Nekromanti Rollformulär till Kopparhavets hjältar

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi har precis lagt upp ett ifyllt rollformulär på vår Facebooksida

Men jag lägger upp det här med. Det är en nyskapad RP i form av Bastiana Marol (som beskrivs i vuxen ålder i senaste Fenix). Vi har gjort en del ändringar jämfört med Hjältarnas tid. Ta en titt och se vad ni tycker!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Grannt o överskådligt! Gillar den mörka orangea nyansen skarpt!

Hur funkar det med magi o besvärjelser? Ser inget utrymme för de senare iaf..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Hmmm funderat lite till.. Möjligen hade jag velat ha "Kopparhavets hjältar" i störrre, pampigare, o kanske handritat typsnitt? O evt byta ut typsnittet till färdigheterna, det ser lite "Mutant Chronicles" ut, och känns lite skumt ihop med typsnittet för "titlarna" (Äventyrsfärdigheter, etc).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
zonk;n310007 said:
Hmmm funderat lite till.. Möjligen hade jag velat ha "Kopparhavets hjältar" i störrre, pampigare, o kanske handritat typsnitt? O evt byta ut typsnittet till färdigheterna, det ser lite "Mutant Chronicles" ut, och känns lite skumt ihop med typsnittet för "titlarna" (Äventyrsfärdigheter, etc).
Vi började med en fet logga, men, vi fick välja användarvänlighet framför grafiskt skryt. Typsnitten är inte spikade. Jag tar gärna emot förslag på alternativ. MC har jag inte alls någon koll på hur det ser ut. Jag har snarare siktat på retro, där sans serifer ofta paras ihop med svulstiga art nouveau-typsnitt.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Det enda jag tänkte på var att rubrikerna längs vänsterkanten ibland har versaler i början av orden, det behövs inte, allt kan vara kapitäler (heter väl de där små versalerna?)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag gillar färgen som färg, men tycker den känns mer rost än koppar.
Jag tycker formuläret är mycket roligare än det som länkades från helmgasts sida. Bra!

Gillar inte avståndet mellan "Ävertyrsfärdigheter" och "bakgrund". Gillar inte hjälp-texterna, ffa förstår jag inte vilken ruta tillhör?
Ogillar att formuläret är så symmetriskt. Överväg att minska på några rader i andra kolumnen, för att minska symmetrin och få plats med en fet logga. Typ 3 rader från vapenlistan (vem har så många vapen) och en rad från rustningslistan. Då hamnar Rustning i jämnhöjd med Stridsfärdigheter.

Fundera på om ni kan få in någon grafik: typ den klassiska "träff-figuren" som man kan sitta och rita rustning på eller en plats att rita sin piratflagga, eller en kroksabel som delar av ovanför stridsfärdigheter/vapen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
APM;n310009 said:
Det enda jag tänkte på var att rubrikerna längs vänsterkanten ibland har versaler i början av orden, det behövs inte, allt kan vara kapitäler (heter väl de där små versalerna?)
Helt rätt. Ett slarvfel när jag klistrade in. Det ska åtgärdas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tre solar;n310010 said:
Jag gillar färgen som färg, men tycker den känns mer rost än koppar.
Vi har inte eftersträvat annat än "snygg färg" :)

Tre solar;n310010 said:
Gillar inte avståndet mellan "Ävertyrsfärdigheter" och "bakgrund". Gillar inte hjälp-texterna, ffa förstår jag inte vilken ruta tillhör?
Ogillar att formuläret är så symmetriskt. Överväg att minska på några rader i andra kolumnen, för att minska symmetrin och få plats med en fet logga. Typ 3 rader från vapenlistan (vem har så många vapen) och en rad från rustningslistan. Då hamnar Rustning i jämnhöjd med Stridsfärdigheter. Fundera på om ni kan få in någon grafik: typ den klassiska "träff-figuren" som man kan sitta och rita rustning på eller en plats att rita sin piratflagga, eller en kroksabel som delar av ovanför stridsfärdigheter/vapen.
Det här med logga på formulär känns inte helt vettigt, även om det kan vara snyggt. Men jag har hellre fler rutor än en stor grafisk blaffa, oavsett vad den föreställer och hur snygg den är. Det är ju ett spelhjälpmedel till syvende och sist. Men tack för input! Det är möjligt att vi ändrar lite längre fram, men känner jag mina spelare rätt har de större användning för några extra vapenrutor än snygg grafik :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Barcelona till rubriker!


