Rollperson eller värld först?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll – under en mycket viktig förutsättning: Att spelet har en introduktion som sammanfattar spelvärlden och rollpersonernas position i den. Introduktionen kan med fördel också ha en översikt över regelsystemet. Det är här man berättar vad det är för slags spel, vad man förväntas göra, och skapar korrekta förväntningar för resten. Idealiskt sett sk man kunna ge introduktionen till nya spelare och låta dem skumma igenom den snabbt och sen typ vara redo att hoppa in.
Det här är så viktigt! Nån text som kommer till någon sorts kärna av vad ”meningen med det här spelet” är kanske uppenbart, men jag kan bli glad när jag läser en bra text som på riktigt lyckas sammanfatta det du beskriver. Vad är meningen med settingen, vad gör man, etc. Det kan vara superenkelt, bara man vet vad som förväntas ungefär. Visst finns det spel som har nån sorts devis om att man får göra vad man vill, och ja jag gör gärna vad jag vill, men jag vill veta vad jag utgår från.

Betyder det viss dubblering av information? Ja, men det behöver inte vara något dåligt. En av mina favorit-youtubers brukar beskriva sin pedagogiska/retoriska modell som "tell 'em what you're gonna tell 'em, tell 'em, then tell 'em what you told 'em". Så sammanfattning i början och slutet. Det är inte ett dåligt tänk tror jag, även om jag i just rollspelsammanhang kan tänka mig att skippa den sista.
Det här är en väldigt bra retorisk modell vid muntliga framställningnar, speciellt i fall man ska framföra något långt. Det gör det lättare för folk att veta var i ”texten” de befinner sig, och de tar emot budskapet lättare.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Regelboken till Mutant Chronicles börjar med en beskrivning av världen som sedan går in i reglerna för att skapa en rollperson, och det är inte en torftig SO-lektion utan en intressant och rolig beskrivning. I Chronopia låg den tyvärr i slutet, men å andra hand är det den bästa världsbeskrivningen i rollspelshistorien.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jätteintressanta synpunkter! Jag tror efter att ha läst alla inlägg att jag föredrar en introduktion som på ett kort och kärnfullt sätt presenterar spelvärlden och vad rollpersonerna ska göra där. Sen hur man gör rollpersonerna och senare världskapitlet. Men jag tror det har att göra med gammal vana från min sida, inte hur det är ”bäst”.

Sen har jag inget emot världsbeskrivning som är ”geografibok” (även fast det kanske inte är helt vad jag föredrar) så länge platserna innehåller äventyrskrokar eller nåt annat ”speligt” syfte om ni förstår hur jag menar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För mig är regelboken referenslitteratur. Jag vill helst, om möjligt, ha världsinfo i en egen bok, RP-skapande i en och spelregler i en. Jag använder dem till olika saker.

Men RP-skapande först är rätt smidigt får då hittar nya spelare det lätt utan att behöva bläddra. Även gamla spelare som inte har riktig koll på innehållet.

Så jag är för RP-skapande i början.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag föredrar nog när skapandet kommer först, för det lär jag använda och återkomma till ofta. De flesta spel jag har har en kort beskrivning av världen innan rollpersonsskapandet, och ibland en lång så det känns som det är normen, och några sidor hit eller dit gör mig inget. Som spelledare gör jag ofta mina egna äventyr och kampanjer så jag kommer förklara världen och upplägget för spelarna innan de gör rollpersoner.

Idealiskt så har jag också som Mogger, alla saker separata.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Den i mitt tycke mest logiska strukturen är introduktion - regler - rollfigur - eventuella djupdykningar i spelvärlden - spelledartips. Jag skriver "eventuella djupdykningar" eftersom jag sällan känner ett behov av en utförlig spelvärld. Den värdlsinformation jag vill ha ska helst vara kortfattad och inspirerande, och ryms ofta i en introduktion på några sidor. Jag placerar också regler före rollperson eftersom reglerna ofta förklarar saker - begrepp, funktioner, sammanhang - som jag vill eller till och med behöver ha i huvudet när jag kommer till rollfiguren. Samtidigt tror jag inte på en enda optimal struktur. För vissa spel fungerar det säkert utmärkt med rollfiguren först.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Digitala dokument: Referens material först om de används ofta. Mittuppslaget spelar ingen särskild betydelse. Det man bara läser en gång eller sällan hamnar i slutet av texten. Skapa rollperson kan nog höra hit. Färgkodade kapitel kan nog hjälpa.

Analogt dokument: Det man bara läser en gång eller sällan i bokens första hälft. Det som refereras ofta i bokens sista tredjedel. Mittuppslaget kan användas till sammanfattning och referens, eller vara där man placerar skapande av rollperson. Färgkodade kapitel hjälper.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
Jag gillar att väva samman om det nu ska vara sammanvävt. Lite värld, figuren i världen, skapa figuren, mer värld, utforskningsregler, konflikter i världen, konflikthanteringsregler, mer värld, spelleda värld, bygga värld.
 
Top