Nekromanti Rollhäfte, beta

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Wow! Med "en del kvar" antar jag att du menar att något ska in på de tomma sidorna? Vad saknas?

Riktigt snyggt!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Skitsnyggt! Väldigt mycket men hemskt bra jobbat! Får mig ju att vilja spela Eon när man ser sådant här, även fast det är en massa regler... Skulle gärna vilja ha ett exemplar när du anser dig färdig.

Vad saknas?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Tja, eftersom jag har ett häfte behöver jag inte bry mig så mkt om att det blir mycket, jag lägger in det mesta mina spelar önskar sig.

* Ska fixa ett par sidor som bokför resor på ett bra sätt.
* Ska fixa sidor att bokföra skador mellan spelmöten (normalt sett bokförs det på stridspapper som ligger brevid)
* Ska fixa sidor för magiska artefakter som inte är vapen.
* Ska fixa sidor för kontakter.

Det är vad jag kom på nu, men det är nog mer. Alternativt kommer jag lägga upp det i två häften (övrigt + utrustning) om det blir svårt att häfta ihop, vi får se.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Ser snyggt ut, exakt vilken funktion fyller det? När använder man det lixom?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Tanken är att det ska skrivas ut som ett litet häfte som man använder istället för rollformulär.

Man bokför allting om karaktären (utom i strid, då jag har ett utskrivet A4 som är laminerat, så man kan skriva med whiteboardpenna)
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Så, testade skriva ut idag. Blev bra. Men måste jobba lite på marginalerna, blir svårt att undvika de vita kanterna runt om på en vanlig utskrift.

Jag var lite orolig att det skulle bli för smått att skriva på vissa rader, men det ser bra ut.

Undrar vad det kostar att skicka till trycka.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Ambitiöst och kul.
Kanske inte för varje tillfälle, men helt klart något för favoritrollpersonen. Framförallt gillar jag besvärjelsedelen med de snygga diagonala rutorna, utrustningsdelen som ger lagom mmo-känsla och de snygga och tydliga symbolerna.

Jag har två tankar:
För egen del skulle jag hellre se att det stod "rollperson" än "karaktär" på framsidan.

Dessutom undrar jag om bakgrunden inte är lite väl ljus mot mitten av uppslaget. Det blir inte så stor kontrast mellan den och de vita rutorna. Kanske en ljusgrå kant runt rutan skulle göra susen?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Tack!

Äntligen lite konstruktiv kritik! +1 till dig

Rollperson är väl bra, egentligen heter det väl så. Ska testa.

Ang. ramen på rutorna så testar jag det också när jag kommer hem. Bra tanke där med, hade låst mig vid att jag tyckte det var fint med hela rutor. Det ser visserligen ok ut på utskrift. Men det KAN ju vara tydligare.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Nu har jag kollat med gråa linjer, känns inte så bra. Jag testade med utskrift, och det verkar som att de vita fälten syns bra mot bakgrunden nu, eftersom det är lite transparans så blir det bra på utskrift. (kanske beror på skrivare iofs)
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Ny update.

Testade en utskrift på ett tryckeri, märks att jag slarvat med marginalerna. Så det blir till att gå hem och försöka spara utrymme på alla ledder.

Har inför "skattkista" (våldförde mig på eons valutssystem, men whatever) och "följeslagare". Mer kommer.
 

SereS

Veteran
Joined
8 Apr 2011
Messages
1
Snyggt jobbat!

Två tankar bara:
Har era grupper husregel så att man har grundchans i båge och isf saknas inte slunga bland vapenfärdigheter?

Och kan vapenfärdigheterna separeras från övriga färdigheter för bättre överskådning?
 

Antabus

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
3
Sen mina dagar med hackmaster har jag saknat ett riktigt rollspelshäfte. Gött att se ett sånt gediget och snyggt!

Dock några tankar och frågor:

Att enbart ha en sida för följeslagare verkar lite torftigt, den är bra för viktiga SLP:s. Var skall jag skriva upp mina två vakthundar och min jakthund? :gremwink:

Använder ni ett annat [P] grundchans värde än som anges i relgerna eller är det en miss?

