Nekromanti rollpersonernas karriär?

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
hur viktig tycker ni den är?

mina spelare har fått för sig att om man inte får framgångsrik kan man lika gärna skrota karaktärern... jobbigt tycker jag jag har försökt förklara att normal karriär duger gott och väll framgångsrik ger bara lite extra (40 extra poäng) vilket inte betyder så mycket det ända som betyder nåt är egentligen övrigt texten där det står vad som kan hände vad fråmgångsrik/misslyckad

vad tycker ni?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Till proletärernas stöd

Själv tycker jag att det är dåligt att man får mindre valfria enheter för att man är misslyckad inom sitt yrke. Är det något sorts "straff" för att man är en dålig varelse eller? Man borde snarare få fler valfria enheter om man är misslyckad inom yrket, eftersom man borde engagera sig i något annat om arbetet suger.

- Danne, anser.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
Re: Till proletärernas stöd

hmm meningen är ju att man ska ha mindre enheter fast det ligger nåt i vad du säger om man är dålig inom sitt yrke varför ska man då vara sämre på almänna saker med...

intresant synsett
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jag tycker det största problemet är att en karaktär som har en misslyckad karriär inte på något sätt är sämre i svärd och sköld, om hans yrke nu är krigare. Istället blir andra färdigheter lidande. Han använder de få poäng han har att sätta ut 15 i svärd och 15 i sköld, och således får alla "de mindre viktiga" yrkesfärdigheterna 0 eller ett obefintligt litet värde. På så sätt är karaktären inte misslyckad, han är bra på att strida som är hans yrke.

Detta är det största felet spelaren gör om hans karaktär har en misslyckad, eller till viss del normal, karriär. Själv är jag emot ojämna spelgrupper, så målet är alltid att alla i gruppen ska ha samma karriär. Vi är trots allt bara människor och rent generellt blir det tråkigt om man har en misslyckad karriär och en dålig karaktär, medan den andra spelaren har en egen liten one-man-army-karaktär. Man kan säga "jag gör det bästa av situationen, och har roligt ändå även fast min karaktär suger". Visst det kan gå, men i de flesta fallen är det viktigt att rollpersonerna inte skiljer sig allt för mycket, anser i alla fall jag.

Således, om alla dina spelare har rollpersoner är "loosers" så vad spelar det för roll? De behöver ju inte jämföra dessa karaktärer med dem som de hade senaste spelmöte, när de dödade drakar och räddade världen. Detta är nya karaktärer.

Jag förstår om en spelare tycker det är tråkigt att spela en riktigt dålig karaktär om alla andra har bra. Å andra sidan förstår jag inte vad problemet är att lägga ett äventyr på en lägre nivå med lite sämre rollpersoner. Detta är dock ett rätt stort problem när man är yngre och spelar rollspel. Man vill alltid ha en fräck karaktär som överträffar den förra och är oslagbart bra. Så var det för mig också, speciellt när jag var runt 14. Inställningen ändras med åren.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
hur viktig tycker ni den är?
Det är ju ingen totalkris om min karaktär blir "minder" lyckat.. Det är ju alltid en utmaning att börja med en karaktär, oavestt hur "bra" eller "dålig" den blir i starten.

/ Johan K, som gillar alla sina karaktärer !
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Vi kör oftast med normal framgång i yrket. Är amn framgångsrik innom yrket tenderar det allt bli fult. Eftersom man helst inte ska höja över 15 så lägger sig ett dussin färdigheter på det enformiga värdet och rästen av enheterna hamnar på ovidkommande saker då man bara vill bli av med dem, vilket förstör lite...karaktärens bakgrundshistoria blir alltid trixiare och få till då.

Kör man med normal kariär så får spelarna börja prioritera lite, vilket är mycket roligare, faktist.

Vi har också kommit underfund med att lägga alla spelares fragångsrikhet på samma nivå för att som sagt undvika one-man-armies som även dyker upp på normal karriär.

Det som står längst ner på övrigt kan man la bara snacka med speledarn om det passar sig.

Men även ifall alla ska ligga på samma nivå så finns det vissa yrken som en spelare kan ha framgångsrik när de andra e normala. Ett av dessa är Lärd. Pga att många av dennes yrkesfärdigheter används så sällan så blir det aldrig riktigt en kobold av en som behärskar 4 språk flytande och vet vad för slag maträtter som serveras i värdens länder :gremwink:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag spelar för tillfället i en kampanj med en misslyckad tjuv. Han är rätt så rolig att spela kan jag tycka. :gremsmile:

/Honken
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
ja är folk power gamers så börjar dom nästa grina när dom inte får dom där extra 30 pängen. och spelar man bara dangen bäsa så är det ju bra att vara bra i svärd men spelar man rollspel på riktigt så är det inte så noga om man har 13 i svärd elelr om man har 22. för då kommer ju inte våld in i första hand.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Till proletärernas stöd

enda problemet är ju att då kan rollpersonen använda dessa poäng till att bli bättre i yrkesfärdigheter.

kanske om man får lika många som i normal karaktär. oavsett om den blir misslyckad eller framgångsrik.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Till proletärernas stöd

"enda problemet är ju att då kan rollpersonen använda dessa poäng till att bli bättre i yrkesfärdigheter."

Det spelar väl föga roll. Man kan vara världsbäst på att fläta korgar men kommer man inte överens med arbetsgivaren så kan man ju fortfarande räknas som "misslyckad" inom yrket.

- Danne, kräver reformer för arbetarna.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Till proletärernas stöd

korrekt. tänkte jag inte på. man kan ju se dessa poäng som något man tränat på fritiden.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hopplösa hjältar

Ja det är väl det enklaste sättet att beskriva min spelgrupps rollpersoner.

