Nekromanti rollpersonsskapande i eon

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Funderar på att skriva en alternativ rollpersonsskapning till eon. Främst då för att göra skapandet mera anpassat till Mundana och då i synnerhet ändra tabellerna. Åsikter uppskattas.

//Henrik, känd som Darkmoor
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
ja, jag har tänkt på att göra om alla värden så att maxet är 100 och att det slås med en T100 för att få mer realism...
idén fick jag när jag läste om attribut höjning n2... jag fann det så otroligt svårt att det kändes så orealistiskt att om man tränat i 80 h på normalt sätt (dvs säga utan intstruktör, jag menar det e väldigt ovanligt att man har)och misslyckats så skulle man inte blivit ett dugg starkare... IMHO känns det konstigt då vem som helst kan träna upp sig... var maxet 100 däremot skulle man kunnat öka det lite utan att man skulle bli överdrivet mycket starkare...

Saigon, shit I'm still in saigon. While I'm in here, Charly's out there, getting strong...
 

Thomp

Veteran
Joined
23 Aug 2000
Messages
19
Location
Nybyn, Sverige
Ett tips när man skriver sin utrustning är att "specialisera" den dvs man väljer inte allt utan väljer bortsaker te.x 10 liter öl eller gör om 3-mannatältet till ett 2-mannars eller något i den stilen. det blir mycket roligare och dessutom personligare.

*lider med klan Samar*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"ja, jag har tänkt på att göra om alla värden så att maxet är 100 och att det slås med en T100 för att få mer realism..."

Tre invändningar:

För det första, du blir tvungen att bygga om så oerhört mycket för att göra om skalan 3-18 till 1-100.

För det andra, skalan 1-100 är i sig inte mer realistisk än skalan 3-18.

För det tredje, 1T100 som slumpgenerator har en rak fördelning. Det är alltså lika stor chans att slå 1 som 50. Verkligheten tenderar dock att ha en klockfördelningskurva, där sannolikheten att få ett givet värde i mitten (till exempel 11 på skalan 3-18) är högre än sannolikheten att få ett givet värde i extremerna (till exempel 3). Så när det gäller att plocka fram statistiskt korrekta värden på till exempel grundegenskaper så är faktiskt 1T100 mindre realistiskt än 3T6.

Vad gäller träningsorealismen så är det enklare att ändra träningstiden än att ändra skalan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
själva idén var inte lika realistisk som tanken... men eftersom att ett steg på 3-18 skalan är så väldigt mycket mer än ett på 1-100 så kan man göra sin rp lite starkare utan att ha blivit en biff på kort tid... systemet är för övrigt bra, förutom att det t ex ska vara så mycket svårare att träna utan lärare...

Saigon, shit I'm still in saigon. While I'm in here, Charly's out there, getting strong...
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Det tar tid att bygga upp kroppen. Att som elitidrottare eller bodybuilder bli nämnvärt starkare/uthålligare/smidigare/whatever är mycket svårare än att som soffpotatis börja träna och höja konditionen till en hyfsad nivå, så NGs regler är nog riktigt realistiska. Om man tränar utan instruktör är det mycket troligt att man glömmer någon muskel som skulle höjt overall prestandan. Dessutom är det väl inte så kul med spelare som ägnar halva sin lediga tid till styrketräning "bara för att få lite mer i grundskada" utan att RPn är besatt eller nått.

/Niklas -ett typiskt exempel på en soffpotatis som börjat träna.

"Det där går inte fort, gamla russin!"
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Man skulle kunna lösa det genom att slå värden med en obt60 istället... Då skulle man enkelt kunna sätta en siffra till efter alla värden och få lite mer variation...
Nackdelen är att de som inte använder datorn när de rollspelar får det mycket jobbigare...

WHaLe
 
Top