Nekromanti Rollpersonsidé. Funkar det här?

Fantomen93

Veteran
Ok, så jag har satt igång en kampanj med monsterjägare som jagar monster, drakar och annat roligt i Mundana, Asharien för tillfället, och jag ska introducera en en ny spelare i scenariot. Han och jag har diskuterat ett upplägg för figur och jag undrar om det här känns rimligt:

Magiker som är medlem i Allvetandets brödraskap. Han har precis blivit antikvasist inom området "Drakar och drakmagi" när han springer på ett jaktlag som mer än gärna skulle vilja ha rätten att kalla sig själva "Drakdödare" så han slår följe med dem och bidrar med sin färdighet i magi.

Nu undrar jag följande:
1. Kan man vara magiker och "präst" samtidigt? Bland yrken så att man får både magiska färdigheter och färdigheten Ritual samt start-qadosh?
2. Kan jag bara säga från början att han är antikvasist? Borde jag höja qadosh över det normala?
3. Kan man utöver att vara medlem i brödraskapet också vara medlem i Det dolda inseglets bärare? Detta tänkte jag mest för att ge honom Ärkemagikerns stridskonst och ge lite mer mystik till figuren. Kan dock göra honom lite väl kraftfull för gruppen.

/Fantomen Bob, som för övrigt undrar var sjutton Daval ligger... åh vänta det är ju för sjutton huvudstad i Jargien (önskar nu att det fanns ctrl+f för böcker)

bozar_UBBT

Warrior
Varför inte? Bara säga vilka färdigheter han behöver utöver yrket som är närmast, annars skapa ett eget yrke!
Det är väl osannolikt att präster kan alstra massor aspekter men så länge du balanserar det så...

Om du finner att det passar honom och att han behöver det så ja.

Präst/magiker/stridsexpert låter kanske lite väl överdrivet, bättre att boosta någon annan med sånt.

Fantomen93

Veteran
Mm... de andra spelarna har en hel del trick de också. Jag känner att han kanske kan bli en aning underbalanserad i strid om hans enda funktion är att kasta magi från ett hörn. Jag vill gärna ha en grupp om fem som skulle kunna mäta sig mot en drake (utan magi, de har lärt sig några trick från Dräparna).

bozar_UBBT

Warrior
Fantomen93 said:
Mm... de andra spelarna har en hel del trick de också. Jag känner att han kanske kan bli en aning underbalanserad i strid om hans enda funktion är att kasta magi från ett hörn. Jag vill gärna ha en grupp om fem som skulle kunna mäta sig mot en drake (utan magi, de har lärt sig några trick från Dräparna).
Jag har inte drakar-boken men är inte drakar själva jävligt bra på magi? De skulle sannolikt bara steka samtliga med eldkvast om de inte hade magi vänd mot sig själva.... I alla fall vad jag tror.

Han kan ju köpa vapenfärdigheter för sina fria enheter men att ge honom en stridskonst? Jag är skeptisk för han lär bli väldigt bra då. I så fall kan du ju ge de andra magiska vapen så de blir något jämna, de kan ju inte kasta en besvärjelse med ob4t6 i trauma.

Fantomen93

Veteran
bozar said:
Fantomen93 said:
Jag har inte drakar-boken men är inte drakar själva jävligt bra på magi? De skulle sannolikt bara steka samtliga med eldkvast om de inte hade magi vänd mot sig själva.... I alla fall vad jag tror.

Han kan ju köpa vapenfärdigheter för sina fria enheter men att ge honom en stridskonst? Jag är skeptisk för han lär bli väldigt bra då. I så fall kan du ju ge de andra magiska vapen så de blir något jämna, de kan ju inte kasta en besvärjelse med ob4t6 i trauma.
Vad jag menade var att draken inte skulle ha magi, Magisk skrift: Olära: Besverjelse. Funkar för de inte alltför kraftfulla drakarna.

Vad beträffar RP:n skulle han ju kunna ha icke offensiv magi, typ helning eller teleportering. Annars skulle han ju kunna fokusera på ritualer eller alkemi.

wallahad

Swordsman
Återkommande problemet att introducera en ny karaktär i en äldre grupp: Vad är rätt nivå?

Bästa lösningen jag sett; SL förde bok på ALL Exp & Items.
Så att när en karaktär dog eller en ny skulle in så behövde han snabbt titta i tabellen sin och kunde efter några minuter säga; Du har X & Y att förfoga.

Sedan i frågan om gräns dragningar så är det bara att prata.
Men nog skulle jag låta honom tillverka ett antal magiska föremål att ta med sig.

På dina frågor;
1: Ja en magiker kan vara en präst. Tyvärr så riskerar magi fummel att slita bort Qadosh så där av ovanligheten.
2: Ingen koll på Order etc.
3: Jobbig väg att gå för att motivera varför han ska komma åt en stridskonst som om jag minns rätt "bara" är Ovanlig.