Nekromanti Rollformulär, vad behövs?

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Personligen anser jag att det viktigaste på ett rollformulär är ju självklart allt kladd i marginalen och på övriga tomma fält.. =)....

Klart.. det bästa är att ha bakgrunds informationen på ett separat papper... antingen uppraddat som på ett rollformulär, eller i berättad form som i en bakgrundshistoria alt. personlighetsbeskrivning.. Ett rollformulär får vara långt.. så länge man kan hitta lätt i det.. så att all besläktad info är på samma sida...
Men klart.. detta är bara åsikter.. inget annat.. =)

//Gunnar - babblar

Watashi aku ryuujin desu
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Personlighet...

Att en spelare är charmig betyder inte att man behöver skriva ner det på "72 papaper", men om SL ska kunna veta hur spelaren "ska vara" i rollspelet, så är det gabska bra om man skriver ner det på rollformuläret. Men om både SL:en och RP vet att man är charmig och ska spela som en charmig person så behöver man ju inte skriva ner det!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ordmärkning

"Att en spelare är charmig betyder inte att man behöver skriva ner det på "72 papaper""

Håller med. De charmigaste spelarna är de som håller sig till en halv A4-sida med en punktad sammanfattning, ett prydligt rollformulär, ett konstruktivt samtal med spelledaren och ett vänligt leende. Om de dessutom råkar vara... ehm... "sexuellt kompatibla" och trevliga att titta på så kan de få mig att smälta som smör.

Och om dessutom deras rollpersoner inspirerar mig som spelledare till att skapa trevliga äventyr så är det snudd på att jag blir kär. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Jag har skrivit detta på rollformuläret, för annars skulle spelarna aldrig skriva detta. Rollofrmuläret ligger på 4 sidor, med rutor för proviantens hållbarhet (något vi brukar glömma, en kille sade efter en två månaders resa "jag äter upp päronen jag köpte"), husdjur och porträtt. Eftersom alllt får rum på 2 A4-sidor med marginaler som lämpar sig för allmänt klottrande tycker itne jag det är överdrivet.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag anser att det är upp till var och en. Ifall du inte vill ha 10 A4 ha inte det då. Men t ex sådana som jag vill ha lite fler sidor ska få ha det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
"<EM>suddigumm!! man suddar antalet pengar allteftersom de försvinner/kommer.</EM>
Men man ska inte ha en penningruta för det. Efter ett tag har man suddat sig igenom pappret. Bättre att skriva pengar i utrustningslistan och byta ställe hela tiden.

"<EM>Jag kommer fortfarande ihåg alla värden, detaljer, och hela personlighetsbeskrivningen/bakgrundshistorien till min första DoD-RP, som jag skapade när jag gick i femte klass... gör inte ni det?</EM>"
Eh.. Jag kommer ihåg att jag spelade en Illusionistmagiker i 5:an. Singeläventyr m bror min.

"<EM>Personligen anser jag att det viktigaste på ett rollformulär är ju självklart allt kladd i marginalen...</EM>"
Vist sagt. Tänk alla äventyrsdata och allt ritande (kludd) man gjort där genom tiderna.

"<EM>...och porträtt.</EM>"
Självporträtt är bland det viktigaste. /images/icons/smile.gif Jag brukar tvinga mina spelare att rita en bild.

"<EM>Men t ex sådana som jag vill ha lite fler sidor ska få ha det.</EM>"
Rätt, men det finns (knappt nämnbara) nackdelar m flersidesformulär.
× Det är svårt för nybörjare att hitta.
× Det blir en massa bläddrande under spel.
Kommer ihåg när jag gjorde gubbe till Western. Sa(r)tan vad jag kände mig vilse.

/[color:green]Han</font color=green> som nöjt kan se att några spelare blivit bättre på att rita
 
Top