Rollpersonsutmaning januari 2024

Lanina

Oneironaut
Är tanken att folk i tråden hjälps åt, eller ska varje deltagare göra 31 gubbar var?!

LegoIvar

Warrior
Efter lite betänketid har jag kommit på fler spel som jag kan försöka mig på:
Everway
Traveller
Rotsystem
Lancer
Feast of legends
Demigods
Dnd 3.5
Starfinder
Paper mario RPG
Jag har även ett par som jag funderar på då de är komplicerade:
Shadowrun 6
Exalted 2

terje

xenomorf mystiker
Eftersom jag absolut inte kommer ha tid att göra en rollperson varje dag, så har jag nu tjuvstartat för att lägga upp en buffert. Kommer att posta gubbarna på min blogg för att kunna länka den här och på rpg.net.

De spel jag planerat att göra gubbar till inkluderar så här långt följande titlar:
Black Sword Hack
Petal Hack
Pariah
Travelers on a Red Road
Nephilim
Nightbane
Into the Odd
Cloud Empress
Vaults of Vaarn
Over the Edge
Noumenon
Aletheia
Exquisite Replicas
Neurocity
Odd Soot
Warriors of the Red Planet / Xuhlan
Mothership
Talislanta
Traveller

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Då kör vi igång!

Vårt första spel blir Kranks Ödesväktarna. Rollpersonerna i detta spel är ockulta utredare i bronsåldersstaden Elemin, anlitade av det mystiska Vävargillet. Jag väljer att min rollperson ska vara en tidigare medlem av lamasserna, stadsvakten, som frustrerats av att enbart upprätthålla de rika släkternas ordning, utan vill kunna gå på djupet med mysterier och brott.

Jag börjar med att spendera 20 poäng på egenskaper och bakgrund. Vad man får för poängen varierar beroende på vilken egenskap man köper – lyckligtvis har rollformuläret pedagogiska rutor som visar vad resultatet blir. Fem egenskaper går från 5 till 13 – Stark, Smidig, Vaksam, Övertygande och Läkekunnig. De två stridegenskaperna går från -5 till 3, Obemärkt går från 0 till 3 och Tålig går från 4 till 10. Bakgrunder visar vad man har sysslat med tidigare, och utöver den första kostar de en poäng vardera. Man kan också välja att spela reptid, en ödlemänniska, men jag tänker mig att min rollperson är en människa. Jag tänker mig att jag framför allt är Vaksam, helt OK på att smyga och slåss i närstrid, medan resten nedprioriteras lite. Jag tänker mig också att min bakgrund som lamass räcker för mitt koncept. I slutändan lägger jag en poäng på Stark, en på Smidig, fyra på Vaksam, en på Övertygande, inga på Läkekunnig, två på Obemärkt, tre på Närstrid, en på Avståndsstrid och en på Tålig. Jag lägger också två poäng på att vara Bronsbärare, det vill säga att jag har rätt att bära vapen innanför stadsmurarna. Att bära rustning kräver att man spenderar ytterligare poäng, men jag tänker mig att jag prioriterar att vara duktig på att smyga och speja. Jag ska också välja vapen och utrustning – jag får låna två vapen (varav ett kan vara ett svärd) och får utrustning passande för min bakgrund. I slutändan ser min rollperson ut såhär. Jag får även en bild i huvudet – en mörkhyad kvinna i trettioårsåldern, med håret hårt flätat i en knut bakom huvudet och en ganska senig kroppsbyggnad.

Tirzah
Stark 8 (styrkemodifikation -1)
Smidig 8
Vaksam 12
Övertygande 8
Läkekunnig 5
Obemärkt 2
Närstrid 0
Avståndsstrid -2
Tålig 6
Bakgrund: Lamass
Vapen: Käpp (anfall 12, försvar 5, skada -1), Svärd (anfall 12, försvar 6, skada 1, skarp)

En reflektion är att det känns rätt svårt att göra en riktigt stridskompetent rollperson – man ska vara stark nog att inte få avdrag på skada, ha ett resonabelt värde i Närstrid och Tålig, vara bronsbärare för att kunna ha vapen med sig, ha ett rustningsvärde så att man kan bära rustning, och så vidare. Med tanke på Kranks preferenser misstänker jag att detta är högst medvetet – det här är inte ett spel där man vanligen löser saker med våld. Det som var lite tråkigt med det var dock att det känns som om jag av rent simulationistiska skäl borde vara kompetent på dessa områden, men kunna fokusera på annat.

