Nekromanti Rollformulär, vad behövs?

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Jag verkar av någon anledning vara en av de få som tycker att t ex bakgrundsinformation är onödigt att ha på ett rollformulär, liksom hårfärg, ögonfärg, antal syskon, osv...
Varför skall man ha detta på ett formulär? Man skall ju ändå antingen ha det nedskrivet i bakgrundshistorien, som man skriver löst, eller har man det i huvudet...

Jag menar, ett rollformulär på 10A4 där det finns rutor för att fylla i husdjur är LITE överdrivet enligt mig...

Är det bara jag som är onormal, eller har jag dåliga erfarenheter av andras rollformulär?

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det bara jag som är onormal, eller har jag dåliga erfarenheter av andras rollformulär?"

Jag tycker att du är högst normal, men det är jag det.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
hårfärg, ögonfärg, längd, vikt o dylikt tar inte specielt mycket plats och kan vara ganska bra att ha nedskrivet... man behöver inte mycket plats för en generell beskrivning...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Japp.

Instämmer att det är lite osmidigt att fylla i sånt på rollformuläret. Formuläret är oftast inte flexibelt nog. Sådana små saker som ögonfärg och liknande kan ju vara bra att ha dock..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Är det bara jag som är onormal, eller har jag dåliga erfarenheter av andras rollformulär?"
Du är onormal, och du borde SKÄMMAS! ;-) Närå, det är ingen fara, det finns de som är mer onormala än du. Jag är t.ex. så pervers att jag anser en bakgrundshistoria på mer än en A4 vara slöseri med tid eller tecken på att man inte kan skriva kärnfullt.

Och ändå är ett av mina favvo-spel Castle Falkenstein där bakgrundshistorian ÄR rollforumläret! (Man kan skriva siffervärdena i handflatan om man vill fuska.)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
När jag kör igång en kampanj med ett köpt rollspel brukar jag kopiera upp rollformulären som följer med och dela ut. Mest för att spelarna skall ha något att gå på när vi gör rollpersonen. Det brukar dock sluta med tio sidor information om RPns bakgrund plus olika formulär för utrustning, vapen och ammunition (som aldrig följer med i regelboken).


/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Tio sidor!

Tio sidor om RP:ns bakgrund, det låter mastigt! /images/icons/smile.gif Lägger man ner ett så stort arbete på sin RP gäller det verkligen att man får spela den under ett långt tag sedan. Kan det inte bli ett problem att SL till varje pris undviker att låta rollpersonen dö om han vet att spelaren lagt ner ett jättejobb med att göra den? Kommer bakgrunden med i spelet på ett omfattande sätt eller är det mesta av det spelaren skriver i huvudsak för hans egen skull? Gör alla i spelgruppen lika omfattande bakgrunder och vilka spel är det ni spelar?

Två sidor är nog max för vad jag skrivit ner om en RP någon gång och en sida det max när det gäller en SLP. Vore väldigt intressant att få titta på en tio sidors bakgrund så om du har någon som håller för allmän beskådan så får du gärna skicka den till mig.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Tio sidor!

Kanske skrev lite fel men jag menar att det är lätt att nå tio sidor information om en rollperson och hans utrustning innan man börjar spela.

Vi brukar skriva utstuderade bakgrunder och väver in olika saker i den. Mycket för att den lösa information som ges vid framslagning av en RP inte bara skall bli typ:
- Var med om ett krig i 7 månader.
- Arbetade som arkeolog i Egypten, 5 år.

Det är naturligtvis upp till var och en i vår spelgrupp att "fläska" ut sin RP och ge lite mer kött på benen så att säga.

Själv tycker jag det är kul att skriva ihop bakgrunden och sätter jag mig ner för att skriva, så kan jag ju lika väl skriva något som ger mig något att återberätta för mina medspelare vid rätt tillfälle.



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Jag tycker att ett rollformulär ska fokusera på rollpersonen. Eventuell bakgrund, karaktär, släkt och andra fakta kan man med fördel skriva ned på ett eller flera separata papper.
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Ett bra rollformulär ska bestå utav ett grund papper vilket man skriver fasta grejer på som stat, husdjur, backgrund och hus, alltså sådana saker som inte förändras så mkt genom spelandet sedan behöver man ha cirkus 25 löspapper för att skriva upp hur mkt pengar man har (förändras gaaannska ofta) och ytterligare 25 löspapper för att skriva upp vad man har för grejer (ändras inte lika ofta som pengar men man har ju mer "olika" saker än pengar).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Fullständigt normal...

...men det finns faktiskt några pärlor där ute i nätet som man kan använda. Bäst gillar jag A5-format m stats och personbeskrivining på en sida och personlig utrustning och på den andra.
Bakgrund kan bli lång så den borde vara bäst att skriva på separat papper.

"<EM>...eller har man det i huvudet.</EM>"
Eh. Så om ni tar en paus på en månad lr 2 så kommer du fortfarande ihåg det?

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att A4rollformulär också kan gå an
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
hallå? suddigumm!! man suddar antalet pengar allteftersom de försvinner/kommer. inte särskilt jobbigt för en spelare i jämförelse med vad en SL måste göra. samma sak med utrustning. min välutrustade(jaja, feltolka det om du vill...) alv i DoD 6 har typ grytor och extra bågströngar och hela köret. varma kläder, fällor allt som behövs för överlevnad i skogen. och ändå finns det plats kvar för mer i listan på RM officiella tryckta rollformulär. Cred för det, RM! Utmärkt!

Jag vet att jag har rätt!
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Asså, t.ex. håtfärgen bör man skriva ner, för om man inte hade gjort det så hade inte Spelledaren och de övriga spelarna vetat hur denna person såg ut!! Allt som har med utseende å göra bör man skriva ned!!!! Bakrundshistorian däremot är inte lika viktig. Men det som en del annat är "kul" att ha med på rollformuläret!!
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Personlighet...

Själv så tycker jag att en personlihets beskrivning inte är för mycket begärt!! För om man är t.ex. charmig så får man ju "leva upp till förväntningarna". Och om man då spelar sin rollperson mycket bra, så är det ju jättebra!! Jag menar, om man har t.ex. charmig som en personlighet, då ska man ju inte gå runt av vara otrevlig m.m.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Tycker iofs att hårfärg och dylikt inte är så värst svårt att komma ihåg...
...däremot är bakgrundshistorien desto viktigare, fö den glömmer man lätt delar av om man inte spelar med karaktären på typ ett år...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Personlighet...

Och varför kan man inte vara charmig om det inte finns med på rollformuläret? Jag menar, ett sådant grundläggande personlighetsdrag borde man kunna komma ihåg utan att det står i stl 72 på ett papper...eller?

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Men om man ändå skall skriva personlighetsbeskrivning/bakgrundshistoria på ett löst papper, varför kan man inte ta med det där? Det är inte så svårt att komma ihåg, eller?
"Öh, hur såg jag ut nu egentligen?"

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Fullständigt normal...

En månad? Jag kommer fortfarande ihåg alla värden, detaljer, och hela personlighetsbeskrivningen/bakgrundshistorien till min första DoD-RP, som jag skapade när jag gick i femte klass... gör inte ni det?

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
less is more

Jag kan stå ut med att ha en del bakgrundsinformation på ett rollformulär, om plats finns. Däremot tycker jag det är rätt fånigt med _långa_ rollformulär. En bra balans är imho en a4 (eller ett dubbelsidigt a5). Går det inte att få in all nödvändig spelmekanisk info på ett sådant så är det något fel med spelmekaniken.

Jag menar, ett rollformulär på 10A4 där det finns rutor för att fylla i husdjur är LITE överdrivet enligt mig...

Jo, om det inte är ett spel där nästan alla har ett viktigt husdjur så är det ju litet fånigt. Vad är det för fel på att låta den spelare som skaffar sig ett husdjur skriva upp data för detta på överbliven plats på rollformuläret eller ett separat papper?
 
Top