Rollpersonsutmaning januari 2024

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,251
Location
Borås, Sverige
Dra mig baklänges efter en cirkusvagn, runt den 18:e trodde jag fasiken inte att jag skulle fixa med hela januari MEN nu är vi där och jag avslutar med ett snabbt system
Det var tufft att få till det vissa dagar. Alla spel jag gjorde, gjorde jag under Januari. Menar Western tog 3 dagar att göra, och då skippade jag ju ändå delarna att räkna ut hur familjens status skulle ändras etc..

Vissa av mina rollpersoner var att jag återskapade dem från hur de var i början av de kampanjer jag spelat i. Så det gällde karaktärerna för Scion 2e, Dresden Files, Atomic Robo, och Cthulhutech. Sedan Daring Comics, där hade jag ursprungligen spelat den karaktären i Mutants & Masterminds 2e, och sedan haft henne som BBEG i Daring Comics. Likadant jag spelade en karaktär lik den jag gjorde för Western 4e, men vi körde då på kampanjnivå istället för Action, så det påverkade ju en del i komplexiteten.

Alla spel jag gjorde rollpersoner till så har jag spelen i död träd-variant... Var ett kul projekt, men kommer nog inte göra om det.

Karaktärerna jag helst skulle spela (igen) i fallande ordning
  • The Troubleshooters
  • Scion 2e (där skall vi ta upp kampanjen igen så fort vi är färdiga med vår Wuxia-kampanj)
  • Atomic Robo
  • Fate Core
  • Dresden Files (den kampanjen är gjord. Hade varit kul med mer, men det blev fel i slutet när vi tog upp den efter en längre paus)
  • Cthulhutech
  • John Carter of Mars
  • Drakar och Demoner 2023
  • Call of Cthulhu Sverige
  • Good Society (jag vill testa spelet)
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Hu... jag började med Ars Magica för min 31:a rollperson, men herre jistanes, jag fick ge upp. "Detailed Character Creation" var alltför omfattande för mig. Listor på listor av färdigheter, förmågor, nackdelar, attribut och magier som skall köpas för poäng man får i olika mängder beroende på det ena och det andra, med många varningar i texten om att "det är lätt att råka skapa en dålig karaktär, följ dessa tips för att inte göra ett misstag", eller "vi rekommenderar inte det här den första gången du spelar Ars Magica..."
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,501
Location
Köping
Alla spel jag gjorde rollpersoner till så har jag spelen i död träd-variant
Ouch, döda träd har jag inte rört. Mycket enklare med pdf:er på laptopen/i molnet. Annars finns det några spel jag skulle vilja försöka med.

Hu... jag började med Ars Magica för min 31:a rollperson, men herre jistanes, jag fick ge upp.
...t. ex. Ars Magica 5. (Och fyran, som var gratis en gång i tiden.)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Dag 30: Dags för ett favoritrollspel, Oskrivna Blad! Först skall man göra en setting tillsammans med gruppen, men jag skippar det och bestämmer själv: Stockholm, 90-tal, vissa människor har börjat drömma mystiska övernaturliga drömmar på grund av de nya mobiltelefonernas elektromagnetiska fält.

Jag är van att det tar riktigt lång tid att göra rollpersoner till Oskrivna Blad, för att det är svårt att komma på bra Övertygelser, men denna gång lyckades jag stressa fram det.

NAMN: Micaela Eriksdotter
RESURSER (8):
- Drömtydning 3
- Portaler 2
- T: Mobiltelefon 1
- K: Min Katt 2
DRIVKRAFTER (12):
- V: Vänner 2
- V: Eget liv 4
- Förstå farmors mystiska brev 3
- Dejta 2
- V: Se fin ut 1
ÖVERTYGELSER (3):
- Somnar jag missar jag något intressant
- Jag vill leva ett helt vanligt liv
- Allt söder om Östermalm är "landet"
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Dag 31: Sista system fick också bli det första via digitalt verktyg - mecharollspelet Lancer.

Jag har knappt koll på vad hälften av dessa saker innebär, men det gör inte så mycket, för jag kunde välja ett startpaket med bara några få klick, och sedan byta ut det jag ville. Satsar på en parodi på filmen ”Desperados” som inspiration.