Ulfgeir

Swashbuckler
Dag 1: The Troubleshooters.

Jag valde att göra en karaktär utan att använda en template.

Namn: Jolene de la Croix
Nationalitet: Fransyska
Födelsedatum: 1939-03-25

Occupation: Hemlig agent

Utseende:
Hon har långt mörkbrunt hår som omsluter ett runt ansikte. Nötbruna ögon. Ljus hy. Hon är 167 cm lång och har en smärt figur. Hon föredrar att gå klädd i moderiktiga korta klänningar och högklackade skor. Rött är hennes favoritfärg.

Skills:
Agility: 65
Alertness: 15
Charm: 85
Contacts: 45
Credit: 35
Electronics: 15
Endurance: 15
Engineering: 15
Entertainment: 65 (Acting)
Humanities: 45
Investigation: 15
Languages: 45
Machinery: 15
Medicine: 15
Melee: 15
Prestidigation: 65
Ranged Combat: 15
Red Tape: 15
Science: 15
Search: 45
Security: 55
Sneak: 25
Status: 15
Strength: 15
Subterfugue: 45
Survival: 15
Vehicles: 15
Willpower: 15

Abilities:
Actor, Allure, Lock-picker

Complication:
Amorous, Overconfident

Gear:
Lockpicks (Signature item)
Evening dress
Beach wear
Disguise kit
Camera

Plot Hooks:
Looking for an adventure, Secret Service (DGSE)

Vitality: 5
Languages: Franska (modersmål), Engelska, Ryska

Bakgrund:
Jolene är född och uppvuxen i Marseille, men har studerat teater i Paris. Hon ville ha mer spänning i sitt liv, så hon började en karriär som con artist där hon charmade rika turister, och såg till att sno åt sig pengar och smycken. När hon försökte charma en agent i franska säkerhetstjänsten blev hon dock upptäckt. Istället för att arrestera henne, så blev hon rekryterad då de insåg att de kunde ha nytta av hennes talanger.

Hur träffade hon de övriga:
Hon besökte Las Vegas i Nevada, där hon hade ett uppdrag att få fram information från en amerikansk forskare som skulle vara där för en konferens. Visade sig dock att The Octopus hade infiltrerat konferensen.

Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Spectaculars
Vi börjar med lite superhjältar. Det går tretton superhjältespel på dussinet, så vad har Spectaculars för USP? Jo, tanken är att man fyller i informationsblad om settingen efterhand som man spelar, och så kör man Birds of Prey, Avengers, Dr Strange och Guardians of the Galaxy i denna gemensamma setting. Efterhand “låser man upp” skurkar och settingelement som man kan använda när man har pensionerat en hjälte och behöver göra en ny också.

Tyvärr verkar det vara ganska standard “slåss med superskurkar och rädda lite oskyldiga” när man väl kommer in i spel, men annars är det ett kul kampanjkoncept.

