Nekromanti Rollspel á la Speedball?

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Hade lite trist häromdagen och bläddrade runt på app store och fann till min förtjusning klassikern speedball 2 vilket genererade en god stunds underhållning.

Vad som slog mig är ju att man där vill "levla" sina karaktärer och även har en given setting. Vore inte den spelvärlden något ny i rollspelssammanhang? Nu är jag inte den mest bevandrade i vad som kommit ut, men just sport verkar ju vara lite outnyttjat.

Tänk er att varje "äventyr" består av två delar: först en är innan en match där man på något sätt försöker skaffa sig fördelar till själva matchen och sedan att matchen i sig blir en given del och "strid". Spelarna hålls samman i och med att de är ett lag och har även ett gemensamt mål där längre kampanjer kan var en säsongs ligaspel med intrigmakeri, spionage, sabotage och diplomati som givna ingredienser.

Man kan ju för all del laborera med element från hungerspelen om man vill också.

Kan det vara något?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Tyckte det lät väldigt spännande, nyskapande och lite farligt när jag läste rubriken.
Men efter att ha läst hela inlägget insåg jag att jag missförstått alltihop.
:gremgrin:

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Re: Rollspel á la Speedball? (OT)

Funkar det på liten iPhoneskärm eller är det bäst på iPod?

Hade riktigt kul med Speedball II under tidigt 90-tal!
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Poppe said:
Speedball! Skitkoolt! Ny färg till Contenders skulle göra susen och sjukt koolt skulle det bli, Rocky fast speedball istället för boxning. Kanske inte vad du efterfrågade men väl vad som peppade upp mig. :gremsmile:

http://www.princeofdarknessgames.com/contenders.htm
Intressant, får ta och tittanärmare på vad The COntender är för något.

Måns said:
Funkar det på liten iPhoneskärm eller är det bäst på iPod?

Hade riktigt kul med Speedball II under tidigt 90-tal!
Har bara kört på iPhone och tycker att det funkar rätt okej. Drog just in en seger mot Turbo Hammers med 676 - 2 :gremwink:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har inte så mycket koll på speedball, men så istället skriver jag mer allmänt om lagsporter* som rollspel.

Jag börjar med en anekdot. Ett litet gäng, däribland jag, från Riotminds forum drog igång en liga på fotbolls-manager-spelet Xperteleven. Det var skitkul. Inte för att fotboll är skitkul och inte heller för att själva spelet var mycket att hurra för. Utan för att vi, eller åtminstone några av oss, rollspelade. Det växte fram spontant ur pressmeddelande-funktionen. Mer flummig friform blir det knappast. Vi smutskastade varandra, skrev om våra intriger och tankar i våra lag och lyckades rätt bra med att väva in våra berättelser i varandra.

Lagsportsrollspel är alltså helt klart intressant och troligen väldigt outforskat. Men det finns helt klart fallgropar. Det är nog lätt att det blir för mycket sport av det. Jag gillar D&D4e, men jag spelar det som ett brädspel.

Sport blir lätt regler, statistik etc. Ett bräd- (eller elektroniskt) spel alltså. Spelas det som ett traditionellt rollspel blir spelledarens roll dessutom ännu konstigare än i brädspelslika spel som D&D4e. I en grotta kan du slänga in tre extra goblins, eller ta bort tre, för att balansera kampanjen. I sport är väldigt mycket redan känt, och det blir kanske svårt att få spelarna att uppleva den riktiga sport-spänningen. Hur gör du om de riskerar att åka ur turneringen? Sabbar det kampanjen?

Jag tror det var Rising som hävdade att dialoger är rollspelens action-scener. Jag är benägen att hålla med - rollspel spelas med rösten och bara i dialoger får du störst möjlighet att vara någon annan. Vilka blir dialogerna i ett sportspel?
 
Top