Nekromanti Rollperson

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Jag undrar hur länge ni i andra spelgrupper brukar ha eran rollperson innan ni byter?

Jag vill helst att svaret skall vara i spelträffar.

För vi har några i våran grupp som redan vill byta snubbe, efter bara 3 träffar........och det känns lite tidigt tycker jag.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Fight until the end!

Själv så har jag alltid varit emot att byta karaktärer om inte något hemskt händer (typ död). IMHO så har man inte kommit "in" karaktären föran efter ca 2-3 spelträffar och då tycker jag att det är dumt att skapa en ny. Men som alltid så sker det ju att "Det skulle jag vilja spela! De vore jätte häftigt", och då vill ju personen självklart byta karaktär. Men jag tycker ändå att det kan vänta tills åtminstonde 6-7 spelträffar.

Själv så byter jag inte karaktär så ofta. T.ex. så har jag 2 karaktärer till DoD 91 (en magiker och en lönnmördare), jag har 1 karaktär till CoC. 2 tilll VtM och 1 till WtA (men det kan bero på att vi precis har börjat spela de)

För vi har några i våran grupp som redan vill byta snubbe, efter bara 3 träffar........och det känns lite tidigt tycker jag.
IMHO så tycker jag att det är för tidigt att byta karaktär då. Ge karaktären några tillfällen till så blir den mer personlig, och där med roligare att spela

Nightfang som inte tycker om karaktärsbyten allt för ofta

Insanity is just a state of mind...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Anpassa äventyren

"Jag undrar hur länge ni i andra spelgrupper brukar ha eran rollperson innan ni byter?"

Ouch. Det tar ett tag. Lady Kalia Alexander har varit min Star Wars-rollperson i ett år nu, och även om hon har bytt personlighet (kallas "att lära sig, växa upp och förändras") så är det samma rollperson som när kampanjen började.

Men ibland känns det verkligen som att man vill byta rollperson, i synnerhet när äventyren inte är ett jota anpassade till rollpersonen. Varje gång som spelledaren vill slänga in en "smyga och infiltrera"-äventyr så känns det som att jag vill byta rollperson, men jag håller tyst eftersom jag vet att minst två spelare vill byta rollpersoner så fort det blir ett "diplomatisera, kriga och intrigera"-äventyr, vilket jag stortrivs med.

Så anpassa äventyren efter rollpersonerna och se till att samtliga spelare har något att göra och kan bidra med något. Då minskar risken för att spelare vill byta rollperson.

Sen kan det ju vara så att de helt enkelt vill experimentera lite. Experimentera lite du med, i så fall: bygg mycket korta avslutade minikampanjer (mellan tre och sex tillfällen) och anpassa dem efter rollpersonerna. På så sätt kan de få spela sina rollpersoner och sedan byta på ett naturligt sätt snabbt iom att kampanjen är slut. Sedan ökar du längden på kampanjerna med ett spelmöte i taget, alternativt upptäcker att minikampanjen passar så bra att du fortsätter med idén.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Star Wars- karaktärer

För mig varierar det enormt. Ibland gör jag karaktärer som jag spelar med två eller tre möten, sedan byter jag.
Å andra sidan har Kahira Darkwind varit min karaktär i Star Wars i över tre nu.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hur länge? Tills de dör, tills vi byter spel eller kampanj. Det innebär allt ifrån ett par minuter av en spelomgång till ca50+.

Själv ser jag ingen anledning till att personen ifråga inte ska få byta karaktär om du inte baserat viktiga händelser i äventyr eller kampanjer till denne.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Jag har för vana att låta mina spelare byta figur när helst de vill, och kanske spara den gamla för ett annat tillfälle...

Jag har märkt att det leder till att spelarna har roligare och har de roligare så tycker de om sin figur och trivs med att ha den längre. Ibland fungerar inte en idé som man tyckt var jättebra från början och man vill byta redan efter första spelmötet. Varför inte göra det, spelarna gestaltar sina figurer bättre om de trivs med dem och det hela går ju slutligen ut på att man skall ha roligt.

/Blippe
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Varierar enormt mycket. Allt från en till "du vet inte när det roliga tog slut och allvaret med en kär rollperson tog vid" träffar. I det första fallet är det oftast det brutala våldet som tar livet av rollpersonen... det och en överoptimistisk syn på tillvaron i rollspelet. Kommentarer som brukar kringgå ett sådant öde är... "att gå in till draken är väl inte det smartaste drag du kan göra, men du kliver in och draken lyfter sitt vackra ormhuvud..." I det andra fallet så är kampanjen ett faktum. Den kretsar kring rollpersonen (som SL kör jag oftast väldigt improviserat) och vad denne/dem tar sig för. Deras liv är liksom kampanjen. Jag har svårt att döda rollpersonen och helt plötsligt (nåja allt är relativt) har spelaren kommit fram till att det är dumt att kasta sig rakt in i farans vitglänsande öga. De har fått resonabelt starka motståndare som återkommer. Slutligen finns där också en viss självironi och karaktär hos rollpersonen som tyder på att den har utvecklats och verkligen formats i spelarens inre. Istället för en vag krigarperson så finns svagheter (utöver eventuella traits, nackdelare, fördelar från uppslagning), vänskap, hat och till och med kärlek hos rollpersonen. Det är också nu som det riktigt roliga för mig som SL har tagit kraft, nu kan jag bolla med rollpersonens lojaliteter, jag vet vilka kontakter han har och vad dem går för. Jag vet var han inte bör gå ensam om kvällarna... *flin* Rollpersonen är nu ofta i runda slängar minst tre spelträffar gammal. Han/hon kan bli med turen på sin sida lite över trettio spelträffar. Vilket motsvarar allt mellan ett och två år i vår vanliga värld. Den längsta kampanjen med samma personer var en mutanthistoria (som iofs kretsade kring rollpersonerna, men också kring ett företag och några "aliens") och den höll på i dryga två och ett halvt års tid.