Hursomhelst, för att kunna göra en rollperson måste vi först skapa universum settingen. Det finns en “settingbok” som man ska fylla i efterhand, och innan spel ska vi svara på några grundläggande frågor. Jag kommer att slå ganska mycket tärning här.
  • Vilket årtionde är det? (1950-2020 och 2100 finns som alternativ.) Det är 1970-tal! Jeansen är utsvängda! Dazzler… kommer inte publiceras förrän 1980!? Jaja.
  • Är vi i en “verklig” stad eller en påhittad? Marvels New York kontra DCs bunte med påhittade städer. Tärningen säger verklig stad. Jag vill ha en europeisk istället för allt Amerikafokus, så det får bli Hamburg. “Tor zur Welt” - “Porten till världen”
    • (Alltså, Berlin är ball, men Berlin på 70-tal blir ju bara Die Mauer. Och “den grå staden” är inte så hipp heller.)
  • Hur skiljer sig staden från alla andra städer? Det finns ett “pariaghetto” i Hamburg. Vi kommer att fylla i kapitlet om pariorna snart. Spoiler: Det är mutanterna.
  • Välj några ord (från en lista) som beskriver staden. En snabbgoogling ger “politisk omvälvning” och “nyskapande kultur”.
  • Hur vanliga är superhjältar? De är överallt! Man ser dem dagligen.
  • Hur ofta dyker superskurkar upp och hotar staden? De dyker upp med några månaders mellanrum. Gemene man behöver inte oroa sig för superskurkar.
  • Hur känner allmänheten för superhjältar? Tärningen säger att hjältarna är ett elände som orsakar lika mycket skada som de förhindrar. Rimligt om det går tretton på dussinet och skurkar är sällsynta.
    • Alla superhjältegrupper får -2 på sin relation till allmänheten.
  • Hur känner auktoriteterna för superhjältar? Hjältar gör nytta, vanliga människor har inte en chans att stå upp mot superskurkar när det kommer till kritan.
    • Alla superhjältegrupper får +2 på sin relation till staten.
  • Hur skildras superhjältar i media? Kontroversiella. Det hålls debatter med sakkunniga på både för- och motsidan.
    • Ingen modifikation på gruppers relationer med media.
  • Hur ofta dör superhjältar? Sällan, om någonsin. Rimligt om skurkar är sällsynta.
Det var det grundläggande, men eftersom pariorna är utmärkande för vårt Hamburg ska vi hoppa till kapitel 19 och beskriva dem med.
  • Vad har alla parior gemensamt? De är androider. Konstigt nog inga följdfrågor om vem som gjort dem.
  • Hur smälter några av dem in bland “vanliga människor”? En del androider kan förklä sig och se hyfsat mänskliga ut. Förklädnaden håller inte för närmare granskning i bra ljus (men väl i en skum Hamburgsk nattklubb).
  • Varför är vanliga människor rädda för androiderna? De är rädda att androiderna ska bli en härskarklass och styra över människorna.
  • Hur förtryckta är androiderna? De är utstötta och i lag segregerade från andra människor. (Jag slog “olagliga” först, men det lirar väl inte med att de ändå har en stadsdel.)

NU får jag göra en gubbe. Först ska vi välja vilken serie vi ska följa, det finns fyra - “Clash Among The Stars”, “Eldritch Mysteries”, “Explorers Of The Unknown” och “Streetlight Knights”. Ni får inga poäng för att gissa temana.

Tärningen säger “Eldritch Mysteries”. Vår grupp är “Pact-Bound Heroes” och vi förenas av att vi alla söker samma relik. Om vi misslyckas kommer världen att förgöras av Dormammu en mörk kraft, och vi har en bas i Sanctum Sanctorum en hemlig fristad.

Nu så får jag göra en GUBBE? Jepp. Det finns sex stycken roller att välja på och tärningen säger… familiaris. Fniss.

“You have an unconventional form for a hero, appearing to be a beast of some kind. Many think of you as a pet or animal companion. However, you are a sentient being and a hero in your own right. Examples from popular comics include Lockheed™, Lockjaw®, and Zabu™ (Marvel) and Ch'p™, Detective Chimp™, and Gleek™ (DC).”

