Nekromanti Rollpersoner med Högt Rykte

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Nån som har rollpersoner med högt rykte*? Om nån har högt ryckte så varför och var? skulle vara roligt att veta





* Stavas det rykte eller ryckte ?
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Skapade en nattdräpare från..... ja är det momolan eller muhad? Tror det e muhad. I alla fall kom tärnings-spöket på besök när rycktet skulle slås och resultatet hamnade någonstans på 32 tror jag. Nu på efterhand är rycktet max 18 dvs ej ob när man slår fram det, och det var rätt svårt att pilla fram en passande bakgrund men i slutendan blev det en rätt intresant karaktär eftersom det kan vara rätt svårt att utföra sinna dåd när man är känd från muhad till consaber. :gremtongue:
Tyvär har jag alldrig fått ett bra tillfälle att blanda in honnom, varken som SL-karaktär eller RP. Men vem vet, kanske han besöker just dej i sommar?
Nä alvarligt, nu är det daks för frukost, har bara ätit en liten daim ida. Ha en bra dag. :gremlaugh:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, vi hade väll den däringa lilla drunokiska greven med ca. 35 i rykte då vi skapade kaaktärer. Reglerna i Riddaren för ryktesplus är överdrivna imho.
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Rollpersoner med Högt Ryckte

Slå fram rykte....vi har alltid satt 5 på rykte och höjt för olika saker den som har högst i vår grupp har 7 i rykte
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Rollpersoner med Högt Ryckte

Ja det står väl i regelboken att rykte alltid är fem och tur alltid är elva? Mer rykte kan man väl inte få förrän vid bakgrundstabellerna? Jo den som har högst i vår grupp lyckades skrapa ihop 12 i rykte...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Om jag inte minns fel så är de flest nattdräpare "sovande" d.v.s. att de infiltrerar samhället och ev samlar information större delen av tiden i väntan på order att agera. De är alltså inte lönmördare på heltid, så jag skulle kunna tänka mig att han har fått ryktet i sin "öppna" roll snarare än som nattdräpare. Han skulle alltså t.ex kunna vara känd som en framstående handelsman med parfymer som specialetet.
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Re: Rollpersoner med Högt Ryckte

hmmmm, en i min spelgrupp (léaramalv, stigfinnare), fick 20 i rykte efter två spelade äventyr, det gick till så här:
5 i rykte från början
+2 för en lyckad karriär (7 totalt)
+1 för resultatet muntergök eller något sådant (8 totalt)
+6 för något resultat speciellt för alver, typ skicklighet med svärd eller något sånt där (14 totalt)
+2 för Den soldiska vargjakten (16 totalt)
+4 för Regnsynd (20 totalt)

sågíckdéttíll
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det stavas rykte ."

För att förtydliga skillnaden på "rykte" och "ryckte": Tuva har ett gott rykte, men hon ryckte i repet.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Den med högst rykte i vår grupp har 19.
Stora händelser som ökade rykte:

Kapade ett huvud o en arm med två hugg. Fick tilnamnet "kaparen" o hamnade runt 11 i rykte. Hugget som kapade armen gick igenom en sköld och en ringbrynja på vägen.
Slogs tre mot 20 och vann! Rykte upp till 15 ungefär.
Vann svärdsspelen...rykte=19.
Sen dess har de gjort en massa fler saker, men inget som faktiskt höjt det, bara hållt det kvar på samma höga nivå.
 

J_oelson

Veteran
Joined
25 Mar 2003
Messages
40
Re: Rollpersoner med Högt Ryckte

hade en kraggbarbar i min spelgrupp efter 4-7 äventyr hade han 22 i rykte, lite kul för han när de kände igen han trakterna, lite öl logi och annat smått och gott väntade honom..
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Re: Rollpersoner med Högt Ryckte

...annat smått och gott väntade honom...

Va menar du med det.....
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Rollpersoner med Högt Ryckte

Jag tycker att rykte är en av de mest intressanta saker som händer en rollperson. Vilka känner till honom, vad känner de till...vad händer när han kommer til ställen?

Jag tycker även att rykte ska man vara sparsam med att höja, man går inte upp i rykte om man inte gör nya, större o bättre, mer storslagna saker.

Mina spelare har inte alltid tyckt att deras rykte varit bra, man får ingen ro, det går inte att smälta in, idioter kommer o bråkar med en...o andra sidan har det varit mycket gratis öl o folk som varit villiga att hjälpa en när man behöver det.

Ska väl oxå säga det...de regler för rykte som står i riddaren är bara tramseri och dumheter.

20 i rykte är MASSOR.
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Jag spelledde med två rollpersoner som uppnådde en bra bit över 20 i rykte. Det berodde inte på att jag var särskilt generös med att låta dem höja ryktet, utan snarare på att det höjdes lite i taget under år av spelande. Kändes faktiskt rättvist. De spelade sig i genom en episk kampanj i Drunok och hade en förmåga att ställa till med spektakel i offentliga sammanhang med många makthavare närvarande. De hamnade så småningom i onåd både hos kung Gahallan och jargierna (som vid det laget hade annekterat landet)

/Erik
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: Rollpersoner med Högt Ryckte

Konungen har runt 26-28 i rykte, men märk väl att få har sett honnom dvs dom skulle inte känna igen honnom om han kom in på värdshuset i "vanliga" kläder (i det egna landet men inte i huvudstaden). Precis som med herr Ivan, alla tror att han är 2 meter lång och fortfarande är 22 år gammal när han i själva värket ärrunt 30 och 1.82 (har jag för mej).
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
...eller så har han förtjänat sitt rykte igenom perfekt genomförda och planerade mord på högt uppsatta medborgare i samhället. Med tiden har då hela underorganisationen till nattdräparna planterat ryktet om att det var en av dom som gjorde det men inte namngett personen som genomförde morden. Han kan istället han ett öknamn som "Dräparen" eller något liknande utan att någon känner till vem dräparen är personligen. Folk pratar snarare om myten istället för personen, men det är denna nattdräpare som är den som ryktena svävar omkring.
 
Top