Nekromanti Rollformulärsgenerator

Mattifier

Veteran
Joined
27 Mar 2002
Messages
6
Location
Örebro, Närke
Ett bra tag nu så har jag suttit och knopat på ett program som är till för att snabba upp processen att skapa en rollperson. Mitt huvudsakliga mål var att göra programmet så lättanvänd och överskådligt jag kunde. Vilket jag tycker att jag lyckats med (till och med mina vänner använder det utan problem). Programmet skapar rollpersoner, utrustningslistor, namn, värdshus och smycken. Allt enligt de regler som finns i Drakar och Demoner 91-ans utgåva. Man kan importera och skapa egna yrken, magier, raser och föremål på ett mycket enkelt sätt. Detta program är inte till för att ersätta böckerna som den är baserad på, men den snabbar upp skapelseprocessen rejält.

Detta program kan man få tag på på via den här länken:
http://thol.mine.nu/rollform.
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
Jag tyckte att den var jättetrevlig. Inte så fruktansvärt vacker htmlexport den skapade, men programmet var mycket bra. Vore toppen om man med ett par enkla grepp kunde byta regelsystem till sitt eget, D&D6.0 eller EON, för att ta några exempel. Som jag förstod det (gud nåde mig om jag har fel) så kunde man bara modifiera originalreglerna en smula och inte till exempel tärningsslag, bakgrundstabeller och sådant.

Vänliga hälsningar
 

Mattifier

Veteran
Joined
27 Mar 2002
Messages
6
Location
Örebro, Närke
Jo, detta är enbart till DoD91. Jag har haft i tankarna att göra fler generatorer som denna. Som till NeoTech2, Eon, DoD6 och så vidare. Men, då har vi en liten faktor som heter 'Tid' som spelar in. På bara det här programmet har jag lagt ner antalet hundra timmar för att få det att stämma som det gör.

Vem vet, kanske i framtiden så kommer jag att göra ett mer felxibelt program. Jag hoppas att jag kommer göra det, för det är förbaskat kul att programmera /images/icons/smile.gif
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Den är mycket enkel och smidig, men täcker alla regler mycket bra. Jag har lämnat spelet bakom mig och lirar DoD6 (pga Trudvang, i princip) men nu blev jag faktiskt sugen på att spela 91 igen.

Bra jobbat!
 

Firebirdy

Veteran
Joined
27 Apr 2005
Messages
1
:gremfrown: den sidan är nu nere !
är det någon som har kvar detta programet?
finns det även ett sådant till dod 6 som inte är på nätet?
 

Mattifier

Veteran
Joined
27 Mar 2002
Messages
6
Location
Örebro, Närke
Jag! Uh, fast det är ju så klart jag som gjort programmet =P

Inte nog med det, jag har släppt verstion 2.0.0, men inte haft någonstans att lägga ut det. Förrän nu; mina kompisar på www.grahallarna.se kommer snart att lägga ut version 2.0.0... och den har följande uppdateringar:

* Övergripande
- Ny layout på samtliga fönster i hela programmet (En del knappt märkbara dock).
- Nya påskägg, så klart.
- "Autogeneratorn" är borttagen, planeras att bli implementerad i rollformulärsgeneratorn.
- Effektiviserade koden i hela programmet, innebar en rejäl storstädning av saker som blev värdelösa vid konverteringen till v2.
- Tog bort en bug som tvingade magiker till fel magiskolor ibland.
- Ny ikon. Ser bäst ut i Windows XP och bättre.
- Ändrade om 'Blodsalv' från Svartfolksboken till Monsterboxen. Fel ikon.
- Lade till Demonkrigaren samt skrotade planen för att lägga till demongenerator till den.
- Nya raser: Högalv, Skogsalv, Grottalv och Gråalv från Monsterboxen eftersom de är annorlunda från dem i Alvboken.
- Rättade Resen, hade 34 i STY istället för 35. Vilket gjorde den 5 BP billigare.
- Ändrade om rastypsvariabeln till ett bestämt antal, vilket gör att jag kan standardisera raserna enklare.
- Ny monstermodifikation: Pertyon, från Monsterboken II. Missade den innan.
- Rättade 8 stavfel (Meddelanderutor, Yrkesförmågor och särskilda förmågor).
- Stoppade in alla 46(!!) yrken/magikeryrken som Umi skapat till sin borttappade handbok i en plugin-fil.

* Rollformulärsgenerator:
- Lade till Familiarii-generator för magiker.
- Bastardmagikerns yrkesförmåga visas på både formulär och i informationsruta.
- Färgkodade färdighets- och magirutor.
- Kan hoppa mellan samtliga steg av utvecklingen.
- Alla magiker ligger i yrkeslistan istället för att ha en egen lista.
- Kan välja vilka böcker man själv vill nyttja för ras, yrken och yrkesfärdigheter.
- Ny layout för HTML-filerna som genereras.
- Förhandsgranskning av nyskapad karaktär.
- Hjälpsam liten 'direkthjälpsrad' som visar information om det som man håller muspekaren över.
- Man kan själv ställa in multipeln för yrkesfärdigheter/sekundära färdigheter igenom att klicka på siffran.
- Tabellen för vikt och längd enligt grundboken ligger med i programmet.

* Information
- Skrev om texten, lade till statistik för hur antal yrke, föremål etc, etc.

* EQ-Listgenerator
- EQ-listor sparade som HTML har nu samma layout som rollformuläret.
- Smyckesgeneratorn skriver sig inte som i "[Importeringsläge]" längre, eftersom det inte behövs. Man kan bara nå generatorn därifrån.
- Kan välja böcker man själv vill använda för att köpa föremål.

* Kartgenerator
- Stoppade in ett externt projekt in i rollforumulär. Den skapar kartor utifrån de söta byggstenar som man har.

* Plugingenerator
- Uppdaterad för att ladda/spara nya formatet för rastyper, bakåtkompatibel så klart.
- Slog samman magiker och yrken, och gjorde bara en liten bock för om rollpersonen är magisk eller inte.

* Namngenerator
- Umis namngenerator genererar inte namn med ÅÄÖ längre, samt så ränsas 'dåliga' namn bort.
- Förbättrade koden för namngeneratorn som generarar namn utifrån namn.txt. 'Dåliga' namn ränsas bort.

* Värdshusgenerator:
- Tog bort en bugg där programmet dör ifall den försöker skapa ett namn som involverar namn.txt och den filen inte existerar.
- Värdshusgeneratorn genererar nu även ras, oftast människor dock.


Duger inte detta så kan man alltid maila mig så kan jag försöka få mitt Hotmail att skicka filerna.

MVH,
Mattias Storm
 
Top