Blir spännande att se hur det lirar med min “civila identitet”
  • Vad är jag för varelse? Djur - till synes en helt vanlig katt, förutom att jag pratar.
  • Vad har jag för svaghet? Utomvärldsling - jag kan fördrivas medelst religiösa riter.
  • Vad betyder resistens (spelets HP) för din roll? Jag är snabb och smiter undan anfall.
  • Hur förflyttar jag mig snabbt mellan platser? Jag är liten nog att rida på en annan hjälte. Om inte någon superkraft visar sig passa jättebra.
  • Välj två personlighetsdrag. Nyfiken och högfärdig.
Sen ska jag slumpa krafter. Det finns en kortlek med 25 generiska krafter och 15 specifika för varje serie. Jag ska “dra” fem av dessa, en virtuell d40 ger mig de fem valen Corrosion, Super Senses, Teleportation, Healing och Transmutation. Jag ska välja 1-3, och väljer transmutation (80% baschans) och supersinnen (70%). Jag får två extra hjältepoäng för den kraft jag avstod. Baschansen är det jag ska slå under på en d100 för att använda krafterna.

Nästa steg är identitet. Samma visa igen, det finns 25 generiska och 15 seriespecifika kort, jag får dra tre och välja ett. Det blir Counselor, Laborer och Vagabond. Även om psykologkatt är en kul roll passar det nog bättre med vagabond.

Då får jag färdigheter. Se upp för trubbel (90%), slåss med någon (80%), smyga runt (80%), göm något (65%), ljug för någon (65%), allt annat (50%). Alla identiteter har 50% på “allt annat”, så det är superhjältarnas baschans om inget annat funkar.

Det kommer lite frågor med identiteten.

• Vad gjorde att du blev en vandrare? Häxan är död.
  • Hur har livet som vandrare förändrat dig? Jag var isolerad som häxkatt. Nu har jag träffat människor och sett saker som behöver göras något åt.
  • Letar du efter ett nytt hem? Inte egentligen, men gruppens fristad är ganska trevlig just nu.
Sist ska jag ha en lag-roll. De ger i stort sett ett sätt att spendera hjältepoäng. Jag väljer taktiker (spendera ett hjältepoäng för att låta en annan hjälte ta bort en tidsplupp på sin superkraft så hen kan använda den igen fortare).

Ja, namn ska jag väl ha med. Biff Wellington är ett jättebra kattnamn.

Namn: Biff Wellington
Grupp: Relikjägarna
Första uppdykande: Övernaturliga mysterier #1
Familiaris

Icke-mänsklig form (två attacker mot dig per nummer får 2 utmaningstärningar)
Djur - svart katt, talar
Kan fördrivas med ritualer
Vad betyder resistens: Snabb
Hur reser jag: Liten, rider på mina medhjältar
Egenskaper: Nyfiken, högfärdig

Resistens: 100/100
Hjältepoäng per konflikt: 3

Superkraft (80%): Transmutation
Mindre superkraft (70%): Supersinnen

Identitet: Vagabond
Se upp för trubbel (90%)
Slåss med någon (80%)
Smyga runt (80%)
Göm något (65%)
Ljug för någon (65%)
Allt annat (50%)

Lagroll: Taktiker

Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Okidoki så då är vi igång. Jag öppnar upp med inget annat än 5e så har jag bockat av det och kan gå lös på spel jag faktiskt kanske potentiellt kommer spela också. Hur som, jag har dålig koll på 5e och fick kraftigt med hjälp på nätet. Legonor 5e.png

LegoIvar

Warrior
Jag började månaden med Lancer, ett mecha-rollspel.
Min karaktär, Trissie, är en tjej som har bott på en jordbruksvärld, gick med i millitären och blev mecha-pilot (lancer). Efter att hon slutade lita på hennes överordnade gick hon ur millitären och åke omkring och såg världen. Med sin mech ska hon nu kämpa mot orätttvisor.
Länk till spelet, som är rätt crunchy: https://massif-press.itch.io/corebook-pdf-free

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Dag 2: Operation: Fallen Reich

Operation: Fallen Reich är ett spel som utspelar sig straxt före/under andra världskriget. Systemet är slå 1t20 och lägg till färdighetsvärdet, och försök komma över en svårighetsgrad som börjar på 10.

Jag använde mig av deras Life Board för att skapa karaktären. Här pratar vi en yrkesmilitär, det vara typ bara militära saker som han gjorde.

Title & Name: Peter Wilkins

Starting Career: Infantry officer
Current Profession: Infantry officer

Personality traits: Daredevil, Rude, Suspicious
Special problem: Fear of sharks.

