NYHET Rollspel är årets julklapp!

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Okej, inte riktigt, men i den här artikeln känns det som att rollspelen är inkluderade (eftersom de nämner Stranger Things som del av trenden) i sällskapsspelen:


Kul och rimligt, tycker jag! Har redan tipsat mina kollegor om DoD23 som julklapp!

Det gör mig lite nyfiken på Fria Ligans marknadsföring inför julen. Får vi stämningsfulla familjebilder där farmor rullar T20 med intensiv blick?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Definitivt en outnyttjad marknad. Rollspel für alles i jul!

Jag vill minnas att jag för ungefär 10 år sedan var på en föreläsning på Umeå Universitet där det presenterades forskningsresultat kring hur rollspel kunde användas för att stimulera äldre personer med begynnande demens. (Vill minnas att det var en EU-finansierad studie i Norrköping).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jo tack, telefonen har gått het hos oss på Sverok och jag har postat egna tips på sällskapsspel. Ska väl passa på att skriva tips på rollspel imorgon för den som vill ha det att spela ihop. Jag hoppas iaf det får fler att börja spela!
Varför en lista? Kult funkar till allt. För hela familjen, för barnen, för kung och fosterland.

Perfekt till jul, för spelet förebådar sedan påsken med "Döden är bara början".
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Okej, inte riktigt, men i den här artikeln känns det som att rollspelen är inkluderade (eftersom de nämner Stranger Things som del av trenden) i sällskapsspelen:


Kul och rimligt, tycker jag! Har redan tipsat mina kollegor om DoD23 som julklapp!

Det gör mig lite nyfiken på Fria Ligans marknadsföring inför julen. Får vi stämningsfulla familjebilder där farmor rullar T20 med intensiv blick?
Med tanke på att genomsnittsåldern på män och kvinnor som har barnbarn är 71 (källa: SCB), och DoD kom ut för första gången 1982 så finns det sannolikt någon farmor där ute som var i trettioårsåldern och spelade rollspel när det kom! Om hon var supertrendig kanske hon till och med spelade DnD på 70-talet!
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Så, vilka tre spel skulle ni rekommendera som julklapp om Aftonbladet ringde?
Till barnfamiljer skulle jag nog rekommendera nåt av Sagospelen, genre beroende på intresse. Gäller det vuxna spelare som gillar rymden så är jag svag för Death in Space, och om det gäller fantasyälskare så är det nog ändå nya Drakar och Demoner.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Så, vilka tre spel skulle ni rekommendera som julklapp om Aftonbladet ringde?
Nelly Rapps rollspelsbok för monsteragenter dör de med lite yngre barn (speciellt om de gillar Nelly Rapp).
Drakar och Demoner för familjer och de med barn som är 10+
Nordiska Väsen för den som vill ha ett skräckspel (ja, CoC älskar jag, men Väsen är extremt nybörjarvänligt att sätta sig in i)
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Så, vilka tre spel skulle ni rekommendera som julklapp om Aftonbladet ringde?
Om jag tolkar det som rekommendationer åt brädspelshållet och i någon mån optimerad för så bred publik som möjligt: Wingspan, Azul och Gloomhaven: Jaws of the Lion kanske.

Med Concordia, Spirit Island och Beyond the Sun som tyngre alternativ.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,929
Att bara rekommendera tre rollspel känner jag är omöjligt, det finns ju så många att man blir knäpp 🙂 DoD, Neotech Edge, Barkhäxan, CoC Sverige, Rotsystem, Svärdets sång, Sagospelen, Kutulu och Mörk Borg bara för att nämna några.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Tsuro
Nelly Rapp
Drakar och Demoner

Escape the Dark Castle hade varit på listan om det gick att köpa.

HeroQuest om det inte var så dyrt och figurerna så inte i min smak. 🤔
 
Top