» Tonio Pantera // COUGAR «
Space Cop, LL0
[ SKILL TRIGGERS ]
Assault (+2), Pull Rank (+2),
Read a Situation (+2), Survive (+2)
[ GEAR ]
Assault Hardsuit, Medium A/C,
Medium Signature, Frag Grenades,
Extra Rations, Patch
***
[ TALENTS ]
Walking Armory 1, Bonded 1,
Siege Specialist 1
[ MECH ]
« STORIES OF OUR PAST LIVES »
GMS Everest
H:2 A:0 S:0 E:0 SIZE:1
STRUCTURE:4/4 HP:16/16 ARMOR:0
STRESS:4/4 HEAT:0/6 REPAIR:6/6
ATK BONUS:0 TECH ATK:0 LTD BONUS:0
SPD:4 EVA:8 EDEF:8 SENS:10 SAVE:10
[ WEAPONS ]
MAIN MOUNT: Assault Rifle
FLEX MOUNT: Missile Rack / Missile Rack
HEAVY MOUNT: Heavy Melee Weapon
[ SYSTEMS ]
Ammo Case I, Pattern-B HEX Charges,
Pattern-A Smoke Charges, Personalizations,
Custom Paint Job
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,251
Location
Borås, Sverige
Och här är den slutgiltiga statistiken: 227 entries fördelat på 194 olika spel.

Populäraste spelen med 3 entries vardera var:
  • Drakar och Demoner 2023
  • Lancer
  • Paranoia!
  • Vindsjäl

La de 20 som Zeedox hade i en post under dag ??.
Mina entries är markerade med ljusblått för att jag skulle kunna checka av att jag fått med alla...

Bra jobbat.
 

Attachments

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,738
Biobunker filosoferar kring utmaningen
Kul att ha gjort utmaningen, till en annan gång hade jag behövt planera bättre, redan i november/december sett till att jag hade 31 spel att använda t.ex. Jag har försökt rangordna utifrån vilka rollpersoner som var roligast att göra och det finns ett par parametrar som spelar in.
Slump är roligt om det inte blir komplett knas.
Komplicerade uträkningar är inte rolig
t (lite roligare när man kan systemet och uträkningarna går fort.)
Att det tar 4 minuter att göra en RP är inte roligt, att det tar 2 dagar att göra en RP är inte roligt.
Lifepath är bra!
Ska det väljas saker är det bra om det finns flera val men inte så många så man inte få något grepp
Stereotyper suger så spel som hindrar mig från att ha ett svärd till min tjuv ogillas


Från roligast till minst roilg att skapa

Dorotea Hilda Borgius (Väsen)
Lucien Upton (Kutulu)
Pierre-Loic de Montrichard(Pirater)
Nuk Blodmåne (SvärdetsS)
Sabine Krabbe (Chronicles)
Madelix (Krickdala)
Walther Lange (WFRP4ed)
Irina Ozyorskiy (Oktober)
Aske (Dimmor & Borgar)
Mylmina Hrax (KopparH)
Hemming Way (HindnB)
Fridolina Morgonstierna (Elys)
Halil Nasser (Coriolis)
Naldan (91:an)
Melvig Vred (Mutant 84)
Oskar Högberg (SkuggornasM)
Körkarlen (År0)
Racke (DoD23)
Pjotor YDX454 (Maskinarium)
Sundin 72 (Genlab)
Astor Rexian (2089)
Wilfred Hays (Chock)
Maggie St. Simon (De Förd)
Velma Mollberg (UA)
Gwendolin Januaris (Mausritter)
Nargaz (Expert)
Rurik (DoD2)
Hasdrubal Dubois (Hogwarts)
Kenny Kvicksilver (L&F)
Legonor Telin (D&D 5ed)
Basse the Fighter (AD&D 1ed)
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,738
forts...
Jag har rangordnat rollpersonerna utifrån vilken jag helst skulle vilja spela, här spelar givetvis min subjektiva uppfattning om spelen in. Jag har också vägt in hur inspirerande rollpersonen samt i de fall där slumpen spelat stor roll - hur bra karaktären är.

Lucien Upton (Kutulu)
Nuk Blodmåne (SvärdetsS)
Irina Ozyorskiy (Oktober)
Walther Lange (WFRP4ed)
Aske (Dimmor & Borgar)
Pierre-Loic de Montrichard(Pirater)
Dorotea Hilda Borgius (Väsen)
Aske (Dimmor & Borgar)
Madelix (Krickdala)
Mylmina Hrax (KopparH)
Hemming Way (HindnB)
Naldan (91:an)
Halil Nasser (Coriolis)
Astor Rexian (2089)
Oskar Högberg (SkuggornasM)
Gwendolin Januaris (Mausritter)
Racke (DoD23)
Wilfred Hays (Chock)
Körkarlen (År0)
Maggie St. Simon (De Förd)
Sabine Krabbe (Chronicles)
Pjotor YDX454 (Maskinarium)
Sundin 72 (Genlab)
Velma Mollberg (UA)
Nargaz (Expert)
Melvig Vred (Mutant 84)
Kenny Kvicksilver (L&F)
Rurik (DoD2)
Basse the Fighter (AD&D 1ed)
Legonor Telin (D&D 5ed)
Hasdrubal Dubois (Hogwarts)

För mitt eget höja nöjes skull, och för att jag fick för mig att alla mina rollpersoner var stjärthattar, placerade jag in rollpersonerna i en 9-fältare utifrån hyglighet-svinighet och fredlig-murderhobo skala.
Lacien Uptons placering är nog tveksam, men han var nog den som ligger närmast hygglig murderhobo


Skärmavbild 2024-02-01 kl. 08.09.45.png
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,501
Location
Köping
Hellzon rangordnar spel efter hur roligt det var att göra gubbe.

Topp tio

  • Marc Miller's Traveller
    • Vad säger man, karaktärsgenerering som minispel är hyfsat oslagbart. Det blir ju inte ett dugg balanserade figurer, men själva gubbgörat är ett kul solospel några gånger.
  • Travellers on a Red Road
    • Nästa Traveller fixar det som blev för långt och utdraget i Gubat Banwa - att pytsa ut världsinfo under rollgenereringen. Jag blev aldrig trött på spelet på samma sätt även om det tog en stund att göra gubbe.
  • Teenagers from Outer Space
    • Inte det djupaste på listan, men jag gillar att det blir lite kaos som ändå hänger ihop. Att gubben eventuellt blir helt obalanserad känns ändå mer OK i ett humorspel, som såvitt jag förstår går ut på att rollisarna ska trimma bilar och shoppa.
  • Destination Dymaxion (beta)
    • Undrar om Ackerfors har tagit inspiration från PbTA-playbooks, för det är lite samma med val från listor och sen frågor till de andra rollpersonerna. Det är en design som funkar även här och inte blir för utdragen och långtråkig.
  • Spectaculars
    • Jag gillar världsbyggande, så Spectaculars bubblar upp på topp tio, speciellt som spelet ser till att man får en försmak av byggandet redan i uppsättningen av spelet (genom att staden utmärker sig för något, så man får utveckla en aspekt av spelvärlden).
  • Bargains and Bloodshed
    • Det finns fem tabeller att slå på i rollgenereringen, alla ryms på samma sida, och de är proppfulla med must.
  • Cy_Borg
    • Sa jag must? Jag måste ju ändå ge Cy_Borg pluspoäng för allt crazy som är på alla sidor i rollgenereringen. Pyttelite minus för att jag lyckades tveka på var jag skulle börja, och vad jag skulle göra på första sidan.
  • Sufficiently Advanced/Sufficiently Advanced 2e/Sorcerously Advanced
    • Förvisso ser jag ingen anledning till att man skulle göra en gubbe i första utgåvan av Sufficiently Advanced när andra är allmänt upptajtad, men bygga posthumanistisk sci-figubbe/magiker var kul i alla tre fallen.
Mellan elva
  • Cyber M77
    • Okej, jag fnissade lite åt “uråldrig katana”. Kort och koncis rollgenerering, inte så mycket världsstöd men cyberpunk kan man väl, typ.
  • Beam Saber
    • OK, det finns lite förslag på vad ens roll har varit med om när man gör gubben, som lyfter Beam Saber till mellanspelen, men det känns ändå som att settingen är på armlängds avstånd.
  • Supergänget
    • Slå lite tärning, få tre kategorier att välja superkrafter ifrån. Det kan bli klockrent, eller så kan minst en kategori bli lite krystad. Äh, det är ju stabilt, men det finns mer inspirerande figurbyggarsystem.
  • Vindsjäl
    • Världskrokar och grejer, men pyttelite för långt.
  • Heroes of Cerulea
    • Var det den kortaste genomgången jag skrev i den här utmaningen? Kort och koncist, men jag spelar hellre än gör fler gubbar.
  • Ökenros
    • Ökenros vill jag spela! Och jag gillar vidarespinnet från Solar System att spelet tar slut när Hjältinnan slår högsta möjliga på ett färdighetsslag. Men själva genereringen är väl inte så gripande. Ffa att man ska konstruera Hemligheter själv. Några fler exempel på Hemligheter hade inte felat.
  • Gudasaga
    • Kort och koncist så man kommer igång och spelar.
  • Terone
    • Här skulle jag nog satt mig och läst igenom världen ordentligt så kanske det hade varit mer intressant.
  • Lancer
    • Mecha är ju balla, och Lancer har jag följt lite diskussioner om, så det är något mer intressant att opta en mech än en Patfindergubbe. Men det finns inget som drar upp Lancer till övre kategorin.
  • Unbound
    • Lite världsbygge är ju kul, men sen var det förvånansvärt mycket krafter i Unbound. Nja.
  • Orbital
    • Dream Askew-hack tappar lite när man inte sitter ett par stycken och bollar figurgöra.
Botten tio
  • Thirsty Sword Lesbians