Rank: Lieutanent Colonel
Fame:
Normal number of friends and family, but very discreet.
Wealth: £100 worth of property, £4 availible in cash

Running Speed: 14 (Speed +10 in Yards per turn.)
Defence: 18 (Dodge+10)
Pain Limit: 12 (Toughness/2)+10 =
Maximum Damage: 60 (Pain Limit * 5)

Utseende:
175 cm lång, väger 85 kg. Han är i relativt god form, men lite överviktig. 60 år gammal, börjar få lite grått hår. Normalt klädd i uniform, men annars en mörk kavaj. Har ett gammalt fickur.

Beväpnad med en Enfield no2 Mk1 Revolver.

Bakgrund:
Peter är född och uppvuxen i London. Han sökte sig tidigt till armen, och tjänstgjorde som ung officerare i skyttegravskriget på västfronten i det stora kriget (WWI). Han hade tydligen en bra sångröst, men sjunger inte längre. Han tar däremot gärna en pint eller två nere på puben som den grinige gamle gubbe han är.

Physical Skills
Agility: +3
Climbing: +4
Endurance: +7
Speed: +4
Stealth: +4
Strength: +7
Swimming: +1

Perceptive skills
Meteorology: +2
Observation: +6
Orientation: +5
Searching: +1
Tactics: +6

Langauges & Cultural skills
German: +5

Interactive skills
Attractiveness: +3
Charm: +1
Instruct: +10
Interrogation: +8
Judge of Character: +5
Scare: +3

Text based skills
Reading/Writing: +6

Logical skills
Administration: +3
Mathemathics: +8

Medicinal skills
First Aid: +7
Psychology: +3

Artistic Skills
Singing: +5

Crafting skills
Explosives: 6

Mental Skills
Aura: +9
Courage: +15 (1 xp)
Reaction: +2
Toughness: +3

Melee skills
Blades: +3
Boxing: +3
Dodge: +8

Aiming skills
Pistols: +12 (1xp)
Rifles: +10 (1xp)

Other skills:
Rank: +15
Wealth: +2

All other skills: -5

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nästa spel blir Pirate Borg, en anpassning av Mörk Borgs regler för att spela i en karibisk övärld hotad av framvällande vandöda. Som man kan förvänta sig av ett Borg-baserat spel är det en rask skapandeprocess vi står inför. Först – utrustning: en hink att bära saker, trettio fot rep samt pennor, bläck och pergament. Sedan slår jag fram mina attribut, vilka slås med 3T6 och läses av på en tabell. Det blir Strength 0, Agility -2, Presence +2, Toughness +3 och Spirit 0. En karismatisk tuffing, alltså, men smidig som en galleon fullastad med spanskt silver. Sedan slumpar jag fram en klass: 2, rapscallion. Jag får +2 Agility, -1 Strength och -1 Toughness, vilket gör mig lite flinkare men fortfarande rätt biffig. Jag slår dock uselt för mina hit points och får sammanlagt tre av den varan, en poäng devil’s luck och specialförmågan Grog Brewer, vilken innebär att jag kan tillverka en grogg så potent att den kan användas för att förgifta vapen. Jag ska också slumpa fram vapen (stickvärja, d4 skada), klädsel (trasor) och, viktigast av allt, en hatt (tricorne). Därefter kommer ytterligare tabeller för bakgrund (kanonjär – ger mig 80 pengar och kanonvana), personliga brister (självisk), fysiska kännemärken (hoptovat hår), säregna vanor (blir extremt besatt av sysslor och personliga förhållanden), olyckliga bakgrundshändelser (jag har stött mig med en ökänd piratkapten) och särskilda ägodelar (en död upptäcktsresandes journal). Jag slumpar också fram ett namn, och är därmed redo att spela.

Eliza
Rapscallion
Strength -1, Agility 0, Presence +2, Toughness +2, Spirit 0, HP 3
Grog Brewer
Stickvärja, trasor, tricorne, död upptäcktsresandes journal.

