Nekromanti Rollperson vs karaktär vs ?

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
I en tråd på facebook börjades det diskutera huruvida termen karaktär är okej att använda om personer som figurerar i rollspel (eller andra kulturformer, för den delen). Jag har i mitt rollspel valt att benämna alla personer som karaktärer, och de karaktärer som spelarna spelar för rollpersoner. Motargumentet lyder att den användningen av ordet karaktär är en amerikanisering av character, och att karaktär endast bör användas som beskrivning. Nu har ju amerikanskans innebörd av karaktär läckt in rätt ordentligt i den svenska diskursen, och jag tror att det är många som förknippar ordet med en "fiktiv person" snarare än ett karaktärsdrag (pun intended). Det känns således okej att använda karaktär som synonym till person, även om det kanske rent strikt inte är korrekt. Vad tycker ni? Och finns det några andra termer som fungerar bättre?

(Ber om ursäkt för eventuella konstigheter i texten. wrnu är verkligen inte anpassat för mobil...)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Det korrekta är egentligen 'rollfigur' men 'karaktär' är så vedertaget så du kommer nog undan med det.

Problemet är att översätta NPC. Bifigur?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Rollperson är bäst men rollfigur funkar också

Rollperson är etymologiskt kaka på kaka eftersom Person ursprungligen betecknade den mask och roll en romersk skådespelare iklädda sig under antiken
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Även personer i spelvärlden som inte spelas av spelare bör alltså benämnas rollperson tycker ni?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
I text använder jag nog nästan uteslutande beteckningarna rollperson (RP) och spelledarperson (SLP). I tal kan jag använda karaktär som synonym till rollperson men det är knappast vanligt och det görs utan någon som helst bakomliggande analys.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Sorry slarvigt läst av mig - SLP för de som inte är RP
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Alla alternativen fungerar även om den bästa karaktären är "Gubbe".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
"Min fucker skjuter på din fucker."

Jag försöker lära mig att använda "rollfigur", men det blir lätt "karaktär" på ren automatik. Det är engelskans fel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
God45;n165088 said:
Alla alternativen fungerar även om den bästa karaktären är "Gubbe".
Som synonym till RP då - har aldrig använt gubbe om SLP
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag tycker du kan säga/skriva karaktär med gott samvete. I ditt eget spel kan du kalla saker vad du vill.
Vi har ju ingen fastslagen term på svenska för vad en roll ska kallas, förutom de gamla goa RP och SLP. Så varför inte hävda att karaktär eller vad du nu väljer helt enkelt är ett nytt låneord (som vi redan lånade och använde till annat).

Jag gillar huvudroll (spelare) och biroll (inte spelare) som uppdelning.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag är gammal nog att reagera på 'karaktär', men håller det till mitt eget språkbruk, om några år har nog mitt motstånd också slipats ned.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rollfigur? ;)

rollperson är etablerat sedan evigheter, men jag tycker att karaktär funkar. Har inga problem med det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Arfert;n165112 said:
Rollfigur?.
Rollfigur finns i SAOL sedan 1986. Rollperson finns ej. Svenska akademin vill alltså att man ska säga "rollfigur". (Vilket man då klart kan strunta i om man är rebelliskt lagd).

I DoD 82 heter det karaktär; i DoD 84 rollperson. Körde Äventyrsspel konsekvent på rollperson efter det?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
I Lorder och Lodisar fungerar lodis-rollperson jävligt illa så lodiskaraktär är vanligt förekommande utöver det mest rimliga namnet på en rollperson i spelet nämligen Lodis.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Arfert;n165112 said:
Rollfigur? ;)

rollperson är etablerat sedan evigheter, men jag tycker att karaktär funkar. Har inga problem med det.
"Eller andra kulturformer", som det står instartinlägget. 'Rollperson' är unikt för rollspel och grundar sig sannolikt i någon form av missförstånd. Typ som 'ambidextriös' (ambidexter är den korrekta termen). I alla andra kulturformer där det finns någon typ av rollgestaltning heter det rollfigur, eller bara roll.

Men det här vet du ju. Det står ju i dina spel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Det där upplever jag ändras med tiden. Under hela friformserans guldperid var karaktär det som gällde. Nu har det svängt tillbaka till rollperson. Karraktär och roll används ju helt och hållet som samma ord innom teater och flim (enligt en snabb googling jag nyss gjorde).
Rollperson ser dock ut att vara en ren rollspelsterm. Så det är rätt klart att vi i den nu rådande retro och nostalgi perioden vår hobby är inne i kör på Rollperson just nu.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Rollfigur (eller karaktär) är för mig en person i rollspelsvärlden. Rollpersoner är spelarnas figurer och spelledarpersoner är spelledarens figurer. Karaktär har jag generellt inget problem med (att det är "nytt" i svenskan), men i vissa sammanhang så kryper det i mig när jag läser ordet.

Men många spel har ju helt egna termer och jag kan inte komma på något fall där jag har stört mig på benämningen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag tillhör fållan "rollperson". Men jag dör inte av andra benämningar – jag har svängt mig med de flesta, oftast av något fåfängt försök att vara annorlunda eller nyskapande.
 
Top