Nekromanti Rollpersonsapp

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Funderar på att roa mig med att designa en rollpersonsapp till ännu inte bestämt spel. Det skulle kunna vara en editor, en generator, en slumpmaskin, ett rollpersonsgalleri/album, eller liknande. Vi får se vad det blir. Men nu funderar jag: om man sitter och spelar, vill du då ha den på telefonen, på platta, i utskrift eller på laptoppen? Och samma sak om du sitter och gör en rollperson, vill du fippla med delefonen, plattan, eller vid datorn? Jag funderar alltså på vilken plattform jag ska välja. Om det nu blir något... Jag borde egentligen använda min fritid till att skriva en ny upplaga av min bok istället.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag vill ju helst undvika elektronik så mycket som möjligt vid spelbordet. Det är förstås okej om SL behöver en dator/platta för att slippa ta med sig och hålla ordning fysiskt på massa böcker, men bortsett från det tycker jag det bara stör, tyvärr.

?I den bästa av världar kan jag tänka mig att det finns potential för det eftersom man slipper sudda sönder sitt formulär på tredje spelmötet, och säkerligen många andra nyttiga funktioner, men som sagt, det stjäl lite väl mycket fokus och stämning.

?Däremot kan jag tänka mig en kombination där man helt enkelt bara går igenom karaktärsskapandet via sin app och gör val efter val i den genom att klicka på olika saker man vill ha. I mitt rollspel har man nästan bara egna val, och ganska många sådana. Det hade kanske varit smidigt, åtminstone för nya spelare (dvs alla i nuläget), med en digital variant för skapandet. Och när man är klar får man helt enkelt upp en enkel förklaring för exakt vilka värden/textbitar som ska skrivas var på det fysiska formuläret. Hade kunnat vara smidigt med en utskrift, men det ska ju gå att ändra på saker om/när man blir bättre/sämre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag vägrar skriva och skapa på mobil och surfplatta rent generellt. De duger kanske för snabba anteckningar och facebookposter, men jag hatar verkligen skärmtangentbord. Så för min del: Skapa rollperson = helst på PC. Däremot, kolla på rollperson under spel = papper eller surfplatta, mobil i undantagsfall.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Håller med Krank ang. skärmtangentborden. I den tanken jag hade tänkte jag snarare att spelskaparen lägger in alla valbara alternativ och att spelaren sen bara klickar på de val hen vill ha till sin karaktär. Skrivandet lämnas alltså upp till spelaren ifråga (men oh, det hade varit nice med en inbyggd slumpgenerator för exempelvis namn).
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Herr Görenstedt said:
Jag funderar alltså på vilken plattform jag ska välja

Alla, gör det webbaserat med responsiv design, då funkar det på alla enheter som har en webbläsare.

Håller med andra om att jag inte gillar att ha med sådant vid bordet. Skulle jag använda det så skulle jag sedan vilja skriva ut eller skriva över det på ett rollformulär. Tror att SL verktyg kommer användas mer i så fall.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Instämmer till fullo med Krank, skapande på dator (eller i värsta fall papper, platta är inte att tänka på), läsande på platta eller papper (eller dator, om mycket behöver skrivas även under spelandet)
 
Top