Hellzon

Långsamma Vargen
Pathfinder 2e

Pathfinder är bekant för de flesta gissar jag, så vi kör väl på. Det har varit en hel del barbarprat på forumet i november, så jag kommer sikta på en biffig barbar (och så slipper jag pilla med trollformler).
Egenskaper är de sex vanliga som vi känner från Dungeons & Dragons anno 1980. Alla börjar på 10, sen kommer de justeras allteftersom jag gör andra val.

Jag ska först välja ett ursprung. I Pathfinder 2e finns dvärg, alv, gnom, vätte, hob och människa. Jag väljer människa, och får då 8 HP, storlek medel, snabbhet 25 fot, +2 på två egenskaper (styrka och smidighet), språk: Common, och 1 + min int-modifikation till från de “allmänna” språken.

Som människa får jag välja ett arv. Här gömmer sig “halvalv” och “halvorch”, men också “tränat arv” och “mångsidigt arv”. Jag väljer mångsidigt arv och får ett extra allmänt feat.
Sen får jag ett arvs-feat, som också är kopplat till mitt ursprung. Jag väljer “natural ambition” och får då ett extra klass-feat på level 1. Jag noterar väl dem tills vi kommer till klassen.

Människa
STR 12, DEX 12, CON 10, INT 10, WIS 10, CHA 10
HP 8, Medium, SPD 25
Språk: Common + 1 + int-mod
Versatile heritage: +1 general feat
Heritage feat: Natural ambition: +1 class feat

Nästa steg är bakgrund. Alla bakgrunder ger två stats, en färdighet, en Lore-färdighet och en färdighets-feat. Gladiator finns, och ger bonus på (styrka eller karisma) styrka och en till - fysik. Jag blir tränad i Performance och Gladiatorial Lore, och får featen Impressive Performance (slå Performance istället för Diplomacy för att imponera på folk).

Människa, Gladiator
STR 14, DEX 12, CON 12, INT 10, WIS 10, CHA 10
HP 8, Medium, SPD 25
Språk: Common + 1 + int-mod
Versatile heritage: +1 general feat
Heritage feat: Natural ambition: +1 class feat
Skill feat: Impressive Performance
Trained Skills: Performance, Gladiatorial Lore

Nästa steg är klass. Jag har redan bestämt mig för barbar, och får ytterligare bonus på styrka från den klassen, och 12 + con-mod HP (utöver de 8 jag redan har som människa).

Resten ska jag vänta med enligt boken. Först ska jag sätta ut fyra egenskapsbonusar till, på olika egenskaper. Jag väljer styrka, smidighet, fysik och karisma.

Sen får jag en massa skills och andra färdigheter, och som vi redan sett lite av är de graderade med adjektiv som översätts till “level + X”. “Otränad” är rakt av +0 (plus statbonus).
Perception: Expert (level+4)
Saves: Expert Fortitude, Trained Reflex (level+2), Expert Will
Färdigheter: Trained Athletics, Trained 3+int-mod färdigheter till. Jag väljer Intimidation, Stealth och Thievery
Attacker: Trained simple, martial, unarmed
Försvar: Trained light armour, medium armour, unarmoured
Barbarian Class DC: Trained

Jag får också förmågan Rage (gå bärsärk i tio stridsrundor), Instinct (få aspekter från en varelse) och ett klass-feat. Jag väljer drakinstinkt (vit drake) - när jag går bärsärk gör mina attacker köldskada. Jag avskyr vita drakar och om jag inte besegrar de jag möter kommer min drakinstinkt att sluta fungera tills jag mediterat över mitt misslyckande i ett dygn.
Jag får också ett klass-feat, plus att jag har ett som bonus sedan förut. Jag väljer Raging Intimidation (som kommer ge mig Intimidating Glare så fort jag uppfyller kraven) och Sudden Charge.

Jag har ett generellt feat kvar att välja. Normalt får man inget på level 1 men jag får ju ett som människa. Jag… tror jag får välja Titan Wrestler och kunna dra omkull än större fiender (som drakar).

