel beror på att det är fruktansvärt mycket töntar som spelar rollspel.

Men snälla....
Anledningen till att rollspelare uppfattas som töntar är att de som uppfattar dem som töntar inte förstår vad rollspelare håller på med och varför de ägnar så mycket tid åt något som är oförståeligt.

Många rollspelare använder sig av ett fikonspråk som för en utomstående är fullständigt omöjligt att begripa. Lika svårbegripligt är, varför rollspelarna spenderar så mycket tid på sin hobby, istället för att vara "ute o festa som normalt folk".

(Men detta är ju sant också för schackspelare, datorintresserade etc...)

Hur tror du att 'Sven Svensson' från Svedala uppfattar följande mening: "För att lyckas med en färdighet måste du slå under ditt FV med en D20, slår du ett så har du krittat, slår du 20 har fumlat, slår du 2-5 så är det särskild, krittar du räknas inte fi's rustning och du maxar skadan på din lajatang, och din SB, fattaru?"
Inte konstigt att man uppfattas som en nörd.


Risken är ju inte direkt överhängande att någon rollspelare kommer upp på någon mode/kvälls/musik-tidnings innnelista

Du menar att jag inte har någon chans att få frottera mig med "Baren-Meral", "Robinson-Kent" och Micke Bindefeldt.
Oj vad ledsen jag blir.
Jag skiter fullständigt i vad som är inne eller ute, eller vem som går på kändisfest med vem och hur de är klädda.
Faktiskt så kan jag erkänna att jag innerligt föraktar de som understödjer denna pseudoverksamhet genom att köpa tidningar som "Svensk Damtidning", "Se och Hör" och liknande blaskor.
Men så är jag ju en nörd också, som inte känner pressen av att vara "inne".


Jag tycker bara att det är tragiskt. Vem vill egentligen vara en tönt? Ingen skulle jag tro.

Är du:
Utanför glamoursvängen?
Inte upptagen den mest populära grupperingen?
Mer intresserad av teoretiska ämnen än gymnastik?
Intresserad av en hobby som kräver intelligens snarare än pengar och fysiska grundförutsättningar?

Då löper du en stor risk att vara en nörd redan nu.
Välkommen till klubben.


I så fall skulle vi se mycket fler nördiga rollpersoner och inte hjältar som är både snygga, intelligenta och kan slåss.

Whoa... Vänta lite nu. Rollspel handlar till viss del om verklighetsflykt, precis som böcker, film och solsemester i Grekland.
Det som är roligt med rollspel till skillnad från böcker och film är förmågan att bestämma vad hjälten gör istället för att bara få det berättat för sig.
Det kryllar inte direkt av nördiga huvudrollsinnehavare i böcker och filmer, rena komedier undantagna. Möjligtvis nördiga "sidekicks" som Q.


Sen var det också någon som skrev att det minsann fanns idrottsnördar och andra typer av nördar. Är man en idrottsman så får man i alla fall snygg kropp, något man inte får av rollspel.

Oh ja... som alla kulstötare, släggkastare, marathonlöpare, curlingspelare och varför inte sumobrottare.
Dessutom får man chansen att vila hjärnan under resten av sitt liv.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Rugby(OT)

Jag har spelat Rugby i Stockholm Exiles och jag vill minnas precis som du säger att det var en (hel)del som inte hade så snygga kroppar. Oftast starka ben dock.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rugby(OT)

Heyhey? Hur gammal är du? Spelade en del mot Exiles förr om dagarna... (spelade i Södertälje).
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Rollspelare ÄR töntar!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men snälla....
Anledningen till att rollspelare uppfattas som töntar är att de som uppfattar dem som töntar inte förstår vad rollspelare håller på med och varför de ägnar så mycket tid åt något som är oförståeligt.

Många rollspelare använder sig av ett fikonspråk som för en utomstående är fullständigt omöjligt att begripa. Lika svårbegripligt är, varför rollspelarna spenderar så mycket tid på sin hobby, istället för att vara "ute o festa som normalt folk".


<hr></blockquote>


Nej jag tror inte att det har med saken att göra. Snarare är det så att när rollspelare väl går "ut och festar som normalt folk" gör de gärna det iklädd medeltidskläder eller nåt liknande. Sen att många rollspelare tillhör konstiga subkulturer (extremhårdrockare, goth, industrisynthare) och ser ut därefter, är nog en starkt bidragande faktor till töntstämpeln.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag skiter fullständigt i vad som är inne eller ute, eller vem som går på kändisfest med vem och hur de är klädda.
Faktiskt så kan jag erkänna att jag innerligt föraktar de som understödjer denna pseudoverksamhet genom att köpa tidningar som "Svensk Damtidning", "Se och Hör" och liknande blaskor.
Men så är jag ju en nörd också, som inte känner pressen av att vara "inne".


<hr></blockquote>


Jag har aldrig sagt att jag läser sådana tidningar. Dessutom tror jag att föraktar "Baren Merral" och Bindefeldt lika mycket som du gör. Att du sen inte bryr dig det minsta om mode är ju din sak. Men jag gillar att klä mig i hyfsat moderna kläder.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Whoa... Vänta lite nu. Rollspel handlar till viss del om verklighetsflykt, precis som böcker, film och solsemester i Grekland.
Det som är roligt med rollspel till skillnad från böcker och film är förmågan att bestämma vad hjälten gör istället för att bara få det berättat för sig.
Det kryllar inte direkt av nördiga huvudrollsinnehavare i böcker och filmer, rena komedier undantagna. Möjligtvis nördiga "sidekicks" som Q.