Det som slutligen dödar de "gamla" är oftast att vi har längre speluppehåll och spelare och jag själv tappar kontakten med sina rollpersoner. Det tar då antingen slut i rent brutalt våld (spelaren behandlar rp som en nyuppslagen person) eller att vi byter spel och säger "vi kan ju återkomma senare"... vi vet att det blir aldrig eftersom när man väl återkommer har det gått ett år i verkligheten..


Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
En av våra rollpersoner var den andra en kille skapade... först gjorde han en Dink Smallwood (!) namnet sjunker in men ändå... Dink dog... så han gjorde en till Dink Smallwood... denna Dink har funnits i snart fyra år...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
1992 kom jag in i en ny kampanj som en av mina vänner spelade i. Den kampanjen fortsatte fram till 2000 och under tiden hade vi flera personer som var med och spelade. Dock var vi tre personer som under hela tiden spelade med samma karaktärer. Kampanjen avslutades aldrig och ligger väl mer eller mindre på is.

Hur många spelmöten det blev, vet jag inte.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag kan nog inte ge dig någon siffra i antalet spelträffar, eftersom det varierar kraftigt. Men om jag spelleder en kampanj så byter mina spelare i regel rollfigur för i samband med att den tidigare dör en våldsam död.

Jag känner dock ingen problemet med spelare som vill byta rollfigur hela tiden från den tid då vi spelade Drakar och Demoner och genererade rollfigurerna enligt reglerna. Anledningen var givetvis att spelarna ofta inte var nöjda med sina rollfigurer, eller att den helt enkelt var för tråkigt (saknade intressant personlighet/bakgrund).

Det problemet har jag dock inte längre (alltså att spelarna vill byta rollfigur mitt i kampanjen), eftersom jag numera låter spelarna välja vad de ska spela och då jag inte längre tillåter genererade rollfigurer. Istället låter jag först spelarna beskriva sin rollfigur, varefter jag som spelledare omtolkar detta i regeltermer. (Spelaren har dock sista ordet.) Resultatet är nöjda spelare varje gång, vilket är den viktigaste enskilda förutsättningen för att jag ska orka spelleda en hel kampanj. (Det är lätt att tappa suget, i alla fall för mig.) Spelare som inte har någon bra/rolig idé (för spelaren själv då) behöver helt enkelt inte vara med, eftersom vederbörande uppenbarligen saknar fantasi och vilja att göra en intressant rollfigur.

Just rollgenerering anser jag förresten vara det största felet med rollspel. (Sedan finns det bättre och sämre metoder, och ingen metod passar givetvis alla, men jag har själv förkastat alla.) Generering är ytterst endast en begränsning av spelarens fantasi och resulterar i längden i att spelaren förlorar viljan att göra någonting intressant. (Slutresultatet kommer ändå inte att bli som man ville ha det från början.) Dessutom går generering i grund och botten ut på att utnyttja reglerna så effektivt som möjligt, vilket sätter fokus på speldata framför personlighet. Jag utgår istället från spelarens beskrivning av rollfigurens bakgrund och personlighet. Speldata är endast en logisk konsekvens av dessa. (Den som rimligtvis kan rida har speldata för att rida, och så vidare.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Varierar kraftigt beroende på vad vi spelar... Allt mellan en spelkväll och ett år...

Jag hade min första någonsin i 2,5 år...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dink Smallwood! Whoa!

Dink Smallwood är faktiskt ett av dom roligaste hack n slash-rollspel som finns! Och nu har det blivit gratis!

<A HREF="http://www.rtsoft.com/dink/pages/home.htm" target="_new">http://www.rtsoft.com/dink/pages/home.htm</A> Grafiken är långt ifrån vacker men det kan man stå ut med för humorn och övervåldet!
(Dessutom går det att göra egna fortsättningar på spelet med en editor)


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Till de dör...

...eller om SL byter världsdel el. kampanj (el. fått för många mörkerpoäng /images/icons/smile.gif).

Annars tillåter jag bara spelaren att byta karaktär om denne tycker dess personlighet är heltrist. Inte om denne slagit dåligt el. nåt.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker en RP bara kan ändra personlighet pga händelse under äventyr, inte pga att spelaren vill det
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vi byter mest för att vi byter system eller liknande.
Vi har aldrig några långgående kampanjer.. Buhu! Det är tragiskt igentligen!



/Dink Smallwood! Whoa!
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Vi kör många kampanjer, med många chars på en gång. På så sätt kan man ta den kampanj man känner för...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Ända sättet för oss är att man råkar dö med sin RP, men ibland kan det hända att man tappar bort sina rollformulär...det hände mig för ett tag sen..men vi brukar ha en "backup RP"...så det brukar lösa sig ganska bra.....men det brukar oxå hända att vi börjar spela nått annat rollspel, och tar en paus med det nuvarande, men det vanligaste är nog att man dör under en strid.

Man ska hoppa innan man landar - SiGGy
 
Top