Nekromanti Rollhäfte, Alphaversion

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag håller på att snickra ett rollformulär till eon i format av ett lite häfte, än så länge är det bara ett utkast och många sidor saknas.

Tanken är att i ett häfte är man inte begränsad av utrymme som på ett vanligt rollformulär. Man kan i princip ha hur många sidor som helst för utrustning, färdigheter, tekniker, örter osv...

Än så länge har jag bara gjort ett par av sidorna, och flera saker är både felstavade och felplacerade. Dessutom är detta formulär gjort med mina egna husregler, bland annat karaktärsdrag och drivkrafter (koncept snodda från Pendragon, anpassade till eon). Sidorna ser stora ut, men det är tänkt att skrivas ut som två stycken A5 på ett vikt A4, samlat som ett häfte. Har sett bra ut på testurskrifter.

Rollformulär, häfte. Alpha.

Kommentarer?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Snygg design, även om bakgrunderna ser något lågupplösta ut. Häftet är nog ingenting jag skulle använda då jag föredrar A4-formulär och helst utan att man behöver bläddra alls, men du har gjort ett bra jobb.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Duncan said:
Snygg design, även om bakgrunderna ser något lågupplösta ut. Häftet är nog ingenting jag skulle använda då jag föredrar A4-formulär och helst utan att man behöver bläddra alls, men du har gjort ett bra jobb.
Tack!

Jo, den verkade lite lågupplöst men det funkade på utskrift. Just eon har jag nog inga problem att bläddra med, då det ändå alltid blir fler sidor för att få plats med allt om man är noggrann. Utrustning, besvärjelser, ritualer, osv... osv...
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Kraetyz said:
Jag gillar skarpt idén! :gremsmile: Oerhört bra om man vill ha någon sorts episkt "minnesformulär" för en gammal karaktär som ser snyggt och stort ut. ^^
Jo, kampanjen är storepisk och kommer gå över två år minst, så det är kul att följa karaktären.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Kul idé, speciellt om man har en färgskrivare och kan få en snygg utskrift. Häften är ballt att ha.

Karaktärsdragen gillar jag skarpt, Pendragons system är väldigt bra på den punkten? Bra tänkt.


Ett par saker undrar jag över.
1. Varför är inte språksidan full? Visst, man kan kanske sällan mer än 6 språk, men det finns ju massor av luft på den sidan, så varför inte vara generös och låta spelarna ha rutor till 10-12 talspråk och 7-8 skriftspråk? Utrymmet finns där, och under en episk långkörarkampanj med mycket resor samlar man kanske på sig en drös FV 5-6 språk som man vill ha med på karaktärsbladet.

2. Är det bara min dator som visar s 8-9 som tomma? Ska de vara tomma?

3. Skadekolumner?

4. Plats för föremål, vapen, pengar?

5. Utrymme för Kontakter saknas? Plats att skriva upp namn på övriga spelgruppen finns inte heller. Ett ställe att skriva upp ärkefiender brukar också vara kul.

6. Ingen plats för besvärjelser/ritualer.

Jag inser att du troligen tänkt lägga till det mesta av ovanstående, men det skadar väl inte att påpeka saker.

Jag gillar det, lägg gärna upp den färdiga versionen.
Om det inte är allt för mycket jobb kan ju en "husregelsfri" version vara kul också. :gremwink:
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
k7e9 said:
Kul idé, speciellt om man har en färgskrivare och kan få en snygg utskrift. Häften är ballt att ha.
Tack! Jo, jag har tillgång till skrivare på jobbet vi kan skriva ut privat på för en liten peng. Testutskriften såg bra ut.
k7e9 said:
Karaktärsdragen gillar jag skarpt, Pendragons system är väldigt bra på den punkten? Bra tänkt.
Yes, det gör det. Drivkrafter har ersatt ödestärningar, jag ville ha något som kunde peppa en spelare i en pressad situation, men som inte blev enformigt.
k7e9 said:
1. Varför är inte språksidan full? Visst, man kan kanske sällan mer än 6 språk, men det finns ju massor av luft på den sidan, så varför inte vara generös och låta spelarna ha rutor till 10-12 talspråk och 7-8 skriftspråk? Utrymmet finns där, och under en episk långkörarkampanj med mycket resor samlar man kanske på sig en drös FV 5-6 språk som man vill ha med på karaktärsbladet.
Ja, var osäker på om jag skulle sätta in fler språk eller inte. Fundera på en lista med böcker, men det är sjukt svårt att få plats med på den lilla platsen, antagligen lika bra att fylla på med språk. Alternativt något annat i samma "katergori". En egen lista för hantverk? Är det lönt?
k7e9 said:
2. Är det bara min dator som visar s 8-9 som tomma? Ska de vara tomma?
Alpha, de bara råkade komma med. Jobbar hela tiden med formuläret.
k7e9 said:
3. Skadekolumner?
Kommer på ett separerat A4-papper, som jag ska laminera för att lätt kunna kryssa/sudda på stridskolumnerna.
k7e9 said:
4. Plats för föremål, vapen, pengar?
Kommer. Planerat.
k7e9 said:
5. Utrymme för Kontakter saknas? Plats att skriva upp namn på övriga spelgruppen finns inte heller. Ett ställe att skriva upp ärkefiender brukar också vara kul.
Kommer. Planerat.
k7e9 said:
6. Ingen plats för besvärjelser/ritualer.
Kommer. Planerat, faktum är att det är det jag pillar med nu. Besvärjelser var svårt. Tror man får ha ett seperat häfte för magikerkaraktärer om det inte ska ta hela häftet. Fick bara plats med 10 spells på ett uppslag...
k7e9 said:
Jag inser att du troligen tänkt lägga till det mesta av ovanstående, men det skadar väl inte att påpeka saker.
:gremsmile:
k7e9 said:
Jag gillar det, lägg gärna upp den färdiga versionen.
Om det inte är allt för mycket jobb kan ju en "husregelsfri" version vara kul också. :gremwink:
Om intresset finns så.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Absolut intressant. :gremsmile:
Det skulle dessutom vara kul att se hur dina egna (med husregler alltså) blev tillslut.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Instämmer med ovanstående och har också intresse av att se detta projekt klart :gremsmile:

Hur är det med Spel & Dobbels grundchans? Är det en husregel du har skapat eller kommer den någon annan stans ifrån?
Själv kör jag med antingen spel & dobbel eller bara tur. Tärningsslag för tärningsspel som Eldtärning slåss mot tur, emedan dito för kungsbräde slåss mot spel & dobbel. Detta bara om man vill klara av en spelomgång med bara ett tärningsslag vill säga.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
PÅ given efterfrågan skall jag ta upp detta projektet igen (som rann ut i sanden av tekniska problem).

Återkommer med mer och bättre.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jävligt snyggt!

Hur nice som helst, för oss idioter som älskar formulär med tusen sidor :gremgrin: !

För tillfället är jag för trött för att komma med något mer konstruktivt, men... Snyggt!



/Poseur approves
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Grymt snyggt är det, fortsätt så. :gremsmile:
Hur gör du med utskrifter? De flesta skrivare klarar ju inte av att skriva ända ut till kanten på pappret och det är ju nästan ett "måste" för det här häftet.
2 sidor per A4-blad antar jag att det är tänkt att vara också eller?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
k7e9 said:
Grymt snyggt är det, fortsätt så. :gremsmile:
Hur gör du med utskrifter? De flesta skrivare klarar ju inte av att skriva ända ut till kanten på pappret och det är ju nästan ett "måste" för det här häftet.
2 sidor per A4-blad antar jag att det är tänkt att vara också eller?
Ja, precis.

Hur jag ska göra med utskriften får vi se. Jag har tillgång till en som skriver ut rätt bra och möjlighet att häfta, det kanske inte alla har men det är mest tänkt till oss själva. Jag har lekt lite med tanken på att skickad det till ett tryckeri och få det på bättre papper, beror lite på vad det kostar. Kanske kan skriva ut lite fler kopior och skicka till folk som vill.

Version ett eller två föresten?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Poseur said:
Jävligt snyggt!

Hur nice som helst, för oss idioter som älskar formulär med tusen sidor :gremgrin: !

För tillfället är jag för trött för att komma med något mer konstruktivt, men... Snyggt!



/Poseur approves
Tack. :gremlaugh:
Kul att folk gillar det, min spelgrupp är helt lyriska. Framförallt gillar jag utrustninglistan, det är kul att skriva som en inventory i ett datorspel.

Tanken är föresten att vapens vikt räknas ut på sidan med gubben, medans deras stridsvärden står lite längre fram i häftet.

Seperat med pappert funderar jag på att ha ett inplastat formulär för att beräkna skador så att man inte suddar sönder häftet.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ichabod said:
k7e9 said:
Grymt snyggt är det, fortsätt så. :gremsmile:
Hur gör du med utskrifter? De flesta skrivare klarar ju inte av att skriva ända ut till kanten på pappret och det är ju nästan ett "måste" för det här häftet.
2 sidor per A4-blad antar jag att det är tänkt att vara också eller?
Ja, precis.

Hur jag ska göra med utskriften får vi se. Jag har tillgång till en som skriver ut rätt bra och möjlighet att häfta, det kanske inte alla har men det är mest tänkt till oss själva. Jag har lekt lite med tanken på att skickad det till ett tryckeri och få det på bättre papper, beror lite på vad det kostar. Kanske kan skriva ut lite fler kopior och skicka till folk som vill.

Version ett eller två föresten?
Kollade in båda och båda var snygga, men jag skulle nog valt version 2.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Riktigt najs! Definitivt något jag kommer introducera för mina spelare, jag gillar den vikta typen av karaktärspapper, den är smidigare att hålla koll på allting och den relativt stora stil du använder gör att man kan se vad som står skrivet även i dålig belysning!

Keep it up!
 
Top