Vad använder du för ram runt bokstäverna? Jag satte mig och fumlade runt lite för att ändra om den tredje sidan. Märkte att det är någon form av ram runt bokstäverna som jag inte lyckas återskapa.

Tack!
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
SereS said:
Har era grupper husregel så att man har grundchans i båge och isf saknas inte slunga bland vapenfärdigheter?
Nej, det är en miss. (två missar)
Ska kolla upp det.

SereS said:
Och kan vapenfärdigheterna separeras från övriga färdigheter för bättre överskådning?
Jo, det kanske är en ide. Ska kolla det också.

Tack för feeback!
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Antabus said:
Att enbart ha en sida för följeslagare verkar lite torftigt, den är bra för viktiga SLP:s. Var skall jag skriva upp mina två vakthundar och min jakthund? :gremwink:
Kul att du kommenterade det, jag är inte klar med de sidorna. :gremlaugh: Tanken är att på vänster sida skriver du din "VIKTIGA" följeslagare. I vår kampanj får alla spelare välja en NPC som är deras "sidekick". På högersidan ska det finns en sida att skriva upp mindre npcs som hästar, hundar och liknande. Som bara har de viktigaste värdena.
Antabus said:
Använder ni ett annat [P] grundchans värde än som anges i relgerna eller är det en miss?
Miss, tack för påpekan.
Antabus said:
Vad använder du för ram runt bokstäverna? Jag satte mig och fumlade runt lite för att ändra om den tredje sidan. Märkte att det är någon form av ram runt bokstäverna som jag inte lyckas återskapa.
Sidan 3 med färdigheter?
Vet inte vilken ram du menar faktiskt.

Vill du ha något annat där är det bättre att jobba direkt i indesign.

Tack för feedback!
 

Antabus

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
3
Nu får jag erkänna att jag inte är en fena på indesign eller adobe produkterna. Men jag lyckas inte öppna pdfen i indesign, dock kan jag redigera den i illustrator. I med att vi använder oss av de vanliga Lojalitet, heder osv. tänkte jag bygga om den delen till det. Men när jag skall skriva om texten blir det en ram av texten kvar. När jag tar bort den och skriver blir min text inte som din.

Dessutom tänkte jag byta ut ras till ursprung. Detta för att kunna skriva land, region, stad osv.

Utöver detta skulle jag nog lägga till en sida för fastigheter el dyl. med inkomst för uthyrda eller skatt.

Än en gång, satans fint arbete!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Antabus said:
Men jag lyckas inte öppna pdfen i indesign, dock kan jag redigera den i illustrator.
Det är för att PDF-filer egentligen inte är tänkt att redigeras i efterhand; de är filer-till-tryck. InDesign har inget stöd för såna. Illustrator kan öppna filerna som de är, men t.ex alla kopplingar mellan textrutor etc försvinner. Det brukar vara ruskigt svårarbetat.


Antabus said:
Men när jag skall skriva om texten blir det en ram av texten kvar När jag tar bort den och skriver blir min text inte som din.
Återigen beror det på att du försöker redigera en tryckfil, där t.ex text inte alltid sparas som text (utan ibland som kurvor), etc. Om du ska ändra i dokumentet behöver du original-inDesign-filerna.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Sweet.
Så vad kostade det att trycka på tryckeriet i färg?
Ska nog skaffa en bunt till mina spelare tror jag, får se om de vill byta till ett häfte.

Rörande magisidan, har ni slagit ihop alstrafärdigheter?
Finns det någon möjlighet att du kan fixa en version där alla alstrafärdigheter är med istället för ihopbuntat i grupper?

Sedan kan jag tycka att 10 besvärjelser är lite för få, en magiker som varit med en stund kan ganska enkelt (när jag spelleder) ha över 10 besvärjelser.

En annan tanke jag får är att det saknas rader på långa resor sidan, det hade nog underlättat bokföringen om det fanns.

Annars, assnyggt. Säg till när det är helt klart så kommer jag nog trycka och använda det! :gremsmile:
 
Top