Rollspel är för mig...

Ibland spelar jag för att slippa verkligheten en stund, men det är mer sällan nu när jag är äldre. Nu spelar jag, eller snarare är jag spelledare för att få utforska andra världar och situationer. Att få uppleva berättelser som skapas tillsammans med mina spelare och att ha kul tillsammans med de vänner som betyder mest för mig!

Att få uppleva berättelser som skapas tillsammans med mina spelare och att ha kul tillsammans med de vänner som betyder mest för mig!
Det här har alltid varit kärnan för mig. Att man tillsammans med skapar en berättelse, att alla är lika delaktiga. Det är så fint!

Och att varje berättelse blir unik. Man kan ju titta om filmer men även om man spelar om ett färdigskrivet äventyr så kommer det inte att bli på samma sätt som förra gången.

Jag spelar ju så sällan numera, så jag vet inte riktigt. När jag känner mig cynisk tänker jag att jag mest spelar för att jag identifierar mig så mycket som rollspelare, och för att jag skulle skämmas om jag hängde såhär mycket på wrnu, skrev såhär många rollspel osv och inte spelade. Om jag inte är rollspelare, vem är jag egentligen?

Men egentligen är det ju kul. Som spelare är det kul att vara social med sina kompisar och lösa problem tillsammans. Som spelledare är det samma kick som jag får av att arrangera andra saker. Eller av att skriva progra som folk använder. Det är roligt att känna att man är till nytta och att något man jobbat på uppskattas av andra människor. Att se spelare ta sig an något jag hittat på, höra dem spekulera i mysteruer och debattera vad de ska fokusera på härnäst, eller vem de tror att de kan lita på… sånt är ju götte.

Jag vet egentligen inte om verklighetsflykt är så viktigt för mig numera. Min vardag är rätt najs ändå, jag behöver inte fly den.

Men ja. Att som spelare lösa problem och vara social, och som spelledare se spelare ta sig an problem, det är nog bland de grejer jag tycker mest om.

Jag blev intervjuad i en lokaltidning i höstas och kläckte ur mig:
Man kan träffas trötta efter jobbet en tisdag och skapa minnen för livet, bara kring ett bord
Och det tyckte jag var bra sagt av mig.

För mig är rollspel främst två saker:

1. Den sociala samvaron, att träffas och leka och larva sig är oerhört befriande, nyttigt, glädjande och stärkande. Jag tycker man lär känna sig själv och andra på ett sätt när man spelar rollspel som är svårt att hitta någon annanstans. Det är sällan vi tillåter oss att leka som vuxna, de flesta är alldeles för självmedvetna och reserverade för det. Rollspel skapar ett tryggt rum där vi låter oss släppa taget och låter oss sluta låtsas som att vi har koll på läget, istället får vi hänge oss, det är en stund av frihet.

2. Det kreativa utloppet. Det är en oerhörd direkt och omedelbar form av skapande, där idéer blir verkliga så fort de uttrycks, vilket är i princip i samma stund som de tänks, och det ger en oerhört omedelbar payoff och feedback som skapar ett intensivt, kollaborativt och kreativt "flow" som är oerhört lätt att skapa i rollspel men kan vara väldigt svårt inom nästan all annan form av kultur. Den snöbollseffekt plötsliga infall kan få när det tas emot och passas vidare av tre, fyra, fem andra personer gör något med tanken och kreativiteten som jag inte upplevt att någon annan aktivitet gör. Det är jättehäftigt.

För mig är inte berättelserna som skapas så viktiga, utan stunderna, ögonblicken och minnena. Det mesta av mitt rollspelande kommer jag inte ihåg och mycket är ju nästan glömt så fort spelpasset är slut, men man minns den där grejen och kan liksom bära med sig det i flera år. Och det man minns är ju det som skedde i fantasin, som om det var något man var med om själv nästan, och man kan prata om den grejen med de andra som var med och minnas tillsammans hur häftigt, episkt, tragiskt, sorgligt, komiskt, dråpligt, dumt, coolt etc den grejen var.

Det är bara rollspel som gör det för mig, inget annat.

Ett utforskande av olika skeenden, händelser och situationer. Det är ett tillfälle för mig att få reflektera över livets sårbarhet. Men rollspel kan även vara en möjlighet för mig att ge utlopp för knäppa och galna ideer jag har som skakar om situationen. Tankar och gestaltning av normbrytande personer som låter mig släppa kravet på mig själv att vara nedtonad, allvarlig och försiktig.

Jag skrev för några år sedan ett rollspelsmanifest (efter ett par likande trådar här) om vad jag vill få ut av spelmötet och där jag avslutar med följande:

Det är en fantastisk hobby; jag kan ägna mig åt det själv eller med kompisar, jag kan läsa om det eller diskutera allsköns aspekter i forum, jag kan ägna en hel dag åt det eller tre minuter i väntan på att mötet på jobbet skall börja, det finns inte en enda avdelning på biblioteket som inte har något som jag kan studera och senare använda, jag kan leta passande bilder, rita kartor, skriva stämningstexter eller torra faktatexter, jag kan hålla mig till fakta eller fabulera vilt. Kort sagt, enbart min fantasi sätter begränsningarna och fantasi har jag haft rikligt av sedan jag var liten.

Så ser jag på mitt rollspelade, hur ser ni på erat ?
Som ett sätt att utforska saker. Testa saker. Tänja gränser. Uppleva saker. Berätta om saker. Alltihop tillsammans med andra människor (även om jag fått upp ögonen för solospel, men liksom aldrig faktiskt spelar dem).

Eftersom rollspel är så sjukt coolt på det sättet att endast fantasin sätter gränser så är just möjligheterna det som fått mig att fortsätta ägna mig åt hobbyn.

Större delen av spelgruppen har passera 50 > så prio ligger på annat än själva rollspelet utan det handlar mest om träffa polare, dricka öl, laga god mat tillsammans vilket vi alltid gör, käfta lite om hurvida D&D 4E är ett rollspel eller ett brädspel, slippa kärringar och barn i 1T10+5 timmar och bara ha riktig roligt.

”I don't think I'm exactly going out on a limb when I say that we are a glorious geek tribe, and that, as a whole, we tend more to certain personality quirks than others. Further, I submit that we contain more than our fair share of people for whom the split between thought and feeling is particularly fraught. Many of us are to one degree or another uncomfortable in standard social situations. The entire roleplaying form can be seen as an alternate mode of socialization in which the boundaries of interaction are mathematically codified—and plus, you get super-powers.

It is therefore the ultimate form of entertainment for smart people who distrust emotion and have boundary issues.”
—Robin Laws, Page-XX

Det började som ren nyfikenhet när man fick frågan om man ville vara med och lira med bästa kompisens storebrossa någongång på 90-talet. Det utvecklades snabbt till en fantastisk verklighetsflykt. Rollspelandet under vuxen ålder har enbart handlat om glädjen i att få föra en spännande berättelse framåt tillsammans med andra personer. :giggle:

För mig är det 100% avkoppling. Jag har en grupp med gamla kollegor som spelar en gång i veckan. Vi varvar ner efter en arbetsvecka och har kul ihop. Sedan har jag en grupp med gamla gymnasiekompisar. Den är mer att uppleva gamla nostalgiska minnen från en svunnen tid.

Kreativt utlopp. Jag gillar att skriva och skapa nya världar. Jag blir därför ofta spelledare.

När jag spelar är det mest för den sociala samvaron, rekreation och för att uppleva lite immersiv spänning i den gråa vardagen.

Ett lätt sätt att umgås. Jag tycker det ofta kan vara besvärligt med ostrukturerat allmänt häng, med rollspel har man en gemensam aktivitet att fokusera på.

Ett direkt utlopp för kreativitet. Att fantisera tillsammans.

Ofta fokuserat på sådan fiktion som jag av någon anledning gillar, dvs fantastik och mysterier.

Jag skulle säga att rollspel är en av sakerna som får mig upp ur sängen nu för tiden. Det är ett kreativt utlopp för skrivande och illustrerande. En verklighetsflykt från livskriser och leda. En gemenskap och hobby som återuppstått som fågeln Fenix. Ett inkluderande medium där jag funnit nya vänner och återanknutit till gamla. Där vi skapar en gemensam berättelse, stöttar varandra och har sjukt roligt när allting tar en oväntad vändning. En källa till nostalgi där ett gammalt rollformulär kan låsa upp en massa gamla minnen.

Back