Nekromanti Rollspel á la Action/Chaos

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Jag experimenterar lite med nutid/när framtids rollspel, och jag har nu fått ännu en idé. Den här idén är det nog inte mer än jag som vill spela, pga att jag är en Goblin fanatiker. Så jag har (påhittig som jag är) kommit på /ActionChaos-rollspelet Goblinization. Här är historien:

Taget och översatt ur Dr Bernard Matthieu's rapporter från en Mont Blanc undersökning år 2009. Forskare har konstaterat att det finns en stor ojlefyndighet, som skulle kunna bli framborrad från den högsta toppen av berget. Dr Bernard skulle med ett par andra experter, undersöka om det vore en bra idé, och om det ens är möjligt.

15 April, 12:00
Når fram till toppen.

15 April, 12:34
Har satt upp tält och utrustning, har påbörjat undersökningen av lämpligheten av oljeborrning.

15 April, 14:56
Har undersökt och letat efter lämplig plats att borra. Undersöker en möjlig plats.

17 April, 16:22
Har kommit fram att det teoretiskt sätt är möjligt att borra på en funnen plats.

17 April, 23:15
Har upptäckt ovanliga aktiviteter i berget i form av möjliga livsformer. Experterna tror att det kan röra sig om en okänd sorts björn.

18 April, 10:23
För fem minuter sedan upptäckte vi ett lik i lägret, och spår som definitivt inte är från en björn. Kaos har uppstått här i lägret och vi lämnar platsen omedelbart av säkerhetsskäl.

(Dr Bernard Matthieu's lik hittades fem dagar senare, tillsammans med samtliga av hans medhjälpare, rapportblocket återfanns inte förrän 2015.)

En ny forskningsgrupp åkte upp till Mont Blanc's högsta topp, och dom konstaterade att det var OK att borra. 4 år senare var det stora borrtornet (översatt till svenska) "Svarta Borren" startklart.
Dom första två veckorna gick utmärkt, men den tredje veckans borrning blev det något fel med. Där oljefyndigheten var, fanns det ett tunt lager sten till en större grotta bredvid. Det lagret sten kollapsade dock, och samma vecka blev leveransen med olja väldigt försenad. Dom förlorade kontakten med Svarta Borren, och manskapet lämnade inte borrtornet. En militärgrupp anlände en vecka senare för att kolla vad som stod på. Manskapet på borrtornet återfanns i form av massakerade lik, och regeringen skyllde på psykopatiska naturaktivister.

Undersökningar av grottorna under Mont Blanc blev oroande för världen. Grottorna var gigantiska, och sträckte sig flera hundra mil. En ovanlig sak var det stora antal mindre grottor som var där nere, som såg ut som rum. Som om någon hade levt därnere. Det bekräftar dessutom dom tusentals grottmålningar som är ritade INNE i grottorna, att det har bott någon eller något här. Men nu var det som sagt, tomt.

Världen upptäcker vad som har vaknat upp ur bergsgrunderna. Små, grönskinnade, aggressiva, snabbtänkande och i högsta grad mordiska varelser har börjat anfalla människor ifrån kloakerna, deras egna hem och mitt ute på gatorna. På grund av deras likheter med mytologi från olika länder kallas dom helt enkelt för "Goblins". Goblinerna sprider sig snabbt över jordens yta, snart finns det itne ett enda land som inte råkat ut för deras vrede. Goblins är maktgalna, men när dom bara visste om sin lilla värld var dom nöjda med det lilla som dom hade. Nu när dom har en hel planet framför sig, så vill dom bara ha mer, mer och mer...

I nuläget är mänskligheten i kris. Goblinerna är överallt. I militärbyggnader, hus, villor, lägenheter, lagerlokaler, bondgårdar och sjukhus. Dom är överallt! Ingen går säker.
Människor rusar runt på gatorna med det vassaste dom har, eftersom dom känner sig säkrare i grupp. Dom flesta hus är tomma, radio och TV sändningar har upphört globalt.

I Södra Europa är det knappt några människor kvar, Skandinavien och Nord Amerika är under ständig attack, och Asien står härnäst på utrotningslistan.


I det här rollspelet är man antingen en av Goblinerna, eller en av människorna. Jag har skrivit regler för Goblinerna, och det blev faktiskt bättre än väntat. Jag väntar dock med att lägga upp det tills dess att jag vet om det är en bra idé eller inte.

Jag har ändrat synen på Goblinerna. Dom är inte många och dumma, utan deras samhälle fungerar genom att några smarta gobliner sköter taktiken, medans dom extrema massorna gobliner fullföljer deras order. Högtrycksaction är vad det blir när man är en av dom Gobliner som springer mot den hord av människor som flyr igenom storstaden, och placerar ut sina miniguns tillsammans med sina nio medhjälpare för att hålla dom på avstånd.

Något inspirerad av State of Emergency och stämningen från diverse Heavy Metal låtar /images/icons/devil.gif.

(Jag står för stavfel/geografiska tabbar/dålig historia, så försök hålla er till ämnet, ok?)

Vad säger ni?
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Små, grönskinnade, aggressiva, snabbtänkande och i högsta grad mordiska varelser har börjat anfalla människor ifrån kloakerna, deras egna hem och mitt ute på gatorna

Människor rusar runt på gatorna med det vassaste dom har, eftersom dom känner sig säkrare i grupp. Dom flesta hus är tomma, radio och TV sändningar har upphört globalt.

Vad säger ni?

Låter som du har köpt rättigheterna till Gremlins alá amerikansk stil och hoppas kunna koka ihop ett storsäljande rollspel av det i likhet med MiB RPG och Ghostbusters RPG. /images/icons/grin.gif Critters RPG, hm, det vore något det,...

Herr Brownswick
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Nog för att brukar kunna ha överseende med geografiska tabbar men oljeborning på toppen av ett berg? Av någon konstig anledning har jag svårt att tro det =P

Annars låter det lite kul på något vis...

Måste alla veta om vad som är på gång eller skulle man till och med kunna få in en liten skräckstämning i början?

Vore inte fel att smyga omkring i mörka grottor och bli skraj för skuggor.

Vad hände den 16:e April? Allt annat verkade flyta på väldigt snabbt men just 16:e April... Inga rapporter?
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Angående borrningen: Jag hade inga bättre idéer då jag skrev det där.

16 April hände det faktiskt ingenting, dom undersökte diverse platser helt enkelt.

Att få in skräckstämning blir nog ganska svårt, med tanke på att jag tänkte det här som ett Action rollspel. Men visst, det går ju.

Jag skickar nu med en bild på en sorts goblin som jag gjort.
Varsågod!
 
Top