& Stor logga sätter stämningen, den är värd sin plats! Vi pratar 2-3 rader hursomhelst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
zonk;n310018 said:
Barcelona till rubriker!


& Stor logga sätter stämningen, den är värd sin plats! Vi pratar 2-3 rader hursomhelst.
Bra tips, men lite gjort, om man säger så... :)

Vi ska fundera på logga!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Formuläret behöver något som ger det liv. Det kan vara en logga eller något annat. I nuläget ser formuläret närmast ut som en blankett från valfri myndighet. Färgen drar åt rätt håll, men den räcker inte tycker jag.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
luddwig;n310021 said:
Formuläret behöver något som ger det liv. Det kan vara en logga eller något annat. I nuläget ser formuläret närmast ut som en blankett från valfri myndighet. Färgen drar åt rätt håll, men den räcker inte tycker jag.
Håller med! Jag tycker formuläret ser väldigt "effektivt" ut, men det saknar något som gör det "intressant". Jäkligt luddig kommentar, jag vet. Men jag hoppas den kan förmedla något ändå! :D
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
De svarta hjälptexterna under Relationer, Karaktärsdrag och Inlärning är svåra att avgöra vad de hör till och ligger för trångt med övriga texter.

Lite stelt men annars bra. Experimentera med andra typsnitt i rubrikerna? Loggan är på tok för osynlig och tråkig.
En färg mer år kopparhållet skulle ju kunna fungera tematiskt bra.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Kanske OT men hur menar du (Måns) att en logga inte känns vettig på ett rollformulär?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Måns;n310020 said:
Bra tips, men lite gjort, om man säger så... :)

Vi ska fundera på logga!
Skulle bara kolla så du var vaken ;)

Fontförslag, rubriker
Flames https://www.fontspace.com/outsideinside-fonts/flames
Zed Leppelin https://www.fontspace.com/intellecta-design/zed-leppelin
Psychedelia HM https://www.1001fonts.com/psychedelia-hm-font.html
Boecklins Universe https://www.1001fonts.com/boecklins-universe-font.html

Fontförslag, resten
Heavy equipment https://www.1001fonts.com/heavy-equipment-font.html
Lalezar regular https://www.1001fonts.com/lalezar-font.html
Banks Miles https://www.1001fonts.com/banks-miles-single-line-font.html

Rollformuläret måste vara funktionellt, o en viktig funktion för ett formulär är att fresta folk att fylla i, genom att bara få dem att whooaaa, stämning, fett! Glöm inte det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tre solar;n310032 said:
Kanske OT men hur menar du (Måns) att en logga inte känns vettig på ett rollformulär?
Helt enkelt att den inte används till något som hjäper/underlättar spel.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Måns;n310042 said:
Helt enkelt att den inte används till något som hjäper/underlättar spel.
Om den gör formuläret roligare att titta på, och/eller förmedlar spelets stämning, och/eller gör det lättare att hitta i högen med rollspelsgrejer underlättar det spel. Tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tre solar;n310047 said:
Om den gör formuläret roligare att titta på, och/eller förmedlar spelets stämning, och/eller gör det lättare att hitta i högen med rollspelsgrejer underlättar det spel. Tycker jag.
Ja, jo, så är det såklart. Det är en avvägning. Själv gillar jag det mesta av det du ogillar - avskalat, symetriskt, utan logga - men så är det med form. Det jag gillar tycker någon annan är skevt.

Jag uppskattar input, och har absolut inget emot din kritik!
 
Top