Jag ska räkna ut modifikationer och köpa föremål också. Jag har 15 guldmynt att handla för, och spenderar
2 på pälsrustning (AC +3, bulk 2)
3 på en slägga (1d12B, shove, 2H, bulk 2)
2 på en stridsslaga (1d10B, disarm, sweep, trip, 2H, bulk 2)
1 på 10 spjut (1d6P, thrown, 1H, 30ft, bulk 1)
1,5 på standard äventyrarutrustning (bulk 1)
3 på tjuvverktyg (lätt)
0,5 på en kofot (lätt)
0,5 på klättringsverktyg (bulk 1)
15 silvermynt kvar, 9 bulk

Sist ska jag notera lite fluff. Jag kan ett andra språk, istället för att sätta mig in i Golarions kultur väljer jag Draconic. Alignment är samma visa som i D&D, min Conaninspirerade barbar är varken god eller ond, men flexibel, Chaotic Neutral alltså. Det är en kvinnlig barbar som varit med ett tag (29 år) men som inte har tid över för gudar (krävs bara för religiösa klasser). Just människor får inga exempelnamn, men Nonac blir väl bra?

Klar! Pust.

Nonac, 28, hon/henne
Människa, Gladiator, Barbar, CN

STR 18 (+4), DEX 14 (+2), CON 14 (+2), INT 10 (+0), WIS 10 (+0), CHA 12 (+1)
HP 22, Medium, SPD 25, Bulk 9
AC: (10+2+2+3=17)
Attack: Maul, +7, 1d10+4
Attack: War flail, +7, 1d10+4
Attack: Javelin, +5, 1d6+4
Språk: Common, Draconic

General feat (+1 från Versatile Heritage): Titan Wrestler
Class feat (+1 från Natural Ambition): Raging Intimidation, Sudden Charge
Skill feats: Impressive Performance, Intimidating Glare (från Raging Intimidation)

Trained Skills: Athletics (+7), Gladiatorial Lore (+3), Intimidation (+4), Performance (+4), Stealth (+5), Thievery (+5)
Perception: Expert (+5)
Saves: Expert Fortitude (+7), Trained Reflex (+5), Expert Will (+5)
Attacks: Trained simple, martial, unarmed
Defense: Trained light armour, medium armour, unarmoured
Barbarian Class DC: Trained (17)
Hero Point: 1

Items: Hide Armour, Maul, War Flail, Javelins (10), Adventurer’s kit, Thieves Tools, Crowbar, Climbing Tools, 15 sp
9/9 bulk

Girighet

Warrior
Det finns ingen som ska ge sig på att försöka göra samma rollperson (om det går) i olika utgåvor av samma spel?
Som som tex DnD, DoD, Eon eller Deadlands för att se hur den skiljer sig i de olika upplagorna?

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Dag2 och jag går in på ett av mina favoritspel just nu - Coriolis.
Så Halil Nasser är en stuvare ombord på en medeltung lastare som tar ströjobb i perifera system i Horisonten. Han är förstkommen och Ikontroende. Född i Dansarens tecken. Jag tänker mig att bakgrunden varit lite brokig med en del konflikter och bråk under uppväxten och att jobbet ombord på ett skepp mest är ett sätt att komma bort från Zalos.

formis.jpg
Talanger:
Dansaren
Exospecialist

Startutrustning:
Verktyg
Arrash
Krafthandske
Lastexo
Hyperrep

Hellzon

Långsamma Vargen
Det finns ingen som ska ge sig på att försöka göra samma rollperson (om det går) i olika utgåvor av samma spel?
Som som tex DnD, DoD, Eon eller Deadlands för att se hur den skiljer sig i de olika upplagorna?
Jag har med flit stuckit in lite teman bland mina, för att se skillnader mellan system, men inte med samma gubbe i flera. Ingen dålig idé alls.

Vanligare är det som jag sett flera på Rpgnet skriva om - göra flera rollisar, ev en äventyrargrupp i samma system.

Last edited: