Nekromanti Rollpersonsnamn som man kan dö för...

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
. . .

Nå... Vilket är det snyggaste namn Din rollperson haft? Det
mest minnesvärda, det coolaste, det som var självklart och lysande. Namn är generellt coola. Vissa utmärker sig som extra coola - det är inte alltid man får till det, ibland är inspirationen död. Men, ibland så hittar man någon riktig diamant när man är nere och gräver/spränger i HittaPåEttTillFörbannatNamnGruvan. Och så walla! Ens rollperson skjuter i höjden, och man ligger och myser när man ska sova av vällust åt ens älskade rollpersons namn...

Min personliga favorit är Hera Himmelsöga, namnet på en eyrentigrinna (Eon) jag hade i min rollspels barndomligaste barndom. Jag vet inte varför. Det är inte ens speciellt snyggt. Men det fastnade ändå...
Sedan föll jag pladask för Cornelius Pansarpååhle, vilket är namnet på en muterad bälta som återfinns på Drunoks Drängars citatsida. Så... Woah! Jag älskar det! :gremsmile:

Så, vilket namn är ni mest stolta över att ha haft en rollperson som haft? Inte nödvändigtvis den finaste... Men det bästa, helt enkelt!

-Hjalle
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nå... Vilket är det snyggaste namn Din rollperson haft?"

Umm.. jag har generellt väldigt trista namn, men mina spelare har desto coolare:
Zorg Barbarossa, amerikansk privatdetektiv i CoC
Nutter Tonak, mikronesisk solo i Neotech 1

Zorg, liksom. Zorg!


Storuggla, heter "hallick" på franska i Ars Magica
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Rollpersoner har i min erfarenhet en tendens att ha ganska neutrala namn, medan det snarare är SLPna som slår på stort och har riktiga karaktärsnamn.

Typnamn på rollpersoner hos oss är Jesana Eframira Yelvinko (där Jesana uttalas Schesana), Amergin, Tamh, Sashírah, Sela, osv. Sashírah är jag förvissa ganska nöjd med, men det är mest för att det ser vackert ut när det är utskrivet.

Om jag däremot försöker hitta dom mest färgstarka namnen på SLPs i våran exaltedkampanj så blir det snarare så här. Fädernas Visdom, Tharas Niavara, Triumferande Nordanvind, Eldröd Viskning, Ophilis Ses (ormman. Visst hörs det på namnet? :gremsmile: ), Vinterälv, Nordlandens Sång, Splittraren av Vägar, Fallande Snö, Xi Nao, Midnattspärla, osv.

Antingen så är min spelledare helt enkelt bara jäkligt bra på namn, eller så är våra SLPs mer av stereotyper (och har därmed färgstarkare namn) medan våra RPer är mer mångfacetterade (och har därmed mer neutrala namn).


/Naug
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett av de bästa är det som min Syrra valde när hon skulle driva med mig och DoD medan jag gick i typ tredje klass. Hon tog ett rollformulär och gjorde en rollperson med yrket "spion"; hittade på en massa värden i de olika fälten (typ jättehögt i KAR, SMI och INT), satte en "piska" som vapen (det här var på tiden då det saknades piskor i rollspelens vapenkapitel) och tja, skrev en massa corny grejer efter eget huvud och efter att ha satt sig in i spelets skalor genom att titta på våra rollformulär. Hon ville bara retas, men vi tyckte rollpersonen blev ashäftig. Det bästa var namnet: Spionen hette nämligen Idira, den Sköna. Enkelt, men asbra, tycker jag.

Under CCC-prov-friformspartier har jag sett namn som Wicked Jet Picket, Toothpick Ritchie (på en hyenapooka), 'Rabid' Ramone (en stor djävla skabbig harpooka som var helt tokig) och 'Cat' Spatz Charlie. Alla grymma.

Annars så gillar jag nog mest beskrivande namn. "Vildblomma" är min favvo-rollperson, och jag gillar namnet. Tussilago, Mäster Indigo, Svarthand, Tvesvans (en tjuv och kurtisan i Chronopia som hade tvenne hästsvansar) och Rödkappa (i DoD, innan changeling var påkommet) är på samma spår.

En sista favvo är Ludricius, men han var spelledarperson (till det splatteractionskräckrollspel jag gjorde i gymnasiet; Morbid Aspekt). Jag tycker det namnet var så djäkla grymt (fast jag har glömt var jag fått det ifrån; det är någon karaktär i grekromersk mytologi, typ) och i min tappning var han en fallen ängel (en sorts aselak lönnmördare) som kastade nostrikter; kastsaxar, på hans offer. Problemet var bara att spelarna började kalla honom "Ludde", och då framstod han ju inte som närmelsevis lika hotfull...

(Liknande har hänt med Elizabeth Bathory i Chock, som fick kallas "Bettan" runt bordet.)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
DSvaret på din fråga är helt kalrt Ybílón Grönskägg..
Han är min bäste karaktär genom tiderna. han är/var min karaktär i EON när vi lirade som mest med min gammla spelgrupp. Vi lirade väll gott & väl nån gång i veckan under flera års tid.

/ Johan K, som fick en nostalgitripp när man läste sin pärm av gammla karaktärer.. :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vilket är det snyggaste namn Din rollperson haft?
Svårt att säga, jag har skitsvårt att komma på klockrena namn, trots att jag tycker att det är viktigt. Det enda jag kommer på just nu är Billy-Bob Johnson, truckdriver. En hård, ölälskande pilsnerbilschaffis som gör de leveranserna som är för tuffa för vanliga chaffisar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rollpersonsnamn som man kan dö av

Killfuck Soulshitter och Snake Ghandi ar ju tva klassiker fran www.rpg.net...

Jag har aldrig i mitt liv haft ett bra namn pa en rollperson. Daremot har jag sett en hel del aparta namn:
Loke den Kloke (lard man till Drakar)
Fille den Lille (halvlangdstjuv i samma spelgrupp)
Skogiskotte (alv, Drakar)
Blopp af Klump (anka, Drakar igen)
Kung Grover (Drakar, fast han borjade som bara Grover)
Garmich Partenkirchen (alvisk bedragare, fortfarande Drakar)
Gina Pungpina (STOR barbarkvinna fran Oin, Stormbringer)
Anus Ollonsnopp (varldshistoriens samsta figur till Drakar; spelaren tog ett uselt namn for att hoppas pa att de andra skulle ledsna och ta bort honom ur kampanjen)
Pappa Sigismund (nedknarkad elementarmagiker i EDD "Nej, vad gor ni med PAPPA SIGISMUNDS PIPA!")
Vladimir Radagast (robot, Mutant)
Hilda och Hulda (tva morgonstjarnor som agdes av en minotaur som nagon spelade; jag har glomt vad han hette)
Eskil Knirrp (Mutant, mutant)
Broderna Humle och Dumle Grammofon (fortfarande mutanter, fortfarande Mutant)
Slim Ampere (mutant i Mutant)
Simon Stylite (Call of Cthulhu)
Gollum Rattochslatt (Drakar)
Gandalf (Drakar, igen)
Kvacki Duck (Drakar igen...)

Jag ar oskyldig till de flesta ovan, och forresten var det inte meningen!

Jo forresten, jag har en karaktar till Castle Falkenstein jag aldrig kommer att fa spela som heter Sebastian Emanuel Strix! Vi tar honom...

Erik
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Aziz ben Ziyadh ab Ahim, Zhanen som flydde från slaveriets Mûhad till Daan Hamaal för att undkomma sin herres vrede.
Hans läkekunskaper samt skickligheten med båge var ett varmt tillskott till spelgruppen.
Och.. Citatsidan är väldigt rolig men lämpar sig kanske inte särskilt väl om man letar efter inspiration till ett RPnamn. :gremsmile:

(Internt) Om Sebbe blir medlem på forumet och skriver *Marius* så vet jag inte vad jag gör!
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Boris Bältros med flera!