    • Topprankad av de sämsta, men det var inget som greppade mig när jag gjorde Liz Hidalgo. PbTA blir gärna antingen bra eller bä, välgjorda playbooks med frågor förankrade i världen kan dra in mig i spelet lika väl som välgjorda “life paths”.
  • Outgunned
    • Alltså, jag vill nog spela Outgunned, men figurgenereringen faller på att jag gör ett val, noterar en fantasiljon färdigheter, gör ett val till, noterar en fantasiljon färdigheter till. Och så finns det uppenbart utrymme för optning, man vill ha maxvärden på åtminstone några färdigheter. Och så feats från D&D mitt i alltihop! Ett rungande njae på den figurgenereringen.
  • Hard Wired Island
    • Till att börja med på tok för lång generering, med femtielva kategorier av egenskaper. Och så finns det förmågor, och den där krypande aningen att det går att opta, och då går det att misslyckas att opta. Synd, för det är gjort ett hästjobb med att författa rymdstationen och den vagt optimistiska framtidsvisionen den representerar.
  • Flying Circus
    • Jag vill tycka om det här flygaräss-spelet, men inte heller den här spelboken tar tag i mig. Plus att ifyllandet drar ut på tiden, och man ska gärna opta sitt flygplan. Lite samma problem som Thirsty Sword Lesbians, inser jag.
  • First Contact
    • USP:n är som sagt att det finns en massa material för att designa balla utomjordingar som är främmande på riktigt, men så kommer figurgenereringen med “fördela ut 20 poäng på åtta attribut” och ba nääe. Det verkar vara någons hussystem, att döma av extrakapitlet om att använda materialet i författarens andra spel. Det är iallafall betydligt mer lättviktigt än CoC eller liknande, men jag hade nästan förutsatt att det skulle vara flummigt indie innan jag började läsa.
  • Starfinder
    • “Botten fem” kommer vara diverse taktiska rollspel. Starfinder flyter till toppen av de fem sämsta för att jag ändå är mer intresserad av “Pathfinder i rymden” än “Pathfinder”. Men det är fortfarande en massa malande för att bygga vad som i praktiken blir en D&D-gubbe, inklusive känslan att det går att opta och jag inte vet hur.
  • Gubat Banwa
    • Det filippinska actionspelet knör sig emellan Starfinder och Pathfinder genom att ha en intressant setting, som pytsas ut bitvis under rollgenereringen. Men det blir för mycket, när jag har alla färdigheter så är hälften kvar och jag kände flera gånger att jag bara ville att det skulle ta slut. Det känns också nästan respektlöst att bara plocka russinen, jag menar figurgenereringen, ur den 641 sidor långa boken. Nej, ska jag göra mer med Gubat Banwa ska jag ha orken att snabbläsa hela boken.
  • Pathfinder
    • Ja alltså, det är Pathfinder. Visserligen andra utgåvan, så det finns lite nyhetens behag, men det är fortfarande inte stimulerande att sitta och göra en tradspelsgubbe för hand. Det var ju inte som att jag fick veta särskilt mycket om Golarion heller.
  • Highlander/Everyday Heroes
    • Ja och Everyday Heroes/Highlander är d20 Modern uppgraderat till “5:e utgåvan”. Spelmässigt är det rätt sympatiska tradspel, och Highlander slår Everyday Heroes genom att vara Highlander, och jag fick göra en balltuff samuraj, men själva gubbgörat var ju inte särskilt stimulerande på något vis.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,501
Location
Köping
Populäraste spelen med 3 entries vardera var:
  • Drakar och Demoner 2023
  • Lancer
  • Paranoia!
  • Vindsjäl
Traveller" blir väl något av en bubblare, även om det var fyra olika versioner. @BiobunkerVII s femtielva Mutant-versioner blir väl mer olika, och så fick vi en förvånandsvärd mängd Pokemonspel till livs av @LegoIvar . Kul alltihop.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,787
Bra kämpat allihop! Det har varit kul att följa denna utmaning. Slutresultatet blev en verkligt brokig blandning av rollpersoner, många till spel jag aldrig hört talas om förut. Extra kul att De fördömda dök upp ett par gånger. Där tänker jag passa på att göra tre små förtydliganden. 1) Tålighet: Styrka + Vilja + 2. 2) Talanger: Slumpa fram två och välj en av dem. 3) Personliga föremål: Slumpa fram två uppsättningar och välj en av dem.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,266
Location
Stockholm
Ok, kom på hur jag lägger in dem i statisiken. De japanska spelen vore dock kul att veta mer om.