<hr></blockquote>


Ja det må vara hänt. Men eftersom en majoritet (enligt mig då) av rollspelarna är kufar som inte verkar ha mycket till socialt liv förutom rollspelen verkar det ju som dessa "nördar" har ett större behov av den här verklighetsflykten.

Slutligen vill jag tillägga att jag inte har något emot dessa "nördar" som spelar rollspel. Jag tycker tvärtom att väldigt många av dem är jättetrevliga och är roliga att spela med. Men jag kan verkligen förstå de som tycker att rollspel är töntigt.

Mvh

Willie Garvin
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Rollspelare ÄR töntar!

Nej jag tror inte att det har med saken att göra. Snarare är det så att när rollspelare väl går "ut och festar som normalt folk" gör de gärna det iklädd medeltidskläder eller nåt liknande. Sen att många rollspelare tillhör konstiga subkulturer (extremhårdrockare, goth, industrisynthare) och ser ut därefter, är nog en starkt bidragande faktor till töntstämpeln.

Du menar att de inte är "moderiktiga" och därför är de nördar?


Jag har aldrig sagt att jag läser sådana tidningar. Dessutom tror jag att föraktar "Baren Merral" och Bindefeldt lika mycket som du gör. Att du sen inte bryr dig det minsta om mode är ju din sak. Men jag gillar att klä mig i hyfsat moderna kläder.

Du menar att jag inte är "moderiktig" och därför är jag nördig?


Ja det må vara hänt. Men eftersom en majoritet (enligt mig då) av rollspelarna är kufar som inte verkar ha mycket till socialt liv förutom rollspelen verkar det ju som dessa "nördar" har ett större behov av den här verklighetsflykten.

Vi väljer olika sätt att fly verkligheten... Vissa använder rollspel andra drömmer sig bort i reklamfilmer för kläder.


Men jag kan verkligen förstå de som tycker att rollspel är töntigt.

Knappast lika töntigt som att ändra uppfattning om vilka klädesplagg som är snygga en eller flera gånger om året.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
I begynnelsen vaknade Oldtimer... [NT, OT, m.m.]

/[color:448800]Han</font color=448800> som försökte anspela på asatrons skapelseförklaring och Faehrengausts "Önskar verkligen jag hade fått vara med i begynnelsen,"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Dataspel är för töntar? [OT]

"Dataspel är töntförklarat i vissa kretsar. Tro mig.

Japp, men det känns väl som att den stämpeln håller på att sakta försvinna?
"
Ja, om man tänker på att allting håller på att datoriseras och att allt fler har datorer och därmed använder de (till att spela på) så måste stämpeln försvinna.. Man kan väl inte stämpla alla med en nördstämpel?! Eller kan man det? Det kanske man kan...? *går iväg grubblandes*

/[color:448800]He</font color=448800> who blaims Bill Gates for making soft and micro to two good words

[svensk översättning som därmed förlorar lite av poängen]
/[color:448800]Han</font color=448800> som skyller på Bill Gates för att han har gjort "soft" och "micro" till bra ord
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Alldeles riktigt

"Well, jag tror att det beror på att rollspel är en så hemlig aktivitet."
[Hänvisar till titeln för kommentar till detta].. Och medias bild utav rollspel har inte heller hjälpt.. Lajvscener från tv och inledande kommentarer i tidningar gör att det inte bara blir något mystiskt utan det hela även får en ockult känsla..

/[color:448800]Han</font color=448800> som främst tänker på SVT när de gjorde något repotage om lajv och man fick se halvnakna människor springa runt i en ring, klippt och färglagt grönt så att det såg ut som nån sorts trans som människorna var i
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Re: Feta spelare?

Du kanske har rätt, min farbror som tog SM i D&D Någon gång(typ 1988 eller 1989) är inte så tjock.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är väl uppenbart? kp= (fys + sto) / 2. Det är lättare att lägga på hullet än att förbättra sin fysik :gremwink:
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Antagligen för att folk tror att det är ett gäng med finniga tonåringar som sitter i ett dunkelt rum, har massa fåniga saker på väggarna, och konstiga gamla kläder.
Dom vågar heller inte prova just för att det har denna "nördstämpel". Att få tjejer att spela är lika svårt som att tvätta bort nördstämpeln....
Men men... Jag har inget emot att bli kallad nörd för att jag spelar rollspel... Jag är däremot en stolt nörd isåfall...
"HAIL DUNGEON MASTER" /images/icons/wink.gif
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Finns antiknördar och idrottsnördar också...

Fullständigt lysande! Stämmer perfekt!

En mindre klarifikation: Det är uppenbart att ju mer obskyrt ämnet är, desto lättare är det att bli en nörd. Det är svårare att bli en skoter-nörd här i Arvidsjaur, t.ex., eftersom de flesta har ett åtminstone milt praktiskt intresse av saken (ungefär som med bilar på andra platser). Eller att bli en hockey-nörd varsomhelst i Sverige. Att bli en dragracing-nörd är bra mycket enklare.

Även inom sub-grupper finns det nördar. En rollspelare som bara sysslar med Everway eller RIFTS blir t.ex. lätt en nörd-nörd, som andra rollspelsnördar tycker är enbart pinsam, eftersom alla hans intresse är ointressant för de andra.

Det är möjligt att det finns nördnördnördar också.

Nightowl
 
Top