He he

Alla tiders favorit måste vara Egil Hizird, våghalsig barbar som genom ofantilig tur lyckades hacka sig igenom konfluxen-sviten och delta i slutstriden utan vänster arm, höger öra, vänster öga och med ett söndermanglat högerben! Tack vare att han på något underligt sätt alltid lyckades överleva trots regelbundna bärsärkagånger och förakt för magiker, dödliga fällor och gifter så blev hans namn riktigt minnesvärt :gremwink:.
Ärligt talat så kommer Boris Bältros på andra plats...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag har mest en diger samling av konstiga och rent urdumma namn på rollpersoner genom åren... fast den fåfänge cyborgen Buster Macintosh (från min enda spelsession NMT) känns fortfarande helt rätt.

--
Åke
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Rollpersonsnamn som man kan dö av

Jag har aldrig i mitt liv haft ett bra namn pa en rollperson. Daremot har jag sett en hel del aparta namn:
Loke den Kloke (lard man till Drakar)
Fille den Lille (halvlangdstjuv i samma spelgrupp)
Skogiskotte (alv, Drakar)
Blopp af Klump (anka, Drakar igen)
Kung Grover (Drakar, fast han borjade som bara Grover)
Garmich Partenkirchen (alvisk bedragare, fortfarande Drakar)
Gina Pungpina (STOR barbarkvinna fran Oin, Stormbringer)
Anus Ollonsnopp (varldshistoriens samsta figur till Drakar; spelaren tog ett uselt namn for att hoppas pa att de andra skulle ledsna och ta bort honom ur kampanjen)
Pappa Sigismund (nedknarkad elementarmagiker i EDD "Nej, vad gor ni med PAPPA SIGISMUNDS PIPA!")
Vladimir Radagast (robot, Mutant)
Hilda och Hulda (tva morgonstjarnor som agdes av en minotaur som nagon spelade; jag har glomt vad han hette)
Eskil Knirrp (Mutant, mutant)
Broderna Humle och Dumle Grammofon (fortfarande mutanter, fortfarande Mutant)
Slim Ampere (mutant i Mutant)
Simon Stylite (Call of Cthulhu)
Gollum Rattochslatt (Drakar)
Gandalf (Drakar, igen)
Kvacki Duck (Drakar igen...)
Haha... Tja, vad ska man säga? ...God fantasi har du iallafall. :gremsmirk:

-Hjalle, ...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,464
Location
Helsingborg
från Troberg said:
Det enda jag kommer på just nu är Billy-Bob Johnson, truckdriver. En hård, ölälskande pilsnerbilschaffis som gör de leveranserna som är för tuffa för vanliga chaffisar.
Jag känner igen den där.. :gremwink:

från Nightowl said:
Gina Pungpina
Det där namnet finns med i en Mad-tidning som jag har.. En insändare sade sig heta det..

----- ------- -------- --------- --------

Mina egna karaktärer har egentligen rätt vanliga, intetsägande namn så jag kommer sällan ihåg dem efter några år..

Alvkvinnan Darwesiburing dotter av Buckeneus hittade jag på bara för att vara så krånglig som möjligt för spelledaren.. Jag var dock snäll nog att hitta på att hon hade smeknamnet Darwés..

Nick Windy hette egentligen Nicolaus Case (påhittigt, va?) och var en dvärg med rysk ätt.. I rollspelet Shadowrun så hade alla coola street name och det där var väl det coolaste jag kunde hitta på av alla mina karaktärer.. Windy hette han för att han hade 7 i Running (man fick köpa 5 vid karaktässkapande), vilket ger 7 T6:or att slå med.. 4-6 har jag för mig var ett lätt slag i det rollspelet..

Annars kommer jag bara ihåg andras rollpersoners balla namn..
Illusionistankan Blastoviq Lurifax
Harmonisttjuven Teff Skuggsmyge
Utbygdsjägaren Pon Yxkastaren
Hjältebarbaren Nanok Björnbane (fast här var det mer konceptet än namnet som var skönt)

...och så några platser..
En spelares detektivbyrå på Luna i Mutant Chronicles hette "Under the moon"..
En diversehandelskedja hette "Seven Elven" i Shadowrun..
En snabbmatkedja vid namn "Orc Pork" i Shadowrun..

/Han som undrar när tråden "Rollpersonsnamn som man kan få spö för..." kommer att dyka upp
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Evi.