Och Paranoia-karaktärerna är de från samma version? Vilken (above my security clearance, rapporterar genast till närmaste termineringsstation) ?
RYUUTAMA
Ryuutama var väldigt enkelt och klassiskt väljande av klass, val av en förmåga, hobby, mål, och några få attribut att sätta ut. Det gick snabbt och friktionsfritt.


De övriga japanska spelen föreslog alla att man skulle välja färdiggjorda karaktärer, upprepade gånger. Det verkar vara vanligare i Japan, om jag förstått det rätt. Speciellt för Double Cross förstår jag det...

SHINOBIGAMI
Rollpersoner skapas genom att välja ett passande ninjaaktigt namn, potentiellt genom en serie slumptabeller, ninjaklan, ninjafärdigheter, några ninjaförmågor (ninpo), och sen SUPER-ninjaförmåga (ougi). Färdighetslistan rolig, med allt mellan akupunktur, bomber, matlagning, psykiska barriärer och så vidare. Däremot är ninjaförmågorna alla ganska futtiga, både i effekt och beskrivning. Superninjaförmågorna ännu värre, förutom ett namngenerator är de i praktiken alla exakt samma, med en av 7 baseffekter man får välja. Så det som tog längst tid var att välja Ninpo, för att det inte var någon som inspirerade mig.


DOUBLE CROSS
Reglerna varnar en från att försöka sig på att skapa en karaktär ett halvdussin gånger, och är lite förvirrande skrivna... men skapar man en får man välja bland dess MÄNGD av specialkrafter, som till skillnad från Shinobigami alla är skitcoola och mekaniskt användbara.

Man börjar med att välja ett "Syndrome" - den typen av superkraft man fått av det övernaturliga virus som infekterat människor världen över. Sedan väljs en massa lore-mässiga saker: Origin -> Experience -> Encounter -> Awakening -> Impulse som beskriver delar av karaktärens bakgrund, och genererar så kallade Lois-kontakter, som ska användas på något vis som emotionella stöd och lockbeten för rollpersonen.

Men sedan kommer ens "Powers". Whooo boy! Massor av massor, och beskrivningen inspirerar. Jag valde Bram Stoker Syndrome, med krafterna:
  • Blood Burn. With this Power the User turns his blood into energy for attacks.
  • Night Devil's Domain. Easily move at superhuman speeds by perfectly regulating the body's blood flow.
  • Embrace. Revive the dead by transfusing one's own blood.
  • Hell's Coffin. Reboot the body by deliberately stopping the heart and going into a state ofsuspended animation.

TENRA BANSHO ZERO
För att skapa karaktär här sätter man först ut 40 attributpoäng, och kombinerar sedan en bunt färdiga "halv-karaktärer" - Archetypes - som innehåller färdiga förslag på färdigheter, utrustning, krafter och "Fates", som är spelets sätt för spelaren att skaffa metavaluta. Så ett exempel kan vara "Ninja apprentice", där du får Ninjutsu (2), Willpower (2)... Ninja Sword (+3) och Fate: Emotion: Yearning for Freedom. Det gör relativt snabbt att skapa en karaktär, förutsatt att du är okej med de arketyper du hittar.

Det kan vara lite svårt att göra informerade beslut, eftersom beskrivningen av alla specialkrafter finns i andra delar av boken, men å andra sidan behöver man inte välja alltför mycket - man får alla effekter inom den allmänna "stilen" man valt. Så en ninja med 4 i ninjutsu får alla effekter inom samma skola upp till nivå 4.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,272
Location
Marjura
Outgunned
Outgunned var med i samma Bundle of Holding som Unbound. Jag hade sett nåt rykte om att nåt av de här spelen från Cornucopia 2023 skulle ha en fokuskaraktär per spelmöte och att det var USP:n. Men efter en genomläsning verkar Outgunned mest vara ett solitt actionspel från Italien.
"fokuskaraktär per spelmöte" kommer nog från Adrenalinmekanismen - använd 6 st A för att ta över fokuset i en scen?
 
Top