För det första så kör vi med superhjälteversioner av RP. Det innebär att vi har 2T6+9 på egenskaperna och vilket är följden oftast framgångsrika karriärer. Hrm, alltid framgångsrika karriärer, ok då. Våra hjältar är dessutom riktiga powergamers och svåra att lugna ner... hrmf. Och jag är uppriktigt less på det.

*Ladyn funderar på att sluta spela rollspel på grund av detta powergamande*

Nåväl. Jag borde kunna göra något åt det hela kan man tycka... men cirkeln är ganska sluten och det är svårt att slita sönder den. Men till dina frågor/tankar, eller snarare mina egna tankar runt det hela.

Att ha en misslyckad eller normal karriär borde vara ett bra alternativ. Den ger ju dig som SL mer att spela på och framför allt; Ge belöningar som verkligen spelar roll för spelaren. Det kan vara från det lilla där din spelares rp får möjligheten att höja en färdighet (ja, han behöver ju inte ha slagit perfekt, utan du kan ju belöna med lite höjningsmöjligheter), till att ge större belöningar - riddarslag, mästartitlar, skuldfrihet, pengar, mark osv. För en normal rp är det stora skillnader, för en optad rp ett litet minimalt steg.

Det finns också fler saker som du med fördel kan göra. Du kan när spelaren klagar över "normal karriär" uppmuntra genom att ge unika förutsättningar för rp. Dels ge rp en lagom ärkefiende och dels ge någon form av föremål eller annat som kan vara intressant för spelaren. Påpeka också att det är bra för speldynamiken.

Mer än så kan jag inte riktigt komma på just nu. Men om du som allsmäktig SL inte kommer på något alternativ så sitter du i samma förhjärkade ¤#%# båt som jag själv och vad du gör... SLÅ DIG FRI!
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
Re: Hopplösa hjältar

bestämm hur dom ska göra. mina spelare var lite för mycket power gamers så jag sa ifrån

en ville vara en alvisk Biotropi magi lärare

och sedan skaffade han ett storsvärd och en hornbåge!? då gick det för långt...

det värsta jag vet är power gamers rollspel ska spelas seriöst man ska inte bara försöka köpa allt det bästa!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Hopplösa hjältar

Att ha en misslyckad eller normal karriär borde vara ett bra alternativ. Den ger ju dig som SL mer att spela på och framför allt; Ge belöningar som verkligen spelar roll för spelaren. Det kan vara från det lilla där din spelares rp får möjligheten att höja en färdighet (ja, han behöver ju inte ha slagit perfekt, utan du kan ju belöna med lite höjningsmöjligheter), till att ge större belöningar - riddarslag, mästartitlar, skuldfrihet, pengar, mark osv. För en normal rp är det stora skillnader, för en optad rp ett litet minimalt steg.

Jag vet att jag nog är rätt ensam om det, men är inte själva "rollspelandet" i sig själv belöning tillräckligt? Okej att man vill att spelaren ska utvecklas, men i maklig takt, inte i någon tokstresstakt.

Jag är själv sådan att jag under många långa år inte hade så många spela med. Så för mig som spelare är faktiskt själva spelandet belöning i sig. Nu har jag iofs en samling människor som jag spelar med, ganska ofta till och med. Och ibland blir man faktiskt mätt på rollspel, tro det eller ej.

/Honken
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Karriären är ofta viktig. Vad en RP ofta är så vill man ofta vara bra på det.

Det som jag tycker är lätt att glöma är att en framgångsrik karriär betyder att man är bra. Oavsett vad "Övrigt" texterna säger så är ofta en framgångsrik soldat fortfarande bara menig för rollpersonen ser inte sin karaktär som en riktig (militär)ledare. Och då kan de ändå tänkas läga lite enheter på ledarskap.
Just soldat yrket tycker jag är det yrke där man verkligen ska pressa på kraven av att vara bra på det. Som jag tror att någon redan har sagt så behöver inte en normal eller misslyckad karriär vara vara sämmre på att slåss utan ska helst bara bli sämre på allt "ludd" runt om kring.
Fast det är klart. Det stämmer nog minst lika bra in på de flesta yrkena. Dom har bara inte tittlar på samma sett och inte heller samma yrkessamma ansvar lagt på sig med en framgångsrik karriär som får bra-het att kännas.

Nej det viktiga är att låta hur pass bra karriären har gått kännas av med mer än bara värden och enheter. Rykte är ett bra sätt att göra det. Att verkligen låta en karaktär med framgångsrik karriär dra ett rykte med sig på ett eller annat vis, som får folk att ´prata bakom ryggen på honom tills han blir irriterad nog att fråga vad det handlar om och sedan låta det vara harmlöst. Eller?

Med misslyckade karriärer är det svårare att säga vad man ska göra med. Inget är nog det bästa svaret. Belöningar kommer ju eftersom och motstånd går att anpassa. Har faktiskt aldrig haft mycket till karaktärs utveckling hitils men då är mitt rollspelande sporadiskt och kortlivat tyvärr.

/Hartland - ska undersöka om det finns rävsvansar i min lokala butik idag
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Belöningar

Jag instämmer. Själva spelandet borde vara mer än nog belöning. Och en upplevelse osv.

Nu förstod jag det som om frågan rörde vad man gör när man väl åkt dit på powergamande (och det är ett ekorrhjul som är svårt att komma från) och att då erbjuda andra vägar än den inslagna kan ju vara ett alternativ. Ett annat alternativ som jag inte vågat mig på är att tvinga spelarna till grisodlandenivå. Jag vågar inte eftersom jag då är rädd att mista de få spelare jag har... :gremfrown:
 
Top