Evi är helt klart bästa rollperson jag haft och sedan återanvänt på liknande karaktärs koncept. Det är kort, det är lagom nordiskt halvfantasy, går att uttala, och kanske främst av allt. Om ens virrig kompisar säger fel när man lajvar så är det nog likt Elin för att inte störa.
Dessutom är det bara en bonus att Evi oftast är ganska sociopatisk bitch att ge henne det fullständiga namnet:

Evi Heleris
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
De namn som jag är definitivt mest nöjd med är de som några av mina Star Wars-rollpersoner. Inte för att de var roliga, utan för att de var... mumsiga.

<ul type="square">[*]Tylassa Perania Jenna: kapten på en Imperial Star Destroyer, sedermera avhoppad.
[*]Kalia Sivani Naleyevna Alexander: dotter till baron Naleyev Alexander, kunnig i kraften och bärare av ätten Alexanders gamla hedersljusvärja som ättens anfader, jedi bendu Elohan Alexander, bar. Kalia var mest känd som "den frigida subban" av sina medspelare.
[*]Kiyone Lerrison: bush jedi, typ en sån där som tränats av en gammal mästare som överlevt Imperiets utrensning. Ni som spelar Eon borde känna igen namnet - bra namn återanvänds.
[*]Korl Marcus: rebell-äss som var det absolut hetaste på den här sidan galaxen i sin X-vinge. Tycker att Rogue Squadron är mesiga uppkomlingar.[/list]

Sen finns det några namn som jag är rätt förtjust i, från blandade andra spel:

<ul type="square">[*]Tuva: det var ju bara sött, juh.
[*]Shisann: minbari och anla'shok, från Babylon 5. Väldigt minbariskt namn.
[*]Bo Fors: ...åkej, en och annan korny rollperson måste leta sig in också. Han var svensk legosoldat i Neotech.
[*]Angcus MacFeathers: ännu ett korny namn. Hiistoriens mest svårsmälta anka.
[*]Heidi Junge: en rollperson i Conspiracy X. Hela namnet fullkomligt stinker dirndl och flätor, typ. Det gör iofs inte mig något, eftersom jag faktiskt är helsåld på dirndl och flätor. :gremgrin:
[*]Vilde Trinesdotter: ...är faktiskt inte en rollperson alls, utan en norsk tjej som mamma försökte få ihop mig med. Det hade kunnat lyckas om hon inte hade bott i Oslo och jag inte hade gjort det.[/list]
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Kiyone Lerrison: bush jedi, typ en sån där som tränats av en gammal mästare som överlevt Imperiets utrensning. Ni som spelar Eon borde känna igen namnet
...och konceptet! :gremwink:

-Hjalle, kan sin Kiyona.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Liv Stjärnklar

..döpte min lillasyster sin Diablo 1-karaktär (en rogue) till vid ungefär 10 års ålder. Snacka om naturbegåvning :gremsmile:
 

Haplo

Veteran
Joined
27 Feb 2003
Messages
35
Jag är väldigt dålig på namn. T.ex. i vår nya D&D kampanj som skulle ha lite nordiskt tema, så fick min Human Bard/Fighter heta Elan, och min Dwarf Fighter/Barbarian fick heta Grunni. Snacka om dålig fantasi då det gäller namn...

Kompisen har dock lite bättre fantasi. Hans Druid/Ranger fick namnet Crambjørn...
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Logo Astropher, en kriminell psi-mutant i cyberpunk-Mutantvärlden som var i ropet för lite drygt tio år sedan.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Rollpersoner och Spelledarpersoner

Då jag varit spelledare i hela mitt medvetna liv så har jag inga rollpersonsnamn, men ett antal tuffa spelledarpersonsnamn. De är från eon, då det är det spelet vi spelar i min spelgrupp.
Här komma:

Jacko Bönstjälk - en asharisk legosoldatskapten som hela tiden klagar på livet och muttrar att han skall bege sig hem igen och aldrig mera lämna sängen.

Reubin Suyanir Månskugga - en smågalen selentropist från Thalamur som vandrat vilse i skugglandet.

Baron Ledaac Sengir - en damarisk vampyrbaron.
 
Top